AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Nya 3-serien G20

Visad 63.430 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-02 11:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Argumentet valuta skulle kunna vara giltigt och en anledning till prissättningen. Det som dock gör att det inte riktigt håller är att de flesta motoralternativen har en omvandlingsfaktor från euro till kr betydligt under verklig valutaskillnad. Det är just M340i som sticker ut negativt, dvs det är relativt dyrt att välja en toppmodell i Sverige. I Us (+16' dollar) är ex påslaget mycket lägre och så även i Tyskland (+17' euro) där också mer utrustning ingår i M340 (ex connected plus, nav ingår).

Ex på priser:

330i Sverige 409', i Tyskland 44950 euro, kurs = 9,1
M340i i Sverige 629', i Tyskland 61950 euro, kurs 10,15

Så Bmw Sverige väljer alltså att ta mer betalt för toppmodellen relativt mer vanliga kärror. Men det är ju meningslöst att gnälla, bara konstatera att det är som det är. Samt att prutmånen därmed måste bli större på toppmodellen. Men det är bökigt att försöka få till och det är behagligt med ex 330i som har bra kampanjer redan från start.
          IP: ...[.57.132]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-02 11:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Man kan också säga att BMW rabatterar de billigare modellerna, antagligen för att prisbilden ser ut som den gör i Sverige med ex Volvo.

Ser också att man får en mycket välutrustad V60 Polestar för det M340i kostar i grundpris.           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-07-02 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vart hittar ni priset på m340? Hittar inget i konfiguraton           IP: ...[.177.73]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-02 12:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Det finns en prislista att ladda ned som är ny från igår. Där finns alla varianter med som BMW har säljunderlag till just nu. Scrolla ned längst ned på BMW:s hemsida så finns den en länk till prislistorna.

Konfig är som vanligt inte uppdaterad på svenska sidan. På tyska sidan finns M340i sedan ett tag tillbaka.           IP: ...[.57.132]
Antal inlägg6.085 st
Postad/Inlagd2019-07-02 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
530iX 488,8'
540iX 547,8'

Prisskillnad: 59'

330iX 427'
M340iX 629'

Prisskillnad: 202'

Det var ett jäkligt dyrt M-paket... Om man tittar på 5-seriens priser så hade man nästan väntat sig att M340iX skulle kosta 529' istället. Det vore mer logiskt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-02 14:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Jo du.. Den halväkta M-badgen kostar mucho dineros.. Visst ingår det en del mer saker som m-diff, lite unika grå detaljer och högre effekt men knappast att det motiverar påslaget. Undrar hur de resonerat när de satte priset? Jag förstår att det är fråga om en marginalprodukt med mycket liten volym men med en sån här prissättning så minskar ju volymen än mer när publiken som kan betala krymper betänkligt. Jag kan kanske ha råd men frågan är om jag vill betala vad det kostar när man nästan känner sig lurad.. 335:an jag har haft sen ny har onekligen visat sig vara billig i jfr med denna! Fick tillfälle att ösa ur den i morse och leva utan sexan vill jag ju helst inte..

Jag byggde ihop en M340i som jag vill ha den och den landade på 780' brutto.. Då är det en skapligt utrustad vagn men absolut inget extravagant och vissa skulle t o m se den som klent utrustad..

Ska åka och provsitta alcantaran för att se om den är ett alt före skinn. Kanske provköra 330:in också.           IP: ...[.57.131]
Antal inlägg6.085 st
Postad/Inlagd2019-07-02 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Vem vet, de kanske kommer en fet kampanj kort efter launch om försäljningen tryter. Plötsligt ändras allt? Det har ju hänt förr att de kastar med kampanjer på nya bilar som helt ändrar förutsättningarna.

530e hade ju ett pris på 530' men sen låg den länge på en kampanj för 459'. Skulle det bli något liknande här så hamnar du på 545'. Var inte en av de första att beställa, det kan straffa sig! Att ta (mycket) mer för en 3:a än en 5:a är underligt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-02 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Man kan alltid hoppas, men är det sannolikt att bmw kör kampanj på en toppmodell i en serie? Jag hänger med logiken med 530e, men den träffar å andra sidan en större grupp, inte minst tjänstebilsgänget. Men något kan man ju alltid hoppas på, inte minst typ att de skickar med connected. Nu verkar det bara handla om att få in en toppmodell i listan och se om någon (dum?!) nappar.

Det är inte aktuellt att beställa än för min del och med denna prissättning så får jag ännu mindre bråttom. Det är endast touringen som är aktuell och den är ett halvår bort oavsett. Lite synd bara att åka på mer malus om man väntar till nästa år. Men det är egentligen kaffepengar i sammanhanget.

Var förbi Bilia och skulle kolla in en bil de har annonserad som har alcantara. Men den var på semester i tre veckor.. Bra jobbat att ha den på annons och bjuda in.. Fick dock jämföra standard instrumentbrädan med sensatecvarianten vilket var positivt. Sensatec upplevdes riktigt fin och ser i stort ut som riktigt läder. Blir nog med i en framtida spec. Och sen måste jag säga att Portimao blå är riktigt snygg irl. Grymt tryck i den färgen.           IP: ...[221.127]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-07-02 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA -08
118i-10
Enligt BMW (säljare) så är 530e en liten flopp!           IP: ...[.14.142]
Antal inlägg62 st
Postad/Inlagd2019-07-02 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530d -19
Fick spel när den skulle heta m340i, man förstår direkt att den blir dyr eftersom det blir en modell vid sidan om vanliga 3-serie.

Önskar att dom helt enkelt kunde sälja en vanlig 340i på 340hk, som kunden kan specca själv utan m-performance detaljer som drar iväg priset. Manuell låda hade varit en grej för puristerna.           IP: ...[2.73.44]
Antal inlägg6.085 st
Postad/Inlagd2019-07-02 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Anders, det är nog för den bara finns som sedan, utan xdrive och utan dragkrok med mindre bagageutrymme än en vanlig sedan. Tvärtemot vad premiumföretagsbilsköparna vill ha.

Om de som Volvo hade kombi eller suv, awd och dragkrok hade de kunnat haft 100’ högre pris och ändå sålt slut.           IP: ...[129.203]
Antal inlägg235 st
Postad/Inlagd2019-07-02 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model S 90D
BMW X3, 2.0d
BMW 130i CUP
Porsche GT3 RS
M340i blev lite för dyr, ingen tvekan om det. Även förmånsvärdet ramlade upp för högt jämfört med 5-serien. Men lite utrustning är förmånsvärdet 11.000kr för M340i. Och ingen manuell och ingen rwd :(

och 330e / 530e och alla andra hybrider är ett slags "kassett-skivspelare" inom bilvärlden = en dålig kompromiss som snart är bortglömd och ogillad för sina dåliga egenskaper och stora komplexitet (varken bra fossilbil eller elbil). De har kommit till för att de traditionella biltillverkarna togs med brallorna nere när elbilsvågen kom och det var den enda de fick till på kort tid och utan att förstöra sina avskrivningskalkyler på nuvarande investeringar i fossilbilsplattformar och deras motorer.

Så passa på köp era sista fina raka sexor innan elbilar blir förmånliga och självklara val.

          IP: ...[157.102]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-02 22:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Klockren analys rennwagen! De flesta tillverkare har förstått vad som är framtiden och tidpunkten när det är lönsamt för konsumenten med el är inte långt bort. Kapacitetsbrist kommer dock gäcka marknaden längre fram än brytpunkten. Jag som äger mina bilar en längre period köper kanske min sista fossilbil vid nästa tillfälle. Samtidigt så är det ingen jättebrådska än, ny trean kommer finnas med sexa ett tag till. Rent ekonomiskt så är det rätt för mig att behålla det jag har ett par år till men är det kul?!           IP: ...[221.127]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-07-03 17:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA -08
118i-10
Vet inte om vi köpt vår sista fossilbil, men igår beställde vi en Mercedes CLA 220 AMG, 2020 med extra allt. Mycket trevlig bil faktiskt och ändå har jag kört BMW sedan -87. Väntar med el-bil 3-4 år till.           IP: ...[.14.142]
Antal inlägg1.184 st
Postad/Inlagd2019-07-03 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320 xdAT -15
En M340i touring är naturligtvis mumma, men den är ekonomiskt, funktionellt och prestandamässigt otroligt svår att försvara versus en 330i. De raka sexorna med turbo låter inte heller lika vackert som de gamla sugsexorna. Men det kanske ändå är värt det och med den kampanjhysteri som tycks råda kanske det ändå bli överkomligt.

Frågan om eldrift är långt ifrån enkel. Medialt kan man tro att alla snart kör elbil men så kommer det naturligtvis inte att bli. Läs t ex intervjun med BMWs utvecklingschef:

[LÄNK]

Ingen vet såklart om han har rätt eller fel, men oaktat det så har vi t ex i Stockholm ett akut problem med elförsörjningen och att klara pågående bostads- och annan exploatering OCH en snabb omställning till eldrift av fordonsflottan är helt enkelt inte möjligt. Härtill kommer att det är en begränsad publik som kan köpa elbilar för halvmiljonen. Att köpa och köra fossildriven sexa lär således gå ett tag till.           IP: ...[131.196]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2019-07-03 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Sett till priset så ter sig m340i inte prisvärd, om nu inte rabatten är högre än på 2l snurran men det har jag svårt att tro. Tycker du ska ge 330i en chans, visst det är en 4a men drivlinan är mycket fin och effektkurvan är ganska likvärdig med en 6a. Det är samtidigt en mycket snål motor, tror jag snittat 0,68 sedan jag plockade ut min för 350mil sedan. Något som är värt att nämna är att jag för första gången inte irriterar mig på automatlådan, den är otroligt välprogrammerad. I min m140i kunde jag önska att jag hade manuell emellanåt men i 330in saknar jag det aldrig.           IP: ...[.34.237]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-03 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Den är absolut inte prisvärd, det är en sak som är säker. Man kanske får någon procent till men det förändrar inte läget. 330:in är garanterat en mycket lyckad motor och i kombo med automaten svårslagen. Effekten räcker absolut till, det är bara lite knepigt när man är van med så pass mycket mer mos både i botten och på toppen. Skulle jag gå för en 330 så kan jag åka ett tag till med nuvarande innan byte. Jag har vårdat den ordentligt så den är fortfarande riktigt fin och går billigt. Men det är kul med nytt och nya trean är ett stort steg mot mer premiumkänsla i kupén. Ska ta mig tid att prova under semestern.           IP: ...[221.127]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2019-07-04 07:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
440i X-Drive MPPSK
Visst prisskillnaden är stor men och andra sidan om det på pappret stämmer så är M340i en bil i en helt annan dimension än 330i och även i viss mån den gamla 340i.
Kör själv 440i och kan hålla med om att i original utförande ,325HK och 450NM på pappret, så var mina förväntningar högre när jag bytte upp mig från 428án. Definitivt en stor skillnad men inte monumental i avseende på känslan av prestanda.
Har nu i princip samma effekt och samma prestanda som M340i. (Iaf på pappret har själv inte testat M340i ännu.)
Vilken i sin tur är i par med m4 CAB bägge accar 0-100 på 4,4 SEK.
Har ”växel testat” mellan nya 330i och min 440i och skillnaden är stor, mkt stor.
Om M340i är värd pengarna är naturligtvis upp till var och en att bedöma. Men igen överensstämmer de teoretiska siffrorna med verkligheten så vete tusan.
Den stora prisskillnaden stavas valuta och volymsmodellerna är subventionerade för att inte tappa marknaden totalt.
Samma subventionering är inte genomförd på prestanda/prestigemodellerna då det i det segmentet ger väldigt liten effekt. I princip köper de som har råd dessa bilar oavsett.
          IP: ...[25.0.83]
Antal inlägg1.084 st
Postad/Inlagd2019-07-04 08:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 35i M PPK
Du har många poänger 428. Effektskillnaden är trots allt 116 hk idag mellan toppmodell och näst vassaste bensinmotorn. När jag köpte min 335:a så var skillnaden bara 61 hk, så bmw har dragit isär mer och sen när de adderar M-badgen så drar det iväg. Det är säkert en mycket häftig bil, men också till en saftig prislapp. Jag kan inte låta bli att börja jämföra mot tänkbara konkurrenter och då känns bmw dyr. Men det är väl så det ska vara. En kollega har skaffat en model 3 performance och är otroligt nöjd. Ska be om en åktur. För min del så känns inte el rätt denna gång men kul att jämföra om inte annat. Sen är det säkert så att kundgruppen för M340i till viss del är prisokänslig men jag undrar om inte en del kunder trots allt försvinner med denna prislapp? Och det trots att de har råd. Människor med god ekonomi har oftast den av en anledning och de brukar inte gilla att betala mer än de tycker är rimligt. Eller så är jag ute och cyklar o är bara bitter just nu haha.           IP: ...[221.127]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2019-07-04 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i G20 M-sport
Det är väl ingen som förnekar att 6an är en trevligare drivlina men om den ekonomiska aspekten ska tas med så säger jag 330i alla dagar i veckan. Hur ofta kan du utnyttja 380hk i vardagen egentligen? Det är tom sällan jag utnyttjar dom 258 som är i 2l motorn. Du sparar också in 100kg övervikt så chassit blir mer lättfotat.           IP: ...[.34.237]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 740  -06
Pris: 72.000:-

BMW 635iA  -87
Pris: 120.000:-

BMW 318i cabrio  -92
Pris: 95.000:-

BMW 320  -97
Pris: 3.500:-

BMW 328  -95
Pris: 65.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen