AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Är 4or:a ett alternativ?

Visad 1.007 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg705st
Postad/Inlagd2017-08-06 21:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
går i tankarna införskaffa en Z4:a. Som BMW entusiast är jag naturligtvis glad för sex cylindriga alternativ. Men hur är egentligen Z4 20 alternativt 28 att äga rent körglädje-mässigt?

Tacksam för svar

IP: ...[242.121]
Annons
Antal inlägg14.753 st
Postad/Inlagd2017-08-06 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Beror på vad du menar med körglädje, är ju väldigt personligt. De svänger inte sämre än sexorna, tvärtom. Motorljud förstås mkt sämre.

-------
//Lövet           IP: ...[4.9.192]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2017-08-07 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
En 6:a är den perfekta motorn, behöver inga balansaxlar. Därför går den extremt jämnt. Du kan testa Rolls Royce provet även på en 2.8 liters BMW, det går att ställa en 10 krona på högkant på ventilkåpan då den går på tomgång.
Den 6:a BMW tog fram på 90-talet som används långt in på 2000-talet, blev utsedd till 90-talets bästa motor! Denna perfekta motor gör en perfekt bil fulländad. Jämför Mazda Miata, där man hela tiden berömmer chassi, väghållning, m.m., men under huven sitter en liten uppskrämd 4:a.
Ljudet när BMW varvar 6000 rpm med cabben nere får nackhåren att resa sig. Tittar du på Z3 så har M serien dubblerats i pris på sista året, övriga 6:or håller priset och 4:or sjunker i pris. Prisutvecklingen blir troligtvis densamma för Z4.
Jag måste erkänna, jag älskar motorer, men för mig är den underbar 6:an halva nöjet med min Z3:a. Draget från motorn matchar bilen i övrigt.

IP: ...[143.227]
Antal inlägg2.781 st
Postad/Inlagd2017-08-08 09:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Pratar vi om de nyare modellerna med den så kallade N20-motorn? I så fall är den minst lika rolig att köra som de gamla sexorna som alla BMW-entusiaster tycker om att drömma sig tillbaka till. Jag har den i min nuvarande 228 som du ser, och sen så har jag kört en Z4 20i under en vecka för ett par år sedan och tycker de tuggade på rätt bra.

Köper du en äldre bil - en sådan som Prins Valiant - skriver om så får du visserligen en mjuk och charmig motor, men du får en betydligt äldre bil både drivlinemässigt och chassimässigt och vi skall ju inte glömma att både växellådorna och chassin och karosseri utvecklas rätt mycket på senare år vilket ju i sig gör bilen väldigt rolig, förutom att fixera sig BARA vid motorljudet. Vridstyvheten i karossen skiljer ju rätt mycket på en Z3 och en 228 kan jag lova dig. För mig är dock körglädje mer än bara hur motorn låter, för mig är det väghållning, växellåda, karosseri med mera.

Som Löfgren skriver så är ju körglädje högst subjektivt. Om nu Prins Valiant tycker att en Z3:a med M54:an är världens roligaste bil så tycker han ju det. Vad som är roligt för dig är ju bara du som vet. Själv tycker jag att en turbo-fyra med DrivingExperienceControl brummar på minst lika bra som en sexa.           IP: ...[146.139]
Antal inlägg202 st
Postad/Inlagd2017-08-08 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Jovisst man kan tycka olika och en del är ju profeter om den bil man besitter!
Bästa är ju självklart provköra olika varianter, men kanske inte det enklaste att hitta objekt.
Däremot måste ju en subjektiva preferenser komma i uttryck.
Genuina motorjludet från en RAK 6:a Hydraulisk styrservo, låg tyngdpunkt sitta på bakaxeln osv osv 6 vxl manuell låda jaja.

Just mina små tankar           IP: ...[223.149]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2017-08-08 12:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Kommentar till AlexanderK. Jag delar din uppfattning. Att jag talar om min Z3 innebär inte att jag försöker att övertala Seven att köpa en sådan. Det är frågan om mina personliga erfarenhet och begränsade referensramar. Efter att skoj-tävlat på Ring Knutstorp mot nyare BMW med moderna chassi är jag fullt medveten om att dagens teknik går betydligt snabbare och stabilare i kurvor när det gäller.
Men faktum, även om man slänger på all teknik i världen med elektronik, turbo, kompressor, elmotor på turbo osv, så förblir fakta att en 6 cylindrig motor har en cylinder som tänder var 120 grad, mot 180 grader i en 4:a. Detta ger ett jämnare driv och ett i mina öron vackert ljud.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg79 st
Postad/Inlagd2017-08-08 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 M Coupe -07
Volvo S60 T5 -02
Ducati 996R -01 Nr 22/500
Tycker min 3,0Si är helt underbar att köra och växla. Som ni säger, en 6 smidighet måste upplevas           IP: ...[233.162]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2017-08-09 08:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Provkör, provkör, provkör! Se vad som passar dig och plånboken.
Men dissa inte en 4:a, M3 E30 är fortfarande en hit...           IP: ...[103.223]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M4 Competition  -17
Pris: 619.000:-

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96