AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
17.485

BMW i5 på gång

Sida 8 av 14
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tack Rule Germania, precis det inlägget jag var ute efter. Jag kör själv i4 M50 och ville få en uppfattning på hur de jämför i4/i5.

Man kan ju få en ny i4 e40 för 700-750 tKr, steget upp till i5 e40 med innovation och lagom utr är väl en drygt 900 tKr. Kanske inte värt de extra 150 tKr, men det är förstås rent subjektivt. i5 är nog supertrevlig, men ärligt talat så är jag mycket nöjd med i4:an.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Skulle just säga det, i4:an är inte jättemycket billigare.

Tycker i5:ans akter påminner väldigt mycket om en E-klass sedan. Sluttande baklucka liksom och inte det där "pigga" som man är van vid från BMW.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Provkörde I5 eDrive40 med M Sportpaket coh säkert en del annat jag inte vet om. Har kört I4 innan och vilken skillnad i rymlighet. Baksätet i I4 är så trång så man sitter inåt mitten med kroppen men i I5 sitter man mer framåt så om man har större barn eller vuxna så ör det något att fundera över. Sätena är så mycket bättre än de i IX och chassit också, inte alls så nervöst som i IX, blir väl bla så när den ör högre och tror att integralstyrnigen också bidrar. Även fjädringen tyckte jag var väldigt bra. Tycker att motoreffekten också var väldigt lagom men kanske är ett tecken på att man börjar bli gammal.

Väntar med spänning på Touringen.
Vad är det för IX som du jämför med? Det måste varit en tomhylsa! Jag känner inte igen något av detta från min IX!

/Anders
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, ångrar du bytet från E-Tron?
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
IX50 med det mesta av utrustning. Anders: Man ör väl olika och tur är väl det. gillar inte alls stolen i IX och kan ju ha dåligt minne om fjädringen. Bilen var bra och det som var riktigt bra med den var räckvidden. Men inte värd dom pengarna.

Har väl en 50 års kris och inte gillar suv längre

Nä någon kris har jag inte men nog är IX lite gubbig bil.

Verdi2: Nä E-tron är en gammal törstig elbil och Q8 E-tron känns gammal som ny.
Ok men då är jag väl gubbig eftersom jag verkligen gillar min IX men har ju bara 40 eftersom jag inte ansåg att en 50 var värt 250-300 tkr i merkostnad och jag har inget behov av längre räckvidd. Jag har kört ca 1700 mil sen i januari och aldrig laddat mer än hemma. För övrigt inte heller laddat ”offentligt” med någon annan elbil sedan premiär sommaren 2021 med el som drivkälla.

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Anders: jag menar inte att du ör gubbe, men jag ör det nog, får jag höra. Tror du gjorde rätt och valde en ix40, jag behövde den räckvidden för att komma till stugan men visst jag kunde ju ha stannat och laddat men inget jag vill pga storhelger mm. IX är en fin och rymlig bil i kupén men bagaget är något litet, men att ha en ix50 stående på uppfarten för att vi öven har en leaf på leasing och frun har börjat åka buss till jobbet kändes inte försvarbart.

I5 verkar få en tillräcklig räckvidd, klarar mig med en 40 men visst xdrive vore trevligt om det kommer till 40 med ett mindre pålslag men kan väl lika gärna bli en 50 med lite mer hk för att försvara ett högre pris. I5 känns mer som en vanlig bil.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, Ja den är väl det, men samtidigt är den ju väldigt tyst och bekväm... En del av mig vill byta till en sån men jag inser att även om de redan tappat mycket i värde så finns det väldigt mycket fallhöjd kvar på bilar som kostar 550-600 tkr.

Såg i E-Tron gruppen på FB att flera sålt sina Q8:or redan och att deras nya Q8 55 drog mer än deras gamla E-Tron 55. Så det verkar ju inte vara någon kanonuppgradering direkt heller.


Visa användare
8.431
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, har inte vissa av de som sålt sina Q8 gjort det för att det var planen från början? De kanske köpte sina bilar i tron om att elbilsmarknaden var som 2021 och om det nu ska gå ihop så behövde de sälja tidigt för få tror längre man kan ha en bil 1-2 år och gå break even.

Jag är riktigt nöjd med min, så nöjd att jag inte tittar åt andra håll. Rymlig, bekväm, inte så mycket hokus-pokus eller utstickande design. Att den drar lite mer el än andra orsakar inga problem för mig.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle,
Ja precis. Dafro har ju sålt sin iX också och Anders har sin på annons. :) Det finns alltid folk som säljer tidigt.

Det som sätter käppar i hjulen för mig är ränteläget och min privatekonomi. Måste nästan ha bilen på firman nu när vi skaffat dubbla boenden och så de här räntorna... Men en välutrustad E-Tron har förmånsvärde på ~10 tkr minst. Det funkar inte för mig längre.
fe
1.645
ferlin
Audi Q8 e-tron
i5 Touring kan vara intressant nästa bilbyte, ska bli kul att höra erfarenheter när dom trillar in.

Q8 e-tron är kanske inte den mest effektiva eller spännande kärran och räckvidden är sådär, men den är fin att köra och man åker bra på alla platser. En "vanlig" bil/SUV fast den går på el skulle jag säga.
Visa användare
8.431
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, det finns alltid en del som omsätter sina bilar snabbt oavsett och det kan både betyda att bilen är bra (så efterfrågan är stor) eller att bilen är dålig (man vill ha något annat).

Du är nog inte ensam Verdi om att se över, alternativt justera sina bilkostnader och hur stor del av vardagsbudgeten som kan gå dit när räntan på bilen och huset stiger, samt mycket annat blivit dyrare också. Lägger man på en privat speciell situation så förstår jag att det känns extra påtagligt.

Ferlin, håller med. Ett trevligt paket helt enkelt!
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle,
En begagnad E-Tron för ca 600 tkr blir ~2000-2500 tkr i månaden dyrare än att behålla min gamla S/ta ut en Model Y. Dvs nästan 10 000:-/mån jämfört med ~7500:-/mån för min Model S (med 33 tkr/år i prognosticerade reparationer). En helt ny Q8 E-Tron 55 hamnar på ~13-14000:-/mån. Då kör jag ca 300 mil i månaden så en bensin/dieselbil skulle kosta 4-5 tusen i månaden i bara bränsle. Då blir det inte mycket över till värdeminskning, skatt, försäkring, service, däck, reparationer om den ska kunna konkurrera... Ska vara någon gammal V70 då kanske.
Det kom precis upp en vit Y Performance demo för 647.920 kr i Pingerappen, rabatt på 61.250 kr.

/Anders
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
33 tusen om året i reparationer Verdi? Det låter jättehögt, det är ju ett batteribyte var tredje år typ.

Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Haha, ja det är svårt att värdera. Tänkte 100 tkr på 3 år. Men då är det väl däck med där också. Om nu luftfjädringen packar ihop och sånt?

Men visst, det är nog högt räknat. Annars ser den ju så billig ut att jag aldrig kan sälja. ;)


Det här måste vara nytt lågvattenmärke.
Länk


"Musikerförbundet blockerar musik i Teslas mediaspelare till stöd för de strejkande bilmekanikerna på Tesla"


Jag hade inledningsvis helt klart mina sympatier hos facket. Tyckte det var självklart att värna den svenska modellen och att det ligger i båda sidors intressen. Började till och med ifrågasätta mina borgerliga värderingar.

Nu kommer det rapporter om verkstäder som vägrar byta till vinterdäck på Teslor och på nåt ställe vägrade de till och med lämna ut hjulen.

Kort sagt så börjar det likna hetsjakt på Tesla-ägare på ett helt onödigt sätt så nu har jag svängt. Facken verkar ju sinnessjuka. Vad håller de på med? Jag har köpt min bil i god tro för massor av år sen.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Facken kämpar för sin överlevnad och ser sin möjlighet att spegla sig i uppmärksamheten. Musikerförbundet har noll möjlighet att spärra musik på Spotify som spelas i särskilda enheter. Spotify kommer inte direkt hjälpa dem heller ;)

Tillbaka till ämnet så tycker jag du räknar alldeles för högt på reparationskostnaderna. Du har ju dessutom maskinskadeförsäkring som täcker nånstans 50-70% av reparationskostnaderna beroende på ålder och miltal. Jag hade kanske kalkylerat med 10tkr per år (plus service) som högst. Men jag är inte främmande för att trixa lite själv med att köpa delar på nätet och liknande.

Länk
video i länken på nya i5 touring helt avtäckt
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Kommer nog se vettig ut, som nuvarande 5 serie ungefär men frågan är hur många dom kommer sälja, den borde fått ett 100 kWh batteri för som det ör nu så är det nog inte den räckvidden man förväntar sig till det priset men räckvidden i sig räcker ju egentligen tillräcklig. Bagaget borde väl bli fullstort utan förhöjning iallafall.

Om A6 E-tron blir vettigt prissatt så kommer den nog ta kunder. Funderar fortfarande på vilken som ska bli min nästa elbil om ca 3 år, detta är ju en kandidat men den kostar ju flis. Fundera kort I4 men nör jag sa att frun och dottern alltid kommer få sitta bak för att sonen och jag slår huvudet i taket så la jag ner den och på samma sätt med polestar 2. :)

Tur jag är grymt nöjd med min 530e touring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.