|
Inlagd av |
Fråga |
875st
2017-07-02 18:31
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
E31 850/6 -91 M-sport
|
Har börjat titta på F01 och funderar lite över 740 VS 750. Priserna ligger ungefär lika för årsmodell och mil. Vet inget om denna modellen men desto mer om E65 som jag har just nu som är ett litet aber i min vardag.
Kan ni som har erfarenhet av F01 fylla på med för och nackdelar vore jag tacksam.
Daniel
[LÄNK]
Progress through pain IP: ...[.20.223] |
|
28 st
2017-07-02 22:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 730dL xDrive -16 (G12)
|
Innan jag köpte min 730d så tittade jag en del på 740 och 750. Största skillnaden för mig var att 750 var mycket dyrare att försäkra.
Jag har nu haft min 730d från 2009 i ca 2 månader och är supernöjd! Inte minst att den drar väldigt lite, ca 0,75-0,80 blandad körning. IP: ...[.188.82] |
2.481 st
2017-07-03 07:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46) 750Li -09 (f02)
|
Har haft min 750Li i fyra år nu. En HELT underbar bil!!!
Men det kostar på kan man väl säga.....
Försäkringen ligger för min del på ca 20.000kr (medelålders vit man i villa i Stockholm)
Förbrukningen ligger på 1,4-1,5 då jag sällan får eller tar mig tillfälle till långkörning men har på långfärd fått ner den till 1,01 men då var det trööökigt att köra och höll fartbegränsningarna till punkt och pricka.
Har bytt lite smått under årens lopp som inte har varit så kul.
Alla handtagen med Comfort Access, ca 3000kr / st
Alla spridarna till det facila priset av ca 40.000kr
Lite slangar till vevhusventilationen som är i plast som torkar och spricker, sitter illa till uppe på motorn vid turbohusen som avger en viss värme kan man säga.
Men sedan mest service och underhåll.
Bilen jag har är mer eller mindre maxutrustad, saknar TV och rattvärme bl a men har HUD, Night Vision och komfortstolar runt om och underhållning bak för barnen.
Grym komfort, går som tåget på motorväg eller helst på Autobahn men trivs inte så bra på mindre krokiga vägar eller för sportig körning, då den är för tung och stor.
Tyngden och kraften sliter väl lite extra på bromsar och däck men iaf bromsarna borde vara anpassade tycker man. Min har högfartsbromsar och dom bettar bra som fan tycker jag för mina behov.
En diesel drar mindre och kostar mindre i allt men låter illa i mina öron. Jag har inte min som daily driver utan kör på sommaren när det är fint och tycker då att det förtar känslan med skördetröskemotorn under huven. Men om du tänker dig att köra den året om så är det nog det mest förnuftiga med en diesel. Allt annat är ju samma saker och du får ju samma upplevelse bakom ratten på motorvägen oavsett motor.
Kolla bakgrund och historik noga och var petig, det finns fler exemplar till salu än köpare och min reflektion är att dessa vagnar liksom inte springer iväg från säljaren så du kan kolla runt och välja noga.
Lycka till!
Niklas
Fransosen
Jo fan, hade själv en e65 745i innan denna och det är som NATT OCH DAG!!!! Till fördel F02:an då.... IP: ...[2.48.26] |
875 st
2017-07-03 14:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E31 850/6 -91 M-sport
|
Hej
tack för input. Driften blir ju klart högre med större motor. Den skall användas året runt, vi ligger på 1000-1500/mil/år. Så bränsle kostnaden blir inte så allvarlig. Men diesel lockar med låg drift medans 750 lockar med utrustning och prestanda. Service och oförutsedda utgifter ökar ju med 750 helt klart.
Vi får se vad det blir,
Daniel
[LÄNK]
Progress through pain IP: ...[210.162] |
4.700 st
2017-07-03 17:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW M240i xDrive-23 BMW 760i M-Sport-10
|
Jag är tittar också på F01 lite till och från, men var det frågan om en bruksbil hade jag tveklöst satsat på en diesel, min samlade bild av 750i är att det inte är en driftsäker modell, något som bekräftas av min kontakt med BMW Mölndal som avråder från köp av dessa men varmt rekommenderar 730d eller 740d.
Dock blir det ju alltid roligast med så stor motor som möjligt, och givetvis blir man sugen när det dyker upp välspecade exemplar till rätt pengar som denna [LÄNK]
BMW CS #5139 IP: ...[.130.66] |
2.343 st
2017-07-03 19:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
|
Jag har haft min i 3år nu kört ca 4000mil och har bara gjort oljebyten å tändstift i å försig bytt alla tändspolar har gått klockrent,men de kan jag säga v12 är ju något annat IP: ...[.89.186] |
875 st
2017-07-04 14:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E31 850/6 -91 M-sport
|
Den var ju riktigt rätt!! JL men mitt äktenskap är en demokrati och då går den tyvärr bort. :(
Daniel
[LÄNK]
Progress through pain IP: ...[4.52.19] |
311 st
2018-03-27 11:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW-lös
|
Lyfter denna tråd.
Är det någon här på forumet som ägt/kört 740i? Hur är bilen med bensinsexan? Upplever man den som klen eller duger det? Förbrukning?
Annars lite generella frågor om F01.
Vad vill man absolut ha i utrustningsväg?
Några vanliga fel efter facelift?
IP: ...[6.28.75] |
86 st
2018-03-27 12:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Volvo V70
|
Hej,
den motorn är silkeslen men saknar vridet, då får man gå upp till 750 och då skenar värde-/driftkostnaderna iväg.
Dynamicdrive, rattvärme, stora hifi paketet, Blåtand med musikstreaming är inte fel.
Se min annons på börsen här dock en 730d,
[LÄNK] IP: ...[3.115.4] |
2.481 st
2018-03-27 12:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46) 750Li -09 (f02)
|
En sjua bör ha så mycket motor som möjligt och då helst bensin :-)
Kan inte göra jämförelsen mellan 740 och 750 avseende driftskostnaderna men kanske är en 740 aningen billigare men det kan inte vara så mycket. Om nåt kring motorn pajar så är det ju dyrare på en V8 än en rak sexa. Mer av allt liksom.
Skatt och försäkring, vet inte heller.
Ang vilken utrustning man absolut vill ha så är det väl så att man absolut vill ha ALLT :-)
HUD
Night Vision
Entertainment Pro Bak
Komfortstolar x4
Taklucka
Är väl sånt som är väldigt nice att ha men som kanske är svårt att hitta på alla bilar. Så det gäller nog att ha tålamod.
Min har nära nog alla kryss från tillvalslistan och den är go men dyr att äga. Men jag skulle inte vilja vara utan den. Det får helt enkelt kosta.
Ang fel och brister se mitt inlägg ovan. Det gäller iofs inte LCI men det är nog inga större skillnader ändå. Måhända att spridarna klarar sig bättre och att VV är uppgraderad från fabrik.
Och ha en buffert på nåt konto som bara du har insyn på för framtida besök hos BMW-doktorn är en stark rekommendation :-)
Niklas
Fransosen IP: ...[.240.74] |
2.343 st
2018-03-27 21:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
|
Ja de får kosta att ligga på top V12a :-) IP: ...[.89.186] |
|