AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
12.673

BMW i5 på gång

Sida 6 av 11
Men när behoven är olika så behöver du väl inte dissa BMW som gör elbil på samma eller liknande plattform som den fossila. I4 är väl ett utmärkt exempel på det - sannolikt en av de bästa elbilarna ändå. Den bör tilltala de flesta köpargrupper.

/Anders
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför hylla något som är 4/5 som enkelt hade kunnat vara 5/5? Är inte bara frunk som saknas utan vikten är väldigt hög också. Jag tycker BMW borde kunna bättre.
Da
212
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Håller verdi2 om det här med hundbur, då det inte är så smidigt att ha kablar i utrymmet under bagaget då man måste lyfta ut hundburen som i mitt falla sitter med två spännband. I min E-tron var det smidigt med frunk men det var nog 5-10 ggr på ett år varav en gång som jag behövde typ 2 sladden, i fjällen. Nu med IX så får jag ha påsen med trefasladdaren löst i bagaget under de perioder som behovet finns. Md tanke på dess räckvidd så skulle jag i princip klara mig utan då det är Jönköping som vi oftast åker till och långsamladdar, dit och tillbaka kommer jag lätt om jag laddar fullt men för att vara snäll mot batteriet så laddar jag bara 50%. Så visst hade en frunk varit trevligt men inget som får mig att avstå köp. Om påsen med kablar ligger i bagaget under all packning stör inte för när man kommer fram så ska ändå alla packning ut. Förstår att du tycker att det man gör är en kompromiss och det är det väl men hellre det än ingen elbil tänker jag. Frågan är hur värdet kommer bli på dessa ”mellanbilar” när neue klasse kommer 2025, inte så länge kvar men frågan är vad dom kommer med först. Det jag tycker är lite synd med dessa bilar är att mittkonsolen tar så stor plats så man kan slå i med knä och begränsar hur man kan sitt mm. Uppskattar IX som inte har något där framme mellan förare och passagerare, visst något smalt hade ju inte gjort något.
Ru
88
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
För den som behöver en frunk till sin BMW I4 Edrive40 (och Edrive35 när den kommer) samt IX3 så finns det en lösning från det tyska företaget WOKEBY;
Länk
Företaget startade med att göra insatser och andra förbättrande produkter till I3.
För I4 M50 som också har en främre motor så finns det av naturliga skäl ingen lösning.
Notera att det finns två insatser till I4 Edrive40, en för "standard Edrive40" och en för Edrive40 med sportpaket.
Kostnad strax under 300 € + frakt och mindre än 15 minuters installationstid.
En video på inbyggnaden av frunk i standard I4 Edrive 40 finns här;



Det finns motsvarande videor till I4 Edrive40 Sport och IX3.

Hoppas det här kan hjälpa någon!

MVH / Per N


Länk
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Rule Germania,
Det finns många elbilar med motor fram som ändå har frunk.

Jag ska väl inte tjata mer om frunk då det är en nördig detalj för många som de inte bryr sig om. Jag tycker dock det skaver att åka runt med ett stort virrvarr av grejer under huven istället för en smart paketering av desamma som medger ett praktiskt lastutrymme. Det, samt att jag faktiskt tycker att den är användbar.

Stora delar av året kan man dessutom lägga kylvaror där utan att de blir förstörda då den inte är uppvärmd. T ex om man ska till fjällen.
Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag gillar spontant vad jag ser! Jag vill att en BMW ska se ut som en BMW och det gör den!
Håller med, gillar också den nya designen, formen på njurar påminner en del om BMW XM, blir säkert mer tilltalande att se bilen IRL.

Det bådar gott inför kommande Neue Klasse 2025

Dock verkar man ha snålat på vissa detaljer i interiören ( t.ex knappar i dörrpanelerna som är i billigaste laget, samt div. andra materialval, billig plats osv. )
Jag tycker också att den är tilltalande men förstås ännu begränsad som endast sedan. Tveksamt om den är så mkt bättre än Mercedes EQE som spontant känns betydligt billigare. Byggde på skoj en M60 som landade på 1.460 tkr brutto. För de pengarna skulle jag hellre gå på en IX M60 - om jag nu skulle köpa bil för de pengarna, vilket jag inte ska! Men snygg blev den iaf!
Länk

/Anders
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Hur kan ni bygga i5? Jag ser den inte alls på byggsidan?

Svarar mig själv ifall fler går på samma, går man via modell-sidan så syns den.
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det går bra för mig att bygga bilen. Här är en länk, prova den: Länk

Välj Elbilar, scrolla över i5 och där finns "Mer om bilen" samt "Bygg och pris".
Med känsla

Helt riktigt, skulle också föredra en iX M60, en fullsmetad iX M60 landar på ca. 1.530 tkr, sedan får man givetvis rabatt på det, räkna med 10% om man kommer utan inbyte / privatköp.
Risken är uppenbar att BMW prisar ut sig på åtminstone I5 M60. Här finns många modeller att försöka konkurrera ut. Många märken dessutom. Dessutom I4 M50.

/Anders
Blir säkerligen finare att se den i verkligheten.

Men priserna är ju bisarra nu, känns som att G31 var billig i jämförelse.

Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När G30 släpptes kostade en 540i strax över 500’. Känns ju helt galet prisvärt idag.
Da
212
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jag har lite svårt för den svarta grillen men de med ränder är ok. Den svarta är ju bara med sportpaket och det behöver man ju inte välja.

Jag provbyggde en I5 eDrive40 och la på den utrustning som jag har på min IX50, så gott det gick och den landar då på över en miljon och då är den 2wd och har mindre motor, vilket jag kan ge avkall på till rätt pris men det är ju ca 800 med bra med utrustning. Så för mig är ju inte valet svårt för mig, blir ingen I5 touring.
@Dafro plus att du i IX50 har en massa utrustning som luftfjädring, integral styrning, multikonturstolar osv. I5 är på tok för dyr! Så även redan IX50, som helt plötsligt känns billig jämfört I5.

/Anders
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vi är ju offer för hög inflation och en svag krona också. Lätt att glömma bort eftersom våra löner inte ökar i motsvarande takt. Vi blir helt enkelt fattigare. Lägg på höga räntor och allmän oro så blir dyra bilar inget som direkt prioriteras av många. Så jag tror nya femman blir relativt ovanlig i Sverige den här gången.

Det där med att en 540i G30 kostade drygt 500 tkr måste dock vara lite av en sanning med modifikation?

Jag köpte en 330d xDrive F31 från England redan för 10 år sen som hade kostat en bra bit över 600' i Sverige efter ~10% rabatt. Då hade den inte någon särskild utrustning egentligen. Ingen HUD, inget nappaskinn, ingen luftfjädring... Plus att pundet stod i typ 9,60 SEK så kronan var relativt stark.
Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, jag utgick ifrån att modellguiden här på sidan stämde. Där står det att 540i sedan kostade 511 000 kr för år 2017.

Att sedan ingen köper en outrustad bil är ju en annan sak. :)
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja precis. Kanske ingår det mer utrustning som standard nuförtiden? Går väl inte att sälja bilar utan automat, navigation osv nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.