AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Dax för F01/02 !?

Visad 700 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg427st
Postad/Inlagd2017-08-28 13:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har länge funderat på en F01/02 och nu börjar priserna bli sådana att det skulle kunna förverkligas. Den stora frågan är dock om hela idén med att ha en 7 - bil som vardagsfordon är knasig från första början och att detta bara kommer att sluta i ekonomisk ruin.

Min idé är att jag vill ha en lyxbil. Jag har dock inte möjlighet att ha två bilar, så hobbybilen och bruksbilen måste vara samma, vilket såklart är en begränsning.

Jag vill helst ha en F02 med det större baksätet och komfortstolarna. Det går att få även i F01 men de bilarna är väldigt ovanliga.

Skulle gärna vilja ha lite tips av er som äger en sådan här pjäs, och även lite erfarenheter om ägandebilden. Jag är väldigt sugen, men samtidigt medveten om att det är en speciell typ av fordon. Finns det tex någon årsmodell man bör undvika? Jag tänker mig oxå att 30d motorn är det förnuftiga motoralternativet.

Mina krav:

- Dokumenterat ägande
- komfortstolar bak
- HUD
- Taklucka
- mörk karossfärg
- Drag
- 730 d

Önskvärt

- Nightvision
- dynamik drive
- X drive
- entertainment bak
- Kylbox

No-no

- M - sport
- Vit
- egna modifieringar
- Vit inredning
- Flagghållare på flygel
- Pansar
- > 15 000 mil           IP: ...[.197.73]
Antal inlägg6.263 st
Postad/Inlagd2017-08-28 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Inte för att vara sån, men detta är ett val som görs känslomässigt. Ska du inte kliva på den motor som verkligen väcker känslor, dvs 50i? Den är väl inte dyrare i inköp, men kommer dra mer soppa, men det borde det vara värt. Det är ju en stor del av lyxbilskänslan att starta motorn och höra och känna en bensinåtta där fram, istället för en dieselsexa.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg4.911 st
Postad/Inlagd2017-08-28 13:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
Turbo-åttan N63 har väl inte det bästa av rykte när det gäller tillförlitlighet dock. Jag hade hellre satsat på en 740i eller 760i.           IP: ...[.228.60]
Antal inlägg2.263 st
Postad/Inlagd2017-08-29 19:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Har sedan 4 år en fullmatad 750Li 2009 med allt det du vill minus xDrive (fanns inte på långa 750 2009 och inte heller kylboxen, tror inte det finns många med det udda tillvalet öht)

Det är en underbar bil på alla sätt men det kostar att ligga på topp! Min plan var att ha den som vardagsbil när jag köpte den men det höll bara ett år sedan blev det hobbybil av det. Eg inte för kostnaderna i sig utan mer för att jag tyckte den var så jäkla fin, dvs synd att harva runt med den året om, svensk vinter sliter på alla bilar och då känns det extra synd att slita på en av pärlorna i stallet.

Nåväl, 30d är väl det förnuftiga valet men det är inte rikligt samma känsla med en dieselstånka i en lyxbil, det går inte att komma ifrån.

Bästa valet är nog ändå 50i eller 60i men 60i är nog ändå svårare att hitta och dyrare på det mesta även om jag förstår att skillnaden inte är besvärande eg. Har ingen erfarenhet av 40i men har nog aldrig sett en i Sverige. Har självklart inte sett alla så det kanske finns.

Men sen beror det på var och bur du bor. Jag bor i söderförort till Tokholm i egen villa och betalar runt 20 tusen per år i försäkring, helförsäkrad hos BMW Originalförsäkring. Finns inte så många bolag som tar i dessa om dom kan undvika. En 30d på landsbygden kan du komma undan med halva pengen vad det verkar.

Förbrukningen ligger i mitt fall på ca 1,5l/milen i snitt. Men jag har slutat bry mig, det är underbara mil och jag tankar bara för 500 spänn åt gången ändå :-D

Det har kostat mig en 70-80 tusen i reparationer under åren så billigt kan man inte säga att det är att åka ståndsmässigt.

Det som kostat mig är

Byte drag, som aldrig använt bara slutade funka och inte kunde tas bort. ca 23 tusen
Byte alla Comfort Access handtag ca 13 tusen. Inte alla på en gång men dom måste beställas lackade från BMW om man inte har tur och hittar beggade i rätt färg.
Byte alla spridare ca 40 tusen
Byte vevhusventilationsslangar (2 gånger) ca 6 tusen per vända.

Och så sedvanlig service på det och en uppsättning däck (råkade komma med fälgar samtidig :-O ) och 21' däck är inte gratis, nya måste till nästa säsong.

Utöver det så har jag nog lagt en 20 tusen på uppgraderingar som gör bilen mer unik, dock endast BMW Originaldelar som hör till 7-serien men som inte fanns på min.

Min har snart tuggat sig igenom 20 tusen mil och den går som ett skott än. N63 har fått dåligt rykte och sköter man dom inte så kan man få problem. Värst har det varit i USA men som med allt så är det ju de som drabbas som skriver om det på nätet. Orsaken till problemen i USA är enligt BMW (har jagat livet ur mina kontakter på BMW Sverige i frågan!!!) den sämre soppan där. Vet inte om det stämmer men det kan det nog göra. Svårt att hitta 98 oktan eller motsvarande over there...

Så om man sköter servicen, byter olja oftare än var 3000 mil som BMW "rekommenderar" tankar 98 eller bättre och undviker kortkörningar i möjligaste mån så bör man (finns inga som helst garantier dock) kunna klara sig.

Varför inte ljus inredning? Har Oyster på min svarta bil och med anthrazittak och en del annan svart inredning och golv så är det galet snyggt enligt min smak. Det är inte så knöligt att ha ljus klädsel och bilen känns rymligare.

Om du hittar ett bra ex och har en ordentlig buffert så GO FOR IT!!! Finns inget bättre än en sjua med massa lull lull.

Niklas

Fransosen           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg1.720 st
Postad/Inlagd2017-08-29 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En stor fråga är väl hur många mil kärran ska rulla per år?
Kör man 500 mil om året så ska man ju välja en maffig maskin och njuta av det. Kör man mycket så får man ju fundera på förbrukningen lite mer...

// Magnus

IP: ...[171.210]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91