AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Trackday i Tierp?

Visad 994 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.335st
Postad/Inlagd2017-05-16 10:58
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
[LÄNK]

Någon som varit där? Är det proffsigt/säkert arrangerat? Något man ska tänka på?

Frågade arrangören (Peter) om försäkring och han hävdade att den egna försäkringen gäller. Men det är väl inte sant? Tydligen kör man ca 25 bilar i taget. Men på en bana som är 22 km så låter det som att det ändå blir rätt trångt?

Jag är ju grymt sugen men upplever det ändå som en liten uppförsbacke att komma igång. Är så mycket jag inte har koll på.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg14.402 st
Postad/Inlagd2017-05-16 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Egna försäkringen gäller aldrig under "tävlingsliknande förhållanden". Kolla dina villkor. Låter inte som en vidare seriös arrangör.
Notera också att skrivningen vanligen är medvetet lite flexibelt gjord också, det står inte "tävlingsbana" eller liknande utan "förhållanden". Det innebär att försäkringen inte gäller vid streetrace på gata osv heller.

(Ja, jag vet att Porscheklubben har andra villkor i sina försäkringar men det är helt irrelevant här)

-------
//Lövet           IP: ...[4.9.192]
Antal inlägg559 st
Postad/Inlagd2017-05-16 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Det beror på hur man tolkar att försäkringen gäller, det är snårigt som tusan och man kan aldrig få något rakt svar av ens försäkringsbolagen tycker jag.

Detta är i vilket fall min tolkning:

Om du orsakar skada på ett annat fordon/åskådare (eller blir påkörd) så måste försäkringsbolagen ersätta skadan för motparten - givet att det finns en giltigt trafikförsäkring. Sen kan de i och för sig driva en process mot den som orsakade skadan så att man ändå blir helt eller delvis ersättningsskyldig.

Vad gäller vagnskada (skada på din bil som du själv har orsakat) så gäller den aldrig om det inte är såsom Lövet skriver, att det finns ett specifikt villkor mellan arrangören och respektive försäkringsbolag.

Porscheklubben har som nämnts ett sådant avtal om bilen är försäkrad i Porsche original försäkring. BMWSC hade ett sådant avtal för bilar försäkrade i BMW-original försäkring, BavaraRacing har förhandlingar med försäkringsbolagen men tror inte att det är klart ännu (rätta mig någon om jag har fel).

Dessutom så är avtalet förenat med förpliktelser för arrangören vid själva körningen, t ex skall alla bilar som deltar i eventet i förhand anmälas till försäkringsbolaget, bilen skall besiktigas innan bankörningen och dokumenteras att den var skadefri. Om det blir en skada så gäller inte den normala självrisken, kan vara t ex att du åker på 30% av skadan eller minst 25.000.

Om arrangören Peter påstår att din försäkring gäller så vill du se ett avtal på det och vilka villkor som gäller. Men jag kan till 99.99 procent lova dig att om du kollar med ditt försäkringsbolag så blir svaret att din försäkring inte gäller.

Vad gäller skada på dig själv (personskada) så gäller den inte heller normalt. Här krävs det att arrangören/du tecknar en personförsäkring i SMA/SBF alternativt om man har racinglicens så kan den ingå där.

Vad gäller skada på annans egendom, t ex att du kör sönder ett banräcke så gäller inte heller försäkringen normalt sett.
          IP: ...[2.72.66]
Antal inlägg383 st
Postad/Inlagd2017-05-16 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
325Ti -02
Jag körde på Tierp Arena förra året. Tråkigt med chikanerna på rakorna, hoppas dom tas bort i år. Vi var c:a 15 bilar i vår grupp, inga problem (bilar släpptes med 10 sek mellanrum). När man kommer ikapp bilen före så släpptes man förbi. Arrangemanget och indelning fungerade bra. Bromsarna överhettas ganska snabbt på denna bana så se till att ha fräsch bromsvätska/klotsar.

Mvh
/B
www.garaget.org/ab8           IP: ...[212.133]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2017-05-16 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Verdi: Är detta första trackday? Du har ju köpt en hel del nya bilar nyligen men har inte dina ÅF regelbundna events för lite mer återkommande kunder? Be din säljare snällt nästa gång :-)

Förenade Bil här nere har ju en del trackdays på Knutstorp som kunder blir inbjudna till. Där brukar också en tilläggsförsäkring ingå om bilen är försäkrad via BMW/IF originalförsäkring.
          IP: ...[209.153]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-05-17 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lövet och MUC, Att försäkringsbiten är snårig har jag förstått. Det är inget att göra nåt åt.

bruno, Tack, då kanske det kan vara nåt ändå om det är proffsigt skött.

Kristoffer_L, Det vet jag inget om. Annars får jag väl flytta till Skåne. ;) Eller åtminstone köpa bilarna där. Haha.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2017-05-17 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Ja kanske det, sist jag var där i höstas så fanns där både göteborgare och stockholmare på plats. Körde där med min 118 - trots minst motor av alla hade jag minst lika kul som de med M4:or på den relativt tekniska banan. Hjälmar fanns att låna och försäkring ingick i avgiften på 2000kr. Gick bra till - mycket körning. Förutom ett rötägg med en 320d som fläskade av banan vid två tillfällen redan på första varvet...

Novation/Bavaria eller vilka som du nu handlat av bör ha liknande events i närheten. Fråga din säljare, nu har du väl köpt 2st M2:or på relativt kort tid och något säger mig att dessa knappast är de sista nya BMW du köper väl :-)           IP: ...[147.128]
Antal inlägg540 st
Postad/Inlagd2017-05-17 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 440
Porsche Cayenne
Problemet är väl att Verdi inte är trogen bavaria... jag var själv på banevent i veckan med bavaria. Fick kör allt från M4, i8, x5m, 440 mm på bana. Mycket proffsigt ordnat.

Jag tror inte man behöver vara alltför nervös för tierps evenemang. Låt oss ta en sväng dit i sommar Verdi 😉           IP: ...[127.234]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-05-17 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kristoffer_L,
Exakt såna där rötägg som jag är rädd för. De kan ju göra lite vad som helst...

Dm3,
Sant. Har ju köpt mina M2:or på annan ort. Men två bilar har jag köpt på Bavaria senaste 9 månaderna. Alltid en början... :)

Låter som en bra idé. Skönt att ha med sig nån som har lite koll. :) De har en dag nu 3 juni men då har väl inte du fått din nya kärra? Sen är det en dag i början på juli men då är jag nere i Skåne. Därefter är det tre lördagar i september.

Det kanske dyker upp fler datum också. Ska höra med arrangören. De hade en trackday 6 maj också som bara kostade 600:- [LÄNK]

[LÄNK] verkar vara ungefär samma sak men kostar 1395:-. Samma Peter Hansson som står som kontaktperson på båda dock.

Med lite otur så blev det första inget bra och han höjde priset. Eller så är det parallella arrangemang.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2017-05-17 22:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Har varit på ett antal event och rötägget jag nämnde kan ses som undantaget som bekräftar regeln. De allra flesta är ju där för att ha kul och ingen vill krocka.
Är man minsta osäker - släpp iväg de snabba förarna och sen kan man fokusera på spårval och ta de första rundorna i sitt eget tempo och sedan öka på...

Utan att ha några belägg för det verkar det som att de som oftast kör av eller råkar ut är de som verkligen vågar köra på marginalerna och ofta är erfarna.           IP: ...[209.153]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 55.000:-

BMW 318Cabriolet  -92