AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

320i e91, inget drag i ventilationen

Visad 1.253 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg12st
Postad/Inlagd2017-10-23 14:23
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tja.

Har en 320i e90 2007.
Har problem med att jag inte får något riktigt drag i kupevärmen. Kupefläkten snurrar, man hör att det verkligen blåser och den reagerar på fläktreglaget som sig bör, men det blåser liksom ingenting i uttagen i panelen. Värme verkar finnas, håller man handen för utblåsen så känns det som att det "läcker" varm luft ur dom, och panelen blir varm efter ett tags körning. Det gör ingen skillnad om jag ändrar på panelen mellan vindruta, ansikte eller golv, det kommer ändå ingen direkt luft ur något av utblåsen.
Det enda utblås som verkar funka är det i baksätet som sitter mellan framstolarna. Där är det full stormstyrka på luften, men däremot så blåser det enbart kallt.
Spontant skulle jag vilja beskriva det som att kupefläkten fungerar och värme finns, men att det är stopp i utblåsen på något vis.

Är det några klaffar eller något som brukar fastna? Kan man läsa ut några felkoder eller dylikt?
Tacksam för tips och trix innan jag börjar riva allt då jag aldrig skruvat just BMW innan.           IP: ...[.83.223]
Annons
Antal inlägg21.807 st
Postad/Inlagd2017-10-23 17:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, i ventilationssystemet finns det ett antal spjäll som styr luften genom att öppna/stänga sig.
Det kan ju vara något knas med dem eller styrningen till dem...

Men har du kollat det enklaste först - friskluftsfiltret?
Det kan vara igensatt och då blir flödet väldigt dåligt/obefintligt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2017-10-23 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Låter logiskt, men borde inte det påverka även baksätet?
Där är det som sagt ett jävla drag i luftflödet, jag skulle nästan påstå att det är onormalt bra drag där så jag funderar på om det kan vara så att spjällen hamnat i nåt läge som skickar allt till baksätet?           IP: ...[216.210]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2017-11-01 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Problemet löst.

Rev isär typ halva bilen för att komma åt allt och började felsöka. Plockade loss motorerna och provade att manuellt öppna och stänga alla spjäll, och alla gick lätt och fint. Tvångskörde motorerna och dom snurrade utan problem. Började mäta upp alla kontakter och konstaterade att det inte kom någon styrström oavsett vad jag gjorde på reglagen, så plockade loss själva kontrollpanelen för att börja mäta där. När jag ryckte loss panelen började plötsligt varenda spjällmotor snurra och justera in spjällen.
Kollade så att alla kontakter satt i ordentligt och skruvade ihop allt, och det har fungerat klockrent sen dess. Någonstans i panelen var det nåt litet glapp, men så länge det fungerar tänker jag inte rota mer i det.
Men ett tips om någon har liknande fel är att kolla panelen först, *innan* ni spenderar några timmar på att plocka isär hela värmepaketet. :)           IP: ...[.83.223]
Antal inlägg142 st
Postad/Inlagd2019-06-13 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej Rcy!

Så här 1,5 år senare har jag samma problem efter att jag har bytt kupéfläkten då den var helt död....och låter som att jag ev kommit åt någon sladd som kanske styr men när du menar panelen så är det mittkonsolen du plockade ner? Jag plockade bort allt framför passagerarsätet (handsfack etc)....jag har dock inget blås i baksätet heller så kan ju vara annat på min...var sitter friskluft filtret? Har bytt kupéfilter är det samma?
Tackar på förhand           IP: ...[.44.210]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i touring  -96
Pris: 10.000:-

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08