AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

bmw z4 3.0 si coupe Ljuddämpare för lite bättre ljud?

Visad 975 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2017-07-27 15:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw z4 3.0 si coupe
Hejsan!
Jag har en Z4 coupe -07 som jag är extremt nöjd med, bortsett ifrån en sak. Jag skulle vilja ha lite bättre ljud. Kanske en 15% ökning. Jag vill inte köpa ett helt nytt avgassystem och jag vill göra någonting som vid behov går att ordna tillbaka till original utförande. Min kunskap inom bilar är väldigt begränsad och jag verkar googla mig själv runt i cirklar därav tänkte jag fråga här.

Jag verkar, och korrigera mig om jag har fel kommit fram till att ett ny ljuddämpare är den smartaste lösningen då det ska gå att sätta tillbaka original vid ett senare tillfälle om behovet uppkommer. Så jag köper ett nytt slutrör, kör till lokala mekanikern och han ordnar resten.

Men vilket bör jag köpa? Efter massa hemsidor där jag fyller i regnr och ingenting händer så hittade jag hit: [LÄNK]
Har jag hamnat rätt?

Mitt önskemål är ett djupt/mörkt muller. Det ska inte låta för mycket heller, utan ett skönt ljud vid uppstart och sedan när man drar på.. Så man kan köra lugnt utan att det lever om för mycket. Jag har ju som nämnt ovan inte en aning om vad jag ska ha i tankarna vid sådana här önskemål. Vilken tum, enkelt, ovalt eller S? Ingen aning. På ovannämnda sida ligger det på runt 1000:- för dämparen vilket jag gillar.

Några tips eller förslag?

Har även läst en del om "drone ljud" som kan uppstå vid motorväg hastighet vid byte av ljuddämpare som vissa klagar över, kollat youtube klipp om det, men kan inte riktigt spika vad som är skillnaden på det och bara högre ljud på insidan helt enkelt hehe.

Tack på förhand!
          IP: ...[.50.218]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2017-07-27 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att köpa en dämpare o bygga själv är lite som att försöka träffa en tennisboll med förbundna ögon när en av världens hårdaste servare står på andra sidan (säg Ivo Karlovic) o öser på för fullt :D. Du har höga specifika krav, håll dig till beprövade system, jag föreslår Esienmann Race i första hand eller det tystare Eisenmann Sport. De kostar mer men du vet vad du får. Eller så chansar du o kastar 3-4' i sjön i värsta fall? Alternativet är att plocka bort sista dämparen o provstarta utan, det ger en indikation på hur mycket/illa det kan låta? Jag har Race på tre bilar, relativt tysta vid normal färd stör ej det minsta, när man gasar så "vrålar" de :)           IP: ...[.150.63]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2017-07-27 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Drone är ofördelaktig resonans typ, dvs avgasljudet förstärks för mycket (in i kupen) vid vissa specifika ogynsamma (lägre) varvtal. Du vill tex inte ha "drone" vid typ 110-120 i högsta växeln...           IP: ...[.150.63]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-07-27 16:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
bmw z4 3.0 si coupe
Hmm, försöker hitta citera men det finns ej? :D

@Dawwe med "Bygga själv" syftar du på att man endast köper ljuddämpare istället för hela avgassystemet/större sektion?

Om jag tar bort ljuddämparen, och tycker det låter bra, vad hindrar mig då ifrån att köpa t.ex. "UD4400-76" för 750:- på ovan sida?

För om man tar bort dämparen så antar jag ju att den distansen måste fyllas på med ett rör för att nå slutröret? Har mekanikern sådant liggande tror du?

Då förstår jag lite bättre angående drone, så uppföljningsfrågan är väl hur hindrar man detta? Är det en gamble vilket varvtal det potentiellt sker och sedan får man försöka justera något utefter det?

Vill inte störa min extremt vänliga nya mekaniker med dessa supernybörjar frågor förrns jag har spenderat lite mer pengar hos han.

Så om jag säger "jag vill testa ta bort ljuddämparen" då är det underförstått att han tar bort den och fixar delen av röret som försvinner? Jag snackade med han och han ville bara ha några hundralappar för att installera en ny ljuddämpare och att det var smidigt att sätta tillbaka den gamla vid behov osv.

Ett helt nytt system är inte aktuellt just nu.
Tack för svar! :)           IP: ...[.50.218]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2017-07-27 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
En lös dämpare som du funderar på är inte bara o smacka dit. Du behöver även rör så man kan ansluta vid en "naturlig" delning om sådan finnes. Saknas denna delning måste original kapas, sedan kör man antingen med "skarvhylsa" (no-no om du frågar mig) eller allra helst riktiga flänsar, men då behöver du iaf 6 flänsar om system är med dubbla rör. Rostfria flänsar kostar runt 300 kr/paret. Min verkstad skall snart montera ett modelanpassat system på en bil, dock så måste de bygga lite special då min bil har ej originalsystem. Jag tippar på att detta enkla bygge kommer ta kring 4 timmar, i pengar runt 4000 ex material. När de monterade mitt modelanpassade Eisenman Race på en annan (anslutningsrören svetsas mot Eisenmann, andra änden på rören passar mot original delningen så tog det ca 2.5 timmar att få dit systemet korrekt...Det är aldrig "bara" om du vill ha det 100%           IP: ...[.150.63]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2017-07-27 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Några hundra lappar för att montera ett nytt system bygger nog på att allt är bolt-on och inte så som du planerar, dvs köpa en generisk dämpare o bygga själv. Är man lite händig så går det bra att montera ett modellanpassat system själv (har gjort det själv både på E36 och E39), men det tar tid o man behöver tillgång till lyft. Ett alternativ är att köpa billigast möjliga modellanpassade system (typ TA-Technix om de har, de borde inte kosta mer än 3000) o hoppas på vettig passform o OK ljud?           IP: ...[.150.63]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2017-07-27 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ta bort sista dämparen o ersätt med raka rör och vettiga ändtör (tänk på var/hur ni delar) o bygg på sådant sätt att original kan sättas tillbaka lätt. Kostnad tippar jag på ca 3000 inkl material där arbetskostnaden är det som kostar, ja om din mekaniker inte jobbat gratis mer eller mindre? Ett jobb som detta skulle jag gladeligen betala 2000 kr för hos min verkstad o det skulle jag anse vara snorbilligt ett redigt kompispris!           IP: ...[.150.63]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-07-27 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
bmw z4 3.0 si coupe
Tack för svar!
Skrev ett litet meddelande till han om att bara ta bort det så får jag utvärdera ljudet, får se vad han svarar och om han får någon idé.

Framöver kanske det blir Eisenmann race då jag sitter och läser om det/kikar youtube klipp och det verkar onekligen låta bra och folk verkar vara nöjda, speciellt med att det verkar låta mest när man Vill att det ska leva om, just som jag förfrågade.

Snart blir det dock motor, kupevärmare och även vinterdäck inköp, så Eisenmann får vänta.           IP: ...[.50.218]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-07-27 17:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
bmw z4 3.0 si coupe
Två "muffler delete" videor vars ljud jag gillar.

[LÄNK]
[LÄNK]           IP: ...[.50.218]
Antal inlägg79 st
Postad/Inlagd2017-07-27 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 M Coupe -07
Volvo S60 T5 -02
Ducati 996R -01 Nr 22/500
Hej. Jag hittade inget bolt on när jag sökte till min bil. Jag lämnade in den på Ferrita och dom byggde en perfekt slutburk till mig. Monterat och klart 7000:-. Låter underbart nu.           IP: ...[233.162]
Antal inlägg79 st
Postad/Inlagd2017-07-27 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 M Coupe -07
Volvo S60 T5 -02
Ducati 996R -01 Nr 22/500
Finns ingen skarv på röret, måste sågas av på lämpligt ställe. Gjordes snyggt på min bil så den går återställa. Jag bor i Köping om du vill lyssna och se. Bilen är till salu för jag vill köpa en M Coupe.           IP: ...[233.162]
Antal inlägg697 st
Postad/Inlagd2017-08-21 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Har du börjat med att öppna upp insugsljudet. Det är helt gratis :-) [LÄNK]           IP: ...[122.200]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2017-08-28 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mini Cooper S JCW 2012
Audi TTrs roadster 2017
Golf GT DSG 2013
Är det någon som provat att ta bort ljuddämparen mitt under bilen?
Risk för jobbiga resonans ljud kanske men tror den tar bort mycket av skönsången
Mike           IP: ...[.60.230]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520D  -10
Pris: 95.000:-

BMW 318i  -05
Pris: 7.000:-

BMW 318i  -05
Pris: 7.000:-

BMW 530xd m sport  -07