AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Sport eller race Eisenmann slutljuddämpare?

Visad 930 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg50st
Postad/Inlagd2017-05-10 10:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330ci -02
Tjena bytte förra sommaren till Eisenmann kittet som bestod av grenrör och ända bak till kattarna på min bmw 330ci och ja jag är nöjd förutom att jag byggde sista delen själv efter kattarna och satte två simons dämparna efter kattarna vilket jag trodde skulle dämpa tillräckligt vilket det inte alls gjorde, jag har nu tröttnat för längesedan och tänkte beställa hem Eisenmann slutdämpare men frågan är vilken? ska man ta sport eller race? just nu så låter bilen allt för mycket inne i coupén och en stor del av körglädjen har försvunnit när det låter på tok för mycket mellen 2000-2500rmp låter det som värst, och jag man är nästan tvungen att åka med öronproppar.

Frågan är nu vilken modell man ska ta sport eller race, jag vill att bilen ska ha ett behagligt ljud utan man har ont i öronen efter man har kört längre sträckor men ändå så vill jag att det ska ha lite sportigare ljud utan man blir irriterad av det vid längre sträckor.

Detta kit har jag.
[LÄNK]

Och två av dessa dämpare har jag.
[LÄNK]           IP: ...[179.240]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-05-10 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
detta kit har jag [LÄNK]           IP: ...[179.240]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2017-05-10 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Nu har jag visserligen en 525 men tror inte skillnaden är så värst stor. Från början satt det en Eisenmann Race dämpare på min men någon tyckte att den gjorde mer nytta på deras bil så de stal den. Jag ersatte den med en ny Eisenmann Sport så jag har testat båda.

Eisenmann Race:
Trevligt ljud som låter även vid vanlig körning med jämn gas men inte så mycket. Man hör i bakgrunden att det inte är en originaldämpare. När man gasar så låter den väldigt härligt och man tror inte man kör runt i en slö 525a :)

Eisenmann Sport:
Låter vid vanlig körning med jämn gas ungefär lika mycket som race (låter mest vid 2500-3000 varv). När man gasar på så låter den mindre än race och dovare men fortfarande mycket roligare än original.

Nu är mitt system original från slutdämparen och framåt så du har andra förutsättningar förstås. Med facit i hand så hade jag köpt en Race igen och inte Sport för den låter lite för mesigt i mina öron. Race ihop med resten original låter inte så mycket ändå och långt ifrån att man skulle behöva några öronproppar.
Eftersom du investerat pengar i resten av systemet och vill ha både lite prestanda men härligt ljud så tycker jag du ska satsa på Race. Bilen lär inte låta som någon 330 utan något trevligare ;)           IP: ...[.238.50]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-05-10 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
Hur är det besiktningen då ? just nu så är det helt omöjligt för mig att besikta bilen med detta system tror jag iallafall är så hemskt dovt ljud ljust nu vid 2000-2500rmp.

Vill inte va tvungen att plocka av allt varje år så.           IP: ...[179.240]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-05-10 11:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
Och hur upplevde du ljudet med race dämparen vid längre sträckor? var det behagligt eller bara irriterande? Har bilen min som bruksbil så vill ju klara av ljudet.           IP: ...[179.240]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2017-05-10 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Inga som helst problem med besiktningen. Så mycket låter det inte på en 525a. Jag har hört Race på en E60 M5 och det låter riktigt högt när bilen är kall men antar att de som har detta besiktigar bilen när den är varm, och dessa går igenom.

Du provade alltså aldrig ditt nya Eisenmann system ihop med originaldämparen utan bytte till Simons direkt? Låter det idag redan så mycket så vet jag inte hur det blir med Eisenmann Race (eller Sport). Ska det verkligen vara så högljutt?

Jag pendlar med min bil till/från jobb varje dag och har inga som helst problem med det, varken med Race eller Sport. Tycker som sagt att jag borde ha valt Race istället MEN då har jag ju original på resten vilket verkar vara stor skillnad mot din.
Tycker du borde chansa att besikta med det på och se hur det går. Väldigt onödigt ju att montera bort det varje år om det inte behövs.           IP: ...[.238.50]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-05-10 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
Det va det lite jag tänkte på jag har ju hela avgassystemet ut bytt till Eisenmann, ocg jag tänkte ta bort 1 dämpare när jag sätter dit Eisenmann dämparen och det jag är lite rädd för är att det blir för mycket ljud om jag kanske väljer race istället för sport.

Så här ser systemt ut som jag bygge till efter race cattarna och det var slutdämparen jag tänkte plocka bort och sätta dit en Eisenmann dämpare istället.
[LÄNK]

Besiktningsbestämmelserna måste ju va ganska så lika både i Finland och Sverige (bor i Finland)           IP: ...[179.240]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2017-05-10 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
[LÄNK]           IP: ...[179.240]
Antal inlägg610 st
Postad/Inlagd2017-05-11 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60
Har man inte haft samma uppsättning själv är det svårt att säga något förstås, men jag gissar på att en Eisenmann dämpare sist istället för Simons inte kommer att låta mindre. Storleken på dämparen är ju ungefär samma och innehållet kan inte skilja så fruktansvärt mycket att det blir så tyst. Det är en gissning som sagt.

Du skulle kunna ringa till Schmiedmann och fråga dem ifall de vet. Om den nu mot förmodan inte skulle gå igenom besiktningen så som den står idag hur ska du då göra? Det känns ju som bortkastade pengar att ha monterat detta systemet och sedan sätta en originaldämpare som avslutning :( Jag tycker att du ska prova att besiktiga bilen så som den står idag så vet du ju med säkerhet om de är ok med ljudnivån eller ej.
          IP: ...[.238.50]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2017-05-11 18:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tyckte det lät skumt med "Eisenmann inkl grenrör o bakåt" då Eisenmann mig veterligen inte har sådan kit. Schmiedmann är ljusår från Eisenmann. Jag vet inte vem som tillverkat kitet, men Eisenmann är det inte, o tveksam till att det skulle vara SuperSpint, mer troligt att det är nån asiatisk eller utomeuropeisk tillverkare. Ditt problem ligger på flera plan. Extractor-rör förändrar ljudet. Metalliska kattar likaså. Det rostfria (?) materialet gör sitt oxå. Sätt tillbaka original o tryck sedan dit ett Eisenmann Race längst bak, då får du ett bra ljud!           IP: ...[.23.252]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 449.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91