AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.316

Kan jag unna mig en m4?

Sida 2 av 3
Ja precis, glömde skriva det. Resa bort ett år och ha en M4 stående, verkar inte speciellt klokt tycker jag.

/Anders
Bränsle: 2000
1000 mil på ett år, snittförbrukning på 1.5 (min låg på 1.4 efter 800 mil), bränsle på 15kr/l. Går få ner den om man kör större del i comfort-läge men det är inte därför man köper en M-bil. Som jag skrev tidigare, har svårt att tro att 1000 mil kommer räcka, man kommer vilja bruka bilen mer när det är kul att köra.

Skatt: 160
Kan komma att höjas.

Försäkring: 1000
Troligtvis lågt räknat för en 25-åring i Jönköpingstrakten. Beroende på bilens ålder så kan den bli betydligt högre när helförsäkring behövs.

Däck: 800 (En uppsättning per år)
Förutsätter att man köper prestandadäck till en prestandabil. Används bilen bara för att ta sig till kiosken så kan man halvera denna kostnaden. Men tänk på att den äter däck.

Övrigt: 2000 (Tvätt, parkering osv)
Den posten kan göras mindre men även betydligt större. Köra bana? Köpa extra utrustning? Inga problem att dubbla kostnaden isf.

Lån: 7000 (Inkl ränta)
Räntorna kommer gå upp, det vet vi alla. Frågan är hur mycket.

Cirka 13000 om man enbart kör 1000 mil, i mina ögon en glädjekalkyl. Räkna med minst ett par tusen till i månaden när bilen ska börja servas och slitdelar bytas.

Efter omkostnader så var det 16000 kvar, men inget om nöjen eller andra omkostnader. Tycker även att ett par poster var väldigt små, 2000 på mat? 50 för mobil? Låter snarare som studentkostnader.

Jag hade tittat på en M240i eller M2
Alltså jag vet inte om du trollar. Du är bara 26 år och har aldrig haft en fin bil? Och under 23 av 25 år inte haft egen lägenhet?

Kul att du kämpat och kommit dit du nått idag men jag hoppas du förstår hur många som varken har jobb, lägenhet eller någon bil när de är enbart 26 år.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fredde123:Nä det jag skrev vara bara en fråga på vad någon skrev innan.

Crli9194:+1

Marin+2:-). Gick ju o göra grova pengar innan på bostadsrätter/hus. Men detta va många år sedan det gick att tjäna riktigt grova pengar. Många polare som gjorde smärre förmögenheter då. Köpte själv en lägenhet för drygt 18år sedan 110k sålde den efter 6-7år för 825k. Gjorde ingenting med lägenheten förutom måla om :-)
Verdi
Det dd88 skriver om kostnader stämmer bra tyvärr. En M140i/240i eller M2 kostar inte gratis heller. Runt 10 tusen i månaden får man räkna med. Det är ju klart bättre än en M4 men fortfarande mycket pengar.

Som referens så kostar en vanlig Volvo XC70 (vår) ca 7500:-/mån. Lägre försäkring, lägre förbrukning, lägre inköpspris...

Köper man begagnat i 150 tusen kronors klassen så uppskattar jag kostnaden till ca 4500 i månaden exklusive reparationer/byte av slitagedelar.

16.496
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet med att köpa prylar för känna glädje är att det går över så fort. Du kommer inte bli lyckligare av en bil för 600k än 300k efter två månader. Yes, det här är mera "gubbesnack" som tydligen är väldigt provocerande för vissa men i längden kommer det inte vara kul att vara belånad för något du tröttnat på ändå.

Att ha så lite som 4-5 tusen att leva på efter bilen är betald måste ju vara som att ha snaran runt halsen varenda månad.

-------
//Lövet
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Har alltid tänkt att ha en bil för ca en brutto årslön, i TS fall 33*12=400kkr.

Jag är mycket bilintresserad men lönen har dragit ifrån bilen och det är svårt att motivera så hög kostnad även att man "har råd".

Som Lövet skriver är lyckan varken långvarig eller motiverad efter ett tag. När man har en skitbil anser man sig förtjäna en dyrare men när man har en dyrare bil ser man den som en onödig utgift. Det går aldrig lura sig själv ;)

En bra medicin är att köra andra bilar ibland, senast igår lånade jag hem Mini Countryman PHEV. Den var bra och så men man glömmer snabbt sin egna bils positiva egenskaper :)

En resa är iaf ALDRIG bortkastade pengar och redan på flygplatsen är spenderbyxorna tvångsamt pådragna ;)
Visa användare
8.623
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kommer själv ihåg övergången från studentliv till arbetsliv och man ska inte underskatta det faktum att som student kan budgeten se ut som TS beskrivit, dvs:

Boende: 4000kr
Mat: 2000kr
Mobiltelefon: 250kr
Kurslitteratur: 250kr
Transport (SL): 1000kr
Övrigt: 1000kr

Totalt: 8500kr och det som är kvar går till öl

Sen börjar man jobba och boendet ska köpas, man börjar spara varje månad, äta uteluncher, köpa kläder, möbler, går på restaurang, reser, betalar tv-licens, m.m. Ofta finns det ett stort undersatt underhåll på kläder, möbler och resande innan man nått ett status quo där. Så det kan kosta på rejält och man vill helt enkelt inte snåla längre. Så att äta nudlar, köpa cheeseburgare på donken och dricka all öl hemma innan krogen är inte längre lika kul...

Jag tror kort och gott att det är farligt att göra en "studentbudget" och räkna med att det ska finnas 16000kr över varje månad och att allt det kan läggas på en bil. För det kommer inte gå så lång tid innan de 16000 till övers varje månad snabbt krympt när alla poster växer organiskt.

Tråkigt svar ja, men du kan fortfarande köpa en Z4 -09 för 225 kkr och ha en rolig, speciell bil samtidigt som du har råd att släppa studentlivet. Cab ger alltid känsla och med det kan du imponera på polarna om du så önskar.
Köp en Dacia Duster så blir de flesta nöjda, utom du :)
Visa användare
8.623
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dawwe, det finns väl en hel del roligt mellan Dacia Duster och M4?

I stort sett alla vi andra i denna tråd ligger ju där emellan.
16.496
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ironiskt med Dacia är att andrahandsvärdet är så uselt att det blir dyrare än motsvarande "riktig" bil. Stor skillnad på att vara sparsam och dumsnål.

-------
//Lövet
se
661
seb_540
328i M F30
Såklart gör TS som han vill, men jag har alltid kört: Bil för de pengar man har cash (dvs aldrig lån), driftkostnad max 5% av netto årsintäkt intäkt efter att Löfvéns snabel varit inne och rotat i plånboken - exklusive bränsle då det ju varierar. Mer än så så tror jag man är ute och tar av annat som är viktigare i livet.
16.496
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Billån, framförallt med dagens räntor, behöver inte vara dåligt. Att ha koll på sin ekonomi är däremot krav. Vart man sätter gränsen blir lite personligt men det känns ju märkligt att inte kunna bo och äta vettigt bara för att man har en bil som kostar en massa pengar. Och bilar kostar, även om de står still, i lite högre prisklasser. Finns allt för många som "glömmer" värdeminskningen trots att den är den största kostnaden.

-------
//Lövet
Är Dacian så dålig avseende andrahandsvärdet? Jag kollade bara snabbt på blocket.se och en begagnad Duster från 2011 ligger väl på runt 55-60, jag vet inte vilken närmast jämförbara premiumbil är men säg BMW X1, de ligger väl ungefär dubbelt upp men räknat i kronor måste den haft ett betydligt mycket större värdetapp än Dustern.

Åter till topic, jo trådskaparen har nog råd med denna bil men det känns som lite fel tajming, om man planerar att ge sig ut och resa om ett år, vad händer med bilen då?

Jag hade personligen inte velat snåla och spara så länge, för att därefter riskera såpass mycket pengar i en potentiellt dålig affär, jag hade nog försökt säkrat upp lite och köpt en något billigare bil.
Ett uppenbart troll gott folk som skriver ett inlägg sedan inget mer. Avsikten lär vara att elda upp folk och skapa debatt, vilket ju lyckades bra.
Rent allmänt kan man ju tycka att ofta kan diskussioner kring vad en bil får kosta per månad, vara lite patetisk. Det beror ju främst på hur inkomsten ser ut och vilka ÖVRIGA kostnader som man har. En del lägger ju en hel del pengar på röka, gå på krogen, shoppa kläder och numera inte minst tatueringar (kollar ni ex vis Lyxfällan så har nog varenda en där mer eller mindre hela kroppen tatuerad, vad kostar inte det...). Har man ex. vis inte rökt på hela livet så har man ju en hel del pengar att lägga på något roligt, som ex vis en kul bil. Problemet här är väl mera att är det verkligen läge att köpa en M4 cab om du ska resa utomlands ett år inom kort?

/Anders
Visa användare
8.623
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla. Det du skriver är såklart sant.

Men i detta fall har TS också delgett sin inkomst samt sina övriga kostnader. Så de är fastställda i denna tråd. Då kan ju vi andra kommentera hur vi hade agerat i en liknande situation.
Nej jag är inget troll! Har inte riktigt haft tiden att svara, men självklart har jag läst alla poster som kommit in. Trodde inte själv att det skulle bli så stor diskussion utav det hela utan mer raka svar :)

Ni som föreslår att jag ska köpa egen bostad eller investera i en lägenhet så ligger det inte i min prioritering just nu, utan det kommer bli längre fram då det inte är säkert att vi ens kommer bo kvar här i Jönköping. :) Mitt nuvarande boende så delar jag och min sambo på vissa kostnader där jag står för den större delen utav kostnaden då hon inte har någon fast inkomst pga studier. Hyran ligger inte på 4000kr utan hon betalar sin lilla del på 2000kr. Mitt mobilabonnemang är från Vimla där man kan sänka sin månadskostnad så att abonnemanget till och med blir gratis om man lyckas bjuda in tillräckligt många vänner/bekantar (Källa:Länk

Angående bilen så kommer det inte bli något impulsköp utan jag frågade med ett gediget intresse om det vore möjligt och självklart om jag har råd att köpa en m4, utan att det blir för ansträngande för min ekonomi, har ju ingen koll alls egentligen vad det kostar att äga en bil mer än att det är dyrt. Och för att klargöra så kommer inte bilen att köpas på mina besparingar och investeringar som jag har gjort genom åren, utan gjort en egen budget enbart för ett bilköp.

Beslutet just nu så verkar det som att jag inte har råd att äga en m4 med tanke på vad det kan kosta. Mitt främsta mål med bilköpet är väl att jag vill uppnå en viss status, kanske inte så konstigt? Har ju faktisk inga ambitioner alls att testa bankörning även om det hade varit kul att testa nån gång utan tanken var att det skulle bli en finbil under ett halvår för att sedan ställas in under vintern, har gratis förvaring och tillgång till en verkstadsgarage med egen tvätt på jobbet, så den kostnaden blir ju noll utöver försäkringen.

Om jag sänker mina krav på att det inte måste vara en m4 längre och går ner till en BMW 435 som ligger på mellan 350-400kkr, blir det en mer rimlig kostnad? Kommer i princip betalar av halva bilen direkt i kontant och resten på lån.

Tackar för alla svar jag har fått, uppskattas!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Visst, klart mer rimligt att köra en bil för 350 än 700 med din ekonomi.

/Jonas
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kör på :) 435 är väl mer klokt men även den sjunker kraftigt i värde. M3 E92 är inget du är sugen på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.