AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.360

Någon som haft problem med försäkringsbolag efter trimning?

BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
Jag funderar på att trimma min BMW hos SMO. Det som oroar mig är dock riskerna att inte få ut något på försäkringen om olyckan är framme. I villkoren för BMW originalförsäkring anges följande avseende maskinskadedelen: "gäller inte bil där motoreffekthöjande åtgärder åtgärder har utförts av annan än generalagent eller av denne utsedd återförsäljare". Det är väl en standardskrivning som alla försäkringsbolag i princip använder. Och i ett värsta scenario har de ju möjlighet att använda sig av den och neka ersättning.

Med tanke på hur många bilar som är trimmade/optimerade ute på vägarna och hur många av dessa som dessutom har gällande maskinskadeförsäkring och även använt den vid skada, blir jag nyfiken på hur ofta det uppstått problem med försäkringsbolaget. Är det någon som har erfarenhet av tvist med försäkringsbolag kring detta? Finns det några dokumenterade/kända fall? Rentav rättsfall? Jag antar att försäkringsbolaget har bevisbördan och måste påvisa att ägaren trimmat bilen? Jag har googlat men inte hittat så mycket om tvister kopplade till detta. Det kan ju vara så att försäkringsbolagen drar sig för att använda paragrafen även om de känner till att bilen är trimmat för att de inte vill stöta bort alla försäkringstagare med trimmade bilar?
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej tvärtom - du har bevisbördan. Försäkring är en tjänst, inte en rättighet. FB har full rätt att hålla inne ersättning och sedan får du försöka stämma dem för att få ut ersättningen. Det kommer du få mycket svårt att lyckas med. Krävs både pengar och tid för det.

Jag vet i alla fall 1 fall i detalj där ersättning nekats på grund av trim. Jag satt nämligen bredvid skaderegleraren när det hände. Det var en Subaru Impreza med kopplingsras och man kan ju säga att försäkringstagarens långa trimtråd på Garaget.org inte var till hans fördel...

-------
//Lövet
BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
andreas_lofgren: Ja, det gör ju att man bör fundera en extra gång. Det skulle ju verkligen vara surt att hamna i ett läge med växlellåderas etc. och inte få ut en krona på försäkringen. Sedan kan man ju anta att risken är relativt liten för upptäckt av endast mjukvarutrim, men ändå! Hur är det med BMW:s eget PPK, det bör väl inte medföra något trassel med försäkringsbolaget?
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
PPK är godkänt så det blir inga problem alls.

Ja, chansen är liten att bli utan ersättning vid bara mjukvara. Men den finns...

-------
//Lövet
MU
930
MUC
M240i - 2023
Försäkringen är till för exakt det du skriver "om olyckan är framme".
Det är knappast en olyckshändelse om du medvetet trimmar bilen och något pajar.
Själv skulle jag inte ha samvete att låta försäkringen betala i en sådan situation, förhoppningsvis resonerar de flesta så. Försäkringspremien är tillräckligt dyr kan man tycka.
Jag tycker det är en intressant frågeställning, det hade varit informativt att få höra (helst i första led) kring faktiska fall där ersättning nekas eller reduceras. Precis som du skriver har vi ju en bransch som lever på att modifiera bilar så man kan ju utgå från att det är förhållandevis många som åker omkring med "chippade" bilar.

Naturligvis beror risken för utebliven/reducerad ersättning på omständigheterna kring skadan; är det väl kort "slitagetid" på delen och det inte är ett känt typfel kanske de tar sig en extra titt. Risken bör hur som helst vara liten. Du bör dock inte ha en lång tråd på något forum kring modifieringarna...

Andreas: kan du ge fler detaljer kring Subarun, jag utgår från att han modifierat mer än bara mjukvara?
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mjukvara, avgas, insug var det som syntes.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är väl iofs vilka garantier/vagnskada/maskinförsäkring som gäller för en bil som är tre-fyra år gammal.
Ofta har de ju försvunnit pga. ålder/miltal.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillägg:

Vissa chip-trimfirmor har försäkringar/garantier när man köper deras produkter.
Kolla dock så att de täcker drivlinan, ofta är det bara själva motorn som täcks.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
De
139
Dez_
520iA Touring -14
Det finns ju ytterligare en aspekt, och det är trafikförsäkringen vid en olycka. Det är surt att behöva betala ett motorras själv, men ännu värre med utebliven eller reducerad ersättning vid personskada.

Vad gäller maskinskada har jag en historia gällande min audi som stannade för ett år sedan. Jag felsökte en del själv och lossade lite kablage rund motorstyrenheten. När Audi började felsöka hävdade de att bilen antagligen var chippad eftersom någon pillat på den. Efter 3mån på verkstad så var bilen lagad till en kostnad på över 60k. Servicekillen på Audi var öppen med att han inte skulle nämna något om dessa misstankar för försäkringsbolaget om han inte var tvungen. Försäkringsbolaget åkte tom ut och kikade på bilen och snackade med audi innan de betalade kalaset.
Vet inte om jag hade tur eller om Audi tyckte att det var pinsamt att inte kunna laga bilen fortare men i mitt fall litade alltså försäkringsbolaget blnt på verkstaden, och verkstaden ville ju inte debitera mej :)

BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
Tack för alla svar! Det känns ju aningen tveksamt att använda något annat än originaltrim. Även om pris och prestandasiffror är lockande hos BSR, Vtech SMO med flera. Egentligen borde det ju finnas marknadsandelar här för något modigt försäkringsbolag - försäkra trimmade bilar, åtminstone steg 1 till något högre premier. Den faktiska riskökningen med de flesta steg 1 borde ju vara ganska liten. Om drivlinor och motorer rasade i parti och minut hade ju motorpressen uppmärksammat detta. Vi Bilägares och Teknikens Värld har ju snarare varit lite försiktigt positiva i reportagen om trimning (om än varnat för riskerna!).
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
Du kan sabba växellådan och drivaxeln även om allt är original, Kör du bilen dagligen som om du körde på en racingbana, riktigt brutalt så lovar jag dig att inte ens original kommer palla trycket i längden. Likaså med trim, om du inte kör som en vilde dagligen så håller det. När jag köpte min bil så frågade jag BMW handlaren som sålde till mig om PPK, hans svar förvånade mig, lite tyst sa han att det är slöseri med pengar, att jag istället ska satsa på BSR, SMO, då de får ut mer kraft och mer prisvärt. Min följdfråga var om försäkring och service, Han svarade att service ser inte sånt.
BM
10
BMWmarw
X3 30d - 14
Sant som det är sagt! :) Sedan kan vi väl hoppas att BMW med flera tyska premiummärken är lite robustare än andra mindre sportbetonade fabrikat.

När det gäller vad man får ut från PPK vs andra trim har ju detta diskuterats en del på detta forum. En del hävdar att det ger mer än utlovat och att de fristående trimföretagen lovar mer än de kan hålla. Min egen erfarenhet av PPK till min förra BMW, en 320d xdrive (f31) var att är det ger en måttlig ökning av accelerationen men fullt tillräcklig för att ge motorn en annan karaktär. Bilen kändes framförallt rappare vid acceleration i högre farter, från 70 km/h och uppåt. Jag hittade denna före/efter-film på youtube med en 330d som trimmats med PPK:

Jag tror visserligen att ett trim från SMO gör bilen ännu rappare. Just nu lutar jag nog ändå mest åt PPK för att få både "hängslen och livrem" och i bästa fall ett något bättre inbytespris när den dagen kommer.
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Rätt intressant tråd detta med många intressanta åsikter. Jag har lite halvlös kunskap om ett case från den lokala BMW-verkstaden. Jag vet inte så mycket om det mer än att servicemottagaren berättade för mig att de upptäckt att bilen var trimmad och att ägaren kommer få betala själv. Jag tror för övrigt det ironiskt nog handlade om kamkedjan på en 320d. :)

Den där verkstaden som Dez berättar om tror jag nog kanske slirade lite på sanningen när de rapporterade skadan till försäkringsbolaget. Jag tänker mig att diskussionen mellan mekanikern och verkstadschefen gick ungefär så här: "Du vet den där svarta A8:an, den är trimmad har vi upptäckt, och nu är vi uppe i 50 lök i reparationer på den." "Åh fan, jaha, säger vi något till bolaget om det så får vi ju inget betalt, och då skall vi kräva ägaren och vem vet omhan har pengar. Vi håller käften om det till bolaget".

Det finns ju trots allt verkstäder som är mindre nogaräknade.

Däremot behöver man inte oroa sig för att inte trafikförsäkringen kommer betala, försäkringsbolagets betalningsansvar regleras i trafikskadelagen när det gäller just trafikförsäkringsmomentet och inte i försäkringsbolagens till sin egen fördel upp-skruvade villkor. Det enda de kan göra är att höja självrisken och den får som högst bli 20% av basbeloppet, vilket ju är felräkningspengar när det gäller personskador.

Sen är det väl som Royal84 skriver också, att du kan lika gärna köra sönder bilen om du kör som en racerförare om du har originalskick.

Min egen slutsats är att det inte är värt besvär och pengar att trimma, det är enklare att helt enkelt byta bil till en med större motor istället för att trimma. Vad jag vet om BMW-verkstäder så tvekar de i alla fall inte att rapportera sanningen till fsg-bolaget.
Min rekommendation om du vill fortsätta kunna utnyttja din försäkring vid t.ex motorhaveri är att trimma med ett piggyback-system som du kan plocka bort innan verkstaden får syn på det...

Har ”en kompis” vars loggar blev noggrant genomgångna av bmw nere i Tyskland när dom lagade hans motor på garantin... dom kunde inte se att bilen varit trimmad...
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
DEZ: Däremot kommer ersättningen ur trafikförsäkringen inte att bli något problem. Ersättning ur trafikförsäkringen regleras i lag och inte i försäkringsbolagens egna villkor. Trafikförsäkringen betalar ersättning oavsett vållande till ägare av annan skadad egendom, till andra skadade personer i och utanför den egna bilen.

Det strängaste konsekvens försäkringsbolagen kan införa på trafikförsäkringen har jag för mig är en brottssjälvrisk på maximalt 10% av basbeloppet.

Vad gäller det här med att ha specialförsäkringar för trimmade bilar så förhåller det sig som så enkelt att hade det funnits en marknad för det som försäkringsbolagen kunde tjäna pengar på så hade det funnits en sådan marknad för länge sedan. Behovet finns säkert på marknaden (alla med trimmade bilar) men frågan är om marknaden har den betalningsvilja som krävs för att marknaden skall kunna uppstå. Svaret på den frågan lär nog helt enkelt vara nej. Få skulle nog frivilligt uppge uppgfter i försäkringen som i ett vips skulle göra bilen 40% (eller hur mkt det handlar om) dyrare att försäkra.

Tänk er följande samtal med kundtjänsten:

- Jaha, en 228i sa du, 1500 mil. Jaha, det blir 5875 kr/år. Förresten, har du trimmat bilen?
- Ja, Vtech steg 1, +45 hkr.
- Jaha, då har vi ett specialmoment med bibehållen maskinskadeförsäkring och bibehållet elektronikskydd. Det är väl bra?
- Ja,
- Då blir din premie 9835 kr/år istället. Vänta, förresten, sa du +45 hkr.
- Ja,
- Jaha, då räknas det som en steg2-trim iom att effekthöjningen är mer än 40 hkr, då blir premien 11 655 kr. Vill du ha autogiro?

Med tanke på hur mycket folk ljuger om försäkringar så kan ni ju tänka er hur ofta någon skulle vilja teckna denna försäkring. Det vill säga; marknaden skulle inte uppstå.

Sen ska man ju tänka att försäkringar är en vinstdrivande verksamhet och i en sådan väljer man själv vilka typer av kunder man vill göra affärer med, och för de kunder man inte vill göra affärer med så sätter man upp priser som gör produkten/tjänsten ointressant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.