AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Problem med OBD bmw E60 530i 2004

Visad 2.458 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10st
Postad/Inlagd2017-10-25 09:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW e60 530i
BMW f31 320D
Hejsan

Har råkat ut för en riktig rävsax.

Hela historien börjar med min bil, en BMW 530i e60 från 2004 med motor m54, fick en tvåa på besiktningen(bilprovningen) 2016 för ingen kontakt med OBD samt bromsrör.

Ok, körde in bilen till en lokal bilfirma som bytte bromsrör samt fick kontakt med OBD med deras dator så de nollade tvåorna.

Frid och fröjd så körde jag med bilen ett år till nästa besiktning, i år. Slutade med att jag fick en tvåa igen på besiktningen på ingen kontakt via OBD. Denna gång bytte jag besiktnings bolag till Besikta.

Jag kollade säkringar, ohmmätte på stift och kollade anslutningar utan att hitta något fel. Åkte in till en bilverkstad och de fick kontakt via deras dator men besiktningen menade på att verkstäderna kommer in via en Serviceport, vilket bilprovningarna inte går igenom, utan de går via ett annat stift som är lagstadgat.

Åkte då in med min bil till BMW som sa att de hört om ett liknande fel och då var det fel på en styrbox med modellnummer, DME. Fick ett pris på att byta samt programmera den så trodde de att det skulle fungera.

Efter att den blev bytt samt programmerad så åkte vi och besiktade bilen igen, med samma resultat som innan. De kommer inte in via OBD. BMW verkstaden ringde till bilprovningen och sa att de kunde komma med deras instrument, som de kommer in i bilen med, för att bevisa att det fungerar. Bilprovningen sa nej, att de måste komma in med sina instrument och gav mig i princip två val. Skrota bilen eller ansöka om dispans för detta beskymer.

Sitter nu med en bil och har mindre än en månad kvar innan det blir körförbud igen med ett fel som ingen kan laga verkar det som.

Saken hör till att jag kollade historiken på besiktningen via transportstyrelsen och då har denna bil fått en tvåa hos bilprovningen på OBD så långt bak som de kunde se, men på något sätt har någon släckt denna tvåan...

Är det någon annan kunnig här som råkat ut för samma problem eller hört talas om och har en lösning?

Saker jag testat är.

1: kollat säkringar
2: kollat stift vid obd anslutning, ohmmätt
3: bytt styrmodul DME

Tacksam för hjälp. Vill ogärna skrota bilen för ett fel som inte finns.           IP: ...[.57.132]
Annons
Antal inlägg3.651 st
Postad/Inlagd2017-10-25 10:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
330ci M-II -03
Silbergrau metallic
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Det låter ju helt sinnesjukt.
Men varför byter BMW DME? Verkar vara som en vild och dyr gissning.
Det har varit uppe nån sån här tråd förut vet jag.

Går det att få ut från besiktningen exakt vilket stift som de ska kommunicera med?

Mvh Ola           IP: ...[3.98.76]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-10-25 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e60 530i
BMW f31 320D
Osäker. Men antar att de går in via CAN bus stiften.
BMW menade på att det kunde vara DME modulen som "störde" så att man inte kunde komma åt OBD2. De hade varit med om ett liknande fall innan, och ja, det va dyrt...

[LÄNK]           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg1.100 st
Postad/Inlagd2017-10-25 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Var inne och besikta idag 535d
Och dom kör OBD på min dom får kontakt men kan inte se något med den
Så jag fattar inte varför dom gör det på bmw överhuvudtaget
Kan inte hjälpa dig men man undrar ju varför dom gör det
Mvh           IP: ...[.243.87]
Antal inlägg3.651 st
Postad/Inlagd2017-10-25 23:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
330ci M-II -03
Silbergrau metallic
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Om OBD enligt BMW fungerar som det ska på bilen så kan det väl inte vara kundens problem att besiktningsföretaget inte har korrekt utrustning? Borde var lätt att få dispans för detta tycker jag. Avgasprov går ju lätt att göra ändå och se att bilen har ok värden.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[3.98.76]
Antal inlägg10.218 st
Postad/Inlagd2017-10-26 01:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Besiktningsföretagen använder sig av rätt utrustning eftersom de följer föreskrifterna (tror det är TSFS 2010:78 och SWEDAC är ansvariga för ackrediteringen) som gäller för ett besiktningsföretag.

Fullt möjligt att OBD-II fungerar hos BMW men inte hos besiktningsföretaget. Det är ju två helt olika mjukvaror som används.

Men jag förstår dig olaO och förstår situationen. Man kan göra ett hyptetiskt extremfall av detta, anta att BMW råkar tillverka några hundratusen bilar med felaktig programmjukvara som gör att diagnostikutrustning som följer OBD-II standarden inte fungerar men att BMW's diagnostikutrustning fungerar. Det däremot skulle isåfall vara BMW's skyldighet att göra en recall och åtgärda (tror de måste göra det då man inte får sälja bilmodeller utan fungerande OBD II).

Därför kliar jag mig i huvudet när du säger att BMW vet om att det finns ett potentiellt fel i vissa DME'er, och att du fick betala för hela kalaset. Det där tycker jag är BMW's ansvar - om de vet om att det finns problem med det standardiserade OBD-II så anser jag att de är skyldiga att åtgärda det.

Men nu är det ju så att denna "elektroniska miljökontroll" endast ersätter avgasmätning vid tomgång. Avgasmätning vid förhöjt varvtal görs ju fortfarande.

Nu står det i Transportstyrelens författningssamling för kontrollbesiktning att om bilen inte genomfört samtliga självtester (dvs OBD-II Mode $06) ska mätning vid tomgång enligt x.y.z genomföras.

Tyvärr står det ingen liknande text om OBD-II Mode $03 (dvs utläsning av felkoder), dvs att erbjuda ett alternativ om man inte får någon respons från ett OBD-II Mode $03 anrop.

Att inte sätta likhetstecken mellan "inte kunna läsa ut rediness codes" och "inte kunna läsa ut felkoder" är korrekt - för det är två helt olika nivåer av feldetektering.

Tyvärr erbjuds inget alternativ här om OBD-II Mode $03 steget strular, vilket jag tycker är lite synd för oss bilägare.
Å andra sidan skulle ett sådant alternativ i ett enda slag kasta utförandet av miljökontroll vid besiktning tillbaka 15 år. Det skulle leda till att såfort någon fick en felkod vid besiktningen så skulle de bara knipsa en kabel till OBD-uttaget och vips så får man igenom bilen.
Dagens motorstyrsystem är så otroligt komplexa idag (vilket är ett resultat av de val vi konsumenter gör i kombination med lagstiftningar), så dessa "manuella" avgasprover inte är tillräckliga längre. Fungerade bra på 70- och 80-talet men har svårt att hänga med numera.

Kan tillägga att i Swedac's dokument för handledning till bedömning av mätosäkerhet vid fordonsbesiktning så nämns följande "För modernare fordon gäller alternativt att läsa ut eventuella felkoder med hjälp av OBDsystemet. Om av olika anledning detta inte lyckas, görs avgasmätningen även på dessa fordon.".
Detta är ju bara en tolkning/handledning av Transportstyrelens författningar, så det är en viss gråzon och öppen för tolkning exakt vad som gäller om man av olika anledningar inte kan läsa ut felkoder.

Förstår dock dilemmat, nästa månad kan det vara en själv som står där!

Fasiken, kommer inte ihåg exakt vad författningarna säger (bör ha de här någonstans) men jag gisasr på att de kör antingen ISO 9141-2 eller ISO14230-4. Oavsett så använder båda K-linan dvs pinne 4, 5, 7 och 16 måste fungera.

Jag ska faktiskt kolla för skojs skull vilken kommunikation min enkla generiska OBD-II väljer mot min E87 120i -06.

@ettkall : Vilka pinnar kollade du och exakt vilka tester utfördes på vilka pinnar?

@ettkall : Nu har man oftast inte en dröse enklare OBD-verktyg hemma, men vad händer om du kopplar in ett enklare OBD-verktyg till uttaget - fungerar det då?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg3.651 st
Postad/Inlagd2017-10-26 07:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
330ci M-II -03
Silbergrau metallic
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Jag hade nog som en panikåtgärd byglat pinne 7-8 som man gör på äldre bilar med andra instrument. Kanske värt ett försök.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[3.98.76]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-10-26 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e60 530i
BMW f31 320D
@bmw-slangen: förstår ju att de måste komma åt obd2 för att göra korrekta mätningar. Men eftersom både mekonomen och bmw kommer åt obd2 porten men då via service-pin som de säger så borde ju besiktningarna kunna uppgradera sina utrustningar ?

Har lånat enklare obd läsare av kollegor och man kommer inte åt med dem heller. Antar att det är något fel på mjukvaran på min bil eftersom de ibte får kontakt via can-bus

Kan det finnas andra säkringar än det som sitter i handskfacket?
Minns inte exakt villa stift jag mätte på men minns att jag inte såg några konstigheter. Nu mätte jag iofs inte från stiftet till andra sidan på kabeln utan bara mellan stiften.

@olaO: de provade att bygla hos bmw men fick fortfarande inte kontakt med det enklare instrumentet de hade då. Deras service-verktyg har de hela tiden fått kontakt med min bil.           IP: ...[.191.76]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-10-26 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e60 530i
BMW f31 320D
Ok. Googlat massor och detta intressanta hittade jag på ett amerikanskt forum.

Quick Update. The car is finally fixed inspected and all. I took a portable OBD II reader and let them use it to fix the car. They thought it was the DME computer so I replaced it. That didn't work so they tried something else. It turned out to be the Airbag ECU Module. The part number was 65-77-6-975-686. They ate the cost of the unnecessary DME module and just charged me for the airbag module, programming and labor. All and all Stealership rates $3200 for their mistake the took off the DME which was $1500. Final total of $1735.... So I hope this helps someone else out. My pain your gain. Enjoy           IP: ...[190.236]
Antal inlägg2.402 st
Postad/Inlagd2017-10-26 16:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Grattis till din arbetsseger!

Det är nu bara att hoppas på att:

- Det inte finns fler moduler som kan ge samma symptom, och

- Att "din" verkstad också viker sig beträffande DME-bytet... Berätta gärna sen.

(Sedan hade det naturligtvis varit intressant att få veta hur det i det amerikanska exemplet "visade sig" att det var den aktuella modulen som var skyldig.)

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-10-26 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e60 530i
BMW f31 320D
[LÄNK] länk till tråden

IP: ...[.199.20]
Antal inlägg2.402 st
Postad/Inlagd2017-10-26 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Tack för länken. Fungerar inte rakt av, men kanske här?

[LÄNK]
Sidan 2.

Men den tillför ju ingenting utöver det du citerade, såvida jag inte registrerar mig och frågar (i en tråd från 2013). Inte jätteviktigt. Inte nu, åtminstone.

Hoppas att du når hela vägen!

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg3.651 st
Postad/Inlagd2017-10-26 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
330ci M-II -03
Silbergrau metallic
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Koppla ur airbagmodulen eller om det finns säkringar som du kan rycka. (Airbaglampa kommer att lysa) Då kanske det kan gå att få kontakt med DME för bilprovningen. Låt dem sen läsa motorn men givetvis får du åka tillbaka när du kopplat i SRS igen.
En ful workaround men om det är SRS modulen som stäör ut så borde det fungera.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]
          IP: ...[.154.51]
Antal inlägg10.218 st
Postad/Inlagd2017-10-27 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Via "service-pin"? Vad menar de med det? Menar de pinnar som är reserverade för biltillverkarna (3,8,9,11,12,13)? De ska besiktningsorgan definitivt INTE använda sig av.

Så vad menar de med "service-pin" då? Menar de CAN-bussen, dvs pinne 6 och 14?

@ettkall : Men vilket protokoll (och således pinnar) använde sig de billigare OBD-läsarna du använde dig av?

Jag provade nyss på min E87 120i -06 och med min billiga kombination så används ISO14230 KWP Fast (dvs pinne 7 - men självklart måste pinne 4,5,16 också fungera felfritt).

@ettkall : Vilket protokoll använde sig BMW av? Jag är nästan säker det är CAN-bussen (sen vilket av alla hastigheter det valdes är nog inte så intressant), men om det var CAN-bussen så var det ju pinne 6,14 som användes (självklart måste pinne 4,5,16 cokså fungera felfritt).

@ettkall : Men vilket protokoll använde sig besiktningsföretag av då? Vad svarade de på den frågan? Det är ju en kritisk bit av information i hela detta. Jag skulle gissa på ISO14230 KWP Fast eller Slow, men då man felsöker handlar det om att veta (och inte gissa). Snokar lite i vilka standarder som anger vad testutrustningen måste klara av (tror det är SS-ISO 15031 men ska kolla lite mer)...

För tror det var runt 2006 som CAN blev mandatory på OBD II, iallafall i USA (vet inte om vi i Europa fick det samtidigt eller om det kom senare).

Så allt trillar egentligen tillbaka på mina frågor - vilket protokoll är det som fungerar och vilket protokoll är det som inte fungerar och vilket protokoll är det som besiktningsföretag använder (och vilka FÅR de använda)?

Strul med CAN-bussarna lär bli så fruktansvärt vanligt framöver, och kommer att förvirra många bilägare (och leda till många dyra byten av styrboxar).

En trasig styrbox kan fucka upp hela CAN-bussen och förstöra all trafik på denna. Krävs lite intelligent felsökning för att hitta vilken styrbox det är. Men om man hittat en misstänkt kan man bara koppla ur den och försvinner problemet så är det uppenbart vart problemet är. MEN! Du måste se till att inte koppla ut någon av styrboxarna som innehåller 120 ohm terminering om det handlar om en highspeed CAN-buss (tror det alltid är två styrboxar med detta) - men då får du sätta dit din egen terminering. Men nu är vi inne på felsökning av CAN-bussar, och det var inte vad tråden handlade om....

Men är det egentligen CAN-bussen som strular? Eller är det K-linan? Det är ju en bra ände att börja i :-)
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2017-11-07 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e60 530i
BMW f31 320D
Hejsan

Uppdatering.

Bilen har nu gått igenom besiktningen.

Ett djäkla ståhej med ringades till transportstyrelsen och olika besiktningar.

Enligt transportstyrelsen, som sätter standard och regler ska besiktningarna erbjuda att testa med den gamla metoden som de gjorde innan OBD-krav. Dvs de kan inte sätta en 2:a på en bil om de inte kommer åt via OBD. De menar att besiktningarna ska veta om detta, men alla jag frågat säger att det inte stämmer eller att de inte vet något om detta.

Bollen är iaf i rullning hos transportstyrelsen och jag blir inte förvånad om det kommer ändringar i lagen angående OBD-läsning eftersom detta verkar vara ett större problem än jag trott (andra bilmärken).

Hittade även detta ifrån 2010 på ett annat forum.

"
Från och med idag den 16 december använder sig Bilprovningen därför, i de fall då resultatet från fordonets diagnossystem är ofullständigt, av den alternativa miljömetoden.

Kunder, vars fordon redan har blivit underkända med felkoden "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske", är välkomna att besöka en av Bilprovningens stationer för att göra en alternativ kontroll eller att kontakta Bilprovningens Kundtjänst.

Sänkta koldioxidutsläpp med den nya miljökontrollen

Den nya metoden används vid miljökontroll av samtliga bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna från 2004. Det motsvarar de bilar som står för majoriteten av körningen i Sverige och som utgör hälften av landets bilpark.

Den tidigare metoden gav endast en ögonblicksbild av fordonets utsläpp vid den tidpunkten då kontrollen genomfördes, men tack vare diagnossystemets kontinuerliga övervakning av fordonets utsläpp kommer Bilprovningen med den nya kontrollen att upptäcka fler fordon med fel som påverkar utsläppen, både när det gäller skadliga emissioner och koldioxid. Felen kan dessutom upptäckas tidigare jämfört med den gamla metoden.

Bilprovningen räknar med att den nya kontrollen kommer att innebära att cirka 5 procent fler bilar underkänns vid kontrollbesiktningen under det första året. Det visar statistik från andra länder som redan har infört motsvarande kontroll. "           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg7.884 st
Postad/Inlagd2017-11-07 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fungerar det om du läser av med en vanlig obd2 läsare som man kan köpa lite vart som helst.           IP: ...[.243.73]
Antal inlägg3.651 st
Postad/Inlagd2017-11-07 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
330ci M-II -03
Silbergrau metallic
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
ettkall, skönt att höra och bra jobbat! Ett prejudikat!
"Dvs de kan inte sätta en 2:a på en bil om de inte kommer åt via OBD"
Intressant, många som haft problem med detta. Kan vara användbart.
Det är alltså bara att kräva ett vanligt avgastest om det skulle bli strul.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]
          IP: ...[3.98.76]
Antal inlägg10.218 st
Postad/Inlagd2017-11-13 01:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket bra feedback, ettkall.

>>< Enligt transportstyrelsen, som sätter standard och regler ska
>> besiktningarna erbjuda att testa med den gamla metoden som de
>> gjorde innan OBD-krav. Dvs de kan inte sätta en 2:a på en bil om
>> de inte kommer åt via OBD. De menar att besiktningarna ska veta
>> om detta, men alla jag frågat säger att det inte stämmer eller att
>> de inte vet något om detta.

Transportstyrelsen skyller ifrån sig - det är de själva som orsakat detta kunskapsproblem/tolkningsproblem - se nedan varför.

Besiktningsföretagen ska tolka vad som står i de författningar som Transportstyrelsen ger ut (och får även hjälp med detta från ackrediteringsorganet Swedac).

Som alla kan läsa (se mitt inlägg från 2017-10-26 01:34) så är delen kring detta med OBD otroligt luddigt och otydligt skrivet. Det finns på tok för många sätt att tolka författningen vilket är värdelöst.

Grundproblemet är helt enkelt *** dåligt skriven text *** av Transportstyrelsen kring just detta (den är så dåligt skriven att man misstänker att den skrivit så otydligt helt avsiktligt).

Förhoppningsvis kommer Transportstyrelsen att uppdatera texten och göra den tydligare utan utrymme för tolkningar.

Kuriosa : Körde lite felkodsutläsning på en Volvo S60 (första generationen) och där används OBD-protokollet "ISO 9141-2", på min E87 -06 så används som sagt OBD-protokollet "ISO 14230-4 KWP2000 Fast".
Antal inlägg10.218 st
Postad/Inlagd2017-11-13 01:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ettkall : Vilket protokoll använde sig BMW av för att läsa ut OBD-felkoder på din bil?

@ettkall : Vilket eller vilka protokoll använde sig besiktningsföretag av för försöka att läsa ut OBD-felkoder på din bil?           IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520  -02
Pris: 65.000:-

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00