AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Missljud när man släpper gasen - F01 750i xDrive

Visad 1.134 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg160st
Postad/Inlagd2017-07-12 13:39
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag har de senaste månaderna noterat ett märkligt och irriterande ljud i bilen. Så länge som man använder gasen så är bilen helt tyst, men så fort som man släpper gasen kan man höra en ton som är ytterst irriterande.

Det jag har kunnat notera är att ljudet verkar komma på höger sida mitt/bak i bilen och inte från motorutrymmet. Jag inser dock att det är ytterst svårt att härleda exakt var missljud verkligen kommer ifrån under färd. Ljudet uppstår först när bilen är driftsvarm och avtar av sig själv i stort sett helt i hastigheter under ca. 80 km/h. Så fort man nyttjar gasen upphör det också direkt. Frekvensen på ljudet påverkas inte av hastigheten och det ändrar inte heller karaktär beroende på hur länge gasen ej nyttjas. Därav tror jag inte på generator eller vattenpump.

Jag har inte kunnat hitta något liknande symptom när jag har sökt på nätet, förutom ett fall där någon drabbats av att någon isolering släppt från bränsleledningarna (resonans??). Är det någon som har någon idé vad det skulle kunna vara för fel?

M.J.           IP: ...[6.73.61]
Antal inlägg6.282 st
Postad/Inlagd2017-07-12 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Kan det vara relaterat till avgassystemet? Nån klaff som öppnar/stänger när du kliver av gasen och den har rostat fast så den gör inte riktigt som den ska?

Jag hade nämligen det problemet själv, när jag släppte gasen i 40 km/h på 3ans växel hördes ett irriterande gnällande ljud och det visade vara sig klaffen i avgassystemet som behövde smörjas.           IP: ...[.96.209]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2017-07-12 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Grelle: Tack för Ditt tips! Jag skall kika på spjällen och prova att smörja upp mekanismen.

M.J.           IP: ...[.231.67]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2017-11-05 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Efter byte till vinterdäcken (friktionsdäck) idag så är ljudet borta och bilen återigen "knäpptyst". När jag tänker efter så uppstod ljudet efter det att sommardäcken kom på i våras. Ytterst märkligt och något att fundera på över vintern innan det återigen är dags för sommardäcken.           IP: ...[.110.10]
Antal inlägg1.093 st
Postad/Inlagd2017-12-23 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gör en hjulinställning.           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2017-12-23 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Tack för input - jag är inne på precis samma tanke! Hjulinställning kommer att göras vid kommande service.           IP: ...[.32.199]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2017-12-23 14:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
740d xdrive m-sport-14
Hej

Hade precis samma fel på min bil och problemet försvann när vintersulorna kom på.
Ang hjulinställningar,ska det göras med vinterdäck eller sommardäck eftersom det är olika dimmensioner orginal.18tum 245or på vintern,20tum 245or fram 275or bak på sommaren.

mvh Jerry

IP: ...[243.133]
Antal inlägg2.267 st
Postad/Inlagd2017-12-24 09:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Man ska väl rimligtvis inte behöva göra en hjulinställning varje gång man skiftar mellan sommar/vinterhjulen....

Om man har korrekt hjulinställning och skiftar mellan däcksets med godkända dimensioner (om än olika på sommar och vinter) och missljud kommer och går borde det vara nåt annat än hjulinställningen som är knas.

Om däcken inte slits ojämnt och snabbt så bör inställningen vara OK. Men det kan så klart vara bra att göra en inställning med jämna mellanrum. Dock inte varje gång man skiftar hjul.

Tänk även på att bilar med fyrhjulstyrning så krävs det lite mer kunskap hos den som ska ställa in vinklarna. Förr var det iaf så att det behövdes speciella maskiner för detta och det var inte varje BMW-verkstad som hade.

Niklas

Fransosen           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2017-12-24 10:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag håller med om att en hjulinställning två gånger om året inte är det som jag ser framför mig.

Anledningen till varför jag nu är inne på en hjulinställning är för att det inte har gjorts av mig under de knappa tre åren som jag haft bilen. Det kombinerat med att ett av framdäcken vid skiftet hade ett något märkligt slitage endast på yttre delen av slitbanan (lufttrycket i däcken är rätt och kontrolleras regelbundet). Innan nya framdäck köps och monteras känns det därför denna gång motiverat med en hjulinställning.

När det sedan gäller det forna missljudet så uppstod det först efter det att jag hade köpt helt nya bakdäck (samma märke, storlek, fälgar och däcksmodell).           IP: ...[6.196.1]
Antal inlägg2.267 st
Postad/Inlagd2017-12-24 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
M.J ja då är det som sagt var nåt som inte är helt bra med inställningen av framvagnen. Särskilt innan man monterar nya dyra däck.

Missljudet är ju desto märkligare. Men en bra meck kanske kan komma med nåt bra tips? Kollat med Spiros och Sylle?

Och som sagt, fyrhjulsinställningen bör man kolla runt så dom som ska göra det kan sin sak och har rätt utrustning.

God hJul.

Niklas

Fransosen           IP: ...[.50.102]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95