AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dagens fråga; direktiv om 7-sits

Visad 1.082 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6st
Postad/Inlagd2017-10-12 09:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -12
BMW 525d -11
Hej
Det har i hemmet börjat ställas krav på sjusitsig bil av/för sambon som primär brukare.

Har därför börjat kika på allt från X5, XC90ng, XC90og, Q7ng till BMW Grand Tourer (MPV). Visst det finns andra bilar i MPV-segmentet men jag kan bara inte se mig själv köpa (eller framförallt bli sedd tvätta eller än mindre köra) en fransk bil eller en VW Touran, Tiguan, Sharan. Det går bara inte även om nya Tiguan A. är nästan ok.

Efter långa funderingar har jag nog landat i att de stora bilarna ("Q7-klassen") dels kostar mer/är mer bil än vad den aktuella brukaren har förmåga att uppskatta, dels är omoderna dinosaorier som snart kan vara passé (särskilt med diesel), dels inte får plats på parkeringen som vi har.

Kvar är då MPV-träsket där BMW Grand Tourer leder (även om den är långt ifrån snygg). Stolarna längst bak är dock väldigt små (dock samma som X5 enligt säljaren) och den är just en X1-chassie. Dålig komfort jämfört med vad vi är vana vid (c-klasse 17).

Alternativet skulle vara en e-klasse kombi med bakåtvänd stolsrad i skuffen. Finns som tillbehör och om bilen bara är registrerad med det så antar jag att Mercedes menar att det är säkert nog. Konstigt att Mercedes är enda tillverkaren som erbjuder detta - eller har jag missat något? När man f ö frågar Mercedes Malmö vill de bara sälja GL som sjusitsig. Men i Norrland finns sjusitsiga E220 till salu...

Nu till mina riktiga frågor till forumkollegorna;

Finns det någon som har koll på reglerna om vad som är lämpligt ur säkerhetssynpunkt? Jag får nämligen intrycket att reglerna skärps under senare år men vet inte riktigt vad som är vad i o m att t ex säljarna på Volvo nog vägrar sälja extrasäten till V90CC mest för att de inte vill kanibalisera på XC90. Men jag vet inte. Verkar som att framåtvänt stolsrad är mer populärt bland tillverkarna.

Jag har svårt att förstå varför det skulle vara mer säkert att sitta framåtvänd med huvudet 20 cm från bakrutan i en BMW Grand Tourer jämfört med att sitta bakåtvänd i en rejäl kombibil. I den senare sitter du visserligen bakåtvänd men är mer "inne i bilen".

Det fina med e-klasssen är att den faktiskt hade kunnat funka för långresor medan med Grand Tourern måste man lämna den hemma för att istället ta F11an eller min kommande G31/32.

Tacksam för alla tankar,

Jonas

IP: ...[.139.22]
Antal inlägg5.980 st
Postad/Inlagd2017-10-12 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Är de extra två platserna för familjemedlemmar eller mer tänkta som nödsäten när spelare till fotbollslaget behöver skjuts? Hur gamla är barnen som ska sitta på plats 6 och 7?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-10-12 09:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -12
BMW 525d -11
Bra fråga! Barnen som ska sitta där bak är 10 till 13 år.

Tesla Model X sista sätesraden är max 130 cm. Antar att något liknande gäller för alla liknande bilar men vet som sagt inte vad regelverket eg. säger.

Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-10-12 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -12
BMW 525d -11
Tänkta som nödsäten...

Antal inlägg14.405 st
Postad/Inlagd2017-10-12 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att sitta bakåtvänd är dessutom mycket säkrare vid frontalolycka. Gissa varför alla flygvärdinnor sitter bakåtvända i flygplanet...

-------
//Lövet           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg5.980 st
Postad/Inlagd2017-10-12 11:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
En 13 åring kan väl inte sitta bakvänd i en kombi? Jag var 170 cm lång när jag var 13 år... Eller menar du att det är en 10-åring som kommer vara 13 när bilen säljs?

Om det är nödsäten, men du vill kunna ta bilen på långresor?

Kan du inte berätta hur många ni är i hushållet (ålder på barnen) och vilken annan bil som ni kommer ha kvar. Äger du bilarna som står i profilen eller en C-klass -17?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-10-12 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -12
BMW 525d -11
Grelle,
Vagnparken just nu är min F10, min F11 samt en tjänstehoj C-klasse till damen. F10an stannar för evigt i min ägo. F11an byts när 540 blir tillgänglig. C-klassen byts in om nån månad och det är således den som ska ersättas nu.

Barnen är tre. 0 år, 10 år och 12 år. Tanken är att kunna ha nödsätena för kompisar osv.

Jag tror att någonstans är Tesla rätt på det när de har infört restriktion om 130 cm i höjd (personlängd).

J

Antal inlägg1.248 st
Postad/Inlagd2017-10-14 19:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
JFR0007: Håller med om att komforten i Gran Tourer inte är som i övriga BMW-modeller du jämför med. MEN, baksätet (andra sätesraden) har betydligt mycket mer benutrymme för kidsen jämfört med F1X och G3X. Så det man förlorar i komfort på en sak vinner man i en annan sorts komfort.

Vi är 5 st i familjen och använder 7-sits uteslutade när vi är fler, tycker dock att tredje sätesraden i Gran Tourer fungerar även om man är 165 cm.

Vi kom från en XC90og till Gran Tourern.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg2.635 st
Postad/Inlagd2017-10-16 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Att flygvärdinnor sitter vända mot passagerarna beror nog snarast på att de vill kunna ha uppsikt över passgerarna - eller därför att tillverkaren bara tyckte det var lämpligt, snarare än något tänk att de kanske kanske kanske då kommer överleva en flygkrasch.

Däremot håller jag med andra om att det sannolikt är säkrare att sitta bakvänt vid en kollision, men det lär knappast vara därför som flygvärdinnor sitter bakvända. Då skulle ju kaptenen också sitta bakvänd...           IP: ...[172.252]
Antal inlägg1.220 st
Postad/Inlagd2017-10-16 17:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Min åsikt: Vill man ha en trevlig bil för långresor, bagage och passagerare är Sharan mycket trevlig. Men den är rena döden när man kör själv eftersom den då känns som en tom stor buss. Full med folk på långresa: Perfekt. Ensam: Hemsk pga "tomheten". Mkt bra dock avseende kvalitet, drivlina, tystnad, rymd, sikt, förbrukning.

E-klass kombi med bakvänt baksäte verkar ju perfekt om man vill ha en grym kombi med flexmöjlighet. Finns detta tillval även till nya E-klass?

Summa: Åker du ofta själv eller max fyra? E-klass. Åker du ofta många, har barnstol, har barnvagn, vill ha MAX bekvämlighet? Även på långresor ner i Europa? En välutrustad Sharan.

/M

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[.62.186]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-10-17 14:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -12
BMW 525d -11
Nu har vi testat Gran Tourern och det blir nog en sådan. Tillräckligt käck. Men gosse vilket vägljud helt obegripligt att nästan alla levereras med någon typ av sportpaket.

Sharan går bara bort av personliga skälv. Tack ändå.

JA sjusits finns till nya e-klassen:

[LÄNK]

IP: ...[7.16.99]
Antal inlägg1.248 st
Postad/Inlagd2017-10-18 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
JFR0007: Kan hålla med om vägljudet, men hur menar du med sportpaketet? Att fetare fälgar ger mer vägljud?
Jag valde till 18" och det ångrar jag inte, valde även Dynamic Damper Control då det var bra prissatt om man gick på M-sport. Hade jag valt idag hade jag tagit M Sportchassie i stället. DDC är fint men vi föredrar ändå oftast Sport-läget då bilen styr in i kurvorna så mycket bättre när chassiet styvar upp sig.

Gran Tourer ger mig faktiskt mer körglädje än vad GT'n gör i stadstrafik. På landsväg föredrar jag GT'n.           IP: ...[.114.66]
Antal inlägg90 st
Postad/Inlagd2017-10-18 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 218dA Gran Tourer M-Sport -15

BMW 520d F11 -17
Har en F11 -17 i familjen och en Gran Tourer 218D -15.
Gran Tourern är M-sport vilket märks på stötigheten men också på körglädjen som faktiskt står sig bra trots att det är en "buss".

Vägljudet med orig 17" RF däck som du säger högljutt. Men med icke RF som vi har i våra 17" vinterhjul (Nokian WR) så går det tyst och mjukt och du slipper det rumlande/dånande vägljudet.

I övrigt är vi kanonnöjda med Gran Tourern. Förvånansvärt rymlig trots sina yttermått och med lite utrustning så infinner sig premiumkänslan också. Naturligtvis är F11:an överlägsen i komfort och BMW känsla men Gran Tourern har överraskat positivt.

Hade vi köpt ny så hade jag kryssat panoramataket, ljusar upp i en övrigt ganska mörk interiör med M-sport och svart skinnklädsel. Och som med de flesta BMW så gör M-paketet att det ser roligare ut.......
          IP: ...[.95.162]
Antal inlägg1.062 st
Postad/Inlagd2017-10-18 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
E-klass bäst av de bilar du listar. Ny Q7 el X5 verkar inte vara inom budget. [LÄNK]

Fundera annars om. [LÄNK] är bra, bekväm och rymlig. Kia Sorento är OK.
          IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg1.062 st
Postad/Inlagd2017-10-18 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Renault Grand Scénic? Ny för under 200'.           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2017-10-18 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -12
BMW 525d -11
Tack för alla inspel.

@stenback, eftersom sportstolarna bara levereras med "lilla" sportpaketet och M-sport så måste i vart fall jag ha en sådan bil. Lilla sportpaketet har någon typ av hårdare fjädring men dock inte sänkt. M-sport (utan DC) är på tok för hård för vad bilens chassie mäktar med. Tycker jag.

Första åtgärd blir att slänga RFT-däcken åt skogen.

I mitt tycke vore allra bäst att välja M-sport men med tillvalet att ta standardchassit istället. Smaken är som baken...           IP: ...[.97.175]
Antal inlägg14.405 st
Postad/Inlagd2017-10-19 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
AlexanderK: Läs [LÄNK]

"Research into the issue of seat design includes a 1952 report by Naval Aviation News which suggested passengers in transport planes were ten times more likely to survive in a backward facing seat"

-------
//Lövet           IP: ...[4.9.192]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 50.000:-

BMW 528iA  -00