Sida 1 av 14
|
|
---|---|
Länk snart visar bmw upp en i5 Ser ut som patentbilderna som läckte. ska bli kul att se pris samt räckvidd | |
Verdi |
i5 är nedlagd. |
Tråkigt om det visade sig vara en konceptbil. Det behövs fler färdiga bilar nu, speciellt från BMW som haft i3 länge och därmed kunnande och teknik på plats. | |
Länk | |
Verdi |
Kanske kan bli nåt om 3-5 år. Framförallt måste det ju upp ett nätverk med snabbladdare värt namnet. |
Från bmwblog: "BMW has yet to reveal more information on the i Vision Dynamics, but our sources say a market launch in 2021 is being planned and the future naming convention has yet to be defined." Håller med mephisto. BMW behöver en Tesla-utmanare nu, inte om fyra år. Bilen i sig ser ..fransk ut? Inte mycket BMW-DNA i designen. |
|
Kan bli intressant, men som sagt. För sent ute. | |
Verdi |
Jag fattar inte varför det är så segt. Finns ju stort sug efter elbilar nu. Efterfrågan på t ex Hyundai Ioniq Electric har ju varit mycket större än de räknat med. BMW hade antagligen sålt bättre av i3 också om den inte haft sitt lite okomventionella utseende. |
Transocean |
Jag som trode dom skulle komma med en el-trea? We got.....Länk this...... |
Ryktet fanns ju men med tanke på att nästa generation står runt hörnet och att de ska komma med hybrid/el till 2020 så är det dumt att spoila en ny kaross bara för att visa att "vi kommer ha eldrift", det är ju redan bekräftat. Nuvarande lär inte få el. Nästa generation 3-serie ska visas nästa år (återigen, rykten) och då lär vi höra mer om eventuell eldrift. |
|
Verdi |
Tycker det där konceptet ser ut som en Tesla Model S med lite "koncept-design" på toppen. Får se var det slutar. Otroligt att Tesla kunde få ett försprång på så många år. Model S har ju funnits i 5 år redan (även om de inte blev särskilt vanliga förrän 2014) och nu verkar det dröja ytterligare 3-5 år innan BMW kan sälja en elbil som kommer i närheten. |
Verdi, håller helt med! Att det ska vara så svårt att få fram batterier mellan 60-100 kWh och integrera dem i ett fordon. Elmotorn och det övriga lyckas dem ju med. |
|
Nu när Porsche kommer med sin Mission E som ska ligga på 825000:- (Samma pris som instegs-Panamera enligt chef) så kommer Tesla (och andra) få det svårt. Porschen kommer kräva någon hundring till i utrustning men vem kommer köpa en Tesla Model S nu? Det enda Tesla har är laddstationerna men det räknar jag med att marknaden ordnar nu när den stora elbilsrushen uppenbarligen är på gång. | |
Verdi |
dd88, Intressant. När kan man köpa en Mission E då? Vad hamnar förmånsvärdet på? För mig är dock Supercharger-nätverket helt avgörande. Det är verkligen skillnaden som gör det möjligt att leva med en elbil året runt. Att åka runt och leta andra snabbladdare (som är på 50 kW ist för 120 kW dessutom) är helt orimligt för min del. Krävs en massa olika appar och abonnemang. Och så kostar det pengar. Supercharger-nätverket är integrerat i bilens navigationsystem och superenkelt att använda. Nämnde jag att det är gratis förresten? Vi får väl se. De säger ju att de ska sätta upp 150 kW stolpar nu. Jag hoppas det går fort för jag åker hellre Porsche än Tesla om jag ska vara ärlig. |
Verdi |
Svarar på min egen fråga om Mission E. Den ska vara möjlig att beställa/köpa i slutet av 2019. Precis som så många andra bilar. Audi e-tron Quattro, Mercedes EQ, Jaguar I-Pace osv osv. En eldriven vanlig BMW X3 känns som ett otroligt fattigt alternativ i jämförelse. Synd. |
Bilarna du nämner är nog större konkurrenter till Model S än en eldriven X3. Tror att smärtgränsen för många är runt halvmiljonen för en ny bil, och där kommer förhoppningsvis BMW ha ett bra startfält inom ett par år. En eldriven 3:a med 40mil (om man ska gissa lite) är faktiskt väldigt mycket bil för pengarna. | |
Ja, förhoppningsvis är projektet en bit på gång. Model S behöver verkligen konkurrens! Sen är ju frågan vad priset blir. Har kört Model S och blev inte så oerhört impad. Drivlinan är ju fantastisk, men resten? Jämför ex kvalitetskänslan mot en Panamera... Har en pre-order på Jagga i-pace som vi väl får se när den kan levereras. Kanske hinner både Porsche mission-e och BMW:s modell hunnit en bra bit på väg mot produktion? Jävla i-landsproblem. |
|
Verdi |
Nej Tesla har inte riktigt samma nivå på detaljerna som de bästa tyskarna. Den känns inte riktigt färdig. Ful blinkerspak och växelväljare från gamla Mercedes-modeller, ingen HUD, dåligt med förvaring, lite plastig känsla i reglagen för stolen, lite fattig skärm rakt fram med hastighetsvisaren och sånt. Och så måste man vänja sig vid den stora skärmen som också bidrar till en lite kal och naken känsla. Däremot är materialvalen faktiskt bättre än de flesta BMW som säljs. Man slipper strävt Dakota-skinn och mönstrad plast på instrumentbrädan, dörrar osv. På Teslan är allt klätt i skinn och/eller skinnliknande material. Drivlinan är ju dock magisk även i min bil trots att den inte är särskilt snabb. Och inte bara det. Jag tycker även styrning och väghållning är bättre än i G31. Eller ja, känslan är iaf bättre. Har märkt att Tesla lätt kanar i sidled då den är "rätt tung". Men så länge det finns grepp så känns den förvånansvärt agil med tanke på vikt och dimensioner. Men det som framförallt händer när man vant sig att åka elektriskt är att tanken på att byta tillbaka till en "vanlig" bil känns mer och mer otänkbar. Sportbil javisst, men en bensindriven bruksbil? Nä du. :) |
Instämmer. Har man väl börjat köra el på bruksbil är det väldigt svårt att gå tillbaka. 335:an offras givetvis direkt när Jaggan kommer. Ska nyansera mig lite om Teslan. Det är ju förhållandet pris/kvalitet jag hakar upp mig på. Tesla själva vill ju se den som en S-klass-/7-serie-/Panamera-utmanare, förmodligen bara för att kunna motivera sitt pris. Jag vill ju mer se den som en 5-serieutmanare, både storleks- och komfortmässigt. Och då blir den förhållandevis dyr! Avslutar med att säga att om en P100D kostat dryga miljonen hade jag köpt den DIREKT, men 1,5 som den kostar nu, aldrig. |
|
Tror ni verkligen att bilindustrin omedvetet ligger så långt efter utvecklingsmässigt? Jag tror att de traditionella biltillverkarna inte vill släppa elbilar med vettig räckvidd redan nu då det skulle döda marknaden för deras bilar med förbränningsmotorer, som de tjänar fina pengar på. Gör en motor och låt turbon ladda lite olika så har man 3 st motorer. Tesla är i dagsläget för små för att döda marknaden men lyckas de få upp volymen på model 3 och hålla priset vettigt kommer de ta sjukt med marknadsandelar. Får man till 500 000 - 700 000 Model 3 så kommer det få konsekvenser. Som referens producerade BMW 412 000 st 3-seriebilar under 2016. //Stenback |
|
Verdi |
330 diesel, Alla har ju sin egen ingång i detta. Javisst, Model S är svindyr att köpa. Jag räknar dock på vad kostnaden blir för mig totalt. Med lågt förmånsvärde, 0,25% ränta och "gratis" bränsle, ingen skatt osv så ser kalkylen väldigt förmånlig ut. Då blir jämförelseobjektet inte längre en S-klass-/7-serie-/Panamera utan kanske en välutrustad 520d xDrive. Stenback, Det är väl lite osäkert på vad det beror på. Är nog en kombination. De traditionella tillverkarna har nog gjort en liten missbedömning också samtidigt som de vill ha avkastning på sina fossilbilar. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.