Hej! Skulle importera en m550d 2014 lci2 i Tyskland för nån dag sedan hos BMW Fink i Tyskland som är en Bmw försäljare. Allt kändes bra tills jag ringde bmw i Malmö där de påstod att det kan bli så att jag kanske upplever motorhaveri med den.
Han nämnde också att en kund kommit in och bytat motor på sin m550d och dessutom sagt att han fått stå för kostnaden på 200 000 kr helt själv då europlus garantin av nån konstig anledning inte gäller här i sverige. Något jag tycker låter väldigt konstig. Någon som vet någon som vetbbågot om motorn på denna? Mvh IP: ...[137.143]
Handlar inte om den är import eller inte. Bilar i Tyskland har betydligt mer utrustning än vad en bil i Sverige har. Dessutom så har de inte drömpriser som här i Sverige. Man hittar ju flera f10or 2014 utan navigator. Bara det gör att man inte ens vill kolla på svensksålda bilar för de är så tråkigt utrustade.
Det jag undrade var att om någon vet någon eller läst om någon som haft problem med just den motorn. IP: ...[137.143]
Jag vet det, du vet, de vet också att det finns ett större utbud i Tyskland än här, men självklart vill de sälja sina egna bilar i första hand och försöker kanske skrämma/avråda köpare från att hämta hem egna bilar.
De problem relaterade till 550 jag hört har varit 550i, med 4,4-liters bensinbiturbomotorn, N63B44. IP: ...[.92.176]
Det var det jag hade i åtanke också. Att de försöker skrämma en ifrån att köpa bilar i utlandet. Det med 550i har jag också hört om. Att den haft problem med motorn men aldrig något gällande m550d. Såg iofs en annons på en m550d på blocket för några veckor sen där den hade bytt sin motor. IP: ...[137.143]
Nu är min erfarenhet av Europlus några år gammal men då var det så att garantin inte gäller direkt hos BMW Sverige, dvs du kan inte bara lämna in bilen här och åberopa garantin. Har du garantin och får problem med din bil så lämnar du in den till en BMW-verkstad och får ett kostnadsförslag på reparation. Detta skickas sedan till Europlus för godkännande och vid ok så låter du den svenska verkstaden reparera och du betalar själv. Kvittot skickas sedan till Europlus och de överför pengarna till ditt konto. Europlus går efter BMW Tysklands prislista på reservdelar så beloppet de ersätter är i regel något lägre än det faktiska då de flesta reservdelar är dyrare i Sverige. Europlus har dessutom vissa undantag där de inte ersätter t ex gummidetaljer vilket gör att det kan vara vissa delar på kostnadsförslaget som de inte ersätter. Detta får man dock reda på då de godkänner reparationen. Jag har utnyttjat Europlus 2-3 gånger och det har fungerat bra även om det kräver lite extra arbete från en själv.