AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

E38, -99, bästa sätt byta returslang från nivåregleringen vid servooljebehållaren?

Visad 542 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.719st
Postad/Inlagd2017-08-02 14:10
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Bilen är en 750 iL -99.

Nr 20 här: [LÄNK]

Har någon här bytt den och kan ge lite tips om enklaste vägen? Och gärna om hur skarven mellan röret bakifrån och slangnippeln ser ut, för jag känner på mig att jag inte kommer att kunna se allt särskilt tydligt utan får jobba mycket på känn.

Vilken innerdiameter har slangen? (Europabrist på delen gör att jag måste tillverka den själv.)

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2017-11-19 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Återkopplar (glömde nästan, arbetet gjordes i september):

Skarven mellan returledningens metallrör bakifrån och den lilla slangbiten fram till behållaren är belägen precis under värmeventilpaketet med dess hjälppump. Det är i sin tur placerat under den kombinerade skarv och pluspol som finns mellan generatorn och systembatteriet. Allt detta behöver alltså demonteras för att komma åt den sökta hydraulskarven.

Skarven består av en vanlig M10 förskruvning, som på t ex bromsrör. I mitt fall satt den hårt och jag var ganska nöjd med att jag hade tillgång till öppna ringnycklar, som gav säkrare grepp i det trånga arbetsutrymmet.

Jag återanvände förskruvningens slangnippel och klämde fast en 190 mm bit av en 6 mm armerad bränsleslang från Biltema. (Enligt realoem skall totallängden vara 190 mm, min blev alltså lite längre.)

Under servobehållaren sitter tre anslutningar, alla svåråtkomliga. Behållaren måste naturligtvis lossas från sitt fäste, men det blev ändå trångt och ganska besvärligt. (Jag går här inte in på allt krångel.) Nivåregleringens returslang till behållaren satt fäst med en vanlig slangklämma av mini-miniformat.

Resultatet blev till slut bra. Det enda lilla orosmomentet är nu hur väl slangen tål hydraulvätskan (CHF11S). Inte ens materialet i bilens originalsystem håller ju emot i längden. Att hålla ögonen på, alltså.

Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-01-10 17:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Jag själv har ganska dåliga erfarenheter av bränsleslangarna från Biltema. Till skillnad från din situation var det visserligen bensin som flödade i mina slangar medans du har servoolja. Den armerade är troligen inget bättre!

Hur som helst torkade och krackelerade mina slangar redan efter ett år och det uppstod läckage. Men servooljan kanske inte påverkar gummislangen lika mycket som bensin!?

Min lösning på problemet var att jag året efter köpte gummislang från Hydroscand AB, lite dyrare men krakelerar och läcker inte efter ett år.

Mvh

Theo
          IP: ...[161.250]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-01-11 11:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Tack för ditt påpekande, Theobald.

Jag letade ett tag efter en "äkta" hydraulslang, men hittade ingen med innerdiameter 6 mm.
Servooljan är CHF 11S och vad jag har kunnat se av BMW:s originalslangar i bilen, är det en krävande produkt. Särskilt krympförbanden mellan rör och slang mjukas upp med tiden och börjar läcka. Och den utläckta oljan går åt övriga slangar från utsidan...

Så jag är uppmärksam på slangens löpande kondition. Jag har en viss förhoppning om att materialutvecklingen kan ha gett mig lite extra marginal. Annars blir det väl det sura äpplet. Igen. ;-)

Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2018-01-11 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
750ial -88
Du får köra några månader och samtidigt hålla koll, så behöver du ju inte byte direkt! Det kan ju fungera också.

Är det V12:an du har?           IP: ...[161.250]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2018-01-11 19:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 iA -92
750=v12 ;)           IP: ...[233.156]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-01-11 19:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Jo, jag håller koll på den slangen, naturligtvis. Det har varit tillräckligt med söl från servosystemet. Som jag skrev förut, blir de krympta skarvarna otäta med tiden.
Detta var den sista, förhoppningsvis.

Det är en E38 V12, motorkod M73 eller M73N.

Antal inlägg707 st
Postad/Inlagd2018-01-12 02:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
E32 750iAL -90
E38 750iAL -00
individual
F02 760Li -15
individual
Bytte mina på BMW precis, blev ett par tusen. Nu känns styrningen aningen tyngre.           IP: ...[.155.55]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95