|
Inlagd av |
Fråga |
16.039st
2017-10-22 19:34
Anmäl inlägget
|
På många nyare bilar idag kan man inte "snabbtuta" genom att dutta till ett par gånger på ratten. Funktionen är fördröjd och när man till slut trycker till lite längre så har man dels passerat platsen man ville signalera på, dels blir signalen för lång...
Känns det igen?
Jag har det på min F31, men samma sak finns på flera nyare bilar idag, alla VAG-modeller t.ex.
Varför har man gjort såhär? Funktionen är säkert programmerbar, jag har inte testat detta ännu, kanske någon annan som varit inne i kodning osv har bättre koll?
FP IP: ...[.21.132] |
Annons |
|
694 st
2017-10-22 19:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520d -11 (F11) 318dA Touring -11 (E91) 320i -01 (E46)
|
Jag har också uppmärksammat det du beskriver, och stört mig på det. Jag har också kodat en del på min bil men har aldrig sett eller hört talas om något kodningsalternativ för det. Men jag har inte heller sökt efter det. IP: ...[197.179] |
694 st
2017-10-22 20:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520d -11 (F11) 318dA Touring -11 (E91) 320i -01 (E46)
|
[LÄNK]
"The junction box electronics (JBE) is a bus user on the K-CAN2. The junction box electronics (JBE) cyclically requests the status of the fanfares button."
Det skulle alltså kunna vara så att fördröjningen beror på processhastigheten för JBE. IP: ...[197.179] |
16.039 st
2017-10-22 20:50
Anmäl svaret
|
Så är det säkert, det borde jag kanske ha hittat i någon dokumentation, och då verkar det kanske svårt att komma runt detta. Säkerligen är det ju så att alla funktionerna i rattens knappar scannas av, men man märker inte av detta på de andra funktionerna.
På E39 t.ex som hade liknande antal rattknappar var det också en databus som överförde informationen, förmodligen gick signalhornet över egen släpkontakt där som på gamla goda tiden. Signalerna för krockkuddarna tändare kör man ju över "klockfjädern", där vill eller kan man inte riskera något avbrott...
Funderar på hur man överför effekten till belysningen i rattens knappar, och även rattvärmen, det måste finnas fler släpkontakter eller en bred flexprint (klockfjäder) till detta...?
Var hämtade du informationen ovan om databussen?
FP IP: ...[.21.132] |
16.039 st
2017-10-22 20:51
Anmäl svaret
|
Sorry, missade din länk till TIS...
FP IP: ...[.21.132] |
|