AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E46 316 orolig tomgång, vad göra?

Visad 1.005 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg61st
Postad/Inlagd2017-09-25 20:42
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -07
En 316 från 2003. Då den är varmkörd och går på tomgång, ca 6-700 varv/min går den ibland kortvarigt ned till ca 500 varv. Typ; den går ganska jämnt runt 600 varv i kanske 30 sek, sedan en kort dipp till 500 varv och därefter 600 varv igen kanske 30 sek? (Det är INTE AC-n som slår till/från -den är avstängd).
Kan det vara en vacuumläcka, men var ska man i så fall börja leta i virrvarret av slangar?           IP: ...[221.219]
Annons
Antal inlägg1.337 st
Postad/Inlagd2017-09-25 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Min Compact (samma motor som din) hade samma problem, fast mitt var nog värre.
Se själv: [LÄNK]

Det konstiga var att tomgången egentligen var bättre med AC inkopplad.
Till slut blev det värre och det kastade felkod och tände EML-lampa o lite sånt, men för mig var det svårt att isolera felet då min upplevelse är att dessa motorer är hyperkänsliga för tjuvluft. Jag hittade en nästan osynlig spricka i gummit i insugsbälgen som jag tror var var felorsak, men samtidigt ska sägas att jag bytte även ett par vacuumslangar och lite sånt skit samtdigt medan jag ändå höll på, så jag har som sagt lite svårt att säga exakt vad det var. Men att det var någon form av tjuvluft, det är jag införstådd med. Det blev bättre efter detta som sagt + byte av stift. Men helt bra på tomgång blir nog aldrig en N42'a, jag tycker det är yxiga motorer. Osofistikerad gång helt enkelt - även om de med lite varv och högre fart går tyst.
Jag röktestade även min, men det gav inget.

Jag tycker inte ditt tomgångsproblem låter speciellt farligt om man jämför. De ska ju gå illa på tomgång höll jag nästan på att säga. :-D
Har du nån felkod på bilen förresten?

Jag hade börjat kolla stora insugsbälgen efter uppenbara läckor/skador.

/Anders

IP: ...[1.219.1]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-09-26 07:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Tack för utförligt svar och länk. Min bils tomgång påminner rätt mycket om din, fast den drar inte iväg upp över tusen varv utan håller sig mellan 500-900.
Jag har letat tjyvluft och trodde att jag hittat något, en liten tunn slang som är ansluten till insugningsbälgen hade småsprickor och den gick dessutom av vid lite omild behandling. Bytte den glad i hågen men det blev ingen större skillnad.
Den gula motorlampan EML lyser, har fått den släckt av lokal verkstad men den tänds igen efter ngr dagar. Felkoden säger (långvarig) mager blandning vid låga varv.
Jag har provat spraya startgas lite här och där men märker ingen skillnad på varvet.

Jag har en bokad tid på verkstad om en vecka men dom är också tveksamma till felorsak vilket innebär att det kommer att ticka iväg felsökningstimmar.
          IP: ...[103.163]
Antal inlägg23.231 st
Postad/Inlagd2017-09-26 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt tyder på luftläckage efter LMM!

Har inte 100-koll på din motor men misstänker att det är flera möjliga felkällor i form av diverse gummislanganslutningar och pluggar som är torra som fnöske i insuget.

Startgas ger sällan några effekter om inte läckan är väldigt stor.

Jag rekommenderar att du röktestar insuget - blås in rök via bälgen efter LMM under lätt övertryck, då syns det var röken sipprar ut.
Har man ingen rökmaskin kan man använda en god havanna-cigarr... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.337 st
Postad/Inlagd2017-09-26 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej Dieselbjörn,
Ja, jag vet exakt vilken liten slang du menar, om du tittar på min bild här --> [LÄNK] så ser du att min var likadan, torr som fnöske och föll i sär och jag bytte således till färskt gummi och riktiga slangklämmor. Det var EN av åtgärderna.

Du reagerade på att varvtalet steg i min video, jag ska förtydliga detta. Det är alltså jag som vid minst ett tillfälle trampar till på gasen. Det är orsaken. Ursprunget till videon var faktiskt egentligen att kolla laddspänning. Därav lite fokus på mätaren i början. BMW kan generellt dumma sig lite om batteri och/eller generator är dåligt, så mitt fokus var att se i samband med kass tomgång om jag också hade kass spänning.

Precis som Johan säger så är metoden med startgas mer eller mindre hopplös. Spar gasen till gräsklipparen istället. Jag har faktiskt testat på en BMW-sexa där jag mer eller mindre visste att jag hade ett större hål i bälgen, jag tyckte inte ens jag fick nåt vidare resultat då.

Rökmaskin köpte jag på Kjell & Company. Det var visst någon kapanj, de hade den för 299:- men jag ser den för 499:- nu, det är ju lite dyrare kanske men jag måste säga att den gav rejält med rök för mitt syfte. Om du går den vägen (vettig felsökningsmetod kan jag tycka) så vill jag tipsa om att utblåset på maskinen blir mycket mycket varm. Själv använde jag en mässingskoppling (med gummislang på) för att inte bränna fingrar/gummi. Tyvärr var min spricka under en slangklämma så röken förmådde inte tränga ut där. Jag antar att det var en spricka som kunde vidga sig endast med motorn igång och det insugs-sug som skapas då.

Sen en sak till, det löper en slang till vevhusventilation, rakt över insuget, tvärsöver. Det är den slang som är enklast att byta. På min var den rätt muggig i anslutningen på stosen, så den bytte jag också. Jag bytte till gummislang med riktiga slangklämmor och sen isolering från Byggmax.
Nu var det ju så att mitt fel var mycket utdraget och tålamodskrävande, och trots att jag egentligen bytte denna slang till något som jag ansåg bättre än original, så blev det aldrig HELT bra förrän jag bytte till BMW-originalslang där. Hur konstigt det än låter.

Jag hade mina tomgångsproblem av och till i flera månader, ungeför varannan vecka tändes EML/motorlampa, och till sist slocknade den av sig själv efter - som sagt - byte av diverse slangar. Jag tycker än idag att det är lite tråkigt att jag inte kunde avgöra exakt vilken åtgärd det var som löste det hela.

Mitt konkreta råd till dig: Fortsätt fokusera på slangar/tjuvluft. Om möjligt: Röktesta.

/Anders           IP: ...[1.219.1]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-09-26 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Den lilla slang, ansluten till insugsbälgen, se gula inringade: [LÄNK]
vart fortsätter den sedan? Jag menar, finns det inte en risk att den kan ha en otät anslutning i sin bortre ända? Tyvärr ser man inte vart den tar vägen. Ifall man tillfälligt skulle plugga denna anslutning till insugsbälgen kanske man kan få en vägledning. Tänkte ifall motorn går bra utan slangen så ligger läckan i bortändan av denna.
Slangen till vevhusventilationen, är det den som jag ringat in med orange färg (på samma bild som ovan)?

Jag funderar på att bygga mig en egen röktestare av typ kapad PET-flaska, cykelpump och ngt lämpligt att eld på och skapa rök med.           IP: ...[103.163]
Antal inlägg1.337 st
Postad/Inlagd2017-09-26 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Den lilla, inringad i gult, var den vi pratade om nyss som jag bytte till fräscht gummi, ja. Den fortsätter ner förbi oljesticksröret och bakåt, jag tror genom brandväggen eller under bilen, du får titta om du hissar upp bilen. Det är en vaccumslang, den tar vaccum från bälgen som är ett resultat av att luft sugs in under throttelns öppnande.
Detta vaccum styr någonting, jag vet faktiskt inte vad. Jag hade inledningsvis brytt mig mindre om dess bortre anslutning, men säkra gärna att den är fräsch i sin anslutning mot insugsbälgen.

Den du inringat i orange är övre delen av systemet för vevhusventilation. Vevhusvent består av flera komponenter. Just den slangen var bl.a den jag pratade om tidigare, att jag hemmabyggt den och sedan bytt till BMW original.

Den ansluter ovanpå oljeseparatorn som sitter under insuget. Oljeseparator (eller "cyklon" som den ibland kallas) och dess kopplingar sitter som på skenor (två spår) under just insuget.

Om du vill veta mer om vevhusvent generellt rekommenderar jag att Googla på begreppet "BMW N42 ccv" eller "BMW N42 crank case ventilation".

/Anders

IP: ...[9.101.2]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-09-27 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Nu har jag röktestat insuget med min egenkonstruerade "rökmaskin" (kapad PET-flaska tejptätad mot insugningsbälgen, cykelventil, sedan röfylla genom att elda gummislang) men det gick sådär och gav inget resultat. Jag kunde inte se att röken sipprade ut någonstans.
Men, som Anders skriver, den går faktiskt betydligt jämnare i tomgången med AC-n inkopplad. Kanske för att varvtalet samtidigt är ngt högre?
Jag får se ifall jag orkar leta vidare, har en tid hos verkstad om en vecka så får vi se vad dom kan hitta?
Egentligen går ju bilen hyggligt bra men motorlampan EML lyser gul och då blir det problem vid besiktningen. Hade inte lampan lyst skulle jag kanske inte brytt mig. Med AC-n påslagen märker man i princip inte felet om man inte vet om det.           IP: ...[221.219]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-10-06 14:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Nu har bilen varit på verkstadsbesök och dom hade inte heller helt lätt att hitta något. Den har nu fått nytt olje-påfyllningslock eftersom det är en komponent i kedjan (som det tydligen finns ett servicemeddelande på). Och faktiskt så går den nu jämnare. Verkstadskillen var dock inte helt hundra utan jag får nu provåka ett tag så håller vi tummarna.           IP: ...[103.163]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 229.000:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325  -89