AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Nya 3-serien G20

Visad 166.699 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2019-11-08 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Ok! Den ska jag spana in! Skumt låter det allt.           IP: ...[233.199]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2019-11-18 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Däcktryck är viktigt på alla BMW jag haft. Fel tryck, så uppför sig bilen konstigt, och det är inte automatiskt det trycket som står på lappen vid förardörren som gäller. Tipset är att prova sig fram. 2 hekto kan göra underverk. 545an vill ha 2,6 fram och 2,8bak. 330e med 18" vill ha över ungefär 2,9 fram och 3,2 bak, har inte testat klart än.
135an fick jag knappt nån rätsida på, men över 2,8 så blev den hyfsad.           IP: ...[4.23.73]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-08 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Väcker liv i tråden. Jag har äntligen tagit mig tid att provköra nya trean. Jag ville vänta in att rätt version fanns tillgänglig samt bra väglag. Idag så stämde det med typ 10 grader varmt, torrt och en M340i med fin spec. Som referens står min 335i med m-paket, passivt m-chassi, power kit och åttastegad sportautomaten. Så inte helt olik den M340i jag fick möjlighet att prova.

Innan körning så är det tydligaste som slår mig att ytskikten i den nya skiljer rejält mot gamlingen. Premiumkänslan och ett mer solitt bygge är upplevelsen. Kanske detta som märks tydligast av allt och då främst i interiören. Skillnaden mot en femma är utsuddad enligt mina ögon. En lite mindre kostym om man så vill. Körställningen är riktigt fin och det gick väldigt fort att ställa in stol och ratt så jag sitter som jag vill. Stolarna är större än i F31 och sidostödet inte alls lika tydligt men man sitter fint i dem. De är fastare än jag är van vid men det kan också bero på att det var skinn i nya och jag har alcantara. En liten nackdel som jag upplever med min kroppsstorlek är att högerarmen tar i mittarmstödet när jag rangerar. Omvänt så är det lättare att använda armstödet som kommit närmare kroppen. När jag jobbar med moderata rattutslag så går det dock bra. Ett litet störmoment som jag kan acceptera. Baksätet är rymligare också.

Startar upp motorn och möts av ett motorljud som låter lite annorlunda Jfr med min sexa. Lite hesare ljud som sen råmar mer under belastning. Låter fint! Avgasljud förändras tydligt när man väljer sport och klaffarna ställer om. Mycket större skillnad än på min 335:a. Väl iväg så tar det typ fem minuter för mig att känna mig som hemma på ett positivt vis. Märker direkt att ljudnivån är lägre och den rullar mjukare. Framförallt vindbrus och motorljud är markant lägre (motorljud vid låga varvtal). Däcksljud däremot hörs och ger upphov till vad jag uppfattar som en resonans som liknar ett molande, se separat tråd här på autopower. Jag tycker inte det är jättestörande på detta exemplar men det hörs då allt annat är så väl isolerat. Ett litet minus med just detta exemplar är att den har nya nordiska dubbfria däck. Detta ger en ganska degig känsla Jfr med mina gamla, stenhårda dubbdäck som upplevs mycket mer direkta och med mer direkt återkoppling från chassit. Därför kan jag inte direkt uttala mig så mycket om chassit i M340 då däcken står för så mycket av upplevelsen. Känns lite som en gummisnodd ivägen. Ska dock nämna att den känns fin och svarar direkt på utslag. Instyrning är aningen bättre i den nya och rullkomforten är bättre. Den går mycket stabilt och är inte spårkänslig.

Den fina komforten maskerar prestandan en del men det märks ändå att detta är en mycket potent bil. Kör man lugnt i komfortläget så beter den sig precis som jag vill med tidiga uppväxlingar och möjlighet att segdra på växlarna utan att automaten växlar ned. Sen om man gaser på lite mer upp i fart och sen släpper av så växlar den upp direkt utan att ligga och vänta en stund. Grymt bra pedalkänsla och det känns som man är direktkopplad till växelvalet. Kan kanske uppleva att gasresponsen och kraften på riktigt låga motorvarvtal är bättre i min gamla bil. Den nya tvekar en aning innan den byggt laddtryck men det är nyanser vi talar om. Lite högre upp i varvtal är responsen grym. Och motorn är helt fantastisk. Tyckte min är bra, denna är next level. Len, grymt moment och en spetsigare effektkurva som belönar en urvarvning mer. På fullast går den riktigt bra och plockar upp fart riktigt bra. Märkbar skillnad mot 335. Växlingarna i den nya är alltid komfortabla, även i sportläge och/eller manuell växling. Min gamling blir okomfortabel vid manuell växling och lite i sportläget, troligen med flit för att det ska kännas när man växlar upp. Nu verkar Bmw mer prioritera komfort. Hur som helst så är drivlinan enastående. Förbrukningen under min provkörning hamnar strax över litern vilket känns riktigt bra.

Efteråt spanande jag mer på design och detaljer exteriört men då det är så pass individuellt vad man tycker så nöjer jag mig med att säga att den nya ser mer modern ut.

Ska även se till att prova en 330i vid tillfälle för att se hur den känns. Den nya fina trean får man oavsett motor och det är det största lyftet totalt sett. Ett kliv uppåt från en redan hög nivå hos gamlingen skulle jag säga. Återstår att se hur chassit är med sommardäck. Har ingen anledning att tro det är dåligt men det var svårt att utvärdera med så mjuka däck som denna hade.           IP: ...[220.217]
Antal inlägg7.102 st
Postad/Inlagd2020-01-08 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Intressant och välskrivet! Gillade också nya trean när jag provkörde den. Det var däremot en 330i och den motorn är fin, men lite karaktärslös om man är vet vad de större sexorna kan erbjuda.           IP: ...[34.12.7]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-09 07:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Tack Grelle!

Minns när jag jämförde 328 mot 335 back in the days. Upplevelsen då var att fyran var len och fin men knäpptyst. Räckte att cranka igång sexan för att känna att det blev en annan bil. Tror 330 är bättre och framförallt låter bättre men att konkurrera mot en sexa blir svårt. Men nya trean är en väldigt trevlig bil. Dock knepigt med prissättningen mot femman som har flera bra kampanjer.           IP: ...[220.217]
Antal inlägg7.102 st
Postad/Inlagd2020-01-09 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Utrustade 3:or och specifikt M340i är högt prissatt. Kollar man på blocket så kan man få en X3 M40i för 640', 540i måste vara billigare än så, men billigaste M340i ligger på vadå, ~720'?

Om en X3 M40i går att släppa för 640' så bör ju M340i touring gå för 590' om det ska följa vanliga prishierarkin mellan 3, 5 och X3.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-09 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Har gjort samma spaning. De X3:or som står i hallarna får man typ all utrustning på köpet, eller nära 20 % i rabatt. Verkar vara svårsålda exemplar och då blir rabatten hög på de som står i hallarna (kan vara tidigt beställda bilar som ÅF får stöd för). För 540i så är det annorlunda då nybeställning med IE blir väldigt prisvärda och då kan man få dem som man vill. M340i är än så länge väldigt ny, så liknande rabatter som för X3 M40i lär dröja ett tag. Men det är klart att de bilar som står i hallarna idag för 800+ inte kommer gå iväg utan rejäl rabatt. Touringen lär bli mer lättsåld, men att ha ett startpris på 645' och dessutom vilja ha betalt för connected som ingår i alla andra treor med m-paket är girigt. Bäst rabatterade ex för M340i jag hittar är för det pris du hittat. Ser ut som 12,6 % i rabatt på den och det lär inte stanna där. M340i har helt enkelt blivit för dyra för många. Baksidan av M-badgen.. Men det är en väldigt fin bil med egenskaper i topp för det mesta. Men det kommer krävas bättre kampanjer och priser för att den ska säljas överhuvudtaget. I synnerhet med tanke på 540:s prissättning då de flesta hellre åker en större bil och att det i detta fall dessutom blir billigare.           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg7.102 st
Postad/Inlagd2020-01-09 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Ja, 3-serien är ny nu, men vi vet inte hur snabbt de här bilarna springer iväg från hallarna. SUV är ju generellt en mer populär karossmodell än sedan i Sverige så om X3 M40i står länge osålda så tror jag M340i kommer lida av samma problem. Iaf när de initiala ny-modells-suget lagt sig. Nu när malus blir värre så blir det nog ännu mer dammsamlare till de här priserna. Finns ju alltid dem som vill ha helt ny modell och betalar det de kostar, men nu ser man ju nya treor på vägarna så det fönstret har ju typ redan försvunnit.

Att en M340iT startar på 645' är ju barockt när en M235i startade på 412' år 2015. Ja, det är inte samma sorts bil, men så mycket skiljer inte heller för att motivera 230' påslag. Jag vill ju inte heller ha automat och xdrive så jag tycker det är trist att de kastar på sådana suv-attribut och gör det till standard, som dessutom höjer priset. :(           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-09 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Vi är helt på samma linje Grelle. Jag tror t.o.m. det kommer bli värre för alla de sedaner som står i hallarna än för X3 som är en mer mångsidig bil (inte lika sportig förstås) som tilltalar fler. Malus ger ett psykologisk problem för många, även om det är en mindre post av totalkostnaden. Men likväl så adderar den kost.

Ja, det är galet. Min 335i touring startade på 435’ när det begav sig. Visserligen utan auto och xdrive och det är bättre att få välja själv.


Är det någon mer som beställt eller fått en ny trea?!           IP: ...[220.217]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-01-09 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M340i Touring -20
Hämtade ut min nya 340i Touring igår. Efter att ha kört 330d i 3år så är detta en helt annan nivå.

Precis som någon skrev så är förutom en underbar motor. Så är inredningen 1000gånger bättre än på min f31.

Håller även med att man sitter bättre. Allt känns mera genomtänkt. En bättre bil rak igenom           IP: ...[24.35.8]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-10 07:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Stort grattis Joca! Det är en grym bil helt enkelt! Håller med om att inredningen är den absolut största skillnaden. Sen är klivet från diesel till en vass bensinare också påtagligt. Klart det är en bättre bil!

Vad blev det för spec på din?           IP: ...[220.217]
Antal inlägg7.102 st
Postad/Inlagd2020-01-10 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Kul att du slagit till? Hur kommer du använda den? Undrar lite hur många mil per år du kör, privat eller i tjänsten osv.           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-01-10 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M340i Touring -20
DLC.
Det var en bil som var på väg in som jag köpte. Så den är fullutrustad. Svart /svar skinn och även skinn på intrumentpanelen.

Grelle
Det är en tjänstebil. kommer köra uppskattningsvis 2000mil/år mestadels i sthlm. Men med skatt,trängselavgifter,soppa etc etc så blir det fan inte billigt med ibland så får man göra saker som inte är så ekonomisk smart :)
          IP: ...[195.202]
Antal inlägg7.102 st
Postad/Inlagd2020-01-10 12:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Okej, känns som en trevlig bil att ta på någon längre resa ner i Europa och låta den både sträcka på ekrarna på europeiska motorvägar, men även smaka på lite kurvor i bergiga landskap. :)           IP: ...[1.221.4]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-01-10 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M340i Touring -20
Det skulle vara Nice att bila genom Europa. Tyvärr så tror jag att fru och barn föredrar det luftburna alternativet. Men visst skulle det vara trevligt.

Men som sagt dagligen så kommer den stå i kö på essingeleden😥           IP: ...[156.128]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-10 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Låter som en riktigt fin kärra! Gick det göra ett bra pris på den?

Och det är helt rätt att låta hjärtat bestämma emellanåt! De ggr vägarna öppnar sig och du kan fälla ned pedalen så är det värt varenda krona :)           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2020-01-10 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M340i Touring -20
Nja bra pris och bra pris. Det går ju alltid att diskutera. Blev standard 10%

Precis det är ju det. De korta sträckorna mellan vägkamrorma blir lite roligare 😃           IP: ...[9.12.80]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-10 15:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
All right. Du får åka lite omvägar vid tillfälle, kanske tom landsväg. Då kommer det vara riktigt jäkla kul!           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2020-01-10 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Ja ni snubbar.
G20 har inte världens bästa chassi, inte om man ser till komfort. Har en 330e med M-sport och ställbart chassi, aktivt eller vad det heter. Det "studsar" fram även i comfortläget. i sportläget är den jävligt hård ! Ibland undrar jag om hjulen inte är runda eller nåt.

Men nu till det lite positiva då.
Jag lämnade in den till BSR och fick masserat ECU'n i den och vilken jävla skillnad. Den e brutal nu. Kan man leva utan den raka 6an och är mest ute efter prestandan. köp en 330E och chippa den. Jag förstår alla som köper M340i med den goa sexan, har själv haft 335, 135 och 530D .. Alla chippade också, men denna skulle nog klå alla rakt fram utan vidare. Trist att det är blött och vinterdäcken e på. (RIP bakdäck)           IP: ...[4.23.73]
Antal inlägg1.741 st
Postad/Inlagd2020-01-11 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M340i -21
Det rätt många, även tidningar som anmärkt just på adaptiva chassit att det är hårt. Bilen jag provade hade det men jag tänkte inte på att det var speciellt hårt men det kan också bero på att vinterdäcken var väldigt mjuka.

Är det någon som har passiva m-chassit och jämfört med adaptive? Sen, är det någon som vet om man får behålla menyerna för individual sport där man kan konfigurera styrning, motor och låda om man inte har adaptive? Att ställbarheten förfärdigat försvinner är självklart, men hur är det med de övriga ställbara komponenterna?

Ice, coolt att det blir sånt ös. Ganska väntat att det blir så. Hur mycket lyfter de upp förbränningsmotorn effektmässigt? Elmaskinen är ju som det är.           IP: ...[220.217]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00
Pris: 195.000:-

BMW 730 iA  -92
Pris: 20.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen