AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
16.363

Kan jag unna mig en m4?

Sida 1 av 3
Vill börjar med att skriva av mig lite här och finns stor risk att jag kommer låta väldigt gnällig och bitter över livet! Vill du inte lyssna på mitt gnäll så kan du skrolla ner till det "kortfattade" :)

Jag är en 25 årig kille med stort bilintresse men aldrig riktigt fått chansen att få ha en riktigt fin bil eller överhuvudtaget någon rolig bil alls! Till största delen har jag kämpat med mina studier där jag har gjort många avhopp/pauser för att sedan fortsätta igen och mellan avhoppen och alla pauser så har jag jobbat. Men nu äntligen har jag tagit min kandidatexamen och nu nästan efter 1 år senare har jag fått diagnosen ADHD, inte konstigt att det gick så dåligt emellanåt när det gällde studierna då jag har haft riktigt svårt med att kunna koncentrera mig och haft depressioner periodvis och har kämpat med detta sedan urminnes tid för att lyckas med skolan alls!!!

Och en annan grej är att jag har varit riktigt snål och med det menar jag riktigt SNÅL! Alla pengar som jag har tjänat ihop så har jag alltid sparat mer än hälften eller 80% av min inkomst som jag har tjänat ihop. Under de senaste 23 utav 25 år(fyller 26 i år) som jag har levt så har jag aldrig haft en egen lägenhet utan bott hos min moster och äldre syster för att slippa betala någon hyra alls under min studietid, och ja de var okej med detta. Så genom bara detta har jag lyckats spara en himla massa pengar, och när jag fyllde 20år så ärvde jag 350.000kr och där utvecklades mitt spartänkande genom aktier och fonder, så dessa pengar har jag haft i en spridd fondportfölj där jag genom mina egna besparingar och hårt arbete fått in ytterligare 200.000kr så har jag totalt 550.000kr och även återinvesterat varje år genom avkastningen och månadsspara varje månad. Dessa pengar kommer jag inte att röra på en väldans lång tid utan de kommer sitta där de befinner sig just nu.

Med allt detta sagt är jag trött på att vara snål eller tänka ekonomisk i alla situationer och vara allmänt tråkig och bitter. Jag är riktigt avundsjuk på mina vänner som mer eller mindre börjat arbeta direkt efter gymnasiet kunnat köpa, låna eller leasa till fina vrålåk som äldre prestandabilar från Audi och bmw eller japanska bilar medans jag själv står där med en lånad bil från morfar som är en fiat punto och för att sedan fått ärva en andra generationens toyota prius för att kunnat ta mig från a till b dvs skolan och arbete, fördelen är väl att ägandet har i princip varit gratis, bra för min ekonomi (Y)

Iaf så står jag här idag efter jag är färdig med min utbildning med eget boende, fastjobb och en sambo som jag har varit tillsammans med i 2.5år, inga barn ännu och det planeras inga barn de närmsta 2 åren då hon har 1 år kvar av studierna och sen planerar vi backpacka utomlands i 1år efter hon är klar med sina studier. Ja, vem vet vad som kommer hända och hur det kommer att sluta! :D Återigen så är jag trött på allt sparande och vill börja leva mitt liv lite.

Kortfattat
Till mina planer vill jag köpa eller låna till en lättare begagnad m4 eller Porsche Cayman GTS och de priser jag ser på blocket ligger mellan 600 till 700kkr. Jag har redan de 20/30 procenten för kontantinsats för att kunna låna till bilen. Planen är att äga bilen i minst 4år med en körsträcka på mindre än 1000mil/år för att senare göra en bedömning om det ska säljas eller ej. Mina frågor är har jag råd att finansiera bilen och hur mycket kan det tänkas att kosta att bara underhålla den?
Mina utgifter:
Hyra, el och garage 4000kr
Mobilabonnemang 50kr
Spotify 100kr
Mat och hushållsartiklar 2000kr
Månadsspara 2000kr
Totalt 8150kr i fasta avgifter.
Min bruttolön är 33000kr utan övertid vilket blir 24000kr i netto dvs har kvar närmare 16000kr när alla utgifter är betalade. Lånet till bilen beräknas blir närmare 6000kr/månaden + ränta.

Alla gör som man vill, men jag skulle säga att du inte har råd med en sån bil. Lägg stålarna på att köpa hus eller bostadsrätt istället och när det väl är gjort - ja då kan du köpa leksaker.

Med din inkomst så är det jävlgit surt att lägga så stor insats i en bil som tappar i värde likt en sten som sjunker till botten och sen betala 7500kr/mån till banken. Sen tillkommer allt annat........

Men det är bara mina 50 cent..
Visa användare
8.625
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är inte för jojo-beteende. Dvs att först snåla för att sedan en dag helt ställa om.

Unna dig lite saker i vardagen istället för att direkt ta på dig en bilutgift på ca 10' i månaden. Men du kan ju skaffa en bil på några nivåer under.

Tror inte din moster och äldre syster lät dig bo gratis för att du sedan ska spendera alla dina pengar på en bil. De tänkte nog mer att du sparade till en insats tills bostadsrätt eller dylikt.

Räkna med att bilen kommer kosta dig 7000-10000* utöver lånet per månad, beroende på hur mycket du kör. Antar att du kör 1000 mil per år med din Punto, räkna med minst 1500 om du har en M4, blir sällan snabbaste vägen hem.

Så totalt 13000-16000 + ränta på lånet. I värsta fall så har du 0 kvar när allt är betalt.

Så nej, jag hade investerat i lägenheten och köpt en bil för runt 300000, det har du råd med.

* skatt, försäkring, däck och bränsle. Ska du börja köra bana så kan du dubbla den kostnaden under sommarhalvåret (utrustning, däck, avgifter osv)
Du har gjort ett kalasjobb att få ihop den summan du har. Förr eller senare kommer du att vilja/behöva ta dig in på bostadsmarknaden och då kommer då ångra dig STORT om du bränt degen på en bil.
Klart det går att knöka in bilen i din ekonomi men kommer ta på tok för stor plats.
Ja du ska unna dig en M4 absolut. Allt kan inte mätas i pengar. Dessutom så bränner du ju inte alla dina pengar på bilen utan har kvar en bra buffert till andra oförutsedda utgifter/investeringar. Passa på nu när du är ung o inte är tung i sinnet som de andra skribenterna redan hunnit bli :). Gasa :)!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det tråkiga med nästan nya bilar är värdeminskningar som är tung. Det är inte roligt att lägga upp lånade pengar som är halverade efter tre år.

Men är bilintresset stort så vill man ha en rolig bil. Min son köpte en sådan här direkt efter studierna. Länk
Väldigt körglad och rolig bil till rimliga driftkostnader och som det verkar just nu, obefintlig värdeminskning. Kanske inte just det exemplaret elller med automat, utan se länken mer som referens. Är du ute efter en modern interiör med Connected drive osv är det dock fel eftersom det är just en körglad bil.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det tråkiga med nästan nya bilar är värdeminskningar som är tung. Det är inte roligt att lägga upp lånade pengar som är halverade efter tre år.

Men är bilintresset stort så vill man ha en rolig bil.

Min son köpte en sådan här direkt efter studierna. Länk
Väldigt körglad och rolig bil till rimliga driftkostnader och som det verkar just nu, obefintlig värdeminskning. Kanske inte just det exemplaret elller med automat, utan se länken mer som referens. Är du ute efter en modern interiör med Connected drive osv är det dock fel eftersom det är just en körglad bil.

Med den så går du medelvägen, varken slösa eller snåla.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Håller med dd88:

Skaffa dig en bil med ca 250 hk och tröttna på den först :) Den bästa uppskattningen är att ha en extra skitbil som kontrast så behåll din Prius.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Precis, det finns många roliga bilar som du får för bara kontantinsatsen.
M3 E90, 335i E90, 135i E82, Z4 E89 eller Porsche Cayman av första generationen.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Funderade lite till på det här...

Klart man ska unna sej nåt kul när man börjar jobba... jag hade själv ett par M3 E30 och andra roliga bilar i början av 2000-talet, men det kan väl jämföras med att köpa en tidig M3 E90 nu...
Men jag hade definitivt ångrat mej idag om jag bränt alla stålar på en helt ny M3 E46 då... de pengarna har istället kunnat förvaltas smart och försiktigt och idag sitter man med en villa värd 5 mkr och lån om bara 1 mkr...
Nu skulle jag lätt kunna köpa en M2a... kontant tom, men 135an funkar fint, trygghet är nåt bra.

/Jonas
Hade jag varit i din sits hade jag köpt en bostadsrätt med låg avgift som förhoppningsvis kommer att stiga med åren så att du kan göra en fin vinst när det blir läge att köpa hus. Under tiden som jag hade bott i en lägenhet så hade jag köpt något billigare än en M4a till exempel en BMW M135i/M140i där du får snäppet mindre prestanda men ändå något som är sjukt roligt till halva priset av M4an.
Visa användare
8.625
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det vara så att TS egentligen inte är så fokuserad på att köra bilen? Det kanske mer handlar om att visa att det gått bra för honom och att en M4 eller Cayman GTS visar kompisarna som han varit avundsjuk på att nu är det han som är den som leder statusligan?

Om så är fallet så hjälper det ju inte att vi tipsar om andra roliga, billiga bilar. Då gäller det ju snarare att tipsa om typ en Audi R8 som är billigare än 700' men ger nackvridarpotential som om det var en mycket dyrare bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Killen frågar efter bilråd och ni snackar om att förvalta och placera pengar. WTF?! Typiskt svenne beteende, man blir så trött.
@Francis
Du verkar ha koll, köp biljäveln och njut av livet. OM det senare visar sig vara fel beslut, sälj bilen och ta förlusten som läropengar.
//Marin
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Köpa bil för 300k då finns 250k kvar vart hittar man en lägenhet där man kan pynta en så låg kontantinsats?

Fan 26 bast schysst lön köp en rolig bil!

Jonas:jösses inte dåligt!
@Marin Vad ska vi annars säga? klart som fan att han har pengar till en M4a men han hade varit sjukt korkad om han hade köpt en om han nu bor i en hyresrätt.

@gaspo När räntan är så låg så är det inte så smart att casha en bil för 300k, speciellt inte när han förmodligen är i behov av pengarna.
Verdi
Det beror ju lite på hur man funkar mentalt också. Kan man leva snålt i övrigt och köra den där bilen med gott samvete? Eller gnager det i en?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Fredde123
Bostadspriserna befinner sig på den absoluta toppen nu och det finns inget som tyder på att prisutvecklingen kommer bli gynsam närmaste 1-5 åren. Det finns ingen regel som säger att bostadsrätt måste vara bättre/billigare än en hyresrätt, bara naivt att tro det.
Och BTW...det är ingen mänsklig rättighet att bo i en bostadsrätt.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Håller med Marin till 100%, lev livet men gör det under kontrollerade former.
Vi är på lånad tid här i livet och ibland är man så dum så att man glömmer bort det ganska ofta..... *att leva och njuta av livet*

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Råd att unna sig? Det kan väl du själv endast svara på tycker jag. Visst borde ju det första du investerar i vara en bostad i någon form. Det beror förstås i vilket område som du bor. Du verkar ju ha bra koll på din ekonomi och har gjort ett fantastiskt jobb som fått ihop så mycket kapital i din ålder. Var rädd om dem samtidigt som du måste unna dig att leva också. Det kommer sannolikt också ta flera år innan du har möjlighet igen om man förstår att ni skall resa ett år och sen även kanske bilda familj och då behövs verkligen en egen bostad. Man kan ju isåfall även fråga skall du unna dig att resa ett år? Det kostar ju betydligt mera än vad bilen du talar om kommer att kosta. Noll inkomst och bara kostnader. Svårt val! Bara du själv kan avgöra vad som är värt anser jag.

/Anders
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Om ni tänker leva utomlands ett år, om ett år, vilket inte är helt gratis så tycker jag du bör avvakta. Köp en M135i och var nöjd så länge (inte ett dugg partisk=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.