AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Problem med däcktrycksövervakning efter byte t vinterdäck 530 xd 2014

Visad 932 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg11st
Postad/Inlagd2017-11-05 10:53
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d X-drive 2014
Hej!
Har problem med däcktrycksövervakningen på min 530 Xdrive 2014. Den har det systemet som mäter tryck vid varje däck. Systemet funkar bra med sommardäcken, men när jag fick bytt till de vinterdäck jag fick med till bilen (från bilfirmans lager, begagnade, med "rätt ventiler, de silvriga. Dock satt de ej på min bil innan.) uppstår följande: Först allt som vanligt. När jag kollar i i-driven visar den 1,8 bar i varje däck. Va fasen tänkte jag, pumpade de inte däcken tänkte jag... Efter ett tag säger bilen att den inte kan mäta däckstrycket, men att det är ok att köra vidare. Ytterligare någon minut senare varnar bilen för punktering på alla fyra hjulen, vilket jag givetvis inte har. Åker och kollar däckstrycket, som är 2,4 bar runt om. Återställer däcktryckssystemet och då funkar det igen, men anger åter 1,8 bar i alla fyra däcken. Nu på morgonen när min fru skulle ha bilen säger den åter att den inte kan mäta däckstrycket.

Eftersom jag har rätt typ av däck med sensorer, och att bilen mäter trycket (iofs felaktigt) till en början, samt att det fungerade problemfritt med sommardäcken antar jag att felet måste ligga i däckssensorerna som sitter på vinterdäcken. Eftersom dessa kostar några tusen att byta undviker jag helst detta. Visst kan jag köra vidare, men det är rätt störigt med varningslampor som blinkar och uppmaningar att stanna bilen pga punktering. Så jag undrar helt enkelt om någon har koll på vad man kan göra åt problemet, eller annan teori än min om vad det kan vara...

Tack på förhand, Taximanen.

IP: ...[.148.18]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2017-11-05 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tillbaka till firman o reklamera!           IP: ...[197.202]
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2017-11-13 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Troligtvis fel givare i fälgarna. Hade samma problem när jag köpte givare på E-bay. BMW gör ett modellbyte på givarna i månad 6/2013. Innan det datumet ska det vara en modell och efter det en nyare modell av givare.

Om det är BMW:s original givare så kan man kolla på nummer på givare och jämföra mod chassinumret.

Jag fick köpa nya och nu funkar det           IP: ...[.84.226]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2017-11-13 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d X-drive 2014
Ok. Ska till verkstad nästa vecka för att kolla. Dock, de däcken jag fick med till bilen ska ha suttit på en 530 2015 enligt en klisterlapp på dem iaf. Får som sagt se vad de säger. Går ju att åka på men känns irriterande med varningen...           IP: ...[.151.85]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 229.000:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325  -89