AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

BMW.s fyrhjulsdrift ett skämt

Visad 9.831 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg522 st
Postad/Inlagd2019-04-10 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Hugger det även om du svänger och rullar med uppsläppt gaspedal?
Då xDrive är OK ska drivningen till framhjulen vara helt frånkopplade då man har släppt gaspedalen.

En spekulation är att huggtendenser kan uppstå då bakdiffen inte är helt kry.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-04-10 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 3.0D - 04
728 - 84
Tjena JW joo jag vet vad felet är och du kommer nog bli lika glad som jag blev av att få veta vad det är....
Det är en axel i föreelningslådan som är sprucken eller håller på att gå sönder.
Hackningarna du känner är när axel kuggar över. Vet du av en duktig mekaniker så går det att bara byta axeln och packboxarna. Men det säljs inget via BMW utan då blir det Ebay och amazon du får leta på. Alternativet är att byta hela fördeöningslådan, vilket BMW vill att man ska göra. Lådan har jag för mig gick på 26k och jag kommer inte ihåg hur mkt de ville ha för att byta den. Så lycka till. Kan säga att detta var min sista 4wd bil från BMW det är då ett som är säkert.           IP: ...[.139.61]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2019-04-10 16:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -99
M5 -01
X3 F25 -12
Samma fel på min. Små hugg vid främst stora rattutslag och låg hastighet. Fick en begagnad fördelningslåda monterad på försäkringen. Får se hur länge den håller.. Är extra noga med oljebyten och däck nu. Finns begagnade fördelningslådor på bildelsbasen för ca 10-15 tusen, sen arbete på det..           IP: ...[.148.82]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2019-04-10 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
420d Coupé -14
Godkväll på er!

Så tacksam för era svar och spekulationer.
Jag har inte testat medvetet att inte gasa och samtidigt rulla.
Tolkar det du skriver att om det hugger vid gaspådrag så är det xdriven som krånglar, hugger det när jag inte gasar så är det bakdiffen.

Verkligen tråkigt att vi alla upplever dessa problem. SomvanlIgt ligger en del av problematiken att peka ut exakt vad som är fel.

I ett annat inlägg skrev någon om att för honom var det en kallibrering av någon löngmätarr som hade påverkat att det högg i bilen.

Man hade verkligen velat se den trasiga axeln så man visste att det var fel.

Funderar om det verkligen är tillräckligt kunniga på detta området inne på bmw auktoriserade verkstad...

// JW           IP: ...[181.212]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2019-04-10 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej,

men har du maskinskadegaranti på bilen? På min bil gäller den tills bilen antingen är 8 år gammal eller har gått 15 000 mil. Det är ganska mycket som omfattas av den och jag har för mig att det du beskriver skulle kunna omfattas även det av ett sådant garanti.           IP: ...[.225.72]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2019-04-24 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 M50d -14
120i -19
Jag hade en X5 E53 4.4i där framaxelväxeln gick åt skogen. När jag släppte av på gasen efter acceleration så small det till. Bilen hade gått 7500 mil. Bytet betalade försäkringen (maskinskada, 37 000 kr). Jag tyckte dock att bmw skulle ta det på goodwill...
//B           IP: ...[219.204]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2019-04-25 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 2.0 -08
Tycker det låter precis som när ABS-sensorn är paj, och den kan paja på direkten när man bytt om ”magnetkransen” är rostig/svullen och skrapar i sensorn. En tunn bricka under sensorn som lyfter den en halv mm kan åtgärda felet.           IP: ...[.53.149]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2019-05-07 10:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW x3 -05
Min X3 -05 2,5 luktar bränd olja, när man kört någon mil?
Jag har även lampor som lyser hela tiden ABS,broms,4hjulsdrift och punktering.
Har bytt plastdrev i hjälpmotorn till fördelningslådan.
Behöver gärna hjälp med vad är felet,kollade med ett instrument som sa att det troligtvis är sensorn vänster bak som spökar.

leffa           IP: ...[70.5.73]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2019-05-07 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
420d Coupé -14
Hej!

Många bra tips och spekulationer här nu.
Jag var förbi min verkstad och deras teori är det är oljan i diffen som behöv bytas vilket är anledningen till de knackningar jag upplevt.

De grundar sin teori i att missljudet kommer när jag svänger iväg sakta och då får olika varvtal på bakhjulen. Samt att missljudet har minskat nu när det blivit vår och varmare. Eftersom ljudet har minskat menar de på att det finns en friktions problematik.

Har beställt olja på BMW för 460 kr /L. (dyrt)
Det är en specialolja som bara finns hos dem så viktigt att det blir rätt här.

Intressant det här med senorna, men jag har inga felkoder eller lampor som lyser. Har inte heller möjlighet till att utnyttja försäkringen då bilen har passerat 17000 mil. (inget för en diesel tycker jag..)

/JW           IP: ...[8.10.43]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2019-05-26 11:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Fortsätter här på en gammal tråd som vnyligen äckts till liv igen av JW. Kör själv med en X5 40D X-Drive fordonsår 2011 med samma problem, hugger i låga hastighet vid tvära svängar åt båda hållen. Har frågat på flera olikas BMW-verkstäder och ingen verkar kunna ge ett vettigt svar på problemet. Fortsätter i punktform för lättare översikt:

- Bilen har varit inne på felsökning. Svar: byt fördelningslåda, alla bilar vi bytt fördelningslåda på har blivit bra men, vi har aldrig bytt en fördelningslåda utan att byta styrenheten/programvara. Omprogrammering/nollställning av den adaptiva programvaran vilket har utförts av icke auktoriserd verkstad har löst problemet.

- Innerkanten på bakdäcken nöts bort i ca 45 graders vinkel i förhållande till slitbanan. Nötes genom stålarmeringen och punkterar/kasserar däcket trots att slitbanan är intakt. Både inner och yttersidan på framdäcken slits ner så att bilprovningen underkänner däcken trots astt mönsterdjupet annars är ok.

- Bilen varit inne för felsökning för ovannämnda däckslitage, ingen hjälp.

- Hittade på ett utländsk forum ett inlägg om samma problem med huggning vid stort rattutslag. BMW-auktoriserade verkstaden hittade i fabrikens databas NE 54033325-03 - 01/04/14. Åtgärd: uppdatera programvaran. Programvaran uppdaterades och problemet försvann.

- Lyckades övetyga Bavaria om ovan nämnda fabriksmeddelande och fick in bilen för åtgärd. Fats pris 1800 Kr vid inlömningen men bilen stod inne två hela arbetsdagar innan de fått det åtgärdat. Bilen gick felfritt i sju (7) veckor innan symptomen började komma igen.

- Trött på en krånglande bil mejlade jag verkstaden meddelade att jag kan nu tänka mig att byta fördelningslådan (låda + arbete 50.000 Kr) om de kan tala om för mig vad det mekaniska felet i fördelningslådan är. Bavarias svar var: vill du veta så får du väl öppna lådan och se efter!!!

- Mejlade importören om mitt problem med bilen och fick omedelbart förfrågan om registernumret så att der skulle kunna ge mig bästa möjliga support och jag återkopplade med efterfrågade uppgifter. Nu två år senare har jag fortfarande och efter flera påminnelser ännu inte fått något svar.

- Under en resa vek jag in på BMW i Umeå för att fråga om de finns någon hjälp att fås. Det resulterade i att jag fick en offentlig utskällning inför alla i arbetsmottagningen och förmannen svor på att han kommer aldrig att ta in min bil. Till slut gav han mig rådet: gör dig av med bilen och skuffa över problemet på nästa ägare!!! Det visade sig att importören hade mejlat verkstäderna att inte befatta sig med min bil, jag är kanske farlig för BMW, eller?

Tidigar i den här tråden har det nämnts om diffen på bakhjulen, hur fungerar den och hur styrs den? Jag har testat att köra i cirkel med halva cirkeln ren asfalt och andra halvan med löst grus på asfalten. På ren asfalt hugger det. När framhjulen kommer in på det lösa gruset går bilen rakt fram utan att svänga tills bakhjulen når gruskanten varvid bilen får sladd och kastar ut med bakvagnen. Tyder på att bakhjulen är låstaoch förklarar också varför det i svängarna yttre bakhjulet hasar sig genom kurvan på däckets innerkant och nöter söndert däcket.

Jag upprepar frågan: Finns det difflås på bakhjulen och hur styrs den, hur kan jag kontrollera dess funktion?

IP: ...[.118.85]
Antal inlägg522 st
Postad/Inlagd2019-05-26 12:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Jag har inte läst att bakdiffen i xDrive-bilar har någon form av styrning (t ex diffbroms) förutom i X6:an som lär ha torquevectoring som styr momentet mellan höger och vänster sida.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2019-05-26 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Tack för återkopplingen. Så har också jag förtått det att det inte finns någon diffspärr på X5, ABS sköter den uppgiften på sitt sätt. Men i tråden nåmndes diffen många gånger men kanske har andra modeller med X-Drive diffspärr.

Men vad är det som låser bakhjulen på min X5? Kan X-Drive vara tilldragen konstant utan att det visas någon felkod. Men med styrkabeln frånkopplad går bilen enligt verkstaden fint utan huggx. I dag har den fungerat perfekt medan en annan dag kommer jag mig inte runt i en rodell. I fuktigt väder går den i allmänhet bättre men jag har tänkt att däcken då har sämre grepp i asfalten och hasar / slirar i stället för att tvinga fram hugg.           IP: ...[.118.85]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2019-05-26 20:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
420d Coupé -14
Ville bara flika in att det var det sjukaste jag hört med ett sådant bemöttande på en aktoriserad verkstad!

// JW           IP: ...[.216.43]
Antal inlägg156 st
Postad/Inlagd2020-02-25 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Lyfter en gammal tråd då jag har exakt samma symtom som "X3.an" beskrev.
Är det någon som vet vilken axel och tillhörande packboxar i fördelningslådan som det gäller? och kanske känner till något företag på ebay, Amazon eller motsvarande som säljer dessa?

IP: ...[.106.12]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2020-02-29 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Hej,

Jag gav till slut upp när andra paret bakdäck (315 run flat) var genomnötta på inneridan så att luften gick ur trots att hela slitbanan gott kunde ha rullat minst en sommar till.

Det finns ju inte någon på BMW som vet någonting om problemet. Det en de kan är att knappa på datorn och säga att fördelningslådan måste bytas. Helt klart så är det ett programfel eller fel i styrningen av fördelningslådan. Inte enbart ett mekaniskt fel i fördelningslådan såsom BMW påstår.

Ett enkelt sätt att testa är cirkelkörning med halva cirkeln ren asfalt och andra halvan rejält sandad. När framhjulen kommer in på den grusade delen skuffas bilen rakt fram trots fullt rattutslag. När sedan bakhjulen kommer in på den grusade asfalten sladdar bakändan ut och bilen börjar följa framhjulen medan bakhjulen släpas genom kurvan. Så uppför sig bilen om differentialen är låst på bakaxeln (ABS-funktionen). Resultatet blev att bakdäckens innerkant nöttes bort i ca 45 grader vinkel vilket i normala fall skulle vara helt oförklarligt. Oförklarligt var det också för BMW som inte kunde förklara eller avhjälpa.

Jag kontaktade importören som lovade hjälpa bara de fick registernumret. Det enda importören gjorde, trots flera förfrågningar, var att de mejlade verkstäderna att inte befatta sig med min bil. Vid ett besök hos BMW i Umeå blev jag utskälld inför alla i affären och ägaren/verkmästaren sade att den bilen kommer han inte att befatta sig med, den tar han aldrig in. Innan jag gick fick jag det goda rådet av honom att gör dig av med det exemplaret, risken att du får två med samma problem är mycket lite.

Det var BMW i Sverige det så jag åkte över till Finland och bytte fördelningslådan där för att slippa köpa nya bakdäck varje sommar.

Lycka till med din bil.

IP: ...[.118.85]
Antal inlägg522 st
Postad/Inlagd2020-02-29 19:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Ni som har problem då ni svänger kraftigt. Har ni kontrollerat vinkelgivarna för rattutslag? xDrives inkoppling styrs också av hur mycket ratten är vriden.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[.24.100]
Antal inlägg6.757 st
Postad/Inlagd2020-02-29 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
BosseG, blev bilen bra när fördelningslådan byttes?           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2020-02-29 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40D -11
Hej,

Bytte fördelningslådan före midsommar och bilen har gått problemfritt sedan dess. Observera dock att ingen fördelningslåda har bytts utan att styrenheten / programvaran bytts.

BosseG           IP: ...[.118.85]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07
Pris: 185.000:-

BMW 735i  -91