AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

BMW E39 som köres enbart på sommaren

Visad 702 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg179st
Postad/Inlagd2017-08-05 19:31
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej! Jag har en e39 530 fr 2002 som jag tycker väldigt mkt om och som jag lagt ned en del pengar på. Den har precis passerat 21000 och fungerar bra. Nu har jag dock köpt en bil som jag ska ha på vintern. Tanken är då att jag ska ställa av e39 och fixa i ordning det som behövs och kanske lite till och sedan köra den på sommrarna. När den då får stå 4-6 månader per år, är risken stor att den utvecklar fel (tanken är att placera den i varmgarage)? Vad kan jag göra för att minimera risken?

IP: ...[6.92.40]
Antal inlägg119 st
Postad/Inlagd2017-08-05 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW z3m 1998
Den bör inte få mer fel än någon annan bil som står i garage över vintern.
Några av alla de tips som brukar ges är bland annat:
* Ha batteriet på underhållsladdning hela tiden. Det tar stryk annars och du får köpa ett nytt.
* En del pallar upp bilen så att däcken inte blir platta. Jag har en Z3m som alltid står i garage över vintern och har själv aldrig råkat ut för det. Men vissa säger sig ha det.
* En del tycker att bensin är en färskvara och håller sig med så lite som möjligt, för att kunna tanka i nytt på våren. Andra är rädd för fukt som kan bildas så de håller sig med full tank. Tänker inte säga vad som är fel eller rätt. Jag kör bara in bilen i garaget med det som är i tanken, utan att bry mig.

* Är det kallgarage så skadar det inte att ha en torrboll eller liknande som du sköter om ibland för fuktens skull.

* Det råder helt klart delade meningar om huruvida man ska starta upp bilen någon gång under vintern. De flesta verkar dock inte göra det. Jag gör det heller inte. Att bara starta bilen en kort stund i ett garage kommer bara ge motorn onödigt stryk. Motorolja ska uppnå optimal temperatur för att den ska smörja ordentligt etc. På småfjuttande i ett garage så är oljan säkert tvärt om skadlig.

IP: ...[.53.121]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2017-08-06 19:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du behöver inte göra som mycket mer än vad föregående talare skrev, ladda upp batteriet, kopplas det dessutom bort så kan du utan problem lägga det på laddning igen efter 3-5 månader innan du plockar ut bilen.
Jag hade tankat den full.
Palla upp bilen behövs inte däcken blir inte platta, vill du vara säker så har lite högra lufttryck, skulle det bli någon deformation så återgår det till det normala när däcken blir varma.

Att starta den fyller ingen funktion, bättre att låta den vara.           IP: ...[.90.204]
Antal inlägg724 st
Postad/Inlagd2017-08-07 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Detta är hörsägen och jag är ingen expert så ta mig inte på orden. Luftbälgarna bak om du har touring (fast din var sedan va?) tror jag inte mår bra av att kollapsas och stå stilla under lång tid. Har hört om flera som fått laga dessa när bilen stått. Det är antagligen en slump men den gång jag fick trasig luftbälg var även just det då bilen stått mer än vanligt.

Se till att köra ca 25 minuter utan AC på innan du ställer av så att det inte finns kvar fukt i systemet där det kan frodas bakterier och mögel.           IP: ...[.22.204]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2017-08-08 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vet inte vad du har för garage men håll koll på gnagare, dom gillar plastkablar och äter gärna sönder dom.
Om det går så rulla ner rutorna några cm för och slippa den där instängda, unkna luften.
I alla fall mina "my 2 cent".           IP: ...[103.223]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-

BMW 325  -08