AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
11.194

BMW i5 på gång

Sida 9 av 10
Wi
1.954
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Verkar som videon tagits ner, men finns lite bilder här: Länk

Ser lite svullen ut :)
officiel nu Länk
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Snygg bil men sorgligt att BMW envisas med att stoppa in en platt.TV istället för en riktig instrumentbräda.
Buspelle

Skärmen är ett steg i utvecklingen, nya designen, nya iDrive 8.5 och den finns numera på alla nya BMW bilar från 3-serien, 5-serien, 4-serien, 7-serien, X5:an, iX osv

Hade det varit bättre med en iPad som i Tesla?
07_Andre; Att en förarmiljö kan göras ännu värre och fulare är väl ingen anledning att vi med åsikt om det skall vara tysta.

En trend är till för att brytas, speciellt dåliga trender ...
På vilket sätt är den värre menar du? Jag tror att du helt missat funktionerna. Vad jämför du dessutom med vid ordet ”värre”?

/Anders
"Med känsla"; Jag jämför "värre" med G2x med iDrive 7 (som alltså är "bättre) där jag t.ex. kan känna mig fram till temperaturreglage och favorit-knapparna och på ratten har jag knappar att styra avståndshållaren med utan att gå via någon meny på en display. Dessutom är instrument- och media-skärmar snyggt integrerade i "instrumentbrädan".

"ännu värre" syftar på att någon tyckte att vi skall vara glada att BMW inte valt att göra det sämre, som andra fabrikat, utan förardisplay t.ex.
bmw21

Du kan ha precis vilken åsikt du vill.

Jag personligen gillar den nya lösningen/designen som BMW har implementerat i bilarna.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
07_Andre: Jag har precis som du skriver noterat att den fullständigt vedervärdiga platt-TVn förefaller vara något som BMW i värsta fall tänker sig att göra till ett interiörmässigt attribut ungefär som hofmeisterknicken eller njurarna. Det är i så fall ett ur designsynpunkt katastrofalt tilltag ungefär i klass med när Chris Bangle som chefsdesigner fick fria händer att i början av 2000-talet kvadda exteriören. Det ser ut som om man glömde att bilarna behöver ha instrumentering och i sista stund sprungit in på Clas Ohlson och köpte något billigt att häkta på.

När kan dom riktiga motoralternativen tänkas komma?
ts
409
tsint
Polestar 2 -23
Fin bil, hade kunnat tänka mig en. Men har inte alla nya BMW lite väl mesiga och tama DRL-ljus? Min gamla F36 hade ju mer aggressiva DRL med Angel Eyes än dagens bilar...
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker den fungerar bättre som kombi än sedan, då försvinner den lite sluttande baken som sedanen har och som inte känns så BMW-typisk. Men en 40i xdrive med M-sport och rimlig vanlig utrustning ser ju svår ut att få utan att vara för nära miljonen, vilket är väldigt mycket för en kombi i storbilsklassen.
Visa användare
607
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Snygg touring-modell exteriört. Jag tycker att dessa skärmar tyvärr känns en smula billiga, men så verkar det vara nu.
G30/31 känns spontant trevligare i det avseendet.

Tror som sagt inte alls på att detta med batteridrift är rätt väg för BMW, och helt övertygad verkar inte heller BMWs vd Oliver Zipse att vara Länk

Undrar sedan lite som Fiske & bilar, när de riktiga motorerna kommer samt sedan när straffbeskattningen av dieselbilar försvinner, efter EU-valet i juni?

Rätt löjligt ett en BMW520D kostar 10.700 kr/år i skatt de första åren samtidigt som en Dodge Ram kostar 2.700 kr/år.

ts
409
tsint
Polestar 2 -23
Jag tror inte Malus kommer försvinna, alla partier verkar vara positiva till skatten - inklusive SD. Vill du få ner skatten så är det BEV/PHEV som gäller, även i framtiden.
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Tyckte kombin har betydligt snyggare akter än sedanen och att designgreppen efter C-stolpen varit bra för att dölja bilens enorma yttermått. Interiören har jag påtalat innan och där är det ingen skillnad. En lagom avvägning av knappar och touchskärm tror jag kommer att bli standard så småningom om inte snåljåparna på Bmw utvecklingsavdelning får för mycket att säga till om när de sparar kostnader i interiören.

Det här med stora skärmar i interiören och hur det bäst implementeras tycker jag det finns lite olika mer eller mindre bra lösningar. Bmws ser nästan ut som en eftermarknadslösning och inte så integrerad. Snyggaste lösningen har Bentley där skärmen dessutom kan rotera. Mercedes lösningar har jag aldrig gillat då den inte känns förarorienterad. Hade inte Audi haft så mycket pianolack som de har i A6an hade den varit riktigt bra. Audi har för övrigt den bästa lösningen på virtual cockpit där det verkligen går att anpassa vad man har framför ratten. Där har Bmw aldrig ens varit i närheten och alternativen i min G30 är helt värdelösa.

Om jag ska fantisera om hur Bmw borde ha gjort istället så hade jag velat se en skärmlösning a la Bentley med Audis virtual cockpit. Vill ha Bmws tidigare snabbvalsknappar och värmeinställning så som i Audi TTs sista generation. Sen erbjud alternativa ljudkällor till Hans Zimmertrudelutten för oss som gillar motorljud men förstår att el är framtiden. Vill kunna välja mellan S38, S62, S85 eller M70 och detta i en ljudanläggning som kostar mer än några tusenlappar för Bmw att tillverka och kan återge ljudet så bra som möjligt. Det kan väl inte vara så svårt?
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Beträffande instrumenteringen och BMWs platt-TV så går det tydligen bygga bilar utan lösa skärmar. Exempelvis har Porsche i dagarna presenterat nya eldrivna Macan och faceliftade Taycan och båda bilarna har snygga, prydliga, klassiska och tidlösa instrumentbrädor. Bildskärmar finns även där men de är snyggt integrerade i inredningen. Synd att BMW som en gång var världsledande med sin förarmiljö och instrumentering på denna punkt fallerar.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det är ju rätt självklart att en stor skärm har väldiga fördelar och ganska små nackdelar. Det är därför de dominerar.

Jag kan ju bara jämföra vår i3S med vår Model S och allt är mycket smidigare och tydligare i Teslan. Även tack vare den fina röststyrningen som förstår svenska. "Ring Anders Andersson", "Navigera till Stadshotellet i Säffle", "Aktivera rattvärme", "Höj luftfjädringen", "Spela Knockin' on heaven's door med Bob Dylan" osv osv. Det går även att göra en hel del med rattknapparna.

Det är ju när man står stilla som man pillar med menyer och inställningar på skärmen. Även där är skärmen överlägsen kryptiska knappar. Man får en jäkla fin överblick när man bläddrar på Spotify, TuneIn, radiokanaler osv. Att bara ha en liten skärm eller ingen alls är ju en mardröm.

Att interiören blir renare och snyggare är bara en bonus.
si
447
sirtobbe

Bmw M2 competition - 2019
Tycker de integrerade skärmarna i M3 G80 av de första årsmodellerna ser mycket bättre ut än "platt-tvn" som de har nu. Det är min åsikt i frågan.
Verdi2; Ja alternativet till att styra med rösten istället för fingrarna brukar anföras som lösningen på avsaknad av knappar och för många touch-reglage, och det skulle kunna vara giltigt för svenska BMW-köpare om BMW fått tummen ur och implementerat rösttolkning på svenska.

Som jag förstår det kan man inte vänta sig svenska i iDrive 8.5 heller? Det är väl iDrive 9 som skall bli "Google baserad" och borde ge möjlighet till att bilen förstår svenska namn och gatnamn. (Men jag känner Volvo-ägare som inte är nöjda med Volvos Google-baserade system.)

Hade en Audi årmodell 2014 som förstod svenska i telefon, navigator och media, så BMW är MINST 10-år efter ...
Be
24
Belker
M340i -21
Synd att separatöppnande bakruta inte erbjuds. Likaså är öppningsbar taklucka historia. Hade femman haft en förarmiljö som liknade Taycan och med motsvarande batteri på 105kWh, då hade jag ev varit intresserad.
(Om det bara hade gått att få dragkula på Taycan...)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.