AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Byte bromsbelägg fram på F45

Visad 994 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15st
Postad/Inlagd2017-08-21 20:54
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
218d AT -16
Hej,

Min AT har nu gått 7500 mil och tycker att det är dags att byta belägg fram inom 700 km. Jag använder den som pendlarbil och ligger 14 mil på E4:an mellan Norrköping-Mjölby varje dag, vilket blir typ tre inbromsningar åt vardera hållet.

Hur eller hur till mina frågor, vet någon om avkänningen är av typen att när belägget är nedslitet så uppstår någon slags kontakt som aviserar byte av belägg, eller är det av varianten att nu har jag kört så pass många mil att det är dags att varna fast det kanske inte är dags egentligen?

Kollar jag genom fälgen på utsidan ser det ut att vara mycket kvar, men borde så klart kolla på insidan med om jag orkar skruva av däcket :-)

Skulle ni säga att byte av belägg vid 7500 är tidigt eller normalt? Jag tycker att det är lite tidigt om jag jämför med tidigare bilar där jag lyckats krama ur mer, samtidigt en inte helt rättvis jämförelse så klart eftersom vi pratar olika bilmärken men trots allt har de oxå gått som pendlarbilar på samma sätt.

Har tidigare lämnat bilen för standardservice på Proauto Norrköping men lurar på att testa Hackefors Bil i Linköping denna gång, någon som har erfarenhet av dem?

IP: ...[226.217]
Antal inlägg1.281 st
Postad/Inlagd2017-08-22 08:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
Avkänningen är väl av typen "nu har du kört så många mil". När slitagevarnaren aktiveras (för att beläggen faktiskt är slitna) så får du en annan indikering.

Jag har 27 mil enkel till jobbet så det blir mycket landsväg för mig.
Förra bilen hade nya belägg på när jag köpte den och beläggen byttes bara en gång på mina 21000 mil med den blien, de var inte tokslut när jag sålde den...

Jag hade tagit det lugnt och inväntat skiftet till vinterhjul för att inspektera beläggen på insidan. En ny bil bör ju inte slita så ojämnt och gör den det så finns det ju slitagevarnare.           IP: ...[.114.66]
Antal inlägg23.150 st
Postad/Inlagd2017-08-22 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utifrån vad jag läst och hört om detta är färddatorns estimerade bytestid inte alltid så tillförlitlig.

Om jag har fattat det hela rätt är systemet uppbyggt av en bromsvarningskontakt i två "steg" som ger signal till systemet när förslitningen har nått första och sedan andra "nivån". Innan varnarna har nått någon "förslitningsnivå" utgår systemet från ett "default-värde" som ska nollställas manuellt när beläggen byts.
Utifrån dessa värden i kombination med aktuell "körprofil" kalkylerar bilens dator fram ett estimerat sista datum/miltal för byte av beläggen.

Vår F31:a har börjat räkna upp miltalet för byte av belägg fram, efter att vi köpte den.
Beror troligen på förändrat körmönster eller möjligen på att slitagevarnarens första "nivå" har uppnåtts.

Jag mätte tjockleken på beläggen (en insexnyckel är bra att mäta med, den är vinklad och finns i olika "tjocklek", som sedan förs in mellan skiva och bromsbeläggens "plåt" - då får man fram exakt hur tjockt själva friktionsbelägget är.
Fram har jag ca 8-9 mm kvar och bak ca 4,5-5 mm.
Detta tycker bilen ska räcka i 3000 mil respektive 2900 mil.

Jag kommer nog att byta innan ändå och då köra med Ate Ceramic-belägg för att få ner mängden bromsdamm, för nu med originalbeläggen skitar den ner fälgarna något kopiöst...! :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2017-08-22 16:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dM Xdrive -18 (G30)
När jag senast hade min bil inne för service påpekade jag att körsträckan kvar till byte av bromsbelägg verkade orimligt kort med tanke på hur tjocka de var och att jag nästan uteslutande kör landsväg. Verkstaden ökade då helt enkelt på värdet till ett mera rimligt. Förmodligen inte så vetenskapligt uträknat men mer rätt än innan i alla fall.           IP: ...[230.220]
Antal inlägg228 st
Postad/Inlagd2017-08-25 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
325dA -09
Johan B: såg att du funderade på ATE Ceramic-beläggen.... Kör med dessa på min 325d E91 runtom och visst dammar de lite, men jag kommer inte köpa dessa belägg ngn mer gång. Upplever att de behöver en ordentlig inbromsning för att bli lite varma och ta riktigt ordentligt. Inte trevligt alls när man ska bromsa riktigt hårt vid tex djur på vägen och det inte "nyper till" som det ska göra. Bytte inte skivor när jag satte i dessa belägg, så kanske är det en orsak men skivorna var fina och helt ok slitagemässigt.           IP: ...[.16.202]
Antal inlägg22.947 st
Postad/Inlagd2017-08-26 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
BMWCS 04247
Första steget på slitagetvarnaren ger en gul indikering medans den andra ger en röd. Miltalet i fordonsinfon är ren spekulation i princip. Bilen kan aldrig veta vilket kvalitet det är på beläggen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[.75.114]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2017-08-26 10:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Ja nu är jag på rött iaf, har en tid på tisdag nästa vecka så får de kika.

IP: ...[9.25.83]
Antal inlägg23.150 st
Postad/Inlagd2017-08-26 10:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Makeba, tack för input angående "Ceramic-beläggen"!

Det verkar ju inte så trevligt....kanske därför de inte säljs i Sverige genom Ate-generalagenten?

Jag får fundera "ett varv till" - kollade men tyvärr verkar det som Ferodo inte har Performance DS till standardbromsarna ännu...kanske kommer framöver.
Annars hade de varit ett bra alternativ med bra bett och lite mindre (men framförallt mindre svart) bromsdamm.

Hasso, vet du om det även gäller F30-seriens bromsvarningskontakt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg22.947 st
Postad/Inlagd2017-08-26 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
BMWCS 04247
Johan. Tror det är så på de flesta "nyare" BMW är dubbla kretsar med olika motstånd för att indikera detta. Dock inte 100% säker på om det sitter på alla. Kommer inte ihåg var jag såg detta beskrivet nånstans och läste om det. Men i praktiken ser det ut så har jag noterat på jobbet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[.75.114]
Antal inlägg676 st
Postad/Inlagd2017-08-26 22:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har du fått röd prick måste sensorer bytas. Är den bara gul så kan du nolla bort själv, för den går enbart på milantal. Det sitter en sensor per axel.           IP: ...[.34.104]
Antal inlägg11.039 st
Postad/Inlagd2017-08-27 00:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har också samma uppfattning som hasso, dessa dubbla sensorer sitter exempelvis på E60 och även min E87.

Bentley beskriver sensorn som två parallellkopplade kretsar, där kretsen närmast bromsskivan har inget motstånd medans den andra kretsen har ett motstånd på 470 ohm.

Sitter det en ny sensor så känner DSC av i princip inget motstånd. Men såfort den yttersta kretsen slitits av så känner DSC av detta genom att motståndet hoppar upp till 470 ohm. När den andra kretsen slitits av känner DSC av detta genom att det är en öppen krets.

Detta stämmer också överens med info från TIS, såhär står det för min E87

"Front and rear brake pads
The condition of the brake pad is determined by the DSC control unit. The calculation is based on a signal from the brake pad wear sensors at 2 points (4 mm and 6 mm).
The condition of the brake pad is determined with the help of the following input values:
- Wheel speed
- Braking pressure (determined by the open duration of the exhaust valve)
- Temperature of the brake disc (determined via a computer model consisting of wheel speed, brake pressure, ambient temperature, braking duration)
- Brakes service life
The ”brake pad” interval is flexible and dependent on the operating conditions. When the interval is reset, the last value for the interval forecast is set as the starting value for the new interval (only if new brake pads are recognised by intact brake pad wear sensors).

Angående keramiska bromsbelägg så är jag själv nyfiken på EBC Redstuff , inte deras äldre Redstuff belägg utan deras nya med inblandning av keramiskt material. Vill samtidigt ha belägg som håller för lite "aktiv körning" också.

Har som sagt inte provat dessa själv, men funderar på att göra det när det blir dags för byte av frambromsar.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2017-08-30 12:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Jahopp, då har jag haft bilen inne och det var de inre beläggen som var slut så det vara såklart bara att byta och avkänningen stämde med andra ord bra, var med när de tog ner hjulen och det var läge att byta helt klart. Gick loss på 3600 kr material samt arbete.

Det bytte även EGR, eller kan det ha hetat AGR-ventil(er) samt uppdaterade mjukvaran, eftersom jag dagen innan jag skulle lämna in för bromsbyte fick någon varning om drivlinan, noterade inte så noga vad som stod eftersom bilen hamnade i limp me home mode precis när jag påbörjat en omkörning på E4:an. Hur eller hur stod BMW för det kalaset, dock var jag frågande till kvaliten då denna byttes förra sommaren som en del i en återkallelse för samtliga AT med min motor, men då hade de tydligen fått dit en lika dålig samt inte uppdaterat mjukvaran samtidigt, men nu skulle den vara av bättre kvalite och med den nya mjukvaran så skulle det inte hända igen. Ja ja, får se, jag kör tills det rasar helt enkelt :-)

IP: ...[.57.253]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2017-08-30 14:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X1 -13
mape48

Det där med AGR-ventilen känner jag igen. Vi har en GT 218d där motorlampan tändes och gick orkeslös. Ringde BMW och bärgningsbil till verkstaden. Efter avläsning av nyckeln så var det AGR-ventilen. Dock va denna bytt en gång innan! Konstigt på en bil som gått 2200 mil och i mitt fall var det kontakten som ramlat ut?!

Hur som, bilen går som en dröm fortfarande           IP: ...[.50.171]
Antal inlägg11.039 st
Postad/Inlagd2017-08-30 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
AGR (Abgasrückführung) är helt enkelt det tyska namnet för EGR (Exhaust Gas Recirculation).

Inget slår visuell inspektion av bromsarna. Fast med dubbla sensorer så har systemet lite bättre koll på läget. Men man ska ändåså ha i åtanke att endast 25% av slitytorna övervakas (fast oftast brukar ju båda beläggen slitas någorlunda jämnt men ibland uppstår problem).
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94