AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
11.280

BMW i5 på gång

Sida 2 av 10
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Hitta ingen nyare tråd om I5, men om det finns så upplys gärna. Börjar ju komma lite rykten om I5 nu som väl är dags att diskutera. Nu är jag inne på en I5 touring istället för Q8 då jag ändå inte får den innan sommaren. Wltp på 510 och 580 är vad jag hör så tyvärr inga 700 som A6.
js
1.760
jsn
i5 m60 -24
Finns i 5-serie-delen av forumet Länk
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Tack, fast jag hänger ju bara under I och bryr mig bara om elvarianten vilket kanske är bättre att ta hör så ingen fossilare blir kränkt. 🤔

Får se hur det utvecklar sig.
Helt rätt, bäst att separera nya 5 serien, i en egen tråd för alla som vurmar om en mikrovågsugn under huven...
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
För sent Dafro. Haha. :)
Visa användare
7.624
Kristoffer_L
992 GT3 -21
i5 verkar bli en större i4 i sedanutförande, dvs byggd på en plattform som skall passa flera olika drivlinor. Frågade en säljare i helgen och tydligen är ingen kombi planerad på i5. Iaf inte just nu. Känns sådär attraktivt om du frågar mig, men säkert intressant för de BMW frälsta. Blir mer och mer förundrad hur BMW lyckades sjabbla bort sitt försprång de hade med i3. Hur svårt hade det varit att bygga en 5-sitsig sedan baserad på den tekniken?
Wi
1.958
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Ganska oinsatt säljare, men det är väl inget nytt.. BMW har själva gått ut med pressrelease att i5 Touring kommer och när: Länk
Jag förstår inte vad de skulle ha sjabblat? Vad är det för speciell teknik som finns i I3?

/Anders
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lättviktstekniken och utrymmena skulle jag säga

Visa användare
7.624
Kristoffer_L
992 GT3 -21
I3 lanserades 2013. Hur såg elbilsmarknaden ut då? Det fanns några tragiska försök som mest liknade ett gäng handikappsfordon och sedan en amerikansk uppstickare som elektrifierat en Lotus några år tidigare.

BMW insåg nog inte själva hur långt framme de egentligen var. Hade de valt att satsa på att bygga en lika bra elektrisk 5-sitsig sedan, baserat på kunskaperna från i3, fast med ett attraktivt BMW-utseende hade Tesla fått det tufft från början. Tänk om den bilen lanserats 2017-2018? Utan kardantunnel, med frunk och med BMWs byggkvalitet och körkänsla. Den hade jag kunnat tänka mig än idag!

Men nej, istället handlade strategin om att ”optimera” sina befintliga dieslar och bensinmotorer med en massa tyskt ”hittepå” som i bästa fall resulterade i att allt tyngre bilar i stort sett drog lika mycket bränsle som de alltid gjort de senaste 20 åren. I verkliga livet skall tilläggas, inte i laboratoriet (NEDC).

Nu är i3 nedlagd och i-serien verkar mycket handla om kompromisser. Tyvärr! Väntar fortsatt med spänning på vad företaget med slogan ”BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den” gör som nästa steg :-)
På vilket sätt är ex vis IX en ”kompromiss”?

Anledningen till att det inte blev som du hade önskat var väl närmast att marknaden inte var mogen på den tiden? Hur många bil sålde ex vis Tesla då?

/Anders
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
iX är väl raka motsatsen till i3? Tung, energiineffektiv och inte särskilt rymlig i förhållande till sina yttermått.

Visa användare
7.624
Kristoffer_L
992 GT3 -21
IX är en stor klump med en detaljkvalitet och lösningar (dörröppnare ex) som inte alls är i paritet med ex X5 eller BMW i allmänhet. Att den sedan är en tung koloss som ser ut som en noshörning som blivit utsatt för en lynchmobb gör inte saken bättre. På vilket sätt tycker du den bilen ”leder utvecklingen”?

(Att den sedan knappt går att sälja utan enorma kampanjer säger väl sitt tydliga språk…)
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
iX är lite lättare än Audi Q8 E-Tron 55 trots att det är en aningen större bil .

Från ev-database.org

iX 50:
Vikt 2585 kg
Bredd utan backspeglar 1967 mm
Höjd 1696 mm
Längd 4953 mm
Användbart batteri 105,2 kWh
WLTP 630 km

Q8 55:
Vikt 2610 kg
Bredd utan backspeglar 1937 mm
Höjd 1633 mm
Längd 4915 mm
Användbart batteri 106 kWh
Räckvidd 582 km


Så trots att iX är 30 mm bredare, 63 mm högre och 38 mm längre så kommer den 48 km längre enligt WLTP på aningen mindre batteri.


Jämför man iX 40 med gamla E-Tron 55 så skiljer det 120 kg till BMW:ns fördel trots ungefär samma WLTP. Men då är batteriet nästan 20 kWh mindre.

Från mitt perspektiv så känns det ju som att iX är en ganska lyckad konstruktion om man ser till de här siffrorna. Större, lättare och snålare än värsta konkurrenten. :)

Vad gäller inredning och dyl så är jag väl av den åsikten att inredningen i iX ser betydligt bättre ut för mig än den gamla traditionella inredningen i X5.

Sant är att den på papperet har lite mindre bagage än Audin men de som provat båda i verkligheten säger att det är ungefär lika. Bagaget i iX är tydligen större till ytan, men lägre. Antar att det betyder att den antagligen sväljer mer om man lastar till taket?

ps. Mercedes EQE SUV
Vikt 2550 kg
Bredd utan backspeglar 1940 mm
Höjd 1686 mm
Längd 4863 mm
Användbart batteri 90,6 kWh
WLTP 558 km

11 cm kortare än iX, ett klart mindre batteri men ändå lika tung. Sämre räckvidd också.
Men min fråga var på vilket sätt kan IX anses som en kompromiss och inte på något sätt avsedd att jämföras med I3!

/Anders
Visa användare
8.147
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har inte iX 500 liters bagageutrymme medan Q8 E-tron har 660 liter? Hur övriga innermått står sig vet jag inte. Men större på utsidan och mindre på insidan är inte bra, inte bra alls...

"While the iX's 500-litre boot is a reasonable size, it's by no means class-leading. The Audi e-tron has a more family-friendly 660 litres, although if you fold the rear seats you can unlock a more practical 1,750 litres." Länk
…och jag har då på 250 mil och drygt två månader inte märkt någon skillnad på detaljkvalitet på IX och X5. Knappen för dörröppning vänjer man sig snabbt vid. För övrigt har den minst samma kvalitet som E-tron 55 och EQE som jag kan jämföra med.

E-tron/Q8 säljs/har sålts flera år med minst samma rabatter. Så det har inget med några kvalitets problem att göra utan nu närmast en konjunktur fråga. Även Porsche Taycan säljs med rabatter.

/Anders
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
På papperet som sagt. Läste om en som bytte och han upplevde att det var nästan mer plats i BMW:n när man hade hundbur.

Dessutom är kupén luftigare och mer rymlig i iX.

Dock surt att iX inte har frunk åt kablar o dyl.

Jag har inte mätt men spontant så känns IX invändigt rymligare än E-tron. I fram slipper man ex vis den enorma mittkonsolen som E-tron har. IX känns väldigt mkt mera luftig. I bagaget är det nog rätt likvärdigt, kanske lite fördel E-tron. Skulle jag välja igen så blir det lätt IX framför E-tron, då IX känns mkt mera modern.

/Anders
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ps. Det som är bra med i3 är den extremt lätta konstruktionen med plast och kolfiber. Plus att den har en liten frunk och hyfsat med utrymme trots nätta yttermått. En lika lång bensinbil skulle nog inte ens kunna ha ett baksäte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.