AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.216

Oriktigt marknadsföring G30/G31 - funderar på att vidta åtgärder...

Si
61
SimonThePilot
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Hej,

Med risk för att framstå som en gnällgubbe så funderar jag på att skriva till BMW och om det inte ger något resultat Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Jag köpte min G31 530d Xdrive I.E. i sommar (beställde maj, lev juli). Saken är att jag några veckor efter leverans upptäckter att funktioner och utrustning som BMW än idag marknadsför på BMW.se helt enkelt inte går att använda pga. att vi befinner oss i Sverige. Det är dessa funktioner jag tänker på:
=> 3D View via appen
=> Microsoft Exchange i iDrive
=> Väljningspliktfunktionen i Driving Assistant Plus

Dessa funktioner är avstängda för svenska bilar, men någon information om detta i marknadsföringen eller i dialogen med försäljaren framkom inte. Tycker det är riktigt dåligt av BMW och funderar faktiskt på att först reklamera med begäran om kompensation, och därefter (jag är bombsäker på att det blir nada till svar) gå vidare till ARN.

Några tankar från er andra kring detta?
16.291
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad står det i din orderbekräftelse? Att det står saker i reklamen spelar mindre roll för dina möjligheter tyvärr.

-------
//Lövet
Förstår din besvikelse - kanske kommer funktionerna tillbaka.

När det gäller ARN består denna nämnd av lekmän - juridiskt/tekniskt fullständigt inkompetenta, i princip "folk från gatan" dvs. vem som helst! Ett rättsligt skämt som drar ett löjets skimmer över Sverige.
Även ifall det står om funktionerna på hemsidan så brukar det ju oftast finnas en parentes om att tjänsten ej är tillgänglig i Sverige. Ser att det gör det för bl.a Microsoft Exchange. Så det kan bli svårt att få rätt på den punkten.

Har en säljare däremot lovat tjänsterna eller inte varit helt ärlig om du har frågat om dessa är tillgänglig så är det en annan femma. Men då är det bäst att du har det på papper.

332: Var får du den infon ifrån. Nämnden består av en ordförande som är/varit domare till yrket och 4 lekmän som kommer från olika branshorganisationer, tex motormännen och villaägarnas riskförbund beroende på ärendet, men kan även vara jurister från konsumentverket.
Så att säga att det är vanligt folk från gatan utan kunskaper i området är väldigt märkligt.
Med det resonemanget så är våra brottsmålsdomstolar ett ännu större rättsligt skämt. Där kan vi verkligen tala om folk från gatan. Nämndemännens enda merit är att de råkar stå med på en partipolitisk lista (även ifall icke politiskt aktiva kan nomineras).
Visa användare
3.126
AlexanderK
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Min uppfattning om ARN - efter att ha läst Råd och Rön i ett par år är att de nog är ganska kompetenta och att deras utslag allt som oftast är ganska förnuftiga. 332:s uppfattning om Arn beror nog helt enkelt på att han fick nobben i det/de ärenden som han sökte ersättning i. Varför skulle han annars ha en så het uppfattning.

Jag har dock svårt att se att TS skulle ha någon framgång med att begära ersättning för funktioner som just TS bil saknar. Det som marknadsförs på t.ex. websajten innebär ju inte att alla bilar har dessa funktioner lika lite som att alla bilar har Msport fastän alla i reklamen har det. Min bil har exempelvis nedfällbar suflett vilket ju marknadsförs hårt på BMW:s websajt i olika perioder på våren eller sommaren och det är ju en funktion som många BMW saknar. Eller automat, eller bla bla bla.

Enda sättet att begära ersättning lär ju vara att du kan visa att du har beställt dessa funktioner och betalat för dem, men din bil inte har det.

Sen bör du ju ställa dig frågan om de aktuella funktionerna fanns eller marknadsfördes vid tidpunkten då du beställde din bil, vilket ju inte alls är säkert? Du kan ju teoretiskt ha beställt din bil 30 april och dessa funktioner kom på bilar tillverkade 1 maj eller senare.
16.291
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En annan sak kring ARN som leder till många missuppfattningar är att det finns en tro att de själva utreder, intervjuar parterna och tar reda på fakta i målet. Det gör de inte. De tittar enbart på inskickat material, inget annat.

-------
//Lövet
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
har man lagt ner en halv miljon på en biljävel så vill man kanske att alla funktioner och lul lul ska funka eller hur? vad är meningen då? står det specifikt på utrustningslistan att vissa grejer inte funkar just här? har du missat nått finstilt nånstans? annars är det jävla skit dåligt stil.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Står dessa funktioner med när du gör en bmwvin?
Min uppfattning om ARN, vilken givetvis inte är heltäckande, bygger inte på eget ärende utan på flera fall där klaganden har tekniska/juridiska invändningar mot hur deras ärenden/anspråk hanterats av återförsäljare i bilbranschen.

Resultaten har hållit en undantagslöst låg juridisk/teknisk kvalité vilket gör en i det närmaste mörkrädd ur rättssäkerhetssynpunkt. Möjligen kan bedömningarna användas i rent underhållningssyfte, men tyvärr har verkligheten blivit så tekniskt avancerad att konsumenten ofta reducerats till ett lovligt kommersiellt byte.

En grov övertro på kompetens i vårt samhälle är ett stort problem och bla. får man klandra vårt bedrövliga undervisningsväsende. Var 5:e universitetsstudent kan till exempel inte prestera en enda korrekt svensk mening!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ett annat problem är att ARN väl inte hanterar tvister mellan två företag? Alltså kan man nog glömma ARN om man leasar genom sitt företag. Leasing är för övrigt inte köp heller så där faller nog ännu mer trygghet bort (jämfört med konsumentköplagen, inte köplagen som gäller företag).
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som någon annan påpekat så är det en betydande skillnad om man köpt bilen som privatkonsument eller om det är en en tjänstebil där juridisk person (firma/företag) har köpt bilen.
Som privatkonsument har man långtgående möjligheter att få rätt om det finns något fel i marknadsföringen, man har rätt att betrakta sig själv som lite okunnig och naiv. Och man har tillgång till ARN.

Men mellan företag (tjänstebil) handlar det mest om vad som står angivet i avtalet/kontraktet, t ex att detaljer/funktioner finns inskrivna i avtalet. Juridisk person har ingen möjlighet hävda att man är okunnig eller naiv...
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
=> 3D View via appen
Det funkade för mig ett tag men är nu borta. Var en ganska värdelös funktion tyckte jag men smaken är ju olika.

=> Microsoft Exchange i iDrive
Har för mig den finns i idrive men jag kan minnas fel. Hursomhelst står det på bmw.se att den inte finns i sverige.

=> Väljningspliktfunktionen i Driving Assistant Plus
Den här dök upp i min bil efter senaste mjukvaruuppdateringen. Vet inte hur den funkar, har inte hunnit testa än.

Simon: När producerades din bil?
Si
61
SimonThePilot
Bmw 530d xdrive G31 2018

Bmw 116i 2015

vw polo 2015
Min bil producerades veckan 24. Vad behöver man göra för att få en mjukvaruuppdatering?
Visa användare
ProPro-medlem
12.621
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En relaterat fråga : Ni som beställt "Väjningspliktfunktionen med Driving Assistant Plus" - vad exakt gör denna funktionalitet för att "hjälpa" föraren?

Jag sökte runt lite snabbt på BMW, men kunde överraskande nog inte hitta någon bra information om denna (fanns bara glassiga bilder med 5 ord långa upplevelsebeskrivningar).
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Simon, man kontaktar lämplig service-ställe.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Bmw-slangen: Jag vet inte om det är vad trådskaparen syftar på, men bilen skall varna om man ex närmar sig en stopplikt lite för fort. Om det är detta som han syftar på så fungerar det inte för mig heller här hemma i Sverige.

Däremot i Tyskland så fungerade det fint nu i veckan, bilen piper till och stoppskylt symbolen poppar upp i HUD.
Gällande 3D view via appen i connected drive, så verkar inte live mode vara speciellt mycket att sakna är min slutsats efter diverse youtube klipp m.m

Vill man kunna se live runt bilen så är en dashcam med parking mode betydligt bättre.
Den spelar dessutom in och kan spara filer till molnet.

Kommer definitivt skaffa en sådan när bilen är levererad.
Visa användare
ProPro-medlem
12.621
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, tackar - låter rimligt!

Tycker ändåså svårt att hitta mer info om det.

Fast såg ett exempel där man körde mot skylten "Förbud mot infart med fordon" och HUD'en påpekade snällt "Check direction of travel".


Antar systemet bygger på kartinformation och GPS, eller har vi redan tagit klivet till kamera och bildanalys i realtid?

Kanske är begränsningar i tillgänglig data som hindrar att man kan aktivera det på andra marknader i nuläget?

Förresten, jag utgår från att man syftar på "väjningsplikt" och inte "väljningsplikt" men man vet ju aldrig vad för tokerier de hittar på :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.