AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Signalhorn, fördröjd funktion

Visad 628 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg16.039st
Postad/Inlagd2017-10-22 19:34
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
På många nyare bilar idag kan man inte "snabbtuta" genom att dutta till ett par gånger på ratten. Funktionen är fördröjd och när man till slut trycker till lite längre så har man dels passerat platsen man ville signalera på, dels blir signalen för lång...
Känns det igen?
Jag har det på min F31, men samma sak finns på flera nyare bilar idag, alla VAG-modeller t.ex.
Varför har man gjort såhär? Funktionen är säkert programmerbar, jag har inte testat detta ännu, kanske någon annan som varit inne i kodning osv har bättre koll?

FP           IP: ...[.21.132]
Annons
Antal inlägg691 st
Postad/Inlagd2017-10-22 19:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
Jag har också uppmärksammat det du beskriver, och stört mig på det. Jag har också kodat en del på min bil men har aldrig sett eller hört talas om något kodningsalternativ för det. Men jag har inte heller sökt efter det.           IP: ...[197.179]
Antal inlägg691 st
Postad/Inlagd2017-10-22 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
318dA Touring -11 (E91)
320i -01 (E46)
[LÄNK]

"The junction box electronics (JBE) is a bus user on the K-CAN2. The junction box electronics (JBE) cyclically requests the status of the fanfares button."

Det skulle alltså kunna vara så att fördröjningen beror på processhastigheten för JBE.           IP: ...[197.179]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2017-10-22 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så är det säkert, det borde jag kanske ha hittat i någon dokumentation, och då verkar det kanske svårt att komma runt detta. Säkerligen är det ju så att alla funktionerna i rattens knappar scannas av, men man märker inte av detta på de andra funktionerna.
På E39 t.ex som hade liknande antal rattknappar var det också en databus som överförde informationen, förmodligen gick signalhornet över egen släpkontakt där som på gamla goda tiden. Signalerna för krockkuddarna tändare kör man ju över "klockfjädern", där vill eller kan man inte riskera något avbrott...
Funderar på hur man överför effekten till belysningen i rattens knappar, och även rattvärmen, det måste finnas fler släpkontakter eller en bred flexprint (klockfjäder) till detta...?
Var hämtade du informationen ovan om databussen?


FP           IP: ...[.21.132]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2017-10-22 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sorry, missade din länk till TIS...


FP           IP: ...[.21.132]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 185.000:-

BMW 325i  -08
Pris: 139.000:-

BMW M5  -00
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen