AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

INPA problem, e38 750 -95

Visad 5.840 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.702st
Postad/Inlagd2017-08-16 23:42
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Problem:
Jag försöker få kontakt med DME modulerna från INPA utan framgång.
Hårdvara och mjukvara:
Bilen är en e38 750iL -95, dvs gammal diagnoskontakt med stift 15 aktivt. Båda DME har bilens chassinummer på sina etiketter så de bör vara av rätt typ.
Gammal Dell 610 laptop med riktig serieport, WinXP sp3, INPA V5.0.2, EDIABAS 6.4.7
Tiny ADS interface [LÄNK]
Information:
Installationen har tidigare funkat bra med kina OBD interface mot e39 och e46 men är nu omkonfigurerad för ADS och info menyn (F1) i INPA säger att det är ADS interface som används.
Jag får kontakt med ett antal enheter i bilen men inte med DME left eller right eller IKE om jag minns rätt. K, L och Rx dioderna på interfacet blinkar när man försöker så det tycker jag talar för att interface och INPA/EDIABAS pratar med varandra på rätt sätt. Jag får olika fel när jag försöker ansluta till höger och vänster DME i bilen vilket jag tycker är lite underligt.

För att fokusera på DME och utesluta fel i bilens övriga elsystem plocka jag med en DME in och kopplade upp den med datorn och nätaggregat m.m. för att se om det gick bättre. Tyvärr inte, detta är läget just nu.

Jag får detta felmeddelanden när jag försöker ansluta till höger DME
SYS-0002: ECU OBJECT FILE NOT FOUND
och detta när jag försöker med vänster DME
IFH-0010: DATATRANSMISSION TO CONTROLUNIT DISTURBED

Konstigt nog byter dessa felmeddelande inte plats med varandra när jag jordar stift 48 i DME kontakten för att få min lösa DME att uppträda som vänster eller höger...?
Bryter jag tändningssignalen till DME får jag IFH-0010 som fel på både höger och vänster vilket tycker jag talar för att någon kommunikation uppnås med enheten när tändningen är på och jag får SYS-0002 istället.

Vad kan det vara som felar för mig? Någon inställning i INPA/EDIABAS? Fel version på något av programmen? Filer som saknas? Krävs det något extra pull-up motstånd i mitt testkablage? Jag kan inte hitta någon info om detta det skulle vara så. Annat?

Ska jag försöka mig på att installera DIS och testa med det istället?

// Magnus


          IP: ...[171.210]
Annons
Antal inlägg608 st
Postad/Inlagd2017-08-17 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -11 (F11)
530iA Touring -01 (E39)
Nu spekulerar jag.
"SYS-0002: ECU OBJECT FILE NOT FOUND" låter som ett programfel, alltså något fel med INPA.           IP: ...[216.221]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-17 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag kollade med oscilloskåpet nu i förmiddags på signalerna till DME på stift 87 och 88 och tror jag kan stryka fel relaterade till det. De är rena och fina utan störningar, från nära matningsspänning (14V) i vila ner till 0-1.5V när signalen är aktiv.

Undrar hur man kan hitta rätt ecu fil och lägga till den i inpa?

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-17 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
944_Driver jag sålde ju ADS interface förr med tillhörande Inpa. (Som jag kämpade länge med att få igång med ADS...)
Du skulle kunna prova med den installationen om det fungerar men det är långt ifrån säkert då det var vissa motorer som strulade att få kontakt med.
Jag PM:ar dig.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[.154.51]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-17 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Kolla även på Testo som är en liten fin programvara, där finns nog alla dme med.
Får man kontakt där så vet man ju att interfacet fungerar.
Kanske t.o.m räcker med den programvaran för dig.
Kolla första inlägget här [LÄNK]

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]           IP: ...[.154.51]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-17 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack Ola!
Jag ska testa Testo och din Inpa, mail är på väg.

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-18 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Så nu har jag mailat en ADS-Inpa till dig, Magnus.
Unsupported ;-)

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg22.731 st
Postad/Inlagd2017-08-18 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Dom där gamla före 95 V12 är inte lätta att komma till tals med. Carsoft funkade hyfsat om jag inte minns fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[.75.114]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-18 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack, hoppas få tid lite senare idag att göra ett provskott med både inpa och carsoft.

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-18 12:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Jag minns att jag lyckades trixa till det och få till kontakt med en 850 -91.
Riktigt rörigt, fick tag i några filer från Polen.
Men det var en M70 och det borde vara lite lättare med en M73 antar jag.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-19 00:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Då har jag testat lite med carsoft, inpa och testo, allt kopplat direkt mot en lös DME inne.

Carsoft lyckades inte hitta någon databox alls.

INPA ger efter ominstallation av Olas version samma resultat som tidigare, dvs detta felmeddelanden när jag försöker ansluta till höger DME
SYS-0002: ECU OBJECT FILE NOT FOUND
och detta när jag försöker med vänster DME
IFH-0010: DATATRANSMISSION TO CONTROLUNIT DISTURBED

Med Testo försökte jag först med stand alone varianten som vägrade starta så då bytte jag till den som kräver ediabas för att fungera och den gick igång utan problem.
Jag började med att köra en Detect ECU. Den svarade "IFH-0009: NO RESPONSE FROM CONTROLUNIT" på de tre första försöken och sedan SYS-0005: OBJECT FILE NOT FOUND på de två sista. Inte vad jag hoppats på men man kan ju inte ge sig bara så där. Jag testade att välja ECU och önskad data direkt i den långa listan istället. Det visade sig att jag kan få fram batterispänning och lite annat från boxen om jag valde manuellt "DME 5.2 for M73 right with EWS". Känns lite skumt då min kärra saknar modern startspärr med chip i nyckeln m.m. men samtidigt lite hoppfullt eftersom jag faktiskt får kontakt med DME boxen nu!

Frågan är hur jag kan tvinga INPA att utnyttja samma filer som Testo för att få tillgång till data där? Det borde vara en möjlighet?

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-19 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Verkar svårt detta men jag tror att man behöver en äldre inpa 4.4.7
Jag letade efter den när det begavs sig men fick aldrig tag i den.
en grej du skulle kunna prova är att vid installationen hoppa över "Step3", då borde det bli en äldre version.
Alternativt får man skriva om i scripten så att Inpa använder rätt filer men då måste man veta vad filerna heter. Vet du vad dina DMe har för beteckning.
Man borde även kunna få kontakt med Tool32.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-19 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Hittar oroväckande text när man googlar:

"Never seen a 1995 750iL owner that could use the BMW software DIS, INPA etc... to communicate with the 1995 750 DME's, I use a Snap On MT2500 to do so and the majority I've seen also do so.
No problem ever with 1996-2001 750's using DIS, INPA, Etc..... to communicate with the engine DME's only on the 1995 is it a problem."

Vad är Snap On MT2500?

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]

          IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-19 17:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det verkar som att det här ska bli lite utmanande att lösa...
Tool32 får jag försöka läsa på lite om, jag har aldrig använt det.
Den ena DMEn (den jag har här på skrivbordet) är märkt med två dekaler

Bosch
0261 203 473 (078)
941207 (borde vara datum) 26RT4547
47207 6142 9559
1 740 208 001 OS

WBAGK21010DH36425 (chassinummer)
0FFFFFFFFFFFD
1740654
1740208
1427016

Blir du något klokare av det?
Jag googlade också och hittade något inlägg om någon med liknande problem på en e46 och hade någon hacker lyckats pilla ihop en ny prg fil för att lösa det...?

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-19 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag testar lite med Toolset32 och laddade in DM5212R0 på försök och får ut lite information från boxen som kanske är av värde?

Här är lite data från boxen
Satz : 1
ISN_LESEN_WERT = 119

Satz : 1
PROD_NR_LESEN_WERT = 11a

Satz : 1
JOB_STATUS = OKAY
ID_BMW_NR = 1740208
ID_DATUM = 472
ID_DAT_KW = 472
ID_SW_NR = 001
ID_HW_ZULIEFERER = 0261203473
ID_SW_ZULIEFERER = 1267358548
ID_AIF_VORHANDEN = 1 00 01 ..
ID_MOTOR = M73_521
ID_LAMBDA_STEREO = 0 00 00 ..
ID_EML = 2 00 02 ..
ID_LU_MESSUNG = 12 00 0C ..
ID_OBD2 = 1 00 01 ..
ID_SG_HERSTELLER = 0 00 00 ..
ID_EWS_SS = 2 00 02 ..

En del av siffrorna stämmer med vad som står på dekalerna så det känns ju iallafall bra för då lirar ju interfacet mm som det ska.

Undrar om man kan få fram vad det är som gör att inte INPA kan nöja sig med den prg filen och hoppa igång?

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-19 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hittade lite mer info som kan vara av värde kanske?

Satz : 1
JOB_STATUS = OKAY
AIF_ADRESSE = 56904 00 00 DE 48 ..ÞH
AIF_FG_NR = WBAGK21010DH36425
AIF_DATUM = 22.12.94
AIF_AENDERUNGS_INDEX = AA
AIF_SW_NR = 1427017 00 15 C6 49 ..ÆI
AIF_BEHOERDEN_NR = 1740654 00 1A 8F 6E ..n
AIF_ZB_NR = 1427016 00 15 C6 48 ..ÆH

Lyckas också få den att bjuda på lite felkoder den här vägen så detta verkar ju lite hoppfullt även om det är krångligt jfr. INPA...

E R R O R M E M O R Y
---------------------------------------

Datum: 19.08.17 18:07
ECU: DM5212R0
JobStatus: OKAY
Variante: DM5212R0
-------------------------------------------------------------

RESULT: : 5error in error memory ! !
-------------------------------------------------------------

108 Permanent supply

Error counter: : 1

255.00 [1]
255.00 [1]
255.00 [1]
aufgetreten vor (rel. BZ) 0.00 h

min value fall below
Error present
Static error

Error code: 6C 42 00 12 23 50 01 FF FF FF 00 00 FE FE FE FE
FE FA DD 9D 00 07 24 14 00 00 DE 04 DE 07 07 5B
FA DE 48 00 07 0D 5D FA DD ED DE 0F DE 13 DD F0
DD BE
-------------------------------------------------------------

217 CAN-Timeout EML

Error counter: : 1

Engine speed 0.00 rpm
Engine temperature -41.25 degrees C
Battery Voltage 13.80 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 0.00 h

Signal incorrect....
....
...
...


// Magnus

          IP: ...[171.210]
Antal inlägg3.745 st
Postad/Inlagd2017-08-22 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
Ja, jag är inte tillräckligt vass på detta för att komma vidare.
Men har du provat att mitt förslag att strunta i step 3 på installationen?

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[.97.149]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-08-22 16:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Varit i sommarstugan några dagar så det har inte blivit någon garagetid ännu. Men jag återkommer med resultatet när får en kväll över :)

// Magnus

          IP: ...[4.33.16]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-09-12 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har du kommit vidare med detta?

Jag har en 750 95a som jag inte lyckas komma åt någon dme på.

/Wille           IP: ...[.119.44]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-10-07 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag köpte en sånhär för att testa:
[LÄNK]

Ingen framgång tyvärr. Får kontakt med allt i inpa 5.0.8 utom DME left och right.
Jag får ifh-0010 på bägge två.

Man fick även med ista till den kabeln men jag har inte hunnit testa det än då det krävde för mycket diskutrymme för min gamla laptop med rs232.           IP: ...[.119.44]
Antal inlägg1.702 st
Postad/Inlagd2017-10-11 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har legat lite lågt på diagnosfronten en tid och inte kommit vidare. Har lagt tiden på att byta olja och filter i lådan och fixa lite med centrallåset. Tyvärr kvarstår den lite ojämna tomgången men för den normala användningen var det viktigare med väl fungerande växellådan och lås.

Vad gäller interface så har jag ett som ser ut som ditt men från Kina och ett annat från USA, både för ADS och de ger samma resultat.

// Magnus

          IP: ...[171.210]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -05
Pris: 48.000:-

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 165.000:-

BMW 320d F31 M-sport  -13
Pris: 190.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen