AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Nya 3-serien G20

Visad 152.368 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg513 st
Postad/Inlagd2020-05-13 20:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Har adaptive på min G20, kan tycka sportläget är väl hoppigt om vägen är ojämn, tex landsvägskörning 120+. Då kan det vara skönt med comfortläget som sväljer de ojämnheterna bättre. För 6000 kan jag tycka det är ett vettigt tillval men absolut inget måste.           IP: ...[.35.203]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-05-13 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Kollade lite på G20 och det verkar som om att det går att justera ganska mkt. separat i sportläge.
Styrning, Motor, växellåda och chassi? Är det standard eller tillbehör?

I F32 så är det ihop klumpat. Chassi och drive train.

Är ev sugen på nya M440 coupen och därför lite nyfiken på hur det funkar då jag misstänker att det blir ganska likt som i G20?
          IP: ...[169.189]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 07:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Malcus, hur tycker du adaptive känns i comfort? Grejen är den att jag vill ha stram fjädring i nästan alla lägen och kan faktiskt känna att sänkta msportfjädringen i min är lite väl slapp om man kör på hårt. Så tänker att adaptive kanske kan erbjuda lite hårdare set up samtidigt som den blir lite komfortablare i comfort. Stämmer den beskrivningen för adaptive? Startar bilen alltid i comfort? Och går det justera vilket fjärdingsvägen man har i drive mode comfort? Eller är det bara i sport individual man kan konfigurera fritt?

428, antingen är det en årsmodellfråga, eller så är det ett krav på att man minst ska ha en av variabla styrningen eller fjädringen för att få ställbarheten. Även servotronicstyrningen som jag har ställer om sig i sport, precis som lådan och motorn.           IP: ...[222.241]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2020-05-14 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
DLC, tror det kan vara att man ska ha ställbar styrning som du säger. Om jag minns rätt så kan jag göra den justering och det stämmer eftersom M235i har styrningen som standard, men jag valde inte adaptivt chassi.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-05-14 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Så kan det vara.

Frågan är vad som blir kvar av sport läget om man kopplar bort både drive train och chassi i sportläget.? Det kanske blir Comfort ;) Lite konstig option isåfall.

Kollade mdecoder som snarare gör en mer förvirrad. Antar att sidan är anpassad till en annan marknad.

Men jag får helt enkelt prova och se vad som händer.

          IP: ...[169.189]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-05-14 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Om någon är intresserad så kan jag starta en ny tråd i annat Fora så slipper de G20 intresserade fortsatt of topic I sin tråd?           IP: ...[169.189]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2020-05-14 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Om det finns styrning, gasmappning och chassi att justera och alla kopplas bort då blir ju inget kvar, men om chassi och drivetrain kopplas bort, då är den trögare styrningen kvar. Om man inte har det adaptiva chassit så spelar det ju ingen roll vad man väljer där.

Så tror jag det fungerar.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Tror Grelle är rätt ute. Minns faktiskt en demobil jag provade back in the Days som bara hade tyngre styrning inställt när man hoppade till sport. För min del kan vi stänga den diskussionen, tror vi rätt ut det!

Är riktigt sugen på att be om en offert.. Hade min bild rätt så klar på spec men nu efter de senaste dagarnas diskussioner så är jag på väg att svänga en del.. Sen är det känslan av timing i dessa dagar men man måste ju leva också..           IP: ...[222.241]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2020-05-14 11:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
DLC, du är fortfarande helt inne på M340iT? Har du fått någon inidkation än på vilka kampanjer som finns på det listpriset? Vi har ju tidigare diskuterat hur de prissatt den ordentligt över vad 540i och X3 M40i faktiskt säljs för.           IP: ...[.221.56]
Antal inlägg217 st
Postad/Inlagd2020-05-14 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Var själv inne på M340i när den presenterades, men tappade suget när jag såg priset som jag anser vara lite uppe i det blå.

Pratade för ett kort tag sedan med en säljare på en större BMW-handlare som självmant uttryckte att BMW Sverige lagt sig helt fel i pris, och att bilarna därför är svårsålda (enligt honom - jag vet inte hur siffrorna faktiskt ser ut).

Blir inte enklare av att det inte bara är priset som är högt, utan till det kommer den nya skatten och att man för den dyraste modellen tvingas betala för Connected. Skattenivån har jag ju själv förlikats med i och med min beställning av en 330d, men Connected hade jag haft svårare för...

"Köp en 318i Model Sport - vi bjussar på stora navi-paketet!" vs. "Köp en M340i - betala gärna 30k för att få en acceptabel standard!" ...

Tycker mig redan ha sett att många av bilarna på Blocket sänkts i pris, men oavsett vilket finns det nog god prutmån.           IP: ...[76.9.68]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Kanske inte helt men det är den jag vill ha.. 330i finns absolut med på kartan, mycket trevlig vagn som tveklöst är det kloka valet men skillnaden i prestanda, ljud o känsla från motorn Jfr med min nuvarande är stor. Även om man smyger runt försiktigt så märks skillnaden mer än jag trott. Sexans bottenvrid och respons med PPK gör att min 335:à känns ännu mer stark än vad den faktiskt är. Samma sak om man klipper på vid exempelvis 100 km/h så bara smäller det till Jfr med 330:in som är mycket snällare och mjukare. Ska jag byta ned mig så har jag ingen brådska. Min nuvarande bil är förvisso 7 år nu men långt ifrån lastgammal. Jag har tagit hand om den väl så skicket är fortfarande mycket bra och miltalet lågt.

Har inga indikationer alls. Har valt att inte dyka ned i saken för att jag inte känt mig redo att göra affär. Men gissar att svaret är rätt tråkigt. Kampanjer på en toppmodell struntar BMW i. Just i detta fall blir det extra irriterande då även tillbehör blir mycket dyrare Jfr med vilken annan trea som helst som har valt mpaket.

Vi har absolut haft de diskussionerna och fakta i ämnet har inte förändrats. M340i är knepigt dyrt prissatt. Men jag vill absolut inte ha en suv och femman är för mig rätt ointressant. Med mitt körmönster så passar en mindre, mer agil bil bättre. Hade jag inte haft familjen att tänka på och behovet av en lite större bil då och då så hade jag tittat på ännu mindre kärra.           IP: ...[222.241]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2020-05-14 12:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Jag förstår dig helt! För min del hade också M340iT varit intressant om de prissatt den annorlunda. Min nästa bil måste också ha kombibaklucka till skillnad mot hur min situation var 2015... Men visst är det också så att M340i endast kommer med xdrive och automat? Xdrive kanske man kan undvika, men automatlådan kommer man inte ifrån? Trist när man ändå har haft ambitioner att det ska vara en körglad familjelastare. Jag tror du gör rätt i att hålla ut. Med tiden måste BMW Sverige förstå att de kommer inte sälja många bilar med den här prissättningen.

Hur långt har 335:an gått?           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg513 st
Postad/Inlagd2020-05-14 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
M340 verkar ju inte springa från handlarna, det ska till en saftig rabatt om dom ska bli av med dom. Att man får en x3m competition till samma pris typ...           IP: ...[.186.38]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 14:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Skumtomte: priset är ett bakslag. Bmw har satt dit M-badge och dragit upp priset i det blå. Blir spännande att se vad M3 landar på.. Jag har följt M340i på blocket sedan lång tid tillbaka och de har mycket svårt att sälja bilarna. Vissa ligger ute till 15-20 % rabatt (sedaner) sedan lång tid tillbaka och går ändå inte iväg. De få som verkar säljas har varit kraftigt rabatterade och sannolikt har kunderna prutat ytterligare väl på plats. Då dessa bilar har stått 3-6 månader och varit för introduktion så har säkert ÅF fått stöd och kan göra pris på dem. Värre med beställningar.. Men klart är att priset i Sverige blivit för högt och det blir ju ännu värre att tillbehör är extra dyra till M340i och pricken över i:et är just connected som plötsligt kostar 28' medan man får det på köpet på vilken m-sportkittad trea som helst. Andra ex är park assist. Nästan så man undrar om BMW vill testa om kunderna är helt tappade och bara betalar.. Antalet sålda bilar på blocket besvarar den frågan..

Angående bilar på blocket så har jag haft span på vissa men ingen är tillräckligt nära min spec, så det får vara.

Jag pratade faktiskt med en säljare om just connected och han beklagade sig över hur bakbundna de är av BMW Sverige..

Sen är skatten som den är och även försäkring är sky high...           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Grelle: det är en mycket fin vagn. Körde en sedan och ja, finns inget att gnälla över.. Perfekt Daily driver.

Yes, auto och xdrive är standard. I US finns rwd med lsd och auto. Hade ju inte gjort något om man fått välja det här också.

Jag befarar att tiden inte kommer hjälpa M340i. It's a lost case in sweden.. Bmw räknar inte med att sälja några vagnar och struntar i det. Verkar vara USA som är främsta marknaden där M340i säljer bra och kostar betydligt mindre. Typ 65' USD innan rabatt med bra spec.

10200 mil!           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Malcus: har sett det. Blir nog en skillnad på kanske 100' men det är mycket anmärkningsvärt att det är så nära i pris mot en X3M Comp. Läste om en person som haft X3 M Comp och gick till M340i. Han var väldigt nöjd med bytet och hissar M340i handling framförallt. Sen så kostar X3:an sina slantar att äga. Jag kommer aldrig komma under 45' om året i skatt och försäkring..           IP: ...[222.241]
Antal inlägg513 st
Postad/Inlagd2020-05-14 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Tror det blir mindre än 100' i skillnad, hur som helst hade m340n funnits i rwd spec och kanske haft ett listpris runt 530 med mpkt och connected hade jag gått på en sån istället för 330in.           IP: ...[.186.38]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-14 21:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Möjligt. Mycket hänger på och tillfälle. Går att få en relativt fin M340 för runt 700 netto. Har svårt att se nya x3m under 800’. Men jag ska erkänna att jag inte har kollat på dem på ett par månader så det kanske går att hitta ex hos handlare billigare än så. Och det går förstås att utrusta M340 mer.

När jag handlade sist så var klivet från 28 till 35i 89000 kr. Allt annat lika. En 330i touring RWD ligger väl typ på 425’, lägg till 89’ plus 39’ för mpaket och så ingår connected vilket ger 553’. Dra av 15 till sedanen så har du 538’... Men det finns en sak som gör att jämförelsen haltar rejält och det är effektskillnaden mellan toppmodell och den under. 2013 skilde det 61 hk, idag är det 116 hk. 2013 kostade varje extra hk 1459 kr. Om man tar samma ratio idag så blir det 169 000 kr. Sen är 4wd standard på M340i så då utgår vi från en sådan 330i, den kostar 446’+169’+39 = 654’. BMW begär 645’. Det verkar således som mycket av priset sitter i effekten och att BMW verkar ta ungefär lika mycket betalt per extra hk som de gjorde 2013. Självklart innehåller resonemanget antaganden och tyckanden men framförallt kan man ifrågasätta det höga påslaget per extra hästkraft. M-badgen gör sitt till också. Men problemet är att det inte går att extrapolera hur som helst för en viss modellserie. En treserie har sin begränsning i vad kunden är villig att betala och här har gränsen passerats för väldigt många kunder, antagligen för alltför många, för nu får inte BMW nära nog sälja några bilar alls.

Jag hade gärna sett en 335i med motorn från ex M135i på 306 hk och ett prispåslag som förr. Den hade kommit ned på en rimlig prislapp och haft tillräcklig prestanda för mig. Visst är det häftigt med 374 hk men prislappen blir därefter också.           IP: ...[222.241]
Antal inlägg513 st
Postad/Inlagd2020-05-14 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Ja det är helt fel prisbild iaf, alldeles skevt när man jämför mot 5serie och X3/X5. Finns välutrustade X5 40i tex som är billigare än m340i. Det finns ju alltid möjligheten till optimering men då ryker fabriksgarantin. Tydligen får bootmod3 ut 320hk och 500nm med endast steg1 optimering.           IP: ...[.186.38]
Antal inlägg1.713 st
Postad/Inlagd2020-05-15 07:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Vi är överens där. Provade bara ett resonemang om hur prissättningen kan ha gått till. Att den är fel Jfr med övriga modeller är rätt tydligt..

Bootmod är en väg att gå men jag vill helst inte trimma. Kommer äga bilen länge och vill ha färdigtrimmat från start.

Ska snickra vidare på en spec. Kanske provar lyckan hos någon av de ÅF jag haft kontakt med vid provkörning.           IP: ...[222.241]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen