AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

i3 samt i3s

Visad 3.699 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9.805st
Postad/Inlagd2017-08-29 08:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i- 07
[LÄNK] bmw lanserar en uppdatering på befintlig i3 samt en ny modell i form av i3s           IP: ...[162.130]
Antal inlägg6.382 st
Postad/Inlagd2017-08-29 08:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Inga större batterier och därmed längre räckvidd? Utan det känns det lite... jaha...           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.256 st
Postad/Inlagd2017-08-29 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F15 X5 30d
F34 318d GT
Man försöker väl hålla liv i modellen. 14 hästar till och bredare däck samt skärmbreddare borgar ju för en förkortad räckvidd p.g.a. högre luftmotstånd och rullmotstånd.           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2017-08-29 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Nytt batteri kom ju förra året :)
Räckvidden är nu 25 mil och det är mer än tillräckligt för i3:an. Det är ingen bil man skaffar om man kör långa sträckor och motorväg regelbundet.

Jag tycker LCI är snygg, kunde ha kommit en ny interiör också.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-08-29 10:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Grelle,
För mig är i3 en utpräglad andrabil/stadsbil. Jag förstår faktiskt inte det eviga snacket om räckvidd när det kommer till elbilar. Hur långt kör ni om dagarna? Kom ihåg att det hela bygger på att man laddar den kontinuerligt (över natten, på jobbet osv) så att man i princip alltid har "full tank". Men det är klart, långpendlar man 10 mil enkel och inte kan ladda på jobbet så vore det väl bra med längre räckvidd. Men hur många har så långt till jobbet?

Ska man köra långt och/eller ha den som enda bil så ska man nog inte välja en i3 alls om man inte är en riktig entusiast. Att ta i3:an ner till Skåne eller upp till fjällen har mängder med nackdelar. Dåligt med packutrymme, kort räckvidd, lite vinglig i hög fart osv.

mephisto,
25 mil är optimistiskt på ren el. Jag kommer nog dryga 20 mil i praktiken nu på sommaren och kanske 15 mil på vintern. Men jag har iofs REX att släpa på och en relativt tung gasfot.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg1.789 st
Postad/Inlagd2017-08-29 10:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Problemet för mig är egentligen inte räckvidden (förutsätter nu att vi snackar om en andrabil och att den klarar minst 30 mil) utan att det fortfarande tar för lång tid att ladda. Hoppas på att fokus hamnar där nu när bilarna börjar få lite räckvidd.           IP: ...[.136.91]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-08-29 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
dd88, Hur ofta gör du långresor med en andrabil så att du måste vänta på laddningen? Jag laddar med 3-fas 11 kW hemma och då laddar jag ju fullt på 3 timmar från tomt batteri. Men det händer aldrig. Ofta toppar jag upp batteriet på ca 1 timme då och då. Inte ens varje dygn.

Det som jag som Tesla ägare önskar mig mest är ett tätare nätverk av superchargers. Då kan man utnyttja kapaciteten bättre. Nu måste man stanna på i princip varenda supercharger vilket gör en stor del av mitt batteri överflödigt. Man behöver helt enkelt inte 75 kWh för att ta sig mellan snabbladdarna. Har man 100 kWh så kan man dock hoppa över en supercharger ibland. Med ett mer finkornigt nätverk så kan man mappa bättre mot bilens räckvidd och sin egen körstil.

Det jag önskar mig näst mest är snabbare laddning. Oftast är det inga problem att stanna 30-40 minuter om man försöker matcha laddstopp med lunch, middag, fika osv. Men ibland så kommer man ur fas (hehe) och måste ladda när det egentligen inte passar. Då vore det trevligt om det tog 5-10 minuter istället. Lagom att sträcka på benen, gå på muggen och ta en kaffe.

Först på tredje plats kommer längre räckvidd. Jag anser att man måste ha väldigt speciella behov för att välja en 100D istället för en 75D. De där extra 10-15 milen kan inte komma till nytta alltför ofta om man inte har en speciell rutt som man kör ofta där det spelar roll. Vet t ex att det är besvärligt att åka Stockholm - Göteborg - Stockholm idag. Men en ny supercharger i Borås kommer lösa det problemet.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2017-08-29 12:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
En kollega kommer ledigt 25 mil, det är en BEV och lugnt körande iofs :)
Skulle skaffa REX igen i så fall och 20 mil är rimligt om man kör lugnt. Jag kom 13-14 mil i 60Ah REX.

Det jobbas på snabbare snabbladdning, 350kW. Det är tre ggr snabbare än Teslas Super charger. Det är inte de förväntade aktörerna som jobbar intensivast.

Infrastrukturen kommer inte bli ett problem; bensinmackarna byter ut pump efter pump... De har ju sin korvförsäljning att tänka på.

El finns så det blir över. Har för mig att om alla Sveriges bilar byttes ut mot elbilar skulle de kunna drivas på en del av elen som vi idag exporterar.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-08-29 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
mephisto,
Fast dagens bilar kommer inte kunna laddas med de nya snabbare laddarna. Tyvärr. Min bil kommer knappt upp till 100 kW som snabbast trots att laddarna väl är på åtminstone 120 kW. De med 90/100 kWh batterierna kommer upp i 116 kW tror jag.

Problemet med dagens laddare, t ex Clever, är att de ligger en och en. Är en upptagen så måste man åka till en annan laddare. De bör ligga i kluster så att man inte riskerar så lång kötid om man har otur. Finns det t ex 10 laddare så behöver man inte vänta många minuter på en plats om snittiden är 30 minuters laddning.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg7.163 st
Postad/Inlagd2017-08-29 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Är egentligen laddtiden ett så stort problem? Fundera över hur många timmar om dagen bilen står still utan att utnyttjas. Om den då har en sladd inkopplad så den laddar under tiden är kanske laddtiden i sig inget problem.           IP: ...[144.189]
Antal inlägg4.912 st
Postad/Inlagd2017-08-29 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
Enda hindret för mig med elbil är 7,5 basbelopp, en nobrainer annars.           IP: ...[.228.60]
Antal inlägg1.789 st
Postad/Inlagd2017-08-29 13:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Verdi: Igår var en sån där typisk dag som inte hade funkat med en elbil, lite diesel i tanken och helt plötsligt så ska jag ner till vårt lager i ett brådskande ärende (Tullverket väntar inte). Hade jag haft elbil så hade det fått bli taxi (30 mil tur och retur).

Vad gör du om du inte har fullt batteri och helt plötsligt måste ta dig längre än du räknat med och inte har möjlighet att lägga tid på laddning? Det är det scenariot som skrämmer mig, även därför jag kommer fega lite och börja med hybrid även om jag egentligen hade velat gå direkt på elbil.           IP: ...[.136.91]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2017-08-29 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
REX är väldigt användbart, speciellt vid nödsituationer men även så man kan chansa med räckvidden. Förstår inte varför inte fler gör en omvänd hybrid, där elen står för merparten av drivningen och bränslet supportar.

Om man har en elbil av idag och absolut vill ladda snabbare i framtiden kan man uppgradera med nya On Board Chargers och kablar, men det lär blir dyrt. Ett annat alternativ är utbytbara batterimoduler från tomma till fulla på macken, finns redan i Kalifornien.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-08-29 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
dd88, Men det finns ju snabbladdare lite överallt. På 20 minuter laddar du upp en i3:a. Startar du på nästan tomt batteri åker du väl på 40 minuters laddning totalt dock. Är lite surt men det där måste väl vara något som inte händer alltför ofta?

Vad jag gör? i3:an kan köras på bensin också i nödfall och för Teslan har jag superchargers åt norr, söder och väster. Fast i mitt arbete och min vardag händer inte såna där oförutsedda långkörningar.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg1.789 st
Postad/Inlagd2017-08-29 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Som min vardag ser ut just nu så händer det dessvärre lite för ofta. Mycket på jobbet, husbygge och allmänt livspussel med dagis, barngymnastik och simskola gör dagsschemat tight, milt uttryckt.

När livet återgår till det "normala" så får man kanske en annan syn på det.

Men som sagt, hybrid känns rätt just nu.           IP: ...[9.13.90]
Antal inlägg9.805 st
Postad/Inlagd2017-08-30 08:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i- 07
[LÄNK]
mini visar upp concept på en elektrisk cooper.. vi får se vad det blir av denna bil men absolut en konkurrent till i3           IP: ...[162.130]
Antal inlägg287 st
Postad/Inlagd2017-08-31 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2018 335xd F31
2016 520xd
Jag är lite besviken, hade tänkt byta min 60ahRex mot en i3s (om den landar under 550tkr) nästa år, dvs 2018 men med samma batteri så är intresset ganska lågt.

Jag drömmer inte om Tesla räckvidd, men ca 250km med en laddning utan att econo köra var min önskan.

Hmm....           IP: ...[64.1.30]
Antal inlägg287 st
Postad/Inlagd2017-09-22 07:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2018 335xd F31
2016 520xd
Läste precis att 2018 kommer det en 120ah version. Konstigt, hur skall de sälja nya i3s eller i3 om 8månader senare har du ännu större batteri.

Nu är detta ännu bara rykte, men ryktet kommer från Munchen så låter hyffsat trovärdigt.

Isf, ser jag fram emot att byta till en 120ah i3s i kanske Oktober-November nästa år :)           IP: ...[.28.222]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-09-22 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det beror ju på vilka behov man har. Jag har aldrig känt att jag varit begränsad av räckvidden i min i3. Använder den dock bara som pendlarbil och runt hemmet sådär. Korta vardagsresor.

Är inte tillräckligt imponerad av prestandaökningen och utseendet att det räcker för att byta. Dessutom blir den ju alldeles för dyr i jämförelse med Tesla Model 3. Den kommer visserligen säkert hamnar över 500 tusen här i Sverige men det blir ju en bil man kan använda till mer. Och så får du tillgång till supercharger-nätet.

          IP: ...[125.224]
Antal inlägg287 st
Postad/Inlagd2017-09-22 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2018 335xd F31
2016 520xd
Du har så rätt Verdi, men hur mycket jag än gillar min i3:a så måste jag säga en normalkörnings räckvidd på 250km skulle vara smaskigt, mer än så behövs inte, men tänk att köra full fart Stockholm-Uppsala-Stockholm utan att bry sig om laddning även när man kommer tillbaks till stan...

Anyway... blir spännande med Model3. Hela greijen har ju varit för 'folk' att den blir billig som en 3-serie/A4:a... men jag håller med dig, blir inte förvånad om den landar på nätta 595tkr. ... där har vi Svensson bilen hahah

Hursomhelst, jag är nog ganska garanterad kund till en i3s 120ah direkt när den kommer.           IP: ...[.28.222]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2017-12-12 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Jag tycker LCI är snygg, kunde ha kommit en ny interiör också. "

Vad betyder LCI?

Ja ett litet lyft exteriört, men nya fronten påminner lite om en plog... Men annars snyggare.

Har länge varit sugen på en I3, det är väl främst priset som avskräcker för en sån liten bil.
Hur ser service ut för en I3? Dyr, ofta? Utan REX då som jag undrar främst över (om det skiljer?).

Håller med om att fler borde gjort som BMW med I3 och gjort el-delen til huvudnummret och ICE till komplement. När man kört elbil så känns dagens hybrider som lite för lite.           IP: ...[76.1.86]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen