AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.455

Kodning för nybörjare - tips?

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Hej! Jag har en BMW 430i Gran Coupé (F36) från 2016 med HK-stereo men ingen navigator (och inget aktivt chassi, endast M-sport) och har försökt läsa in mig på diverse utländska forum angående kodning via exempelvis E-sys launcher, Bimmercode och Carly. De saker jag skulle vilja kunna ändra är följande:

1. Minska volymen på Active Sound (ASD) i sportläget eller prova att slå av det helt och hållet på försök. Störs nämligen lite av det dova brummandet som ASD lägger till via högtalarna när man aktiverar sportläget.

2. Modifiera stolsvärmen - samtliga lägen är så varma att man måste slå av värmen efter 5-10 minuter. Skulle vilja kunna minska hettan i lägsta läget (eller alla lägen).

3. Om möjligt (har ingen aning om det är görbart) modifiera antingen läget Sport eller Sport+ så att endast gasresponsen och styrningen är som i Sport men växlingspunkterna är som i Comfort. Det förstör nämligen nöjet med sportläget att bilen ligger kvar för länge på låg växel vid körning rakt fram i konstant hastighet, typ på 7:an istället för 8:an vid 90 km/h.

Orsaken till inlägget är att E-sys launcher inte verkar uppdateras lika löpande som tidigare (?) och att Bimmercode och Carly eventuellt inte är särskilt heltäckande, men det är svårt att på förhand fatta vad de egentligen klarar av att modifiera. Vet någon om E-sys launcher fortfarande fungerar (och var på nätet man lämpligen ska leta kodningstips) eller om någon av punkterna 1-3 kan utföras i Bimmercode eller Carly med lämplig tillhörande hårdvara?
ha
734
haack
X3 30d -18

Fråga 1 borde gå att ordna, iallafall slå av det helt.
Fråga 2 ja det går att justera.
Fråga 3 tror jag inte är möjligt att gå in och peta i hursomhelst, inget jag skulle ge mig på iallafall.
Jag använder mej av Esys, har ingen erfarenhet av de två andra programmen.

Mvh

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Jag kan inte annat än hålla med på punkt 1, 2 och 3! :) Hittar du en lösning så skrik.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Tack för svaren - misstänkte att punkt 3 inte låter sig göras. Om någon annan läser detta och har lyckats fixa både punkt 1 och 2 med Bimmercode eller Carly så får vederbörande gärna hojta till!
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Carly bör fixa stolsvärmetemperaturen och "Active Sound Design". Har dock inte provat själv.

Länk
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Yes Carly fixar 1 & 2 har själv gjort på min : )
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Stort tack! Velar fortfarande mellan Bimmercode och Carly. Möjligen kan Bimmercode visa sig ge fler valmöjligheter vad gäller att justera volymen på ASD istället för att slå av det helt, men jag har ju som sagt inte provat ännu.

När man läser på Tokenmasters blogg om Esys launcher så verkar det ha varit lite problem och buggar nyligen (som inte beskrivs närmare), så det känns lite osäkert (overkill) att prova det så länge det bara är ett fåtal detaljer som ska ändras...
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

E-sys funkar prima
allt beror på VILKEN version man har,samt om man har "FULL" med

*man ska inte tro på allt man läser*

denna setup funkar 100%

E-Sys_Setup-3.3xxxxxx
E-Sys Launcher PRO V2
psdzdata FULL 62.5
E-sys CAFD_ID's Through ISTA-P v3.62.5
TOKEN
Ro
95
Rodjak
520d -14
hijackar tråden:

kan man (koda) öka känsligheten rörelsesensorn för larmet i kupén? upplever den som seg på rörelser

Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport
2.0TDI optimerad till 210hp -07

liten förfrågan ang esys...
hittade programmet men kan inte koppla upp mig till bilen.
Någon som är villig att lägga upp lite länkar för hur man får igång allting?

628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
Indo från Bimmercode:

"The latest Vgate devices do not function properly anymore, so these adapters are not recommended any longer. If you have an older working device, you can continue using it of course"

Jag har en ny adapter som får kontakt 2/5 gånger. Helt värdelös...får finna en annan adapter helt enkelt.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
denna funkar kanon för mig, snabb leverans från USA.

Länk

Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Jag också vilja ha lite hjälp med att komma igång. Vill inte ha Carly då jag tycker att de är lite för pengakåta, betala för att låsa upp enstaka funktioner, plus per år.
Har en Foxwell NT510 pro men den funkar inte med min 530d 2014 F11 (facelift).

Jag tänker mig nån form av PC-programvara och kabel eller BT adapter
Kan någon (Bianca/Sebbe) kanske peka mig i rätt riktning ?
Typ vilken kabel man behöver, vilken programvara, var man 'hittar' den , ev om det är nåt trixigt med att få igång den.

Är mjukvaruingenjör så jag har lite koll..

fl
16
flashandcode
F10 530d xDrive Msport 2016
---------------------------
E81 120d Msport 2007
E87 120i 2006
Hejsan, jag kan hjälpa till med kodning på bilen eller istallera programmet på eran dator.

Ang kabel så behöver du ENET kabel för kodning på F serie, och kdcan kabel för E serie :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.