AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

värmeventiler som drar tjuvström med avstängd bil bmw 850

Visad 702 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg437st
Postad/Inlagd2017-08-13 21:14
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
Hej!
Vi har en 850 92:a sen ganska många år tillbaks. Vi har problem med att helt plötsligt kan värmeventilerna få ström och antingen stå och knacka eller stå med ström på och då bli varma så klart.
Så problemet har lösts tillfället i vinter ( kör bara på sommaren) med att lossna batteri kablarna. Sen har det fungerat ibland men absolut inget man kan lita på. Jag har bytt panelen inne i bilen. Det hjälpte inte.
JAg tror felet ligger i control modulen. Att något relä kanske är bränt och ligger för nära.
Värmeventilerna verkar ok och den reglerar värmen bra när man kör och nu på sommaren stänger den vattenflödet ordentligt så jag får fin kyla.

Men helt plötsligt kan värmeventilerna få ström fastän bilen är avstängd och nyckeln urdragen.
Drar jag ut kontakten till värmeventilerna så händer givetvis inget med dom. Men helt plötsligt så väcks bilen vid liv från vila. Tex mätarställningen tänds upp. Men det kan den ju göra kanske om den control modulen strular.
Vad säger ni som kan detta?
Borde kolla control modulen till klimatanläggningen va?
Min fråga är nu var hittar jag den?
Den verkar heta bosch 9 140 010 000. Men kan inte hitta något på nätet som anger placeringen.

Eller har ni något annat förslag på vad det kan vara           IP: ...[.137.15]
Annons
Antal inlägg2.668 st
Postad/Inlagd2017-08-13 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Reläet sitter väl i säkringsboxen, som alla andra? Eller i skuffen framför vänstra batteriet?           IP: ...[146.139]
Antal inlägg437 st
Postad/Inlagd2017-08-14 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
Det kan ju inte vara vanliga enkel relä som styr dessa små ventiler.
Ventilerna är på ca 12-13 watt. Alltså ca 1 Ampere styck.
Hade det varit vanliga reläer så hade det ju varit enkelt.
Men jag misstänker snarare små lödda relä som sitter på ett kretskort climate control modulen.
Frågan är bara var den modulen sitter.           IP: ...[1.40.58]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2017-08-14 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i xDrive -18
850 CSI -94



Henrik,

GM modulen sannolikt, styr en massa, googla eller kolla Bimmerforum, finns
mycket att läsa. köp ej ny utan skicka den till någon av gubbarna på ovanstående
forum för reparation. Bilen ska gå ned i sleepmode efter ca 15 min. Prova att sätta
på innerbelysningen, stäng dörrarna och vänta och se om dessa slocknar.

Med vänlig hälsning,
Pär           IP: ...[.52.191]
Antal inlägg2.668 st
Postad/Inlagd2017-08-14 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Om det sitter på klimatmodulen så sitter den ju innanför mittkonsolen. Du har nog rätt, de reläer som sitter i säkringsboxen är nog inte särskilt strömstarka.

Som necesse säger så kan det ju lika gärna vara grundmodulen, eller GM-modulen eller vad den nu kallas.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg437 st
Postad/Inlagd2017-08-15 06:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
Var i garaget och kolla lite igår. GM modulen eller grund modulen.
Styr den även klimat anläggningen?
Vad jag förstod så finns det en climate control module också.
se länk.
[LÄNK]

Om inte annat var hittar jag grund modulen?
Helt plötsligt när man står vid bilen så går kupefläkten igång också några sekunder.
förmodligen har det med värmeventilerna också att göra.
Jag hitta ett relä i bagaget, ett dubbelverkande vid säkringarna som var varmt.
Ska testa att byta det ikväll. Men har för mig jag bytte det när jag höll på med detta för något år sen.

          IP: ...[1.40.58]
Antal inlägg437 st
Postad/Inlagd2017-08-15 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
En liten uppdatering.
Jag har hittat climate Controle module.
Den sitter i mitt konsolen ända fram vid torped väggen.
Ha ska nära gaspedalen kom man åt två kontakter.
Sen från andra sidan sitter två kontakter. Sitter i närheten
Av svärdet som styr fläkt hastigheten. Jag kom inte åt andra sidan ikväll pga det är trångt i garaget. Men så fort jag drog ur kontakterna på förarsidan så släppte värmeventilerna och strömförbrukningen sjönk ända ner till 0.06 A👍
Så i morgon ska jag ta ut och öppna den så får vi se hur den ser ut.           IP: ...[135.179]
Antal inlägg2.668 st
Postad/Inlagd2017-08-16 10:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Kul lycka till! Återkoppla gärna!
          IP: ...[172.252]
Antal inlägg437 st
Postad/Inlagd2017-08-18 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
En liten uppdatering.
Jag har hittat climate Controle module.
Den sitter i mitt konsolen ända fram vid torped väggen.
Ha ska nära gaspedalen kom man åt två kontakter.
Sen från andra sidan sitter två kontakter. Sitter i närheten
Av svärdet som styr fläkt hastigheten. Jag kom inte åt andra sidan ikväll pga det är trångt i garaget. Men så fort jag drog ur kontakterna på förarsidan så släppte värmeventilerna och strömförbrukningen sjönk ända ner till 0.06 A👍
Så i morgon ska jag ta ut och öppna den så får vi se hur den ser ut.           IP: ...[.137.15]
Antal inlägg165 st
Postad/Inlagd2017-11-26 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu är det åtgärdat.
Lämnade control modulen till klimatanläggningen till en kille som brukar vara över jävlig på kretskort. Men det fanns komponenter som var sönder som et inte gick att f fram några värden på. Det var kodat och märkt med BMW. JAg hittade en ny modul på ebay för 1000 kronor. Köpte den och installera. Nu sjönk strömförbrukningen till 380 mAh. Absolut inte godkänt men nu börja jag fundera på fläktmotståndet(svärdet).
Anledningen till att jag misstänkte det var att lägsta fläkthastighet var alldeles för hög tyckte jag. Men lite tur hade dom fått in en 7-serie från 1993 på returbilen i malmö.
Stack dit och svärdet sitter kvar. Plockar ut det och ser att det är rätt nummer på det så det även passa 8-serien. Och det stämde. Rena julafton:). Har satt dit det nu och då sjönk strömförbrukningen i vila till 30 mAh. Helt klart godkänt. Och nu är det lägre kupefläkt hastighet på lägsta läger också. Så nu är det i ordning.
          IP: ...[.29.135]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M6  -07
Pris: 350.000:-

BMW 320i  -05
Pris: 48.000:-

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 165.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen