AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

i3 REX användning

Visad 1.664 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg634st
Postad/Inlagd2017-06-16 08:29
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Jag hörde någonstans att man bara kan köra en tank bensin, dvs man får inte fylla på bensin igen för ny el-laddning. Stämmer det?
Annars borde man väl kunna ha en extradunk soppa med?

Mycket drar i3 i verkligheten när man använder bensin förresten?           IP: ...[139.193]
Annons
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-06-16 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför skulle man inte kunna göra det? Har iofs aldrig testat. Men så länge den klarar att hålla batteriet någorlunda laddat så borde det väl gå?

Jag tror den drar 0,9 liter/mil ungefär. Blir ju mer förluster när man först ska gå via batteriet. Tror inte man ska räkna med så mycket mer än 10 mil på full tank alltså.

Fast kolla även upp CCS snabbladdare med 50 KW effekt, typ Clever, längs din färdväg. Tar bara runt 30 minuter att få 80% laddning. Tankar du dessutom samtidigt så har du 25 nya mil tillgängliga totalt om du har stora batteriet. Det är ju uppåt 3 timmars körning och då är det dags för ny paus. :)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg634 st
Postad/Inlagd2017-06-16 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Det var en på BMW som sa det, men det var en annan som sa något annat.
Ville bara kolla.

Kör du verkligen 25mil på det nya batteriet? Vad är det för typ av körning då?
Hur långt kommer man i ca 110km/tim?           IP: ...[139.193]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-06-16 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Njae. 80% laddning = 15 mil. Fylld bensintank = 10 mil. Totalt 25 mil.

Under idealiska förhållanden kan jag nog köra ca 25 mil på el också men det kräver 100% laddning vilket tar mer tid. Efter 80% avtar laddningshastigheten betydligt.

Nu kommer jag drygt 20 mil i verkligheten med allt påslaget. AC, comfort-läge osv.

På vintern så blir det nog kortare. Ner mot 15 mil om det är kallt på ett ungefär. Fick bilen i slutet mars och då var det ofta ner mot -5 grader på morgonen när jag skulle iväg. Är det -30 grader eller nåt extremt så vet jag inte. Jag behöver dock inte mer än 10 mils räckvidd worst case scenario så jag klarar mig i vilket fall. :)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg634 st
Postad/Inlagd2017-06-16 13:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Ringde min säljare och fick låna en över helgen. Ska bli intressant.           IP: ...[139.193]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2017-06-16 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Har kört REX 40 mil i sträck, bara tankat bensin. Kom 11-12 mil / tank bensin i 100-110 km/h på sommaren.

Hade REX med det lilla batteriet. Kom 80 km som kortast på vintern och 140 km som längst på sommaren. Aldrig förvärmd / för-kyld, alltid eco PRO+.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg634 st
Postad/Inlagd2017-06-16 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M2
BMW 325ti (Trackday)
Ok, tack för svar.           IP: ...[139.193]
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2017-07-30 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
640i GC -12
Finns det någon med i3 REx som är villig att kommentera plusartikeln i AB.
[LÄNK]
Underliga uppgifter om räckvidd.
Testarna retar sig på att bilen drar 0,9 l/mil i 70 kph vid bensindrift. Är det så att motorn drar bilen samtidigt som den laddar batteri. Då blir det ju hög last för den lilla motorn.
Insteg till baksäte. Ja någon getaway car är det ju inte så att parkera innan man släpper av baksätespassagerare är OK. Detär ju likadant i tvådörrarsbilar. Men insteget till baksätet måste ju vara suveränt med "bakvänd" dörr.
          IP: ...[0.92.73]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-07-30 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
REX är ju för nödlägen. Man får dålig förbrukning då motorn laddar batteriet och inte driver hjulen. Dubbla förluster...           IP: ...[200.220]
Antal inlägg1.073 st
Postad/Inlagd2017-08-04 17:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Verdi: fick nyligen frågan hur många kw som krävs i timman för att värma bilen (i3 enbart eldrift) till +22 grader ("normal" kupétemperatur) då det är -20 ute. Frågan kan tyckas lite långsökt, speciellt nu på sommaren, men min (okunniga) gissning var ca 5-6kw om man inte återcirkulerar luften. Kupén bör ju få in rätt varm luft för att upprätthålla +22 grader.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-08-04 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hur många kW är en kupévärmare på? Knappast 6 kW väl?           IP: ...[.31.144]
Antal inlägg1.073 st
Postad/Inlagd2017-08-04 19:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om du menar en Webasto-värmare så ligger den på 5-6kw på tex. en 5-serie, men den går ju endast ca 30min samt återcirkulerar i stort sett all luft och värmer ju även motorn.

En elektrisk kupéfläkt behöver ofta vara på ca 2kw för att värma en lite större bil, men då kanske under 3 timmar (ungefär samma tid som det tar att värma motorn till en meningsfull starttemperatur).

Att sedan värma inkommande friskluft som håller -20 till kanske de +30 som behövs för att hålla +22 i kupén kräver väl en hel del energi. Ett behov som avtar med graden av återcirkulation, men för undvikande av imma på rutorna går det ofta inte att ha någon återcirkulation vid för låga temperaturer.

Då jag ännu inte haft någon elbil har jag ingen praktisk erfarenhet. En hybrid, tex 530e, går väl aldrig på el vid låga temperaturer om man ställer kupétemperaturen på de vanliga +22, men det är ju en annan sak.
          IP: ...[123.153]
Antal inlägg3.015 st
Postad/Inlagd2017-08-04 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530dA
i3
Här är bilens värmesystem för både REX samt BEV utan värmepump:

“Both BEV and BEVx have resistive heating – similar to a domestic immersion heater.  Three heating coils are available 0.75kW, 1.5kW and 2.25kW.  These are ‘mixed and matched’ to provide heat in various combinations in steps of 0.75kW up to a 4.5kW maximum.  ”

Källa: Bricknell, David. “Electric Vehicles and the i3"

          IP: ...[.82.225]
Antal inlägg1.279 st
Postad/Inlagd2017-08-10 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
Borde man inte få bäst räckvidd om man skippar förvärmningen vintertid och monterar in en separat kupévärmare?

2 sladdar visserligen men som jag förstått det får man väl inte 100% laddning om det är kallt ute och man kört förvärmning?           IP: ...[3.61.34]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen