AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

E38,en klassiker eller ?

Visad 1.870 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg279st
Postad/Inlagd2017-11-08 22:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Är sedan många år stort fan av BMW, och har då E38 och E39 som favoriter! E38 har jag haft och har ett
flertal av,bla 740 och 750 . Börjar se att det finns en del sänkta vrak till salu på nätet som jag tycker märkas att det sunkar ner ryktet på dessa kvalitetsbilar!
Har själv renoverat och skött om bla en 740 -97, har en 750-99 som entusiastbil sommartid !
Övriga 7-serie som E23 och E32 verkar ju vara svårt att hitta, men hur ligger det till med E38:or?
Bilar o modeller efter årsmodell 2002 ligger i en helt annan division enligt mig , dels pga alll
elektronik,men även pga utseendet!
Vill inte med detta fiska efter värdet på bilarna jag har,utan mer se hur andra ser på dessa bilar!
Är det bilar som kommer bli klassiker framöver?
Har inga planer på att sälja,men i dessa diesel/miljö tider börjar man ju fundera,ska man sälja eller
behålla?           IP: ...[132.197]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2017-11-09 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
728iL - 2001
Skönt att see någon som tänker precis som jag gör. E39 E38 E46 är den sista modeler som hade själ tycker jag.. Kanske det låter lite konstig men dessa modeler har väldigt speciell lukt också.. :D min E38 16 är gammal men varje gång jag åker i den jag känner mig speciell.. Känna mig isolerat från alla andra.. Så ja.. Om dessa modeler är klassiker , hell yeah dem är.
Här är min E38 om ni vill se. [LÄNK]           IP: ...[211.142]
Antal inlägg1.293 st
Postad/Inlagd2017-11-09 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är en klassiker, tidlös design.           IP: ...[0.60.10]
Antal inlägg2.267 st
Postad/Inlagd2017-11-09 14:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
E38 är mycket fina bilar med en tidlös design, precis som jag tycker samtida E39 och E46 har. Men visst, jag är en smula partisk.....

Om man håller efter en E38 så tror jag att dom kommer att bli klassiker över tid, detta då sjuor rent generellt sett inte är storsäljare på samma sätt som femmor eller treor. Att dom dessutom är dyra i början och till viss del är dyra att underhålla över tid gör att dom verkar förvinna snabbare från vägarna. Om dom inte hamnar hos en entusiast som vårdar dom ömt. Liken försvinner över tid och dom fina blir kvar.

E65 tror jag inte kommer bli en klassiker, den drog iväg för långt ut på nån designkant men smaken är som baken, det finns ju dom som verkligen älskar denna design. Trots att jag själv hade en ett par tre år gillar jag inte den alls. Designen var fel och känslan när man kör den var inte BMW nånstans.

F01/F02 har en mer tidlös design, kanske inte fullt i nivå med E38 men inte så långt efter. Jag är partisk igen så klart :-) Men jag tror ändå det finns en viss chans till att dessa blir miniklassiker. Dock, det som talar emot detta är just det faktum att moderna bilar har så otroligt mycket elektronik och plast i sig och dessa två ingredienser är inte helt kompis med tidens tand. Att det kommer bli svindyrt att underhålla äldre sjuor (eller för all del merparten av dagens bilar) står redan nu utom alla tvivel. Detta gör nog att moderna sjuor kommer försvinna än fortare från våra vägar om man inte bara ställer av dom och kör ytterst sparsamt med dom.

Ungefär nåt sånt tänker jag.

Och jag tycker absolut att du ska SPARA, det är fina vagnar och har man en i fint skick är det ju roligt att ha den kvar och mysåka med ibland.

Niklas

Fransosen           IP: ...[165.165]
Antal inlägg2.692 st
Postad/Inlagd2017-11-09 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Fina och välvårade exemplar med de finare modellerna tror jag alltid kommer bli klassiker. Vad man tycker om utseende och design är ju högst personligt; vissa gillar E28 och tycker det var den sista "riktiga BMW:n utan en massa elektronik" och vissa tycker det är E34 och vissa tycker E38 och vissa gillar E60/E61.

Om ni tänker efter så hänger det i påfallande hög grad ihop med åldern på den som tycker, har ni märkt det?

Men för att besvara trådrubriken; ja E38 är en klassiker, oavsett om man tycker om den eller inte.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg11.182 st
Postad/Inlagd2017-11-09 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Titta på Mobile.de en fin 750iAL facelift med cirka 10k mil annonseras för över 20k Euro. Det är inte billigt att underhålla en E38 men om du har en fin så spara på den. Har man en väl omhändertagen E38 i gott skick så är det iförhållandevis rimlig kostnad att ta den till mycket gott skick och då finns det samlarintresse. Rostskyddade bilar är de som håller 10-15 år längre än alla andra E38:or. Rösten blir behåll, njut lite mer?
Mvh
Asken           IP: ...[0.91.35]
Antal inlägg1.471 st
Postad/Inlagd2017-11-09 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Håller med, E38 är inte bara tidlös utan också elegant utan att vara påträngande (vilket de senare sjuorna blev).

[LÄNK]           IP: ...[.50.195]
Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2017-11-10 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
E32 750iAL -90
E38 750iAL -00
individual
F02 760Li -15
individual
Kul att fler kommit till insikt om E38an.
Jag är själv intresserad av just E38 och E39 då jag nu provkört alla nya och tyvärr är de nyare bilarna helt döda. F02 760 är en väldigt fin och härlig vagn. Man sitter bra i den och den levererar bra känsla faktiskt. G12 är stendöd. Tragiskt.
Reglagen är åt helvete i de nyare bilarna. De har blivit alldeles för avancerade till den punkt att det krävs fler moment för tex farthållaren jämfört med E38.

Jag har velat köpa ny 7-serie i ett år nu men kan inte bestämma mig helt för vilken. Alla vill ha en M760Li men det är en tråkig vagn till vardags. I 290km/h på autobahn är den nog intressant men det sker alldeles för sällan. Inredningen känns plastig och billig jämfört med E38 och det känns inget bra att lägga över 1 miljon kr på.

Funderar på en svart F02 760 jag hittat i Tyskland, 5.000mil, och sen lämna den till Gpower samt koda bort alla tråkiga varningar som den har och som E38 INTE har. F02 är helt klart en av de finaste 7orna.

Sitter i Dortmund just nu och gör stora servicen på växellådan i min E38. 100mil hit ungefär och det var sanslös härlig körning rätt ner i ett sträck.
Som nämnts ovan är doften i en E38 ingenting man kan hitta i en ny 7-serie. Mycket tråkigt.
Jag kommer behålla min E38 och antingen köper jag en F02 eller så uppgraderar jag min E38 så den blir superfräsch igen(gammal bil nu med klen effekt och tråkigt ljudpaket).

Körkänslan i E38 är än idag oslagbar. Detsamma vittnar många om med nyare Porsche och Mercedes.
Synd!           IP: ...[9.7.234]
Antal inlägg1.471 st
Postad/Inlagd2017-11-13 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Väntar med spänning på att "det var inte bättre förr"-maffian och "utvecklingen går framåt"-gänget ska förklara hur det egentligen ligger till.

Jag passar på att länka till min recension av 328i 2012 kontra tidigare 3-serier som borde hamna inom topic på stolpe in:
[LÄNK]

IP: ...[.50.195]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2017-11-16 08:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina B5-2006 #033
540iA-2003

BMWCS#7034
Kan bara instämma med alla andra ovan. Gjorde det stora misstaget att jag sålde min E38 750 under 2012. Ersatte den efter ett tag med Alpina B5 E60 som jag är extremt nöjd med och kommer inte göra misstaget att sälja. Tyvärr så har E60 ingen kvalite kvar i inredningen. Lädret i stolarna skrynklas bara man tittar på det och plastpaneler känns billiga och får skavmärken bara ett dammkorn faller på dom.

Nu måste jag skaffa större garage och kämpa för att hitta en fin E38 750 eller ännu hellre Alpina B12. Det blir onödigt dyrt att sälja bra bilar och sedan ersätta dom.

BMW 4 Life
          IP: ...[.131.97]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2018-02-07 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
740i -00
E30 baur
Själv köpte jag min första BMW nyligen. En 740 e38 00-. Blev kär i den modellen, både utseendet som är stilig men samtidigt för att den är stor o rejäl, rolig att köra. Tidigare ägare hade inte skött utsidan särskilt väl så fick rost laga alla skärm kanterna. Finns lite rost kvar som ska fixas sen tänkte jag lägga på en snygg foliering.

Väldigt nöjd med bilen!           IP: ...[135.152]
Antal inlägg2.408 st
Postad/Inlagd2018-08-23 07:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
02 tii
740iL -99
Äger själv en trevlig 740iL -99 som jag köpte 2007, har den som enbart sommarbil och har kört drygt 1000 mil vart sommarhalvår sen dess, och den sniffar på 34 000 mil nu men går som en dröm ändå.

Den är rejält välutrustad med det mesta, utom drag och glastaklucka, och har således digitalTV, soft nappa läder, picknickbord, dubbla telefoner, solgardiner, massagestolar, elektriskt ställbart baksäte, hydrauliskt styrd baklucka, EDC dämpare, riktigt kylskåp i baksätet m.m m.m.

Har ”stylat” den försiktigt med 16:9-skärm och vissa delar av chromeline interieur samt strålkastare med chromeline exterieur, plus Alpina Softline fälgar från Alpina B5 E39.

Den är välvårdad i inredningen, ser ut som ny nära på, med påtaglig läderdoft.

Har inga planer på att sälja utan går mest och klurar på hur länge den ska hålla innan det blir nåt knas med kamkedjor eller annat dyrt som kanske blir dödsstöten. Men det finns inga tecken alls än på att nåt är på gång, vilket såklart inte är nån garanti. Men man undrar ju lite om det skulle vara värt att få kamkedjor etc bytta i förebyggande syfte, men det lär väl kosta en rejäl slant även om man får det gjort för ett bra pris.

En annan sak är att den är lite ”soft” i framvagnen, alltså en smula spårkänslig och lös när man kör över vägskador. Hjulinställningen är korrekt och en del delar i framvagnsupphängningen är bytta för nåt år sedan, och vare sig auktoriserad BMW-verkstad eller Bilprovningen kan hitta nåt som är glapp/defekt trots idogt tjat från mig att de ska kolla extra noga. För själv känner/hör jag nåt svagt klonkande vid utfjädring vid passering av t ex vägbulor, inte mycket, men jag känner det.
Min teori är att bussningarna i lederna fram, de med gummi alltså, har mjuknat med åren men inte glappar, vilket kan göra att de kanske flexar väl mycket när de belastas vid körning, vilket kan få hjulvinklarna att variera lite över ojämnheter som gör att bilen i dessa stunder kan kännas lite spårig och ”lös” då den tenderar att dra åt nåt håll. Detta mörker man inget av på finare vägar.

Så frågan är om det är dags att byta rubbet av slitdelar i framvagnen, vad det kan kosta och vilka delar man ska välja för att spara en slant mot original men ändå få likvärdig kvalitet och komfort, är inte intresserad av nåt hårdare alternativ.

Sen har det kommit en smula rost i underkant på vänsterdörrarna, som jag har planer på att åtgärda efter säsongens slut. Har lyckats få fatt i en begagnad frisk bakdörr i samma färg från Tyskland för en femhundring. Och även en helt ny original tom framdörr (reservdel) från England för styvt 3000kr (kostar 16500kr på BMW här hemma) så jag har att välja på att antingen böka med att byta dörrarna och flytta över allt från den nuvarande, och lacka, men det är ju ett jäkla jobb... Eller hoppas på att rosten på de dörrar som sitter på inte är värre än att man kan fixa det tillräckligt bra och lacka om upp till midjelisten, för att klara bra många års sommarkörning. Bilen har ju en hel del stenskott på fronten så det är planer på att lacka om front framskärmar huv och nåt parti till. Hel lack vore trevligt med det kostar ju som fan och man är rädd för allt som ska demonteras för det går väl sönder en hel del då som kostar att köpa nytt. Kanske nån som demonterat en E38 helt inför lack kan förklara hur det går till och hur man får bort vissa saker hela som t ex listerna mellan bakdörr och C-stolpe.

Det enda som inte funkar i bilen är däckstryckkontrollen, finns inga sensorer i de nuvarande fälgarna och jag har inte lyckats hitta nya för en vettig slant, så tipsa gärna om ni vet var dessa kan köpas för bra pris.

Finns lite gamla bilder på min bil här på forumet, i galleriet.

IP: ...[127.169]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-23 07:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
RDC på en så gammal BMW nyttjar mig veterligen en "enkel variant av RDC" för att avgöra om man har punktering eller ej. Enkelt förklarat så måste systemet "kalibreras" först, göres genom att man pumpar däcken till korrekt tryck, håller sedan in RDC knappen ett antal sekunder, o kör sedan en lite längre runda typ 2-5 mil. Sen är det klart. Det som händer vid tryckförlust är att däckets omkrets, och således även rotationshastigheten, ändras. O detta "märker" systemet, via ABS-sensorerna.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg44 st
Postad/Inlagd2018-08-23 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
E38 750i -95
E92 335ia -10
Jag blir glad när jag ser så många som reagerar på en sån här tråd. Jag har alltid tyckt om de flesta BMW modeller (med undantag för E65 och E46 compact, compacten är vidrig :D )

Jag äger själv en E92 335i LCI och en E38 740 -95. Skulle jag bli tvungen att sälja någon av dom skulle jag välja E92. E38 för mig har en själ av den gamla goda tiden som BMW har, men även att den fick en dos av den tekniken som kom på 90-talet som lever kvar i moderna bilar. Designen är som många säger tidlös ( vilket inte är unikt för BMW) men det som utmärker E38 framförallt tycker jag personligen är det majestätiska intrycket den ger. Den har ett formspråk som inte liknar någon annan modell. Långa raka linjer på en övervuxen sedan.

När jag sätter mig och kör min E38 så känner jag mig som en kung. Inte för att det är den häftigaste, snabbaste eller vräkigaste bilen på gatorna. Utan bara för att bilen tilltalar mig som person (tveksamt at det har med åldern att göra? jag är född 1990?) Men kombinationen av vansinniga ideér, som att slå ihop 2 sexcylindriga motorer. Till att den för mig är en svulstig tidsmaskin.

Tankarna är många men pratar vi pengar så är det termer jag inte spekulerar i. Jag köpte min bil till ett överkomligt pris och har utöver det lagt det tredubbla på bilen. Vi kompletterar varann jag och bilen. ge och ta ;)           IP: ...[137.8.3]
Antal inlägg2.408 st
Postad/Inlagd2018-08-24 08:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
02 tii
740iL -99
Dawwe skrev...

RDC på en så gammal BMW nyttjar mig veterligen en "enkel variant av RDC" för att avgöra om man har punktering eller ej. Enkelt förklarat så måste systemet "kalibreras" först, göres genom att man pumpar däcken till korrekt tryck, håller sedan in RDC knappen ett antal sekunder, o kör sedan en lite längre runda typ 2-5 mil. Sen är det klart. Det som händer vid tryckförlust är att däckets omkrets, och således även rotationshastigheten, ändras. O detta "märker" systemet, via ABS-sensorerna
————————————————

Nja... det är faktiskt tvärt om, att det på en så gammal BMW som min -99 är ett på sätt och vis mer avancerat system.

På min bil används inte ABS-systemet för detta, utan det sitter sensorer i varje fälg som noggrant mäter både tryck och temperatur inne i däcket, och sänder detta via radiosignal till antenner i varje hjulhus. Detta system hade högre upplösning och kunde alltså varsla om små skillnader i tryck/temp som kunde indikera om något läckage etc. Systemet hade dock sina baksidor med dyra sensorer som var krångliga att byta, med ingjutna icke ytbytbara batterier som höll i ca 7 år. Initieringen ska göras så som du beskriver.

På lite nyare BMW kom ett klart förenklat system, som var mer driftsäkert billigare i produktion och hade färre unika komponenter som måste bytas regelbundet. Och det är det systemet du beskriver, som använder ABS-systemet.

IP: ...[127.169]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-24 08:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
OK. E39 har "RPA" (Reifen Panne Anzeige ?) som man kallar för "RDC" (Reifen Druck Controll) i utrustningslistan, dvs RPA-systemet som funkar via ABS-sensorerna, Trodde felaktigt att E39 "ärvt" RPA-systemet från E38 då E38 är en äldre modell/konstruktion,           IP: ...[197.202]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95