AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

INPA problem, e38 750 -95

Visad 6.655 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.080 st
Postad/Inlagd2017-10-11 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Helt klart en mjukvarufråga detta. Interfacen är bra.
Magnus, har du provat mitt förslag ovan?

Mvh Ola           IP: ...[3.98.76]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-11-02 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Någon som har fler ideer om detta?

Jag har testat med ista också nu men det funkade inte heller.
Kanske inte så konstigt då det verkar använda ediabas på samma vis som inpa.

Jag har en knapp så jag kan byta mellan ads och obd på mitt interface
och den läser allt utom dme på bägge inställningarna.

Kan det fungera att köra dis genom vmware med detta interface?

Jag har även funderat på att skaffa en snap-on mt2500 som det tipsades om på
bimmerforums. Går det synca ews-dme med en sådan?

Mvh Wille           IP: ...[.119.44]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2019-05-20 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hei, jeg tror jeg har funnet ut problemet med INPA og V12 DME:
Sjekk ut denne tråden:
[LÄNK]           IP: ...[2.60.96]
Antal inlägg1.844 st
Postad/Inlagd2019-05-20 23:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skumma texten lite snabbt och fattar det som att du får det att fungera på en senare bil med obs kontakt. Hoppas jag har fel och att det är en lösning även för oss med äldre 12:or.

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg4.080 st
Postad/Inlagd2019-05-20 23:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Intressant Hemidog!
Jag hittar fler "dolda" motorer på andra modeller men det ser inte ut som det finns något dolt för de äldre varianterna.
Se nedan.

[ROOT_E38_MOTOR]
DESCRIPTION=Engine
;ENTRY= DDE22,DDE 2.2 for M51,
ENTRY= DDE40,DDE 4.0 for M57,
ENTRY=,,
;ENTRY= DDE41R,DDE 4.1 for M67 right,
;ENTRY= DDE41L,DDE 4.1 for M67 left,
ENTRY=,,
ENTRY= MS410,MS 41.0 for M52,
ENTRY= MS420,MS 42.0 for M52 new,
ENTRY=,,
ENTRY= MS430,MS 43.0 for M54,
ENTRY=,,
ENTRY=DME338DS,DME 3.3 for M60,
ENTRY=,,
ENTRY= DME528,DME 5.2 for M62,
;ENTRY= DME5218,DME 5.21 for M62 MJ 98,
ENTRY= ME72,ME 7.2 for M62 MJ 99,
ENTRY=,,
ENTRY=DME5212R,DME 5.2 for M73 right,
ENTRY=DME5212L,DME 5.2 for M73 left,
ENTRY=,,
;ENTRY= DME521R,DME 5.21 for M73 right MJ 98,
;ENTRY= DME521L,DME 5.21 for M73 left MJ 98,
;ENTRY=,,
;ENTRY=DME521R2,DME 5.21 for M73 right MJ 99,
;ENTRY=DME521L2,DME 5.21 for M73 left MJ 99,
;ENTRY=,,
ENTRY= EML3,EML for M73,
ENTRY=,,
ENTRY= ETS,Electronic disconnecting switch,
ENTRY=,,
ENTRY= CARB,Carb-Interface,

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]
          IP: ...[.102.62]
Antal inlägg1.844 st
Postad/Inlagd2019-05-21 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
OBD menar jag förstås. Rättstavningen vill annorlunda.

Jag ska iallafall kolla upp detta när jag får ihop bilen igen, bakvagnen är i delar för renovering. Tyvärr tror jag redan jag testat för texten i olaOs inlägg ser ut som något jag känner igen och testat ändra i. Men som sagt, jag får gräva fram inpa datorn och kolla.

// Magnus

          IP: ...[4.33.59]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2019-05-21 10:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hei
Nei, for M73 før 98 så er det kanskje DME5212R/DME5212L som skal brukes. Da vet jeg ikke hva som kan være problemet.
Har lest på forum at DIS kan brukes istedenfor INPA.           IP: ...[215.238]
Antal inlägg1.844 st
Postad/Inlagd2019-06-15 12:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla på det här nu igen. Jag har tyvärr redan varit inne i den aktuella filen och redigerat utan framgång. Men tack för tipsen iallafall :)

// Magnus

          IP: ...[.242.47]
Antal inlägg1.844 st
Postad/Inlagd2020-05-28 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En liten update på den här fronten.
Efter att ha läst en (hel) del på alla möjliga forum och tysk wikipedia mm och OBD har jag lärt mig lite mer.
ADS interface är inte något magiskt utan följer faktiskt en gammal standard, ISO9141-2, där man säger att initieringen av kommunikationen med en ECU kan göras genom att data skickas till den via L-line med 5 baud. (L-line är stift 15 i BMWs gamla kontakt.) Därefter sker all kommunikation via K-line.
När inpa eller testo försöker ansluta skickar de en annan adress på L-line än enligt standard och kommunikationen sker sedan med 9600 baud på K-line. Skickar man 0x33 enligt standard på L-line får man svar från ECU:erna enligt standard och hastigheten sätts till 10400 enligt standard.

Jag har byggt en prototyp till OBD-inteface mellan dator med terminalprogram och bilen baserad på en Arduino Mega och lite transistorer och motstånd. Koden är ett klipp och klistra från olika projekt på nätet. Jag kan nu läsa av några data som motorvarv och temp mm helt stabilt men det återstår jobb med att tolka annan data som att begripa vilket fuel trim värde som hör ihop med vilken halva av motorn.

(Problemet med testo ocn inpa verkar helt ligga i att filer som styr kommunikationen inte finns för den aktuella motorn. De får kontakt och viss data skickas men efter 5 sekunder blir det time out och den får börja om. Jag gissar att man med dessa verktyg läser data direkt från RAM-minnet och att man nu läser på fel adresser och då blir det ofta skit av det. Viss data stämmer men det är väl för att ECU-programmen är skapligt lika även om det saknas EWS funktion i mina gamla och filerna kräver det. )

// Magnus

          IP: ...[192.190]
Antal inlägg4.080 st
Postad/Inlagd2020-05-29 00:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Intressant, jag har några gamla filer jag hittade häromdagen som just var till NON-EWS.
Tror jag för ett antal år sen la en tråd på det då jag lyckades koppla upp en 850 -91 med Inpa.

PM a mig 944 så kan jag nog länka de n om du vill ha dem.

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]

          IP: ...[226.162]
Antal inlägg1.844 st
Postad/Inlagd2020-06-14 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har inte testat filerna jag fick ännu pga att inpa-datorn saknar internet så man får flytta de dit old school.

Däremot har jag jobbat vidare lite med mitt OBD interface och lärt mig lite mer. Den initiala lyckan har dämpats när jag upptäckt att det inte finns fullt stöd för ISO9141-2 utan bara vissa delar. Man kan tyvärr INTE läsa felkoder alls. Det som finns är en del live data som temp, varvtal, fueltrim, spänning från lambdasonder, gram luft per sekund, tändvinkel och kanske något mera.
Jag behöver jobba mer med koden för att kunna välja att kolla på en ECU åt gången och en del annat, men jag kan iaf se att fuel trim värdena reagerar vettigt när man skapar en vakuumläcka.

// Magnus

          IP: ...[.244.91]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen