AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Motorproblem Z3 1,8 -97

Visad 777 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg61st
Postad/Inlagd2017-06-18 21:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Roadster -97
523i -05
Behöver tips på felsökning:

Min Z3 har krånglat en tid. Ojämn tomgång direkt efter start, hostar till vid gaspådrag ibland, "dör" ibland någon sekund när man släpper gasen.

Idag la den av helt plötsligt under färd. Provade att starta den flera gånger, men den bara hostade och hackade. Fällde upp cabben och var beredd att gå hemåt, provade att starta igen efter en minut och då startade den och gick hela vägen hem. Lite ojämn tomgång, men går bra på höga varv.

Några tips?           IP: ...[.208.45]
Antal inlägg22.314 st
Postad/Inlagd2017-06-18 21:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med en felkodsavläsning, det kan vara en vev- eller kamaxelgivare som ger de symptomen, men det finns många andra tänkbara felkällor.

Felkod (-er) ger mer kött på benen i vidare felsökning.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg384 st
Postad/Inlagd2017-06-18 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Hade exakt samma problem för två dagar sedan, ojämn tomgång direkt vid start och hostar vid gaspådrag, Lyckligtvis gav sig mitt efter några kilometer, men det lär nog komma tillbaks. Läste av felkoder, och mycket riktigt som Johan B säger, koden indikerade kamaxelgivarefel.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-06-18 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Roadster -97
523i -05
Låter som en bra ide, men var sitter uttaget för felkodsläsaren?           IP: ...[.208.45]
Antal inlägg22.314 st
Postad/Inlagd2017-06-18 23:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På en 97:a är det runda diagnosuttaget under motorhuven.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-06-19 06:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Roadster -97
523i -05
Ok, jag har bara en "vanlig" ODB2-läsare. Funkar det med en adapter till den?           IP: ...[137.8.3]
Antal inlägg384 st
Postad/Inlagd2017-06-19 07:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Jag kör med adapter. Frågan är om din OBD2 -läsare kan läsa BMW specifika felkoder.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-06-19 07:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Roadster -97
523i -05
Det kan nog vara tveksamt. Jag har den billigaste från Biltema och den klarar inte av koderna på min 523i.

Kanske smartare att chansa på en av givarna?

Är det kamaxelgivaren som är troligast?           IP: ...[137.8.3]
Antal inlägg384 st
Postad/Inlagd2017-06-19 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Beskrivning: Min bil gick som jag tidigare berättat, perfekt när jag parkerade den, en 6 cyl Z3. Nästa morgon, något svårstartat och känns som om den tänder i princip på 4 cylindrar. Tänkte att nu är en tändspole eller tändstift sönder. Håller sig dock igång. Går något renare när jag kör och varvar. Lyckligtvis försvinner detta efter ca 2 km oroande statskörning. Låter som din beskrivning, även om du gått vidare med ökande problem. Jag bestämmer mig för att läsa felkoder och den har om jag inte minns fel D83 med text "crank shaft sensor problem".
Känner du igen beskrivningen kan en ny sensor bli en billigare lösning än att besöka verkstad.
Även jag funderar på att byta. Det verkar ju inte vara speciellt krångligt att byta sensor. Har dock läst på sina ställen att man skall köpa original BMW reservdel, övriga även seriösa företag, erbjuder sensorer som ej fungerar perfekt.
          IP: ...[143.227]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-06-19 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Roadster -97
523i -05
Jag har beställt en piratgivare för 350:-
Kändes som att det kan vara värt att chansa. Återkommer och berättar hur det gick.

Tack båda två för era svar och ert engagemang!           IP: ...[137.8.3]
Antal inlägg22.314 st
Postad/Inlagd2017-06-19 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kam- och vevaxelgivare bör man endast köpa av OEM-kvalitet (Bosch, VDO-Siemens eller "BMW-original" (som är av något av dessa märken)).

Piratgivare i allmänhet och billiga kina-no-name-skräp-givare brukar oftast gå sönder snabbt och inte sällan är de trasiga redan som nya...dvs. kommer att få dig att tro att givaren är hel och du letar felet på annat håll tills du blir utfattig och tokig! ;)


Men det känns som fel väg att byta givare på måfå - gör en felkodsavläsning först!


Mvh
Johan B


BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2017-06-19 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 Roadster -97
523i -05
Var köper man en felkodsläsare som funkar?           IP: ...[137.8.3]
Antal inlägg384 st
Postad/Inlagd2017-06-19 10:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, -98
Autel är bra grejer i alla prisklasser, från amatörer till proffs. Du kan även hitta billiga Autel, men då är det Kinakopior med samma namn som kan fungera bra. Se [LÄNK] . Du måste komplettera med adapter.
Varför inte ringa dem och fråga om den länkade testaren kommer att fungera. Eller om du skall betala en tusenlapp till.
Själv tycker jag det är praktiskt med stand alone enheter, som inte skall synkas till diverce PC program. Och du kommer ha nytta av den till andra bilar, nu och i framtiden.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2017-06-19 10:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3, 2.8 M -97
320d F30 -12
Hej!

Jag håller på att felsöka min egen Z3 2.8 med liknande problem. Jag plockade ner insuget och tvättade tomgångsmotorn, gasspjäll och luftmassemätare. Det var riktigt skitigt. Efter detta gick motorn mycket smidigare, hacket vid gaspådrag var helt borta och tomgången fin och jämn. men mitt grundproblem med att motorn gasar av sig själv i intervaller när den blir varm kvarstod tyvärr. men när jag löst det så kan jag njuta av en motor som går mycket bättre.

Använd förgasarrengöring och en ren trasa vid rengöring av gasspjäll och tomgångsmotor, och CRC Air sensor cleaner till luftmassemätaren. finns massor med videor om detta på YouTube.

Lycka till!           IP: ...[184.136]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-

BMW 325i M-Sport  -08
Pris: 92.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen