Sida 3 av 14
|
|
---|---|
@Verdi2 Litet tips i all välmening, skall man spela självgod på nätet så kan det ju vara bra att "hänga med i matchen" innan man skriver... Seså, nu är det fritt fram för sekten :) |
|
….och då handlar tråden om nedlagda I3 och att I5 inte är en förstorad I3? /Anders |
|
308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Verdi: Min Audi A2 har både dieselmotor, ett bra baksäte och är knappt 2 decimeter kortare än i3 och ett ok bagageutrymme så visst finns det. Kan tycka att A2an är lite en föregångare till i3an i form av att den låg långt före sin tid och samma typ av bil i form av en lätt liten premiumbil med miljötänk i en smart förpackning. Frågan är vilken bil idag som är motsvarande framtidsbil? |
A2 kom alldeles för tidigt. Hade den kommit idag och varit eldriven hade det varit en succé. Lite som i3 i det avseendet. Bonusbild: Den omålade och polerade A2 som står på Audi Forum i Berlin: Länk |
|
308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
A2an hade varit perfekt som elbil idag. Den har dessutom dubbla golv som hade funkat bra för placering av batterierna (det som gör baksätet så bekvämt att man har fötterna lågt). Även i3an tycker jag hade kunnat fortleva några år till. Eller är det så att båda modellerna har negativ lönsamhet? |
Jag har hört om lönsamhetsproblem för både A2 och i3 ja | |
Såhär ser jag det på. Att iX blev det bästa ”elbilsförsök” som ett av världens starkaste varumärken, en tidigare ansedd ledare inom fordonsindustrin är anmärkningsvärt dåligt. | |
Men Kristoffer på vilket sätt menar du att IX är så dålig? Har du kört den? I såfall hur länge och vilken modell? Vilken elbil är mera ”lyckad”? Jag törs säga att jag numera har rätt stor erfarenhet av olika elbilar. E-tron 55, EQE350+, Polestar 2, Tesla YP och liten känsla även av ID4 GTX. IX är totalt sett den bästa enligt mig, knappt före E-tron. E-tron har nackdelar som dragkroken som måste monteras, ljudsystem, ”klumpig”, MMI. Gillade även YP men skulle sannolikt inte vilja leva med den. EQE fantastiskt bra på många sätt men är en sedan. Gillade däremot inte provkörningen av Taycan, men ska testa igen i sommar när P Center öppnar i stan. /Anders |
|
Nu skulle ju egentligen denna tråd handla om i5 och inte bli ett försvarstal för iX. Men kortfattat: - Ful - Klumpig - Tveksam detaljkvalitet på de bilar jag suttit i och provkört - Inte speciellt intressant att köra - Dyr - Ja, jag har kört den, endast i40 skall tilläggas Av BMW förväntar jag mig något spektakulärt, därför är det synd att de 10 år efter lanseringen av i3 inte kan lansera en större i5 som är helt baserad på en elbilsplattform och som visar vad skåpet skall stå. Eller en iX som iaf känns som ”ledande”. Det är trots allt BMW vi snackar om här. :-) |
|
Vilken SUV anser du ”ledande”? IX40 är en totalt annan bil med luftfjädring och integral styrning, jag skulle inte tagit en utan. Utseende är ju en smaksak. Jag tycker att svart med 22” som jag har är ”läcker”. IX är på många vis ”hitech” jämfört med E-tron. Vi får se hur I5 blir. Troligtvis ungefär samma som man gjorde om X3 och 4-serie till IX3 resp I4. Jag ser inget fel med det. Bästa elbils lyften är. Väl annars ID4 från Passat och Enyaq från ja Octavia? Att utveckla helt nya plattformar är ju oerhört kostsamt och svårt att få lönsamt, speciellt i dessa tider. Volvo gör ju lika med EX90 från XC90 och redan slutsåld 2024 års modell. Mest nytänk är väl Polestar 3. Porsche gör väl också isåfall nån halvmesyr med Macan el? Jag ser inget fel det som BMW gör. /Anders |
|
Jag avskyr att säga det men de ledande elbilarna utifrån ett helhetsperspektiv är Tesla. De kommer även högst upp på listan när de gäller att hålla sina modeller relevanta genom enkla uppdateringar. De har fattat hela konceptet. Den bästa ”elbil”, som bil betraktat, jag kört är tveklöst Porsche Taycan. Instegsmodellen slår allt i form av helhet, välbefinnande och körglädje. Instegsmodellen är precis den elbil BMW inte lyckats (men borde) bygga i form av en lite rymligare som en i5. Om de nu skall framstå som ledande. Tvåa efter det är Tesla Model S och Model 3 (inte testat Y). Är det sedan slösaktiga utrymmen, behovet att sitta högt eller få 30% rabatt på listpriset är inte Porsche Taycan rätt bil. Kommande Macan kan jag inte uttala mig om då den ligger ca ett år bort innan lansering. |
|
På vilken bil får du 30% rabatt på listpriset? Tipsa gärna!!! Sen var ju min fråga vilken är bästa SUV elbil enligt dig? Taycan är ju en helt annan bilmodell. Den hade ju mera varit att jämföra med en 8-serie El om det nu funnits någon. För övrigt så säljs ju även den med rabatter idag. Som sagt jag gillade inte alls att köra Taycan men ska ta en ny tur när de öppnar i sommar i Uppsala. Tesla S och 3, ja pga ladd nätverk och uppdateringar men du skrev om "tveksam detaljkvalitet" på IX, vad kan man där säga om Teslas kvalitet????? /Anders |
|
Varför skall jag tipsa om en bättre SUV elbil när denna tråd egentligen skall handla om i5? Om du kikar upp i tråden är det ju du som blandar in olika bilmodeller i diskussionen huller om buller för att försöka framhäva förträffligheten hos din iX. En helt ny elektrisk SUV från BMW skall vara outstanding i form av teknik och körupplevelse. Den skall vara måttstocken för de andra. Det tycker iaf jag och det står jag fast vid. Jag förstår att ni som köpt en iX inte håller med och är nöjda med era val. Let us agree to disagree som det heter. :-) Men nu verkar det som att BMWs strategi, inkl i5, handlar om att maximera befintliga plattformar istället för att bygga den bästa elbilen. Hoppas jag har fel, för det är ont om elbilar idag som ger habegär! |
|
Ägarna till i4 M50 är väl nöjda verkar det som, och den har fått bra betyg i tester. Finns inget som talar för att i5 skulle bli sämre. Att Taycan är en bra bil råder det ingen tvekan om, men räckvidden är urkass. Känner två ägare som satt sina på PC till försäljning för att den inte funkar i vardagen som enda bil. |
|
I5 verkar ju nu också testas med nytt "superbatteri" så den blir spännande som "första" vettiga "elkombi" som Touring, bara man inte prisar ut sig vilket ju är risken. /Anders |
|
308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Kristoffer_L: Det är väl tyvärr rätt sällan som Bmw lyckats bygga outstanding modeller även i ett historiskt perspekt De modeller jag tänker på och upplevt där man lyckades är e32 750i där både prestanda, motor och design var bättre än Mercedes som dessförinnan var måttstocken. Även e28 M5 som skapade en helt ny biltyp och e36 M3 som var bättre än Porsche 911 ligger på liknande nivå. Nästa bil jag tänker på är 335i när de för första gången på länge satte turbo på en sexcylindrig bensinmotor och gjorde V8an överflödig innan den också fick överladdning. Sen kommer i3. Även om de hade försökt tror jag det hade varit svårt att göra en outstanding elbil idag men jag hade gärna sett att de försökt. Försöket med en outstanding hybridsportSUV vid namn XM (tänker fortfarande alltid på Citroén när jag ser beteckningen) imponerar inte på mig på pappret. I övrigt tilltalas jag av nuvarande strategi där Bmws elbilar varken behöver se ut eller uppföra sig som något annan än en helt vanlig Bmw både biltypmässigt eller designmässigt genom att de delar det mesta utom motorn med bränsledrivna bilar. Att ha en X5a, en iX och en XM i samma segment på tre olika plattformar känns i jämförelse som mindre lyckat. Personligen ser jag fram emot en ny M560e med den nya batteritekniken där de förenar den raka sexcylindriga motorn med möjighet till fossilfri eldrift och riktigt bra prestanda och tänker att det kanske ändå är lite outstanding i denna övergångsfas vi befinner oss mellan el och bensin. I och för sig en kommande M5 touring inte heller är så fel när den kommer. |
Igelkotten: Håller delvis med men skulle nog vilja lägga till både 3 och 5 serien under de senaste 30 åren. I takt med att premiumsegmentet blivit allt tätare och bilarna mer lika är det kanske inte lika lätt längre. Därför kändes I3 som en käftsmäll om vart framtiden var på väg och att BMW ”hade gjort det igen” - en elbil kunde vara både hyfsat praktisk OCH rolig att köra (snabbare än dåtidens M3 vid rödljusen). Tesla lyckades bygga bilen BMW valde att inte bygga med utrymmen och körglädje (Model S) ihop med ett än idag oöverträffat laddnätverk. Nu står vi här, 10 år senare med en 520d som drar någon cl mindre än vad motsvarande bil gjorde 2013, och med en el-SUV som knappt någon köper eller ens vinner några biltester. Hoppas som sagt att i5 blir den bästa av kompromisser iaf! |
|
Kul att jag lyckade väcka liv i denna tråden, men ta det inte så allvarligt Vi tycker olika, det som är kul i forum. Vill man inte läsa eller diskutera om bilar med ”microvågsugn” under huven så låt bli. Finns andra trådar med gammal ineffektiv teknik att läsa om. Kort sammanfattning av IX och E-tron vad gäller bagage så upplever jag att bagaget ovanför botten är större i IX men under så är det rejält större i E-tron, fast det använde vi bara på skidresor. Och jag anser att IX är nog den bästa elsystem som finns, men personligt tycker. Har avbokat min Q8. Lånar nu en 530e bara för att kunna hur det skulle vara att köra 5 serie kombi för att få en känsla för i5 touring. Kan funka men faller nog på att det blir lite för dålig räckvidd på den om siffrorna stämmer, särskilt om man vill ha Awd och att den kommer om alldeles för länge. |
|
Kul om man kunde editera inlägg med tanke på autokorrekt. Det jag försökte skriva var att jag tycker IX50 är den bästa och modernaste el suven som finns, men det är personligt så klart. Nog med Off topic. |
|
Du kan editera men du behöver vara inloggad för att den funktionen ska synas. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.