|
|
---|---|
Har en 330i- 02 med 30000 mil på mätaren som jag tänkte fräscha till framvagnen och hjulupphängning på. Men vilka fjädrar bör jag köpa, för visst är väl bilar med m-paket lite lägre än dem med standardchassi? Och skiljer de sig i hårdhet? Är förresten H&R respektive Bilstein bra märken? Jag har inte kollat med BMW-verkstaden i närheten (har ingen bra erfarenhet av dem) men jag misstänker att det finns prisvärdare alternativ än originalfjädrar. Så jag behöver tips på fjädrar, vill gärna ha så lika original som möjligt. | |
M-sportchassit är ca 15 mm lägre än standardchassit. BMW är nog de enda som säljer fjädrar som har rätt längd. Det finns faktiskt ett antal olika fjäderlängder/hårdheter som BMW säljer, beroende på vilken utrustning bilen har från fabriken - det finns en "kalkylator" där de knappar in extrautrustning som t ex. automatlåda, elmanövrerade stolar, taklucka mm. Utifrån detta får de fram en exakt fjäder som ska passa 100%. Hur stor skillnad det är i verkligheten är en annan femma. Eftermarknadsfjädrar av "sporttyp" brukar sänka 30 mm eller mer... Men om fjädrarna inte är av lär de gå att återanvända. Det är främst dämparna som slits. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Men slits inte fjädrar och blir mjukare med åren då? Bilen gungar och klonkar hej vilt så jag tänkte jag skulle byta länkarmar, styrstag, dämpare och fjädrar, men det kanske är bortkastade pengar? |
|
Jo, i teorin gör de det... Men bilens hela vikt vilar på fjädrarna och bestämmer dess höjd - du kan punktera dämparna så de är trycklösa utan att bilen sjunker ihop (gäller inte Citroens gashydrauliska fjädring), så om höjden är rätt är de nog tillräckligt fräscha. Däremot slits dämpare och fjäderbenslagring, bussningar och leder betydligt mer - det är troligen de som "låter". Det kan dock hända att fjädrar går av och då måste man byta dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.