AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Är ISA slutet på bilarna som vi känner dem idag?

Visad 1.407 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg917st
Postad/Inlagd2017-07-22 11:36
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Snart kommer EU med största sannolikhet klubba igenom ett beslut om att ISA (Intelligent Speed Assist) ska monteras på alla nya bilar från 2020.

Systemet kommer vara aktivt vid start och måste aktivt kopplas bort av föraren varje start av bilen. Med all teknik på plats är det dock bara ett ytterligare beslut bort att ta bort möjligheten till att stänga av systemet och därmed har alla bilförare i EU omyndighetsförklarats.

ISA innebär att hastighetsbegränsningen inte kan överskridas. Jag tror att konsekvenserna blir:

- Stort missnöje bland en stor del av EU:s bilförare - fler BREXIT och utrymme för missnöjespartier

- Ökat antal olyckor då systemet skapar frustration bland förarna och dessa börjar använda smartphones osv. i ännu högre utsträckning.

- Omkörningar blir livsfarliga då farten ej kan ökas för att snabbt komma om.

- Alla äldre bilar utan möjlighet till enkel implementering av ISA kommer stiga i värde

- Försäljningen av alla bilar med högre effekt än 80hk kommer upphöra och innebära mer eller mindre slutet för försäljningen av BMW, Mercedes, Audi, Porsche, Ferrari, osv. i EU. Det blir ett rejält uppsving för bilar som Clio, Fiesta osv.

ISA-systemet är trafikforskarnas och miljöpartisternas våta dröm. För mig känns det som att förflyttas till DDR eller Nordkorea.

Vi har några år på oss att njuta! Vänta inte - köp din drömbil idag och njut av de år av frihet som är kvar!           IP: ...[142.224]
Annons
Antal inlägg608 st
Postad/Inlagd2017-07-22 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E60
Nja det är väl lite extremt det där med max 80hk. Man har ju kommit över korrespondans från någon trafikminister i Tyskland som skrev att implementationen av hårdvaruändringar i alla VW för att komma till rätta med deras avgasfiasko skulle sänka VW och därav kraftigt påverka Tysklands ekonomi negativt så det är locket på där. Vad du skriver skulle ju sänka de flesta bolagen så det tror jag en del länder vägrar gå med på. Vad EU egentligen tillför mer än massa dumheter är för mig obegripligt.           IP: ...[166.139]
Antal inlägg208 st
Postad/Inlagd2017-07-22 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
x3 msport
personligen tror jag bara det är en tidsfråga innan elektronik i bilen eller avancerad övervakning kommer göra det väldigt svårt för fortkörare. Sen hur det sker är kanske mindre viktigt?

Låt mig ta ett exempel. Förra året gjorde jag en rundresa på Usas västkust och förundrades över att i princip ingen under mina drygt femhundra mil körde för fort utan att alla slaviskt höll hastigheten. Det var till en början förbluffande. Sen fick jag reda på att de hade en ganska sofistikerad typ av övervakning som påbjöd att få kom undan vilket gissar jag fick många att helt enkelt göra avvägningen att köra lagligt. Oavsett om det var mitt ute i ingenstans med ingen trafik. Det är klart att för någon som gillar akriv körning så är det frustrerande att köra "långsamt" men å andra sidan så vande man sig med det också och ärligt talat så är det väl trots allt bra om alla håller hastigheten ändå.

Sen tror jag att den autonoma körningen helt kommer göra att vi omvärderar bilkörning och att det i framtiden mest kommer ske dynamisk körning på bana.           IP: ...[168.113]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2017-07-22 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Har du källa/länk till påståendet?
Så länge man kan koppla ur systemet ser jag inga problem. Och jag ser en hel del fördelar med det, på många platser är trängsel ett allt större problem - då är det egentligen inte särskilt kul att köra själv. Då hade det varit skönt om bilen körde sig själv och man kunde göra annat.
Och slutligen bevisar tyvärr många bilister i detta landet att de kanske ändå borde omyndigförklaras :-)           IP: ...[208.213]
Antal inlägg1.880 st
Postad/Inlagd2017-07-22 20:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@Samuel2: " - Omkörningar blir livsfarliga då farten ej kan ökas för att snabbt komma om."

Det år också så att en hel del idag livsfarliga omkörningar kommer att undvikas då de helt enkelt inte kan genomföras med fartbegränsare. En del av de som kör om borde omyndigförklaras, eller i alla fall läsa trafikförordningen om när och hur omkörning är tillåten respektive förbjuden. Inget ont som inte har något gott med sig.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
          IP: ...[159.148]
Antal inlägg865 st
Postad/Inlagd2017-07-23 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Daniel Hellden i Sthlms Stadshus måste vara otroligt glad om detta blev realitet.           IP: ...[1.102.4]
Antal inlägg917 st
Postad/Inlagd2017-07-23 23:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Kristoffer_L: En enkel googling så har du att läsa i flera timmar om du känner för det.

Tyvärr verkar det bara finnas en sanning i dagsläget och det är att varje körning över hastighetsgränsen medför dödsolyckor. Själv kör jag ofta lite fortare just för att undvika uttråkning, att somna osv. vilket lätt orsakar olyckor.

Och även om ISA skulle medföra några procent färre dödsolyckor per år är det per automatik därmed vägen att gå?

I så fall är väl det enda vettiga att också förbjuda alla andra aktiviteter som KAN innebära att någon oskyldig eller skyldig skadas: alkohol, fet mat, vissa sporter, att vara ute i solen, cykla, gå när det är halt ute, simma i havet.

För att citera en känd film "what's the point of living if you don't feel alive"

För mig luktar detta DDR eller andra diktaturer där det övergripande målet är att kontrollera medborgarna in i minsta detalj. Att de slaviskt följer varenda instruktion, regler och lagar är samhällets viktigaste mål. Individen har ingen möjlighet att själva fatta egna beslut utifrån aktuella omständigheter.

När det gäller bilism och bilar har en del av oss är djupare relation till det än att det bara är ett transportsätt bland andra. Att beröva dessa medborgare på ett av deras största intressen är lika illa som att förbjuda musik och konserter för någon som brinner för det eller förbjuda folk att skaffa husdjur osv.

@lanab: Hehe, exakt. Men då han bara representerar runt 4% av väljarnas åsikter får vi hoppas att han inte får njuta av den stunden.           IP: ...[142.224]
Antal inlägg2.630 st
Postad/Inlagd2017-07-29 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Maken till löjliga konspirationsteorier/haveristtänkande från TS man nog leta efter...           IP: ...[146.139]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2017-08-10 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är rätt. Människor måste kunna avgöra.           IP: ...[150.226]
Antal inlägg569 st
Postad/Inlagd2017-08-10 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
640i GC -12
Med hjälp av journalisterna kan det gå fort att införa
[LÄNK]           IP: ...[127.242]
Antal inlägg608 st
Postad/Inlagd2017-08-11 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -11 (F11)
530iA Touring -01 (E39)
Kaparn: den artikeln fick mig direkt att ifrågasätta varför han inte istället efterfrågar krav på alkolås i alla nya bilar. Jag har ansett i flera år att ett sådant krav bör införas, hellre det än ISA.           IP: ...[219.130]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 330Ci cab  -03
Pris: 75.000:-

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09