|
|
---|---|
Hej! Ringde precis en bilverkstad i Göteborg som svarvar bromsskivor, när de frågade vilken bil jag hade så svarade han jag pratade snabbt att det inte går att svarva BMWs bromsskivor då de är gjorda och härdade på ett speciellt sätt, vilket lät som bullshit men jag ifrågasatte inte det mer då han själv inte ville ge sig på det. Någon som vet om någon som svarvar bromsskivor i Götet alternativt mitt hemlän Halland? Tackar på förhand. | |
Bromsskivorna är svarvade när de är nya, så det är klart att det går att svarva om dem. I alla fall om de sätts upp i en svarv. Om den som svarvar gör det på plats på bilen, så kan det mycket väl vara så att de små veka maskinerna som då används inte klarar BMW:s skivor. Och troligen inte många moderna skivor överhuvudtaget. Men om du inte har en egen svarv, varför ska du svarva om en bromsskiva idag när en ny skiva inte är mycket dyrare än arbetskostnaden för omsvarvning? Och troligen kommer farligt nära, eller under, minimala tjockleken på skivan. |
|
Har tyvärr inget tips men jag svarvade om en 345mm skiva som slagit sig lite för 500 kr. Den var ganska ny så klart värt. Var ca 100 kr dyrare med en hålborrad skiva |
|
För en massa år sedan svarvade jag (lösa) bromsskivor hos Lerums Gummiverkstad 0302-10989. Jag tyckte dom var hyfsat billiga och dom gjorde ett bra jobb. Du kan ju också testa hos andra gummiverkstäder närmare dig |
|
Bromskivor svarvar man inte, Man KÖPER NYA |
|
Sant att man inte svarvar bromsskivor, iaf inte om det är en "vanlig bil", då brukar det skilja för lite för att det skall löna sig med svarvning. Iaf, den av BMW angivna minimi tjockleken är rejält tilltagen, man tillåter (i regel!) ett slitage på max 1.6 mm. Lite beroende på skivans tjocklek så kan man köra ner mot 4 mm slitage, men då måste de svarvas om vid typ knappa 2 mm. Har man så gott som helt nya (slitagemässigt) apdyra fläskiga skivor så kan svarvning var en rimlig lösning. Sist jag svarvade om skivor (vid just ca 2 mm) så gav jag 500 kr för alla 4 tillsammans. | |
hej Köpte min 530 touring med nya skivor som ändå vibrerade. Verkstaden svarvade och det blev bra. Kostade 320 ex moms. |
|
Kontakta info@specialsvarv.se i Gbg. Han kan vara väldigt långsam på att svara då han gör detta på sin fritid men är grymt bra! Han fixade mina nya M3 skivor som slagit sig till en väldigt rimlig kostnad. |
|
Länk gjorde det på min X1'a | |
Om man hittar nån som svarvar med skivorna på plats så förstår jag i alla fall poängen. Om skivorna ska loss så är det ju lika bra att byta dem. Själva skivorna är sällan dyra (om man inte köper på BMW). ------- //Lövet |
|
Specialsvarv.se gör det på plats och klarar stora skivor. Det var ingen annan som jag hittade som klarade min m3:a's skivor. | |
Gammal tråd som absolut kan få lite nytt liv. 😄 Min maskin finns fortfarande kvar och är igång om man behöver hjälp. Bara att dra iväg ett meddelande, ett SMS eller ett mail. 0706-419608 franzen.anders@gmail.com 👍 |
|
Tjoho! En liten bump på denna. Har ni frågor eller funderingar kring era bromsskivor eller bromsar i allmänhet så är det bara att dra iväg ett mess på något sätt. Min maskin står kvar och lever i allra högsta grad. Har svårt att ta telefonsamtal, ibland går det men ett SMS är betydligt bättre och jag svarar alltid. 🤘 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.