|
|
---|---|
BMW 120 D -08 har fått felkoder 480a particulate Trap System permanent 419B Atmosfärtryckgivare permanent 4CD0 okänd felkod 4507 avgasreturreglering permanent 4521 laddtryckreglerkrets negativ avvikelse permanent 41AA laddtrycksgivare permanent var ska man börja??? | |
ska tillägga att avgasmottrycksgivare precis är bytt och bilen gick bra några dagar..nu varvar den typ 1200-1500 max och det går långsamt till 1500 varv.. |
|
4CD0 Boost Pressure Controller/Ställ/styrdonet till turbon. Alltså den som styr wastegate armen. Kommer alla felkoder tillbaka när du nollar dom? 480A / 245700 (from F01) DDE: Diesel particle filter - filter is heavily contaminated. (exhaust backpressure is too high) Sen har du:481A / 245800 (from F01) DDE: Diesel particle filter - filter is heavily contaminated. (exhaust backpressure is above maximum) oftast denna felkod som triggar partikelfilter varningssymbol. Jag hade felkod 480A för några månader sedan. Hade dock inga som helst problem med bilen. Utan jag upptäckte koden då jag brukar då o då koppla in INPA mot bilen. Jag radera koden o köpte en flaska dpf cleaner o drog i tanken o sedan dess har ej koden kommit tillbaka. Men du har ju en massa olika felkoder hmmmm? |
|
Ja.. |
|
även om jag 0ar felkoder så går bilen som en påse nötter.. dvs går typ på tomgång och knappt mer..kan ibland poffa lite runt 1000v ... | |
ganska less på BMW nu... | |
Kanske:Länk | |
nope.. inga såna ljud.. | |
Varför byttes givaren? Vilken typ av felsökning gjordes som ledde till bytet? Vem bytte den? Vilket fabrikat var det på givaren? Hur långt har bilen gått? Hur körs den? Kortkörningar? Lungt/hårt? Kom problemet plötsligt? Hände det något innan felet kom? Här känns det som att någon med kunskap gör en korrekt felsökning och konstaterar om felkoderna är en följd av trasig modul eller om det finns något/några riktiga fel som triggar felkoderna. Generellt känns det som att partikelfiltret kan vara igensatt och att en tryckmätning med exakta mätvärden kan vara lägligt utgångsläge. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
bilen gick toppen fram till dess att jag fick "kärringstopp" på systembolagsparkeringen.. bilen hade vart inne för ett liknande fel på en vanlig "mekonomenverkstad" och bytt den givaren.. 0at felkoder... sen gick bilen normalt 3-4 dagar.. kör långsträckor 8 mil tor varje dag med bil så det är inte mkt affärensträckor på bilen.. utan den pendlas med... | |
tilläggas är att bilen rullat 14000 mil.. finns det nått partikelrenegeringsprogram att köra ? | |
tomas.e: om du nu bytt avgasmottrycksgivare och problemet kom kort efter är det väl sannolikt att det hör ihop? Byt tillbaka och nolla felkoder för att se om felen återkommer. Som felkoderna är beskrivna så verkar det inte omöjligt att vid en felaktig (ny) givare så blir det en kedjereaktion av den typen. Hoppas det löser sig! |
|
Tack Nils. Hade samma felkoder och några andra innan bytet. hade även 3F30 railtrycksensor signal intermitent.. det var glapp i en kabel. 4D03 avgasmottryckgivare permanent utöver dom andra felkoderna... |
|
tomas.e: angående regenerering. Absolut, man kan starta det med rätt diagnosverktyg (har själv aldrig gjort det). Kolla in denna video Är förvisso lite rörig men det finns även teknisk beskrivning att läsa som ger lite allmän bakgrund. |
|
Jag skulle fortfarande låta någon mäta (mot-)trycket i avgassystemet för att VETA om partikelfiltret är igensatt eller inte. Det kan ju vara filtret som är igenproppat men det kan också vara ett dator-/elfel som pekar på fel som inte finns i verkligheten! Gjordes riktig felsökning innan bytet av sensorn eller gick man bara på felkod och bytte? Det jobbet borde gå att reklamera då "lagningen" bara höll i några dagar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.251 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
När det är för mycket sot i partikelfiltret så går mottrycksgivaren sönder istort sett på alla dieselbilar. Man kan inte ha en dieselbil om man inte kör typ 10 mil i ett sträck ganska ofta för att regereringsprocessen ska komma igång. Man kan köra en process med datorn som ibland kan hjälpa docj lite tidsödande då man måste varmköra ordentligtför att processen ska tillåtas., finns även medel att slå i bränslet som höjer avgastempen betydligt ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.