AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Halvljus slår ut blinkers

Visad 507 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7st
Postad/Inlagd2017-08-09 18:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring, 1998 (E39, M52 B28)
Hejsan,
jag har en E39 -98 med ett intressant el fel.
När jag vrider på halvljuset slutar mina blinkers att fungera och när jag slår av halvljuset börjar dom fungera.

Jag undrar om någon vet var jag kan börja leta efter felet samt hur jag borde gå tillväga?

Mvh Lejon


Lejon           IP: ...[254.195]
Annons
Antal inlägg507 st
Postad/Inlagd2017-08-09 19:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Jordproblem av armaturen kanske.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[150.115]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2017-08-12 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring, 1998 (E39, M52 B28)
Vilken armatur är det du tänker på eftersom alla blinkers slutar att fungera?

Lejon           IP: ...[254.195]
Antal inlägg507 st
Postad/Inlagd2017-08-12 10:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Nu vet jag inte hur just blinkfunktionen fungerar på din bil. Mitt inlägg var mer av den karaktären att när man har mystiska elproblem bör man undersöka kontaktpunker som don och jordpunkter.

Gammal traditionellt blinkdon byggde på hur mycket ström som flöt genom blinkerslamporna. Om de då är dåligt jordade och jordningen sker tillsammans med halvljuset går strömmen bakvägen genom halvljuset och letar sig andra vägar
mot jord. Kopplas halvljuset på hindras denna väg och blinkfunktionen upphör. Halvljuset kan lysa och bli jordat via heljuset. Spekulationer visst men ett komplett elschema måste till för att göra mera säkra gissningar.

Sannolikheten att det är något liknande är dock låg men bör beaktas vid felsökning.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[160.122]
Antal inlägg3.825 st
Postad/Inlagd2017-08-12 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rätt vnligt att ljusmodulen (LCM) går sönder och skapar konstiga fel.

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]

          IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2017-08-12 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring, 1998 (E39, M52 B28)
Hej Ola,
om LCM är trasig, är något man kan mäta fram sig till, eller bör man bara försöka byta ut den mot en begagnad modul?

Mvh Lejon


Lejon           IP: ...[254.195]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2017-08-12 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring, 1998 (E39, M52 B28)
Tack för förklaringen Näckrosen, Ska börja försöka att mäta ut dom olika kretsarna och se hur spännnbgen är...           IP: ...[254.195]
Antal inlägg3.825 st
Postad/Inlagd2017-08-12 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag skulle ha börjat med att plocka ur den och kolla på lödningar etc. Finns en del fall där det bara varit och löda om lite.
LCM sitter nere till höger vid passageraren.
[LÄNK]

Min bil:

[LÄNK]
          IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2017-08-13 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring, 1998 (E39, M52 B28)
Hejsan,
verkar finnas en hel del LCM begagnade att få tag i, är det värt att försöka byta ut den bara?

Mvh Lejon


Lejon           IP: ...[254.195]
Antal inlägg3.825 st
Postad/Inlagd2017-08-13 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja absolut, det kan vara värt det men den måste kodas in om man vill slippa "tamper dot" dvs en röd prick i iinstrumentet som indikerar att mätarställningen inte stämmer i ljusmodulen.
Viktigt också att få rätt LCM variant.
Kolla här:
[LÄNK]

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]           IP: ...[3.98.53]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2017-08-15 08:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring, 1998 (E39, M52 B28)
Ok, tack för tipset och länken Ola. Som det ser ut nu lutar det åt jordfel efter att jag börjat mäta upp runt armaturerna...


Lejon           IP: ...[254.195]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW 540i/6  -00
Pris: 68.000:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen