Sida 7 av 14
|
|
---|---|
En 540i kom år 2017 endast med automat. Finns inga manuella G30 med sexa. 2017 är inte så länge sedan. =) Navigation lyckades ju BMW länge ta hutlösa summor för, men tillslut kom väl verkligheten ikapp där. Relativt vad som finns idag är de nog fortfarande lika nakna i basmodellen, bara att kraven kalibrerats mot tiden. Automat, navigation och elektrisk bagageluckeöppning är ju svårt att ta betalt för idag. Men svankstöd ingår sannolikt fortfarande inte på nya femman... =) Skinn var väl standard på 530i E39, antar inte det idag. |
|
Lite kuriosa. Jag köpte 2018-07 den 540i Touring G31 Ultimate Edt som demo som jag själv byggde men som jag bytte till annan bil 2017. Nu 2018 hade den väl gått knappt 500 mil, 670 tkr. Som sagt Ultimate Edt apropå utrustning. Så sjuka priser nu. Men som sagt räntor gör sitt, valuta sitt, elbil sitt. Sen tar man ju igen en del på obefintlig fordonsskatt och oerhört låg driftskostnad mot bensinaren, speciellt om den fanns ny idag med dagens skatt. Men himla fin bil var det även om jag var lite besviken på drivlinan men snygg - carbonsvart 20" mm. Den vore nog en skön glidare idag! Finns uppe i Västerbotten nu ser jag. Såldes av min köpare efter tre månader då han tog ut en ny M5 istället. Knappa 9000 mil nånting idag. Samma ägare sen 2019-04. /Anders |
|
Verdi: Var det verkligen 600+ efter rabatt? Farsan köpte ju sin 330xd m-sport touring med bra utr i England 2013, vad jag minns skulle den kostat 580 kkr innan rabatt i Sverige. Den fick han för ~440 i England inkl. att köra hem/reg osv Han sålde den förra året för 235k till en handlare |
|
_pancho_, Jag har för mig det. Kan minnas lite fel. Dragkrok, M-Sport, skinn, navi, elstolar, tonade rutor, H/K, M-bromsar, ställbart adaptivt chassi, sportstyrning, comfort access osv. Letade upp Charlies offert nu och jag betalade £44,391.78 för bilen. Har för mig att jag räknade med att den kostade mig ~450' reggad och klar i Sverige och att det skulle vara en besparing på nästan ~150' mot en svensksåld. Eller om det var 100'? Jag fick exakt £4,527.23 i rabatt. Sen steg pundet men jag hämtade även en 335d året efter. Den kostade mig ~500' reggad och klar i Sverige och den var besparingen mindre på vill jag minnas. Slutade dock med att jag fick sälja 335:an efter bara några månader för ungefär samma pris som jag köpte den för. 330:n sålde jag efter 2,5 år, våren 2016, och fick då 310' för den. Ångrar det ibland men vi fick vårt andra barn då och då blev den lite för liten så jag köpte en XC70 Classic istället vilket möjliggjorde en mindre bil som andrabil. Tanken var väl en i3 redan då men så ramlade jag över en M2 istället, vilket på hösten blev en M550d (don't ask) och sen våren 2017 blev det till sist en i3. :) Och när jag blev så nöjd med den så fick XC70:n vika ner sig för en Model S i juni 2017. På den vägen är det. Ja det var tider det. :) |
|
Verdi2 Var det högerstyrda bilar från England menar du? |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Som Verdi är inne på gissar jag att prisökningarna till stor del är en valutafråga. När man jämför priserna i Tyskland mellan G30 och nya i5 med effektmässigt lika varianter så kostade en 540i bakhjulsdriven 64 250 euro i november 2022 och en i5 edrive40 bakhjulsdriven kostar 70 200 Euro nu vilket känns som en förväntad prisökning med en ny modell med ny teknik och kanske mer utrustning(har inte detaljgranskat vad som ingår). En M550i kostade 94 700 Euro i november 2022 och nya i5 M60 kostar 99 500. De svenska priserna har under ganska lång tid varit väldigt låga i jämförelse. Har särskilt haft koll på M550i som omräknat för valuta och momsskillnad borde ha kostat 1.152.000 kronor men ligger på 910.000 just nu på Bmws hemsida. Inte konstigt att inflationen rusar när valutan rasar och importörer anpassar sina priser och kanske till och med tar höjd för ännu sämre valuta framöver. Effekten kan bara bli att de höga begagnatpriserna är här för att stanna. |
Med känsla: jo det är väl typ enda nackdelen med min IX50 förutom stolen, priset alltså. Skönt min blev typ 20% billigare än en ny för den gått 400 mil. Frågan är ju vad det finns att byta till om 3 år när handlaren typ kan ge 700 för denna, känns inte som det finns något vettigt. Om man inte vill ge 3-400 kkr i mellan. | |
@Dafro, vad är det med din stol? Jag tog ju också en demo, som gått 750 mil i januari, nu snart redan uppe i 1.500 mil. Man kör mera än vad man tror. Utan att ha varit utanför stadsgränsen så blev det bara idag drygt 8 mil. Från det ena till det andra så ser jag (och hör) att BMW nu rabatterar rätt så kraftigt 530e och 545e lagerbilar. /Anders |
|
Med känsla: den är sämre än sportstolen i E-tron, saknar stöd i sidled på sitsen men främst förlängning i framkant och gillar inte riktigt fuskläder fast ok med sätesventilation. Men har väl kört 350 mil nu på knappt 2 månader så bilen har gått drygt 800 nu så stolen får väl ok och allt annat är mycket bättre än det var i min E-tron. 545e hade jag inte koll på att det fanns, aha samma drivlina som jag hade i min X5 45e. |
|
545e har tyvärr inte det större batteriet från X5 45e, så lite skillnader i drivlinan finns. | |
Dafro Har du inte naturläder Amido och Multifunktionsstolar i din iX50 ? Hur fungerar Driving Assistant systemen tycker du om man jämför med Audi E-tron? |
|
Grelle: räknade inte in batteriet i drivlinan på samma sätt som jag inte räknar med tanken i en fossil men det är sant och det skulle behövas större batteri för att få ok räckvidd, sen ör elmotorn för klen tycker jag. Men om man har större batteri som jag hade i min så kör man runt största delen av tiden med en fin rak sexa som barlast. 07_Andre: perforerat konstläder med sätesventilation och multifunktionsstolar, lite osäker på om det alltid är perforerad, alltså öven om man inte har ventilation men borde vara så. inget svankstöd och massage på passagerarsidan. Konstläder istället för läder är väl det enda som saknas för att få det sista av ev ”lyx” känsla, men är glad att det inte blev bilen med tygklädsel i för att ha tyg på insida dörrar och alla paneler och inte kunna torka av damm mm tycker jag nu känns sådär. |
|
Dafro iX kan ju beställas med antingen olivbladsmönstrade naturlädret i interiördesignen ( t.ex Suite Amido ) på instrumentbrädan, i dörrsidorna, mittkonsolen och stolarna eller Atelier ( t.ex Mokka eller Oyster ) då har man klädsel i konstläder med perforering och asymmetriska kontrastsömmar i mitten. Så då har du förmodligen Atelier i din bil. |
|
Någon som vet om Real Time Traffic Information ingår i något paket i BMW iX? Länk |
|
@07_Andre, RTTI ingår i "Connected Package Professional". Verkar vara standard (står 0kr i konfiguratorn) och är antagligen förbetalt i 3 år. | |
07_Andre Atelier känner jag igen. Köper man beg så får man ta det som finns. Är ändå grymt nöjd och vet ännu ingen bil jag ska byta till nästa gån gemen för att bli OT i denna tråd så blir det nog ingen I5, lite sugen på taycan men för dålig räckvidd så känns som ett nerköp. | |
bmw21 Toppen, tack för info. 07_Andre, Visst, så är det, köper man demo så får man kompromissa något med utrustningen och ställa det i relation till priset men Atelier funkar säkert utmärkt det med. Taycan är grym fin men har väldigt buggig mjukvara tydligen. |
|
Med tanke på de markant ökande priserna och hur mycket valutafrågan spelar in. Modell - Tyskland - Sverige (Från bmw.se & bmw.de idag) BMW 330dxt - 63 900 € - 574 600 kr BMW 520d - 57 500 € - 585 000 kr 2020 - enligt autopowers modellguide 330 dxt - 513 900 kr 520d - 412 800 kr 2017 520d - 377 000 kr Det är ju ingen tvekan om att priserna ökat när man ser att nya femserien har ett lanseringspris som är 55% högre. Att en likadan 3-serie efter 3 år och en facelift gått upp med 12% är kanske inte så anmärkingsvärt i sig utan mer modest i sammanhanget. Om vi tittar de tyska priserna så ser det ju inte ut som att de svenska priserna gått upp mer än de tyska. Skulle man dela de svenska priserna med dagens euro-kurs på 11,63 så skulle de svenska priserna hamna under de tyska, en ny 520d skulle då kosta 50 300 € istället för 57 500 €. Då ska man också ta hänsyn till att i Tyskland visas priset för en 520d med rwd och i Sverige med xdrive. Jag har nu bara jämfört billigaste 5:an av nya generationen i respektive land. 330dxt är ju markant billigare i Sverige än Tyskland! Det tyska priset i svenska kronor är ju 743 000kr (11,63 som kurs). Det verkar inte vara ett isolerat fenomen i Sverige som beror på valutan som man annars lätt kan tro. Det handlar väl snarare om att BMW aktivt arbetar för att höja priserna. |
|
Sen har ju mycket hänt sedan 2018 bortom valutaförändringar. Införandet av WLTP systemet, krav på PF på bensinbilar och inte minst EUs straffavgifter för varje såld fossilbil. Lägg slutligen på en komponentbrist som pågått i några år nu. Att både tillverkningskostnaden och utvecklingskostnaden per såld bil ser annorlunda ut idag än 2018 går som sagt långt bortom kronkursen. | |
För att återföra ämnet till I5. Jag hade möjlighet att provköra en I5 edrive40 med M-sportpacket för några dagar sedan. Eftersom jag kör en I4 edrive40 sedan ett drygt år tillbaka kunde jag konstatera att körupplevelsen; motor, accelleration m.m. i stort sett är samma. Dock märks det att det är en större bil och styrningen kändes inte så direkt som i I4:an. Man flyter mer fram med I5:an, där komforten nog har prioriterats lite högre än styrprecisionen, även om den inte var dålig på något vis. Utrymmesmässigt märks det ju att det är en större bil, även större än G30:an som jag hade förut. Bäst satt jag faktiskt i baksätet som är betydligt rymligare än i I4:an. Förarstolen kom jag inte riktigt överens med. Det kändes som att svankstödet satt en dm för högt upp, och till slut blev det direkt obekvämt. Jämfört med sportstolen i I4:an var I5:ans sportstol bredare och gav inte det sidostöd jag är van vid. Möjligen fungerade inte inställningen av svankstöd etc., eller var det bara jag som inte förstod hur det fungerade. Det jag antog var knappen för inställning (rund knapp med fyra pilar på - fram, bak, upp respektive ned på vänstersidan av sittdynan) hade i alla fall ingen inverkan på stolen. Bagageutrymmet är fullt tillräckligt för våra behov. Behöver man sätta in en hundbur så får man vänta på Touring-versionen. Det märks dock att det är en större bil. 5,06 meter lång innebär att den inte får plats i normala p-fickor, och inte heller i vårt garage... personligen tycker jag att I5:an har vuxit för mycket. Tycke och smak kan man ju diskutera. Grillen på edrive40 tycker jag är helt OK (jag kör ju en I4:a gudbevars). Däremot gillar jag inte grillen på M50:an. Jag har lite svårt att ta till mig det lite kantiga utseendet på I5:an. Har man ägt E39, F10 och G30 som alla har ett slankare uttryck så är inte G60 den skönaste bilen att vila ögonen på. Och har man inte stulit baklysena från en tidigare VW Passat...Inte mycket L-shape kvar där inte. Och 5:an i plåtbiten i Hoffmmann-knicken, nja, den gimmicken förskönar inte bilen i mina ögon. Inne i bilen är det mycket som stämmer och körmässigt känner man igen sig från I4:an. Däremot har man gjort manöverpanelen lite väl "funky" med den tjocka "manöverlisten"som ligger under högra delen av skärmen och "skär ner" i aluminium/pianolack/trä-panelen som kommer in från passagerarsidan. Osnyggt tycker jag och det bidrar inte till något premiumintryck. Skulle jag byta ut I4:an? Spontant så känns det som för mycket pengar (minst 900 kSEK med tillval) för en bil som visserligen gör jobbet utmärkt, men som ändå inte känns 100% rätt. Så även om jag egentligen vill köra en 5-seriebil igen, så behåller jag nog I4:an ett tag till. My two cents. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.