Sida 1 av 2
|
|
---|---|
När jag tog ut min X5 25d tidigt 2016 så upptäckte jag efter några månader att bilen slutade gå upp i arbetstemperatur (ca 100 grader) emellanåt. Jag kunde köra i flera timmar utan att tempen gick över 70-75 grader. Kort därefter havererade EGR-ventilen för första gången. Jag försökte få problemen fixade hos min återförsäljare Bilia Segeltorp men de hade flera månaders väntetid men RH Bilservice i Södertälje kunde däremot hjälpa mig med EGR-ventilen. De konstaterade även att kylsystemet är defekt och att termostaten öppnar från start, men de visste inte vad de skulle göra efter att ha bytt huvudtermostaten och felet kvarstod. Jag förlåter dom för detta eftersom dom är mycket skickliga och behjälpliga i övrigt och jag hör på dom att BMW inte vill betala för garantiåtaganden såvida det inte lyser massa felkoder etc. Jag försökte förmå Bilia att fortsätta felsöka detta men de hade konstant inga tider och sedan hann vintern komma, då fungerade bilen normalt igen. Det verkar som kyla får termostaten att stänga och bilen blir snabbt varm hela vägen upp till 100 grader oljetemp. Mitt i vintern återkallades bilen för byte av EGR-termostat, EGR-ventil etc. Precis samtidigt havererade EGR-ventilen en gång till och byttes. Sommaren kom och åter började bilen gå för kallt, ju varmare de är ute desto kallare går den i princip. Termostaten verkar hoppa mellan stängd och kall också, den pendlar i temperatur både slumpmässigt och beroende på körsätt i intervallet 70-100 grader. Idag fick jag äntligen verkstadstid på Bilia Segeltorp och jag förklarade tydligt att bilen är svår att få över 70-80 grader. De höll med om att det är för lågt och tog in bilen. En liten stund senare var bilen redan klar och de förklarade att allt är i sin ordning. De lyckades pressa upp oljetempen till 80 grader och det var "normalt". Jag frågade varför den inte går så kallt på vintern men det hade dom inga svar på. Jag berättade även att felet faktiskt är konstaterat av en annan verkstad men dom sa bara att det "inte är fel på nån mätare". Fint, sa jag. Kan ju inte tvinga dem laga min bil så jag tog mina nycklar och började gå. Då ropar dom efter mig om betalningen. 2500 kr ville de ha. -Men jag har ju garanti? undrade jag. Och visst hade jag det, men eftersom det inte är något fel på bilen så ska jag bekosta deras felsökning själv. Men jag hade i förväg berättat att jag knappt kommer över 80 grader - om det är normalt kunde de väl berättat detta direkt och inte först efter att jag får betala 2500 kr? Ja nä men, det är inget fel på mätarna, förklarade dom. Bra, skicka fakturan så bestrider jag den hemma sen svarade jag, tog nycklarna och gick. Nu verkar det dessutom som vi är fler med samma bekymmer. Det verkar framförallt vara vi med den fyrcylindriga dieseln som dras med detta, och det verkar dessutom som fler märken än BMW har detta bekymmer. Vågar vi köra bilarna med 70-80 graders motortemp, är det riskfritt eller kommer vi dras med EGR-haverier och i förlängningen allvarligare motorskador än så, inte minst på partikelfiltret? Jag kan absolut inte tänka mig att 70 grader är en hälsosam temperatur för en modern dieseln, och än mindre tror jag på BMWs undanflykter att pendlande temperaturer är "normalt". Om något så skadas motorn ännu mer när samtliga material kontraherar och expanderar fram och tillbaka hela tiden. | |
Det är skillnad på motortemp/arbetstemp/kylvätsketemp och oljetemp (olika givare, olika vätskor). Vad oljan har för temp är inte samma sak som vad motorn har för temp. Oljebrännaren som jag kör i jobbet (-14) ligger arbetstempen på 90°, brukar ligga strax under. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Mjo, det stämmer, men om det ena är för kallt så är det andra också för kallt. Såvida det inte är propp i systemet så går ju olje/kylvätsketemp hand i hand. I mitt fall är normal "arbetstemperatur" för oljan mellan ca 93-103 grader, då står mätaren på prick kl 12 och kylvätsketempen parkerar på runt 90 eller en bit under. Vad jag vet så är alla termostater i modern tid gjorda för att stänga vid just 93 grader och det verkar min bil också göra på vintern, dvs den är stängd och går snabbt upp till ca 93 grader oljetemperatur och därefter stabiliseras den. På sommaren verkar termostaten stå vidöppen hela tiden och det är ett himla jobb att få upp bilen ens till 70 grader både kylvätska/oljetemp. Vad som händer därefter beror på hur jag kör bilen, men just oljetemperaturen går fram och tillbaka mellan 68-103 grader. RH Bilservice var smarta och lät bilen svalna helt. När de sen startade den kunde de se att vatten flödade i hela kylsystemet trots att den större kretsen borde vara stängd. Det ÄR alltså fel på bilen, men jag befinner mig nu i en situation där ingen vet hur man lagar den och ingen vill ta reda på det heller. Och vi är flera i samma sits. |
|
Jag visste inte ens att X5 fanns att få i 25d-utförande. Å andra sidan så är jag själv inte så intresserad av just den modellen. :) Hur kan verkstaden ha "flera månaders väntetid"? För att byta en maskinell komponent? Kunde du inte bara hämta ut en lånebil på mobilitetsgarantin, sannolikt har väl bilens instrumentbräda varnat för att något är trasigt? Själv fick jag varning för jag hade felmeddelande på hjulspinn på höger och vänster bakhjul i vintras och då fick jag upp ett kontrollmeddelande om "Bör kontrolleras". Verkstaden förklarade för mig att "är du det minsta orolig för bilen, eller om du kör och den börjar gå dåligt så stannar du bilen, ringer bärgaren och plockar ut en fri lånebil på mobilitetsgarantin". Att hjulspinnet berodde på att jag hållit på och ritat munkar i snön i ca en timme berättade jag dock inget om. :) Sen försvann det innan jag hann in till verkstaden för att kontrollera och när de sen gjorde det så berodde det tydligen på "Orimligt varvtalsskillnad" mellan däcken. |
|
Sammanfattar min bil: Kommer upp 100 grader oljetemp relativt snabbt och linjärt från kall motor. Har jag däremot kört några mil, oljan är uppe i temp och jag springer in på ica i 10 min så dyker oljetempen vid start ner mot 70 grader och sen är det omöjligt att få upp oljetempen i 100 grader om jag inte pressar motorväg. Oljetempen pendlar även mellan 70-95 grader och dyker vid motorbroms. I gömda menyn kan jag se att kylvätsketempen också är låg och påverkar då självklart oljetempen. Har funderingar på att byta huvudtermostat. Upplevde inte detta problem under vår kallare årstid. // Jonas Edit: Motor är N47-D20C |
|
JcN, det är exakt samma för mig om det är väldigt kalla morgnar om sommarhalvåret. Då stänger termostaten normalt verkar det som och jag kommer blixtsnabbt upp 100 grader, men om jag ens slår av motorn i tjugo sekunder för att prata med någon utanför bilen så är det kört sen. Tempen störtdyker ner till 70 grader och där kan den ligga i flera timmar. Är det varmt på morgonen också (typ 12C och uppåt) så står kylsystemet bara vidöppet och jag kan bara ta mig till 70C motortemperatur. Det innebär att jag kan köra i veckor utan att bilen nånsin når rätt arbetstemperatur tills jag får komma ut på nån av våra snabbare motorvägar. Huvudtermostaten påstås som sagt vara bytt men problemet kvarstår. Angående Bilia så var det flera månaders väntetid från hela maj tills jag slutade försöka nån gång i september. Det är helt omöjligt att ringa dem, fullständigt omöjligt, så jag fick åka dit hela tiden istället. Vanligtvis var det timmars väntetid ens att få prata med servicepersonalen, och ofta fick jag ge upp för jag hade någon annanstans att vara. Det känns som allt jag gjorde förra sommaren var att åka dit för att se 20 andra människor med nummerlapp o lobbyn och sen vända direkt. När man väl lyckades komma fram ett par gånger så mest hånskrattade personalen och nästan skröt om sina väntetider, inget "vi är så fruktansvärt ledsna men..." utan mer "haha, du är dum i huvudet som ens trodde att vi skulle ta in din bil". Till deras försvar dock så har kollegorna samma problem med sina Mercedesbilar här i Stockholm. Det riktigt stora bekymret är dock att att dom hela tiden berättar om hur många tusenlappar allt kommer kosta mig, några tusen för felsökning och sen delar och arbete som kommer kosta si och så många tusen. Jag påminner dem om min garanti hela tiden men idag fick jag ju erfara att dom verkligen var seriösa och tyckte jag skulle betala även efter att ha "pratat med chefen". Det är fullkomligt oacceptabelt och stackars RH Bilservice har aldrig haft en tanke på att debitera mina garantiärenden, trots att de förmodligen gjort mer för mig än dom lyckats debitera BMW. Och ändå säljer dom inte bilar medan man tycker Bilia borde ha mer vett än att reta upp sina köpkunder. Helt ofattbart att man tillåts sälja premiumprodukter med detta tänk. |
|
AlexanderK: Mobilitetsgarantin gäller bara om bilen inte kan köras längre. Lysande varningslampa räcker inte tyvärr. Sedan är hyrbilsdelen bara ett par dagar efter det. ------- //Lövet |
|
När EGR-ventilen i min 120 gav upp fick jag en hyrbil via BMW Mobile Care i 23 dagar. Betalade ingenting för det. Jag tror för övrigt inte att den låga kylarvätsketemperaturen beror på trasiga komponenter. Det låter mer som att bilens programvara är det som föranleder detta beteende. Jag har inte så stor kunskap om exakt hur BMW fungerar men jag vet hur några andra biltillverkare har löst det. Den högre kylarvätsketemperaturen uppnås enbart så länge klimatstyrenheten begär det. När kupén värmts upp kommer kylarvätskan kylas av. Det går fortare när motorn är avstängd. Att hålla en lägre motortemperatur är ett sett att sänka NOx utsläppen. Halten NOx beror på förbränningstemperaturen och det är lätt för biltillverkare att sänka utsläppen en aning genom att sänka förbränningstemperaturen och tillämpa mer avgasåterföring (EGR). |
|
Jag hade köpt om BMW proklamerade officiellt att moderna dieselmotorer ska köras på 70 grader på grund av kväveoxider eller vad som helst. Men i detta fall är temperaturerna som ett lotteri, det hänger på väder och slumpen, ena sekunden vill den gå i 100 grader för att sen rasa ner till 70, och ibland kan den inte bestämma sig utan studsar fram och tillbaka. Det beter sig mer som trasiga komponenter än något annat, och ett typexempel på trasiga termostater är just att de når arbetstemperatur vid tomgång och sen rasar när man börjar köra bilen. Jag har även kört kollegans bil med samma motor, och den ställer sig på kl 12 direkt och förblir där även på sommaren. Jag har hört att det finns uppemot fyra termostater i dessa bilar och det verkar inte vara huvudtermostaten som spökar, men jag gissar att någon av de övriga dras med materialproblem som orsakar detta för flera av oss. |
|
Tror åxå det handlar om motorstyrningen. Skulle termostaten vara vidöppen kommer man nog inte upp på några 70°. Min termostat fastnade i öppet läge, motortempen sjönk till 36°. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Tex N52 kan ha en "ovana" att sänka motortempen när man svänger av motorvägen... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Som sagt, så hanterar några andra biltillverkare det. Inte sagt att BMW gör likadant. Jag tror inte det är lotteri utan snarare en kombination utav olika parametrar och signaler. I en modern bilar kommuniceras inte helt ovanligt över 1 miljon signaler per sekund mellan olika styrenheter. Bilens beteende definieras till mångt och mycket av dessa signalers värden. Om termostaten skulle vara fullt öppen lär bilen inte nå 70 grader. Om den håller 70 grader konstant beror det på att den vill det. Om du jämför med din kollegas bil hoppas jag att denne har en likadan bil (samma modell och drivlina). Att jämföra olika bilmodeller med samma motor har jag lärt mig är missvisande. Olika bilmodeller har olika programvara och skiljer sig så gott som alltid åt även när det gäller hårdvara. Det är förhållandevis få hårda artiklar som delas mellan olika bilmodeller. Innan jag började arbeta inom fordonsindustrin trodde jag det var samma förutsättningar för identiska motorer i olika bilmodeller men har den hårda vägen lärt mig att så inte är fallet. I bland går det inte att jämföra en sedan och en kombi. Det låter helt otroligt men så är det. I dagens bilar är det programvara som styr det mesta och den skiljer sig i regel alltid åt mellan olika bilmodeller. Det är min erfarenhet. |
|
Det är ju gammal/la vanlig/a "dum/ma" termostat/er vi talar om här och inte heller har vi elektriska vattenpumpar. Alltså kan inte motorstyrningen bestämma vad för arbetstemperatur motorn skall ha vid en viss belastning eller omgivningstemperatur? Rätta mig gärna om jag har fel och förklara i sådana fall. // Jonas |
|
Jag vet inte hur vattenpumpen fungerar men motorstyrningen skulle kunna reglera temperaturen med kylfläkten. Jag har dock gått ut och lyssnat några gånger men fläkten är nästan aldrig igång. Vad gäller termostaten så går väl inga sladdar till ventilen, som ännu öppnas fjädermekaniskt. Den varken regleras elektroniskt eller skickar felmeddelanden vid materialtrötthet. Eller? |
|
Du har B47 motorn och som i min N47 är vattenpumpen rent mekanisk och drivs utav multiremmen/aggregatremmen (den breda fram på motorn) alltså inte som det länkas till tidigare i tråden om en N52 med elektrisk vattenpump. Inte har vi heller en termostat som skickar signal till ecu och som samarbetar med en elektrisk vattenpump. Ja, motorstyrningen kan ju reglera tempen med fläkten men då enbart när temperaturen överstiger en vis grad i tex bilköer. Vi har en, som du skriver @Saab9-5, en fjädermekanisk termostat som skall hålla 87 grader C. På vinter som sommar. Inga felmeddelanden förutom om temperaturen skulle stiga såpass högt att något kan ta skada. Åter igen, rätta mig om jag har fel... // Jonas |
|
Provade precis att boka tid via Bilia Segeltorps hemsida - fick tid nästa tisdag vilket låter helt OK. Prova boka via nätet istället - kanske passar dig bättre då du inte verkar ha brist på skärmtid :-) |
|
Åh fan? Även tiden jag till slut fick så var det en månads väntetid ca. Den här bilen är så defekt, idag orkade tempen sig inte över 65 grader. Nu har jag videobevis på att jag kör runt i flera minuter och tempen ligger kvar på exakt 65. Inte ens Bilia kan väl hävda att det är en helt okej arbetstemperatur?! edit: även videobevis på hur jag lyckas få upp tempen till 84 grader av att stå vid rödlysen, men istället för att fortsätta uppåt så sjunker den till 73 när jag kör upp på motorvägen. |
|
Löfgren: Jasså, så konstigt, verkstaden var ganska angelägen faktiskt. De förklarade 2 eller tre gånger att jag kan hämta ut lånebil på mobilitetsgarantin om jag ville det. | |
Att temperaturen på både olja och kylarvätskan kan variera högst avsevärt har jag dock märkt genom att använda dolda menyn på min 228i. Det är visserligen en bensinare, men jag tänker mig att temperaturen varierar även i en diesel. Har vi ingen här förutom 9-5 som kan knacka sig in i dolda menyn och jämföra? Min varierar mellan 85 och 110 grader på både olja och kylarvätska när den blivit driftsvarm. Tänker mig också att dieslarna borde ha lägre arbetstemperaturer, men ner mot 65 grader låter lite väl lågt faktiskt. Finns det någon här som kan något om olja, som vet när en modern olja har driftsvarma smörjegenskaper? |
|
Det är väl inte bara oljans smörjegenskaper som är av betydelse utan även förbränningen av bränsle. En kall motor drar mer och förbränningen av diesel blir inte komplett, kolpartiklar for ut genom ventilerna istället för att förångas och bli rörelseenergi i processen. Dessa kolpartiklar sätter i sin tur igen allt i deras väg, mest känt är väl partikelfiltret som snabbt fylls i citybilar som oftast bara går kalla. Men detta påverkar även andra komponenter i motorn och förmodligen mina dubbelt igensotade EGR-ventiler också. Längst maskinell livslängd har som bekant taxibilar där fordonet alltid körs varmt. Jag vet inte vad jag ska göra. Trasig bil med garanti där jag måste betala för att inte få den lagad. |
|
Som jag nämnt tidigare så ska huvudtemostaten hålla 87 grader C, varken mer eller mindre, sommar som vinter. Kylvätskan värmeväxlar oljan. Jag har ingen termostat för egr-kylet utan enbart en huvudtermostat. Oljan vill man hålla över 95 grader C för att kunna förbränna tex kondens, partiklar och oförbränt bränsle som anrikas i oljan genom vevhusventilationen. Bensin som diesel. Jag har varit inne i dolda menyn och det är som jag skrivit tidigare. Linjärt upp till 100 grader C oljetemp från kall motor (stått över natten) har jag dock kört motorn driftsvarm några mil, stoppar motorn en stund och sedan startar så dyker oljetemp mot 70 grader och kan möjligtvis orka upp mot 90-95 grader i stadstrafik och upp till 90 km/h om man kör tillräckligt länge. Motorbromsar jag dock så dyker tempen på oljan och även kylvätskan. Kör jag dock ut på motorvägen så kommer oljetempen upp i 100 grader C samt att kylvätsketempen är då sina korrekta 87 grader C. // Jonas |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.