|
Inlagd av |
Fråga |
378st
2017-05-11 18:31
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
BMW i3s 2018
|
Lite hjälp på traven till dom som letar efter olika oljor och vätskor.
Dom bilar som jag har kollat upp allt stämde väldigt bra.
Varsågod: [LÄNK] IP: ...[217.122] |
24.540 st
2017-05-11 19:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Jo, det finns ett antal olika "oljeguider" då de flesta seriösa oljemärken har sådana, men frågan är väl var man får tag på just den oljan du länkar till?
Är nog ett väldigt litet märke på svenska marknaden...!
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.209.62] |
378 st
2017-05-11 19:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3s 2018
|
Johan, jag vet att du är riktigt oljeexpert men mitt inlägg handlar bara om vägledning till dom som inte vet vilken olja, kylarvätska, bromsvätska osv ska deras bil ha. Ingen någon reklam om just detta olja;-) IP: ...[217.122] |
24.540 st
2017-05-11 19:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Palikovich, det trodde jag inte heller att du gjorde. ;)
Men ett generellt problem med diverse oljerekommendationer på oljebolagens hemsidor (även hos stora oljebolagen) är att de inte alltid stämmer med vad som är korrekt fyllning, och i synnerhet inte med våra svenska bilar som kan skilja sig när det gäller t ex. olja till styrservo.
BMW har ju under åren haft olika oljor i styrservo beroende på om det är för "kalla länder" (där Sverige ingår) eller "övriga" (där t ex. centraleuropa ingår).
Allt som oftast rekommenderas ATF-olja (typ Dex III) medan det skall vara Pentosin CHF11S (och LHM innan dess). Tyvärr är det som upplagt för tråkiga (läs dyra) konsekvenser om man slår i ATF-olja i ett system där det finns CHF-olja - packningarna i styrväxeln brukar börja läcka som såll = man får byta styrväxel...
Även automatlådeoljor kan vara tveksamma i diverse rekommendationer som inte är officella från biltillverkare.
Så mitt generella råd är att vara försiktig med alla typer av oljerekommendationer om de inte kommer från biltillverkaren eller direkt från tillverkaren av t ex. växellådorna.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.209.62] |
11.803 st
2017-05-11 19:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
323i E30 -85 track day car 120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram)
|
Lite kuriosa om alla dessa oljeguider (iallafall för den Europeiska marknaden) är att all information som finns i dessa kommer (i princip) helt uteslustande från två företag; OATS och Olyslager.
Castrol (dvs BP) vet jag har under årens lopp använt sig växelvis av båda företag.
Comma vet jag använde sig av Olyslager för några år sedan.
Alla företag som visar upp sina oljeguider köper helt enkelt den informationen från OATS eller Otyslager och visar det på sin websida. Om det exempelvis är fel i oljeguiden på Comma's hemsida så är det inget som de kontrollerar utan det beror på antingen felaktig information givits till OATS/Olyslager eller att den processats fel hos OATS/Olyslager.
Jag var på Castrol/BP om detta när det var ett uppenbart fel i deras produktguide, jag gick även vidare mot att kontakta OATS/Olyslager men fick inget respons. Däremot något år efter min kontakt så var den felaktiga rekommendationen borta...
IP: ...[.174.25] |
378 st
2017-05-11 20:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3s 2018
|
Det är ju just det de handlar om. Fick fel information på två ställe om växellådsolja och på den sidan står allt rätt därför rekommendation. IP: ...[217.122] |
169 st
2017-05-11 22:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520d (Lci-2) -14
|
Precis som Johan B säger,fast med ett litet förtydligande: Följ fabrikens rekommendationer.! Dock är det sällan/aldrig FEL att byta oljor & filter oftare än rekommenderat,men ALDRIG lägre klassning än rekommenderat. Detta är VÄLDIGT viktigt för er som kör automatväxlade bilar i ALLRA högsta grad.
IP: ...[.18.107] |
|