AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Oriktigt marknadsföring G30/G31 - funderar på att vidta åtgärder...

Visad 2.153 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg61st
Postad/Inlagd2017-10-31 20:27
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Hej,

Med risk för att framstå som en gnällgubbe så funderar jag på att skriva till BMW och om det inte ger något resultat Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Jag köpte min G31 530d Xdrive I.E. i sommar (beställde maj, lev juli). Saken är att jag några veckor efter leverans upptäckter att funktioner och utrustning som BMW än idag marknadsför på BMW.se helt enkelt inte går att använda pga. att vi befinner oss i Sverige. Det är dessa funktioner jag tänker på:
=> 3D View via appen
=> Microsoft Exchange i iDrive
=> Väljningspliktfunktionen i Driving Assistant Plus

Dessa funktioner är avstängda för svenska bilar, men någon information om detta i marknadsföringen eller i dialogen med försäljaren framkom inte. Tycker det är riktigt dåligt av BMW och funderar faktiskt på att först reklamera med begäran om kompensation, och därefter (jag är bombsäker på att det blir nada till svar) gå vidare till ARN.

Några tankar från er andra kring detta?           IP: ...[.60.143]
Annons
Antal inlägg16.005 st
Postad/Inlagd2017-10-31 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Vad står det i din orderbekräftelse? Att det står saker i reklamen spelar mindre roll för dina möjligheter tyvärr.

-------
//Lövet           IP: ...[4.9.192]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-11-01 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Förstår din besvikelse - kanske kommer funktionerna tillbaka.

När det gäller ARN består denna nämnd av lekmän - juridiskt/tekniskt fullständigt inkompetenta, i princip "folk från gatan" dvs. vem som helst! Ett rättsligt skämt som drar ett löjets skimmer över Sverige.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg583 st
Postad/Inlagd2017-11-01 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Även ifall det står om funktionerna på hemsidan så brukar det ju oftast finnas en parentes om att tjänsten ej är tillgänglig i Sverige. Ser att det gör det för bl.a Microsoft Exchange. Så det kan bli svårt att få rätt på den punkten.

Har en säljare däremot lovat tjänsterna eller inte varit helt ärlig om du har frågat om dessa är tillgänglig så är det en annan femma. Men då är det bäst att du har det på papper.

332: Var får du den infon ifrån. Nämnden består av en ordförande som är/varit domare till yrket och 4 lekmän som kommer från olika branshorganisationer, tex motormännen och villaägarnas riskförbund beroende på ärendet, men kan även vara jurister från konsumentverket.
Så att säga att det är vanligt folk från gatan utan kunskaper i området är väldigt märkligt.
Med det resonemanget så är våra brottsmålsdomstolar ett ännu större rättsligt skämt. Där kan vi verkligen tala om folk från gatan. Nämndemännens enda merit är att de råkar stå med på en partipolitisk lista (även ifall icke politiskt aktiva kan nomineras).           IP: ...[210.196]
Antal inlägg3.095 st
Postad/Inlagd2017-11-01 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Min uppfattning om ARN - efter att ha läst Råd och Rön i ett par år är att de nog är ganska kompetenta och att deras utslag allt som oftast är ganska förnuftiga. 332:s uppfattning om Arn beror nog helt enkelt på att han fick nobben i det/de ärenden som han sökte ersättning i. Varför skulle han annars ha en så het uppfattning.

Jag har dock svårt att se att TS skulle ha någon framgång med att begära ersättning för funktioner som just TS bil saknar. Det som marknadsförs på t.ex. websajten innebär ju inte att alla bilar har dessa funktioner lika lite som att alla bilar har Msport fastän alla i reklamen har det. Min bil har exempelvis nedfällbar suflett vilket ju marknadsförs hårt på BMW:s websajt i olika perioder på våren eller sommaren och det är ju en funktion som många BMW saknar. Eller automat, eller bla bla bla.

Enda sättet att begära ersättning lär ju vara att du kan visa att du har beställt dessa funktioner och betalat för dem, men din bil inte har det.

Sen bör du ju ställa dig frågan om de aktuella funktionerna fanns eller marknadsfördes vid tidpunkten då du beställde din bil, vilket ju inte alls är säkert? Du kan ju teoretiskt ha beställt din bil 30 april och dessa funktioner kom på bilar tillverkade 1 maj eller senare.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg16.005 st
Postad/Inlagd2017-11-01 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
En annan sak kring ARN som leder till många missuppfattningar är att det finns en tro att de själva utreder, intervjuar parterna och tar reda på fakta i målet. Det gör de inte. De tittar enbart på inskickat material, inget annat.

-------
//Lövet           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg270 st
Postad/Inlagd2017-11-05 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
535ia 97 sedan
har man lagt ner en halv miljon på en biljävel så vill man kanske att alla funktioner och lul lul ska funka eller hur? vad är meningen då? står det specifikt på utrustningslistan att vissa grejer inte funkar just här? har du missat nått finstilt nånstans? annars är det jävla skit dåligt stil.           IP: ...[7.230.3]
Antal inlägg1.753 st
Postad/Inlagd2017-11-05 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012
BMW 325iA (E90) 2010 (såld)
BMW i4 M50 (G26) 2022
BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld)
BMW iX3 (G01) 2023
Står dessa funktioner med när du gör en bmwvin?           IP: ...[.50.195]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-11-05 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Min uppfattning om ARN, vilken givetvis inte är heltäckande, bygger inte på eget ärende utan på flera fall där klaganden har tekniska/juridiska invändningar mot hur deras ärenden/anspråk hanterats av återförsäljare i bilbranschen.

Resultaten har hållit en undantagslöst låg juridisk/teknisk kvalité vilket gör en i det närmaste mörkrädd ur rättssäkerhetssynpunkt. Möjligen kan bedömningarna användas i rent underhållningssyfte, men tyvärr har verkligheten blivit så tekniskt avancerad att konsumenten ofta reducerats till ett lovligt kommersiellt byte.

En grov övertro på kompetens i vårt samhälle är ett stort problem och bla. får man klandra vårt bedrövliga undervisningsväsende. Var 5:e universitetsstudent kan till exempel inte prestera en enda korrekt svensk mening!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg1.149 st
Postad/Inlagd2017-11-05 22:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
iX1 msport med mycket utrustning på gång
Ett annat problem är att ARN väl inte hanterar tvister mellan två företag? Alltså kan man nog glömma ARN om man leasar genom sitt företag. Leasing är för övrigt inte köp heller så där faller nog ännu mer trygghet bort (jämfört med konsumentköplagen, inte köplagen som gäller företag).           IP: ...[.152.10]
Antal inlägg2.044 st
Postad/Inlagd2017-11-06 09:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som någon annan påpekat så är det en betydande skillnad om man köpt bilen som privatkonsument eller om det är en en tjänstebil där juridisk person (firma/företag) har köpt bilen.
Som privatkonsument har man långtgående möjligheter att få rätt om det finns något fel i marknadsföringen, man har rätt att betrakta sig själv som lite okunnig och naiv. Och man har tillgång till ARN.

Men mellan företag (tjänstebil) handlar det mest om vad som står angivet i avtalet/kontraktet, t ex att detaljer/funktioner finns inskrivna i avtalet. Juridisk person har ingen möjlighet hävda att man är okunnig eller naiv...           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-11-09 10:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -17 (G31)
=> 3D View via appen
Det funkade för mig ett tag men är nu borta. Var en ganska värdelös funktion tyckte jag men smaken är ju olika.

=> Microsoft Exchange i iDrive
Har för mig den finns i idrive men jag kan minnas fel. Hursomhelst står det på bmw.se att den inte finns i sverige.

=> Väljningspliktfunktionen i Driving Assistant Plus
Den här dök upp i min bil efter senaste mjukvaruuppdateringen. Vet inte hur den funkar, har inte hunnit testa än.

Simon: När producerades din bil?           IP: ...[.208.94]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-11-09 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Min bil producerades veckan 24. Vad behöver man göra för att få en mjukvaruuppdatering?           IP: ...[4.37.91]
Antal inlägg12.081 st
Postad/Inlagd2017-11-09 12:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En relaterat fråga : Ni som beställt "Väjningspliktfunktionen med Driving Assistant Plus" - vad exakt gör denna funktionalitet för att "hjälpa" föraren?

Jag sökte runt lite snabbt på BMW, men kunde överraskande nog inte hitta någon bra information om denna (fanns bara glassiga bilder med 5 ord långa upplevelsebeskrivningar).
          IP: ...[76.1.84]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-11-09 15:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -17 (G31)
Simon, man kontaktar lämplig service-ställe.           IP: ...[.208.94]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2017-11-09 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
G32 640D GT
Bmw-slangen: Jag vet inte om det är vad trådskaparen syftar på, men bilen skall varna om man ex närmar sig en stopplikt lite för fort. Om det är detta som han syftar på så fungerar det inte för mig heller här hemma i Sverige.

Däremot i Tyskland så fungerade det fint nu i veckan, bilen piper till och stoppskylt symbolen poppar upp i HUD.           IP: ...[9.2.177]
Antal inlägg312 st
Postad/Inlagd2017-11-09 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ix G31
Gällande 3D view via appen i connected drive, så verkar inte live mode vara speciellt mycket att sakna är min slutsats efter diverse youtube klipp m.m

Vill man kunna se live runt bilen så är en dashcam med parking mode betydligt bättre.
Den spelar dessutom in och kan spara filer till molnet.

Kommer definitivt skaffa en sådan när bilen är levererad.           IP: ...[208.198]
Antal inlägg12.081 st
Postad/Inlagd2017-11-09 22:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, tackar - låter rimligt!

Tycker ändåså svårt att hitta mer info om det.

Fast såg ett exempel där man körde mot skylten "Förbud mot infart med fordon" och HUD'en påpekade snällt "Check direction of travel".

Antar systemet bygger på kartinformation och GPS, eller har vi redan tagit klivet till kamera och bildanalys i realtid?

Kanske är begränsningar i tillgänglig data som hindrar att man kan aktivera det på andra marknader i nuläget?

Förresten, jag utgår från att man syftar på "väjningsplikt" och inte "väljningsplikt" men man vet ju aldrig vad för tokerier de hittar på :-)
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW z3  -97
Pris: 55.000:-

BMW 550i LCI  -07
Pris: 175.000:-

BMW 330Ci  -01
Pris: 35.000:-

BMW 325i Coupé E92  -07