AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Nya 3-serien G20

Visad 162.222 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.736 st
Postad/Inlagd2020-05-12 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Grymt kul skumtomte! Det är glädjande och rätt att unna sig en ny bil! Alcantara är min favorit också efter flertalet provsittningar. Bas LED är NO go. Man måste ha något annat av utseendeskäl. Tråkig utveckling med utseendet på bilen där det verkligen behövs tillval för att få fason. Håller laser som snyggast också men det kommer verkligen till ett premiumpris. Är lite kluven med värmaren själv. Bor söder om Stockholm och visst vore det trevligt med värmare ibland men jag har å andra sidan klarat mig utan det i 20 år. Panorama ger fint ljus i bilen! Jag har passiv fjädring idag och har inte lidit av det, tror nya funkar fint utan adaptiva också. Man missar väl egentligen lite mer komfort i comfortläget respektive ännu hårdare i sport. Igen, grattis! Och bra med my21.           IP: ...[222.241]
Antal inlägg221 st
Postad/Inlagd2020-05-12 21:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
DLC: Verkligen, ska bli riktigt skoj att få hämta ut den till sensommaren!

Ja, alcantara är skönt oavsett årstid och känns inte på något sätt billigt. Har aktivt valt det i flertalet bilar jag ägt. "Halvlädret" tycker jag därtill känns bra för att vara fejk.

Instämmer - känns lite Dacia att ha en sådan billig lösning som standard, och ännu mer så när det är en s k premiumbil. Vad gäller fjädringen har jag kört +60 mil i en ny 320i med passiv fjädring och jag tyckte den fungerade alldeles utmärkt. Den adaptiva i nya trean har ju därtill fått lite kritik av bl a TV om jag inte minns helt fel (rätta mig gärna i så fall - minnet kanske sviker).

Tack igen.           IP: ...[76.9.68]
Antal inlägg1.118 st
Postad/Inlagd2020-05-12 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
Ja, hur är det egentligen med m-sportchassiet kontra adaptiva varianten? Om man ute efter maximal komfort? Borde då inte den adaptiva fjädringen vara att föredra? Någon som har erfarenhet av att provkört båda?           IP: ...[.69.153]
Antal inlägg221 st
Postad/Inlagd2020-05-12 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Här kommer lite av vad jag hittat från Teknikens Värld:

Från första provkörningen:
"Den på förhand mest intressanta nyheten är de nya stötdämparna. BMW kallar dem Lift Related Dampers och de bygger på en teknik som liknar den i nya Citroën Cactus. Det handlar i korthet om att dämpningen blir hårdare i ändlägena. (...) På det här sättet ska man få en bil som är mjuk och bekväm över ojämnheter,­ men som samtidigt inte kränger i kurvorna."

(...)

"Hur det här fungerar på vägen är svårt att säga. Alla 3-seriebilar får de nya dämparna som standard och den tio millimeter lägre M Sport-fjädringen arbetar enligt samma princip­ men med något hårdare sättning. Här vid provkörningen finns endast bilar utrustade med M Sport-fjädring, vilket gör bilen hård."

Nedan är från provkörning av 330d - och skrivet om den adaptiva fjädringen:

"En lösning som gör sitt jobb mycket bra och stramar upp bilen när jag önskar en mer aktiv körstil, men inte riktigt levererar när Comfort-läget är aktiverat. Färden upplevs då som struttig och lite väl ”på” för att vara trivsam under längre turer."

Från test av 320d med adaptiv M-fjädring:

"Styrningen är grym och med den ganska hårda dämpningen är
det riktigt kul! (...) Men viktigare i sammanhanget är att bilen är extrautrustad med Adaptiv M fjädring och variabel sportstyrning för 12 000 kr. Stötdämpningen går att ställa elektroniskt men även i Comfort studsar bilen som om den vore helt ofjädrad när vägen blir dålig. Rent mekaniskt ger den Adaptiva M-fjädringen 10 millimeter lägre markfrigång, hårdare fjädrar med hårdare stötdämpare, hårdare krängningshämmare, hårdare bussningar och aggressivare hjulvinklar. Tillvalet gör alltså allt man kan tänka sig för att göra körningen så påfrestande som möjligt."

Går säker att hitta andra tidningar eller skribenter som tycker annorlunda, men då jag till 90% kommer rulla rakt fram på motorväg valde jag tidigt bort adaptiv fjädring då den inte verkar göra särskilt gott för komforten. Kanske ett bättre val om man önskar ännu mer sportighet.           IP: ...[76.9.68]
Antal inlägg221 st
Postad/Inlagd2020-05-12 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Ska tilläggas att det vanliga M-chassit inte heller är något underverk sett till komfort, men jag körde som sagt +60 mil med en 320i M Sport (ej adaptivt chassi) och upplevde det som fullt godkänt eller rentav bra. Därav att jag skippade adaptivt med tanke på recensionerna.

Vill man ha maximal komfort är det gissningsvis det helt vanliga std-chassit som gäller, men då kanske man inte köper en G20.           IP: ...[76.9.68]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2020-05-13 07:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 BMW 330e
Alltså dom där 60-åriga gubbarna som gör testerna borde de byta ut. Dom tycker ju allt är hårt och stötigt😂
Deras referens är väl en vattensäng från 80-talet eller liknande.
Det är ju ingen M-bil på långa vägar så så det spelar ingen roll vilket chassi man väljer (tycker jag)
          IP: ...[.20.148]
Antal inlägg221 st
Postad/Inlagd2020-05-13 07:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Då måste jag ju snällt få påpeka att hyllningen i citatet ovan kommer från en av deras äldsta testmedlemmar medan övriga citat är från personer i typ 25-35-årsåldern ;)

Det sista citatet är till och med från en tävlingsförare. Skämt åsido tycker jag överlag att TV är ganska neutrala i sina bedömningar, och att man ofta ger beröm till bilar som klarar av att kombinera körglädje med godkänd komfort.           IP: ...[76.9.68]
Antal inlägg2.753 st
Postad/Inlagd2020-05-13 07:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
650i coupé F13 -12
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
Volvo 740 -90
Renault 12TL -73
Triumph Spitfire Mk2 -65
Volvo Amazon -65
Volvo Amazon -58
Daagis, Ingen åldersdiskriminering nu ;)
Det är snarare fråga om inställning och referenser hur man vill ha bilen. Jag tror testarna vänder sig till dagens 30-åringar. För bara 30-åringarna har ett barn så måste de ju Ha en SUV som de ska klättra upp i och slänga in diverse stora saker där bak som rullar omkring i varje snäv kurva. På min småbarnstid körde vi 2-dörrars E30 Och köpte barnvagn som passade bilen. Och njöt av körglädjen 😂

**BMW-ägare i 40 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**           IP: ...[5.94.46]
Antal inlägg1.736 st
Postad/Inlagd2020-05-13 08:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Alcantara är riktigt fin och med sensatec så känns den väldigt bra. Dock stör det mig en aning med ”fuskskinnet” men det är bara mentalt. Det både ser och känns som riktigt skinn och det ska vara riktigt hållbart så kan vara en hit på sidorna av stolen. Sen är det skönt med alcantaran då den andas och är mjuk. Så de blir aldrig riktigt kalla eller heta och man kommer in i stolen.

Ja original led ser bedrövlig ut. Mötte en bil med det igår. Vet inte riktigt vad jag ska säga..

Angående adaptive så har jag läst TV reportage. Dock så säger de att comfortläget är väl hårt och struttigt, de har ingen referens till passiva chassit. Tyvärr har jag själv bara provat bilar med adaptive så jag har heller ingen referens av passiva chassit.

En fråga, vet ni om man behåller konfigurerbarheten av sport individual om man skippar adaptive? Fjädringen är ju så klart som det är men kan man ställa motor, låda och styrning? I min f31 så har jag ingen konfigurerbarhet av sport alls.           IP: ...[222.241]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2020-05-13 09:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 BMW 330e
Sorry, kunde inte hålla mig. Hoppas ingen blev alltför ledsen.
Onekligen nya tider låter det som :)


          IP: ...[3.224.6]
Antal inlägg1.402 st
Postad/Inlagd2020-05-13 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i x-drive Touring -21
daagis: Jag är 60+ och tycker sättningen i M-chasst känns väldigt lagom. Jämfört med en M3a eller M5a är det en mjukis ;)
          IP: ...[229.139]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2020-05-13 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 BMW 330e
Buspelle: Håller med, också alltid gillat m-chassit. Däremot blev M2:an jag hade alldeles för hårt för min smak, så i det fallet är det ju jag som är "gubben" :)
          IP: ...[3.224.6]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2020-05-13 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 BMW 330e
En fråga då: Jag skulle vilja sänka min 330e, någon som gjort det ännu? I så fall vilka fjädrar rekommenderas?           IP: ...[3.224.6]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-05-13 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
DLC.

Är du säker? Har en f32 och kan konfigurera "sport settings" Drive train och chassis.

Har kollat via VIN och efter vad jag kan se så har jag inte adaptiv fjädring.


Men de kanske olika i 31 och 32?           IP: ...[169.189]
Antal inlägg1.736 st
Postad/Inlagd2020-05-13 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
I min hittar jag ingen sån meny men det kanske beror på annat än fjädringen då? Hur hittar du menyn 428?           IP: ...[222.241]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-05-13 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
DLC

My vehicle/Vehicle settings/ driving modes/configurate sport.

Nu vet jag att fjädringen/chassisättningen på F32 coupé är helt annorlunda än f31.
Fast det skall ju inte ha något med justeringsmöjligheterna att göra?

          IP: ...[169.189]
Antal inlägg1.736 st
Postad/Inlagd2020-05-13 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Finns ingen meny för driving modes under inställningar. Finns endast konfigurera eco pro. Börjar fundera om det krävs någon av adaptiva chassit eller styrningen? 428, har du variabla styrningen på din?           IP: ...[222.241]
Antal inlägg1.736 st
Postad/Inlagd2020-05-13 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Daagis, vilket chassi har du på din g20?           IP: ...[222.241]
Antal inlägg545 st
Postad/Inlagd2020-05-13 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G20 BMW 330e
@DLC Jag borde ha det passiva m-chassit men jag är tveksam om det är någon skillnad mot standard. Fick ju ingen sänkning (330e)så det kanske är samma upplägg som för xDrive för några år sedan.
Klart att det är ganska stramt men jag hade gärna haft lite hårdare då G20 är en ganska stor bil.
          IP: ...[.20.148]
Antal inlägg783 st
Postad/Inlagd2020-05-13 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Ja den har variabel styrning. Men det går även att "justera" drivlinan som inte har något med styrningen eller chassi göra?

Kanske det variabla chassit är gömt i ngt. Paket?

Verkar vara ganska luddigt det här...

Min bil verkar vara lite nyare om det är en 35i du har? (Min är en 440) Och det kanske har med det att göra.
Eller att det är en 4 serie?

När det gäller M sport fjädringen så är den även annorlunda för x- drive dock ej sänkt lika mkt som utan. Har haft båda.

Lite off topic kanske då det inte direkt rör G20.



          IP: ...[169.189]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540iA ESS Kompressor  -96
Pris: 129.000:-

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74
Pris: 40.000:-

BMW X5 3,0d  -07
Pris: 69.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen