AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.757

Epidemin med bilar (dieslar?) som går för kallt

Sida 2 av 2
ha
63
hacuna
BMW 320d -08
BMW 520d -14
BMW 320d -12
Något lurt är det med temperaturerna. Har 3 st. BMW.
320d -08
320d -12
520d -14
-08 och -14 vid start tar det ca 5 till 10 km innan 100C. nås beroende på ute temp, efter uppnådd temp förblir den där.
-12 beter sig som ovan beskrivet. Tar ca: 30-40 km innan 100C nås, därefter kan den pendla ner och upp beroende på körsätt.
En sak som skiljer bilarna åt är att -12 saknar kylargardin vilket de två andra har. Kommer möjligtvis att att montera en sådan.
Vilka eller vilken termostat ska jag börja med att byte.


Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Min huvudtermoatat påstås ju vara bytt utan att det hjälpt men jag läser på annat håll att vissa kokar sina termostater innan monterig eftersom det fabriksnya också är defekt allt som oftast. Så funderar på ta ut min och göra funktionstest i köket.

Är själv på resa norrut och det är bara fånigt hur tempen pendlar mellan 70-100 beroende på hastighetsbegränsningen...
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag har övervakat kylvätsketempen i gömda menyn under några dagar och den pendlar lustigt nog mellan som lägst 68 grader och 84 som högst. Detta är beroende på hastighetsbegränsning.
50-90 väg så håller sig tempen kring 73-75 grader och vid motorvägsfart uppåt dessa 84 grader men styr jag väl av motorvägen så dyker tempen ner till 73-75 grader.
Vid ett tillfälle så höll sig faktiskt tempen på hyffsat stabila 87 men när jag stanna vid ett rödljus så dök tempen direkt och sedan så kom den inte över 75.

Finns det någon annan liten ventil i kylsystemet som skall hålla tempen lägre beroende på tex insugstemperatur, omgivningstemperatur?

Annars så kommer jag testa att byta huvudtermostat framöver.

// Jonas
ha
63
hacuna
BMW 320d -08
BMW 520d -14
BMW 320d -12
Har tittat i dolda menyn på kylvatten temp och olje temp under färd i F10 och F30. Det har varit samma förutsättningar, kall motor och utetemp ca 20 grader.
Det tog exakt lika lång tid för kylvattnet att nå temp 87-89C i bägge bilarna. Det som skilde de åt var att ganska omgående var olje tempen 10-20 grader över kylvatten temp i F10 och nådde 100grader långt före vattentempen nådde 87. I F30 var det tvärtom, olje tempen ligger 10 grader under vatten temp och det tar avsevärt längre tid för olje tempen att nå 100 grader.
Om det är något fel eller var det beror på har jag ingen aning om. Att vattentempen når rätt temperatur lika snabbt gör att det bara kan bero på olika förutsättningar för värmeväxling. Förmodar att det det är så konstruktionen är, bara att gilla läget.

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@Hacuna: Min 520 är likadan, oljetempen kommer mycket tidigare upp i temp än vad kylvätskan gör.

Var och köpte ny termostat, termostathus samt 3 liter oblandad glykol på Bmw idag. 1302:- gick kalaset på...byter allt på fredag har jag tänkt.
Något som slog mig när jag öppnade paketet och tittade på termostaten är att den är ju till 90% tillverkad i plast så det är kanske inte konstigt den havererar efter X antal värmecykler.

// Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@harcuna hur ser du oljetemp på din -08?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@JcN ja det är ju inte direkt några high tech termostater :-)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har bytt härket till termostat idag. inte någon jätteskillnad i hur tempen beter sig så det kan ju vara så att den gamla fungerade som den skulle och att allt är som det skall...?
I motorblocket är det spår som termostatens baksida skall hamna i. Inte helt lätt att veta om den verkligen satt sig som den skall i dessa styrspår vid montering. Finns kanske en möjlig risk att den kan hamna lite snett och då släppa förbi ett litet flöde kylvätska genom kylet. Svårt att veta dock.

I alles så går inte motorn varm iaf utan som mest hade jag idag på motorvägen 92 grader C.

@Gaspo: Nej de är ju inte det men den jag plockade ur motorn var hel iaf :)

// Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
JcN:Bytte själv termostat i vintras. Trodde det var något fel på den. Men inte var det något fel på den inte. Jo det e ju lite luriga spår där termostaten ska passas in i vattenpumpen. Blev fasen manisk när jag bytte,vet inte hur många gånger jag skruva loss o satte dit :-)).
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Allt är inte som det ska, min lokala BMW-mekaniker bekräftade att det är fel på bilen. Termostaten står öppen vid kallstart, och kylvätska flödar i det yttre systemet direkt. Om detta är en medveten konstruktion så hade förstås inte termostaten ens behövts.

Vad som än är fel på bilen så tycker jag nog det har blivit värre. Tidigare kom jag upp i strax över 70 grader vid normal motorvägskörning, men nu ligger jag strax under istället. Inte ens när jag drar på till 140 km/h på en så tung bil som X5an så orkar den sig knappt över 70. Jag måste köra plattan i mattan i många kilometer för att komma upp runt 100, men sen sjunker den igen så fort jag saktar ner.

Det är lite stressigt att man inte vågar trycka på gasen av rädsla för att skada motorn, samtidigt som man lockas till att hårdköra bilen för att ens få upp värmen. Känslan av att åka runt i en defekt bil ligger där konstant, och det känns inte acceptabelt för en bil i prisklassen.

Å andra sidan har Bilia inte skickat sin faktura som de sa, vilket uppskattas antar jag. Men jag hade föredragit om någon åtgärdade problemet istället.
Vi har en 535 xd F11 euro 6 som alltid har kommit upp snabbt så nålen står på 100.
Sen skulle avgaskylaren bytas på garanti, verkar som även egr ventilen byttes, efter det så stannar motortemp på ca 70, man får gasa på ordentligt i en mil för att den ska gå upp till 100. Bilia i Kungsbacka tycker att detta är helt normalt, men det är det inte för mej, för sån var inte bilen innan bytet. Vad tror ni orsakar detta? Jag hittar ingen termostat på den kretsen som går genom avgaskylaren. Kan det vara nån omprogrammering som behövs efter bytet.
Tacksam för alla svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.