AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Erfarenhet av 530e

Visad 20.915 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2018-05-10 20:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530e -18
En observation. Ni som kan motorer och haft 2-liters bensinare tidigare typ 520i. Är det verkligen bara 180 hk i rent bensinläge! De 250 hk som är nedtonade undrar jag med hur mkt....? Jag tvivlar.

Eftersom den inte varvar som en vanlig bil utan effektuttaget i % så om man stampar foten i golvet blir det inget "motstånd" i varvtal utan man hamnar i eBoost och man är uppe i 140-160 på nolltid! :-) Jag häpnar även i Comfort Mode...           IP: ...[151.234]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2018-05-10 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
184 hk är ju maxeffekten på motorn, i praktiken kör man omkring med betydligt mindre antal hästar. Elmotorn jobbar ju i bakgrunden, hur mycket den bidrar utanför eboost-läget är svårt att anslå. Tror inte det är sååå mycket. Bilen är ju också ett par hundra kilon tyngre än 520i/530i, vore intressant att testa dom i praktiken. För att "stampa foten i golvet" hela tiden blir enligt mig lite fel och passar inte alls den stora bilen.

Jag tycker att den borde "boosta" mycket mer och mycket tidigare. Kört den 500 mil på Autobahn och inte går den som ett skott. Min gamla E90 320dA med steg 1 trim var betydligt snabbare än denna här. Har inte fått Mosselman kittet än men hoppas att paketet snart kommer :-)           IP: ...[207.240]
Antal inlägg3.714 st
Postad/Inlagd2018-10-25 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Är i färd med att beställa en sk personalbil, och med våra regler på max 95 gram CO2 är 530e helt plötsligt en av de få intressanta modeller från BMW som återstår..

Några frågor dock, hoppas ni kan svara:

1. Ryms det en "normal" barnvagn i bagageutrymmet?
2. Ni som tagit den som tjänstebil, räcker 9.5 PBB någonstans?
3. Kan man få M-sport till den?

Sedan kommer ju nya 330e också snart, men den har kanske fortfarande mindre bagageutrymme (?) - och någon laddhybrid-kombi är väl ej på g..?

Eller ska man gå på en Merca? :)           IP: ...[.101.51]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2018-10-25 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
1) Liggvagn eller vanlig? Det är trångt, så du kan nog behöva köpa vagn efter bil och inte tvärtom.
2) 9,5 PBB =432,5'. Tror inte det räcker till en 530e, den startar väl på 455' nettoprissatt?
3) Ja. Det är inga problem, din budget är nog det som hindrar.

Merca är väl inte direkt experter på hybrider, de verkar inte ha lika bra drivlina som konkurrenterna.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2018-10-25 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Jag skulle inte tatt en 530e om jag hade små barn med vagn. Bagageutrymmet på den passar bäst för singlar eller par utan barn. Har du tittat på en 225xe? Den kan vara snygg om du beställer den med M-paket.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2018-10-30 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e -18
@Grelle

Ad 2) Fråga är intressant för endera har jag trollat med knäna eller så har jag knäckt systemet, men jag med rätt till förmånsbil nivå 1 (6,5 PBB) och rätt till 1 PBB eget löneavdrag fick in en BMW 530e Aut iPerfor Connect Edt Business dvs basmodellen + eget lull-lull. Problemet är att fd PBB nu ersatts av TCO, total cost of ownership där gränserna är 5500 TCO + 1000 TCO dvs max 6500 TCO.

När jag beställde ny bil i början av året låg 530e kring 6000 TCO, eller strax under i startnivå. Nu är startbeloppet 6377 dvs basutrustning ger bara några extra kronor/mån att betala extra, men metallic t.ex. kostar extra Bluestone (metallic)
(+ kr 137.00)

Val av färg:
Svart (solid)0.00
Fabriksmonterad extrautrustning0.00
18" Lättmetallfälg Dubbeleker 634 Orbit Grey0.00
Tyg / Läder kombination 'Plectoid'0.00           IP: ...[2.7.250]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-11-05 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
1. Ja normal vagn får plats, bilen är ganska stor, även bagageutrymmet är OK tycker jag. Bästa är att låna bilen och testa! Men som nämnt tidigare bör man välja vagn som ”passar”. T.ex vissa stokke passar utmärkt.

3. Går att få med M paket, men räkna med att hamna på över 600K.

För övrigt en fantastisk bil:)
          IP: ...[.226.45]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-12-27 15:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e sedan -20
Tänkte väcka denna tråd igen eftersom jag väntar leverans av 530e. :) Skulle t.ex. vara intressant att få lite info om räckvidd sedan batterikapaciteten ökades? Annat intressant?           IP: ...[.37.129]
Antal inlägg3.004 st
Postad/Inlagd2019-12-27 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Steg 1

1) Den är mycket tystare än 520d

2) Du kommer att bli chockad hur mycket bensin den drar.

3) Elräckvidden kommer du att uppleva som en vits.

4) Du ångrar dig.

Steg 2

1) Du inser att en bensinmotor inte går att gasa på samma sätt som en diesel utan att förbruket stiger.

2) Det är 20 grader ute och du kör 6 mil på Max-edrive med det nya Batterypack!

3) Du tankar inte på två månader.

Steg 3

1) Du trimmar och får 340 hk!!!

2) Du går igenom dina gamla bränsleräkningar och upptäcker att den gamla dieseln kostade mer !!!! Otroligt men sant!

IP: ...[.74.176]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2019-12-27 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e sedan -20
Transocean vilket härligt och uppfriskande svar! :) Tack för att du tog dig tid!           IP: ...[.37.129]
Antal inlägg529 st
Postad/Inlagd2019-12-28 16:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
G20 BMW 330e
530e finns ju med xDrive sedan en tid. Någon som skulle vilja haft det vid sin beställning då det inte erbjöds?
Jag skulle vilja ha en 330e med xDrive men det går inte att få just nu men gissar att det kommer framöver. Därav tittar jag på 530e xDrive... men det blir ju en väldigt dyr xdrive då jag inte behöver storleken på bilen i övrigt.
          IP: ...[195.199]
Antal inlägg264 st
Postad/Inlagd2019-12-30 08:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Steg 4

1) Du inser att du borde ha köpt en ren elbil (EV)

2) Du försöker sälja din tulipanros 530e

3) Den har fallit i värde då ingen vill ha en PHEV längre. Du har förlorat mycket pengar. Otroligt men sant!!!           IP: ...[157.102]
Antal inlägg332 st
Postad/Inlagd2020-01-02 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e -20
F54 Cooper -19
Om vi åsidosätter farhågorna för framtiden ("The future has not been written...").
Efter två månaders ägande så är 530e en riktigt trevlig bil. Har ca 40 km ToR till jobbet varje dag och det klarar den galant även när temperaturen har droppat under nollan. Tankade senast den 5/11 (när jag hämtade ut den från BMW) och har fortfarande halv tank. Hade säkerligen kunnat ha mer men har låtit bensinmotorn gå lite för att nå arbetstemperatur och låta vätskorna bli varma (ingen aning hur inkörningen ska vara för motorn, den får inte jobba mycket).

Med bensinaren igång så växer tyvärr också hornen i pannan, det är en grymt potent bil med fartresurser som räcker och blir över här i Sverige (du blir förvånad när hastigheten har klättrat lång över vad farbror blå tycker om eftersom den är så himla tyst). Har upplevt att det blir två kickar när man trycker plattan i mattan, en av bensinmotorn när den dra fullt och sen kommer elmotorn och ger ytterligare en kick.

Har inte blivit så långa rundor men i de fall då batteriet har blivit tomt och bensinaren har fått ta vid så tar bilen alla tillfällen i akt att gå över/stötta med el så som mest har det blivit 0,3 l/mil (vilket är hälften mot vad min gamla 520dT hade klarat av på samma sträcka).
Räckvidden på el kan jag inte sia om, men 40+ km är inga problem oavsett väder/trafik enligt min erfarenhet. Bästa jag kommit är nästan 50 km med nästan enbart motorväg med lite stadskörning, bensinaren gick igång när jag lämnade sista avfarten på motorvägen så totalt blev det 0,16 l/mil för en resa på 54 km.

Enda riktiga nackdelen med bilen är bagageutrymmet, har inte gett mig på att lasta den full men jag lär väl svära när det är dags för resväskorna. Dock så kommer jag från Touring världen (en F31:a och en F11:a innan) så bagage har aldrig varit ett problem. En bit in i lastutrymmet så finns det en stödbalk upptill som går ner ca 5 cm som lär stoppa de flesta fullsize (och överfulla) resväskor...
Ska en dag ta och testa och se om vår Britax Go passar (problemet med den är handtaget som sticker upp ca 10 cm ovanför vagnen i hopfällt läge, utan den så hade den gått in utan problem).

/P-O           IP: ...[.224.14]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2020-11-18 17:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e -18
Passerat 10 000 mil efter 2½ felfria år - förutom när display fick spatt och var förskjuten 1/3 till vänster och punktering efter körning på stenkross med för slitna däck (pga leasingfirman och mig), så nu är det dags för Gen 2/Facelift till våren i utbyte.

Blir ungefär samma som nu med Special- och Connectedversion inkl. Innovation mm inom ramen för TCO-gränsen. Och Berninagrå utvändigt och Sensatec Cognac invändigt....

IP: ...[2.7.250]
Antal inlägg264 st
Postad/Inlagd2020-12-07 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
En av Sveriges mest välrenommerade motorjournalister, Alrik Söderlind, Auto Motor Sport:

"Ladda laddhybriderna!

Laddhybrider bäddar för ett gigantiskt utsläppsfusk som sabbar klimatet och kostar miljarders euro i uteblivna skatter och subventioner.

Av Alrik Söderlind, Publicerad 7 december 2020, 08:18

Miljöbluff, miljardsvindel och ett sätt för biltillverkarna att fortsätta att sälja förbränningsmotorer och samtidigt putsa på sin fejkade miljögloria!

Eller är laddhybrider den bästa vägen för att sänka koldioxidutsläppen, mot helt elektrifierade bilar?

Jag har länge varit tveksam till laddhybrider och i dag blev jag inte mer positivt inställd. Miljöorganistationen Transport & Environment har låtit göra ett grundligt test av tre nya laddhybrider varav en var Volvo XC60 – och kallar dem för ett nytt Dieselgate! Ett gigantiskt utsläppsfusk som sabbar klimatet och kostar miljarders euro i uteblivna skatter och subventioner. I år lär det säljas 500 000 laddhybrider i Europa och antalet kommer att dubbleras nästa år.

Volvo är mästare på tunga bilar och suvar – samtidigt som man kan sälja utsläppsrättigheter i Europa. Förklaringen är att över 25 procent av Volvos Europaförsäljning är laddhybrider, som på papperet har väldigt låga utsläpp.

Men enligt T&E släpper en laddhybrid ut uppemot åtta gånger mer koldioxid vid verklig körning än den officiella siffran. Testerna gjordes i vanlig trafik enligt den så kallade RDE-cykeln (Real Driving Emissions) som används för mätning av avgasutsläpp på nya bilar.

Det är långt ifrån enbart kort räckvidd som är problemet – Volvo skriver själva att den elektriska räckvidden kan vara så kort som två mil vid ogynnsamma förhållanden.

För det första anser T&E att dagens laddhybrider tekniskt sett oftast är rätt usla produkter. Elmotorerna är så svaga att man behöver bensinmotorn för att få den prestanda de flesta vill ha. Laddhastigheten är oftast låg, att ladda nya BMW X5 tar sju timmar. Elförbrukningen är därtill nästan alltid mycket högre än i jämförbara elbilar. Ännu värre är det att de flesta laddhybrider tänder förbränningsmotorn när det behövs kupévärme eller när man gasar till lite extra.

Volvo är banne mig ännu värre eftersom de har en liten bensindriven extravärmare utan avgasrening som puffar igång utan att föraren märker det. Man tror att man kör på ren el i stan men icke så om det behövs kupévärme! Det blir till att stänga av värmen.

Hur 2020 känns det att ha köpt en ny, dyr och "avancerad" bil för över en halv miljon med miljön i åtanke och tvingas sitta och frysa – om man inte vill släppa ut orenade avgaser?

De flesta laddhybrider har dessutom ett läge som gör att man kan ladda upp batterierna med förbränningsmotorn. Det kan låta smart om man är på väg in mot en citykärna. Men energieffektiviteten är då riktigt usel. Det är så dåligt för klimatet att funktionen borde förbjudas – men den lär snarare användas mer i framtiden när så kallad geofencing blir populärt – eldriften slås automatiskt igång i tättbebyggda områden och bilen kommer själv att ladda batteriet i tid.

Men säger vän av ordning, kör man mestadels på el är laddhybriden överlägsen vanliga bilar, och det stämmer givetvis. Jag känner folk som är maniska när det gäller att aldrig tanka, som gärna fryser. Och som skäller ut familjemedlemmar om det kommer fram att de kört på bensin!

Enligt T&E går laddhybrider inom Europa i genomsnitt på bensin över 75 procent av milen. Värst är företagsbilarna som körs på olja runt 90 procent. 72 procent av alla laddhybrider är företagsbilar, av ekonomiska skäl.

För att klara de officiella utsläppsvärdena måste de rulla på el tre fjärdedelar av milen. 75 procent.

När jag tittar i vår begagnatdatabas där förare satt betyg på sina bilar och även uppgett förbrukning visar det sig att exempelvis XC60 laddhybrid i snitt har 260 procent högre förbrukning än den officiella. Passat GTE har 300 procent högre förbrukning. Man kör på el runt 30 procent.

Det är bara Kia Niro som närmar sig verkligheten med plus 92 procent, en bil som mest köps av privatpersoner som bryr sig om ekonomi.

T&E har vidare räknat ut att Volvos utsläppsvärde bör höjas med 8–14 gram för att vara verklighetsnära. Då skulle man tvingas betala miljardböter.

Det är alltså ett klassiskt "kartan eller verkligheten-dilemma" att ta ställning till.

Dagens elbilar är så bra och ekonomiska att vi kan skippa laddhybrider – en övergångsfas enligt Volvo. Kan man ladda hemma har man fulltankat varje morgon. Kan man inte ladda – är laddhybriden värdelös.

Roten till problemet är som vanligt regelverket, som kört vilse."           IP: ...[157.102]
Antal inlägg302 st
Postad/Inlagd2020-12-07 21:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e Sport Line -18, Mineralvit
Rennwagen: Visst skall det laddas mer, själv behöver jag bara petroleum på långkörningar.
Men det är väl inte mer miljöbluff än de som "optimerar" och därmed också förändrar ursprunget?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[.126.18]
Antal inlägg501 st
Postad/Inlagd2020-12-08 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan tycka att man är helt fel ute! Min 18 år gamla 530 drar 0,9 liter milen på landsväg och en ny Passat GTE samma på fossildrift. Vad hände med utvecklingen?           IP: ...[236.124]
Antal inlägg15.051 st
Postad/Inlagd2020-12-08 17:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Det gör den inte. Sluta överdriv.           IP: ...[.233.63]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2020-12-08 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 XD M F11 2017
Mijöbluff?

Jag har svårt att tro att det fultrimmas i samma utsträckning som tillverkarna säljer hybrider.

Nä hybridperioden kommer nog att höra till ett ganska sorgligt kapitel i bildutvecklingen då den totalt sett inte ha varit så lyckade för miljön.

Tillverkningen av batteriet och tyngden den ger i bilen bidrar inte positivt till miljön. Speciellt om det körs en del på bensin.

Sen testade jag denna 530 när den kom och dåvarande 530 xd f11 från 2011 var klart roligare att köra. En merca 350 hybrid går klart bättre än denna BMW. Prova om möjligt så får ni se.

Men köp elbil istället om ni tänker på miljön lite mer än plånboken.

IP: ...[9.98.65]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2020-12-09 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 330e
Ofta hör man att en laddhybrid bär runt på extra vikt mot motsvarande fossilbil och att det skulle göra den törstig jämfört mot motsvarande fossilbil. Jag är skeptisk till det och skulle snarare säga att en laddbybrid som inte laddas ändå är snäppet bättre. Min gamla 330e som jag hade i fyra år och 8k mil snittade jag 0,55 l/mil totalt (ingen hemmaladdning första 3,5 åren) och den låg runt 0,60-0,65 på långkörningar utan laddning. Tror knappast en 320i eller 330i hade varit bättre.

Sett till min körning idag klarar jag i princip alla vardagskörningar (arbete, handling, etc) på el. Så här års innebär det inga kallstarter med korta körsträckor som annars brukar vara största utsläppsboven. Klart en elbil hade varit ännu bättre men jämfört med en fossilbil vill jag hävda att det är väldigt stor skillnad.

IP: ...[.101.99]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14